0
  • No products in the cart.
 

فروشگاه محصولات و خدمات

هلدