0
  • No products in the cart.
 

چند نکته درباره نگهداری از گل پتوس

چند نکته درباره نگهداری از گل پتوس

چند نکته درباره نگهداری از گل پتوس

گل پتوس یک گیاه رونده  و تاک برگدار است که طول آن در جنگل‌های گرمسیری به ۱.۲۲۰ سانتی‌متر می‌رسد. در خانه، طول گیاه پتوس معمولا بین۱۸۰ تا ۳۰۰ سانتی‌متر است. برگ‌های این گیاه روشن و براق و به شکل قلب بوده و معمولا به رنگ سفید، زرد یا سبز کمرنگ هستند. کم پیش می‌آید که گل یا میوه بدهد – مخصوصا در خانه – اما برخی از گونه‌های آن گل‌های ریز سفید و بدون گلبرگی می‌دهند که شبیه به میوه‌های ریز هستند.

پتوس را می‌توان در سبدهای آویز و یا در گلدان‌های رومیزی کاشت. این گیاه برای تصفیه هوا عالی بوده و نور فلورسنس را تحمل می‌کند که این ویژگی، آن را به گزینه مناسبی برای دفاتر شغلی تبدیل کرده است. این گیاه وقتی در خانه یا محل کارتان رشد می‌کند، به تمیز شدن هوا کمک می‌کند. در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید تا درباره انواع پتوس و نگهداری از گل پتوس نکات جالبی بخوانید.

نگهداری از گل پتوس

نگاهی به گیاه پتوس

اکثر ما یا حداقل ماهایی که توانایی زیادی در پرورش گل و گیاه نداریم، گیاهان خانگی قوی را ترجیح می‌دهیم که به کمترین رسیدگی نیاز داشته باشند. خوب، شانس با ما یار بوده است. گیاه پتوس گیاهی زیبا و قوی است و به عنوان گیاهی که راحت‌ترین رشد را در محیط خانه دارد شناخته می‌شود. با این‌که زیر آشکوب جنگل در جزایر سلیمان است اما می‌تواند با شرایطی متفاوت از زیستگاه استوایی خود نیز هماهنگ شود.

پتوس، نه تنها به محل زندگی شما رنگ و زندگی می‌دهد بلکه در فهرست گیاهان پاک کننده هوا نیز رتبه بالایی دارد. همچنین، رطوبت محل زندگی را افزایش داده و اکسیژن را جایگزین دی اکسید کربن می‌کند.

انواع گل پتوس

با این‌که ممکن است گیاه دورگه یا پیوندی هم ببینید اما فقط دو گونه از گیاه پتوس وجود دارد که در خانه رشد می‌کنند. شناخته شده‌ترین آن‌ها، پتوس طلایی بوده و نوع دوم، ملکه مرمری است. این متن را بخوانید تا چیزهایی را درمورد رایج‌ترین پتوس‌ها یاد بگیرید.

۱. پتوس طلایی

همان‌گونه که می‌توان از نامش حدس زد، برگ‌های پتوس طلایی به رنگ طلایی و زرد هستند. این گیاه،پ یچک شیطان و پیچک جزایر سلیمان نیز گفته می‌شود. پتوس طلایی بومی جزایر سلیمان و بخش‌هایی از آسیای جنوب شرقی است. چون پتوس‌هایی که در جای کم نور رشد می‌کنند، رنگ‌شان زرد نمی‌شود باید پتوس طلایی خود را یک یا دو ساعت در برابر نور ملایم آفتاب قرار دهید.

۲. ملکه مرمری

ملکه مرمری نوعی پتوس شناخته شده است و رشد کندی دارد. این گیاه، برگ‌هایی دارد که بیشتر سفید هستند تا سبز. چون مراقبت از ملکه مرمری  سخت‌تر از پتوس طلایی است، نگهداری آن خیلی رواج ندارد. به هرحال، اگر فضای محدودی دارید، رشد کند آن خیلی برای‌تان خوب است.

۳. پتوس جید

این گونه از پتوس، برگ‌های سبز تیره با رگه‌های طلایی کرمی دارد. جید سبز، گونه‌ای سبز از ملکه مرمری است و به نام ملکه سبز نیز شهرت دارد.

نکاتی درباره نگهداری از گل پتوس

با این‌که مراقبت از پتوس خیلی راحت است اما در این‌جا نکاتی را درمورد حفظ زیبایی و شادابی آن آورده‌ایم. پتوس نیز مانند همه گیاهان دیگر برای رشد کردن به نور، آب و جریان مناسب هوا نیاز دارد.

۱. نور خورشید

با این‌که گیاه پتوس در شرایط نوری متفاوت دوام می‌آورد و حتی می‌تواند نور کم را نیز تحمل کند، اما نور متعادل درون خانه برای آن ایده‌آل است. در خارج از خانه می‌تواند در سایه یا نیمه‌-سایه رشد کند. هر وقت خواستید پتوس خود را بیرون بگذارید، مراقب باشید که در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار نگیرد. گیاه رنگارنگ پتوس، اگر در شرایط کم‌نور قرار بگیرد ممکن است رنگ‌های خود را از دست بدهد. چون فقط بخش‌های سبز برگ می‌توانند انرژی تولید کنند، برگ‌ها با سبزتر شدن، کمبود نور را جبران می‌کنند. اگر برگ‌های کم‌رنگ به زرد تغییر رنگ بدهند نشانه این است که گیاه شما نور خیلی زیادی دریافت می‌کند.

۲. آب

خاک را مرطوب نگه دارید اما مراقب باشید بیش از حد به آن آب ندهید. گفتنش آسان‌تر از انجام دادنش است نه؟ برای پتوس بهتر است که خاکش در بین هر بار آب دادن، خشک شود. برای رسیدن به این تکنیک آب دادن اجازه دهید فقط حدود ۵ سانتی‌متر بالا خشک شود و ریشه‌ها مرطوب باشند. اگر برگ‌ها پژمرده یا قهوه‌ای شدند باید بیشتر به گیاه آب بدهید. اگر برگ‌ها زرد شوند، احتمالا بیش از اندازه به آن آب می‌دهید. دادن آب بیش از حد می‌تواند باعث خراب شدن ریشه شود.

نگذارید پتوس در آب بماند مگر این‌که از اول در آب بوده باشد. پتوس می‌تواند هم در آب رشد کند و هم در خاک، اما اگر از جایی به جایی دیگر منتقل شود (از آب به خاک یا برعکس) شرایط برایش سخت می‌شود. گیاه پتوسی که از اول در خاک بوده است، اگر در خاک بماند، رشد بهتری خواهد داشت. این مسئله درمورد آب نیز صدق می‌کند.

۳. دما

پتوس می‌تواند دمای ۸۵-۵۵ درجه فارنهایت را تحمل کند. به هرحال پتوس یک گیاه گرمسیری است و رطوبت بالا و دمای بین ۹۰-۷۰ درجه فارنهایت برایش بهتر است.

۴. سمی بودن

با این‌که پتوس کشنده نیست اما خوردن آن توسط حیوانات خانگی یا کودکان می‌تواند باعث استفراغ و تحریک شود زیرا حاوی کلسیم اگزالات است. کسانی  که حیوانات خانگی دارند باید در هنگام انتخاب گیاه، دقت کنند.

۵. آفت‌ها و مشکلات

رفع شایع‌ترین دلایل مشکلات پتوس بسیار راحت است و همین، آن را برای کسی که در پرورش گل و گیاه، تازه کار است به گزینه خوبی تبدیل می‌کند. این گیاه خانگی، حشرات یا بیماری‌های جدی ندارد اما ممکن است آفت‌هایی را نیز مشاهده کنید بنابراین می‌توانید گلخانه خود را خارج از خانه داشته باشید. می‌توانید یک توپ پنبه‌ای را در الکل گذاشته و از آن برای کشتن آفت‌ها استفاده کنید. بررسی هفتگی گیاه می‌تواند از آلودگی‌های شدید گیاه جلوگیری کند. سپس به راحتی می‌توانید آفت‌ها را بشویید و یا از اسپری روغن باغبانی برای این کار استفاده کنید.

گیاه پتوس می‌تواند انتخابی عالی برای خانه یا محل کارتان باشد. نیاز به مراقبت زیادی ندارد و کمک به تنفس بهتر شما نیز یکی دیگر از مزیت‌های آن است. پتوس، گیاهی قوی است که می‌تواند به صورت افقی روی طاقچه رشد کند، از آلاچیق یا داربست بالا برود و یا در یک سبد آویزان رشد کند. هر کدام از این‌ها باشد، این گیاه به محیط، رنگ و زیبایی داده و برای آن مفید است.


No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website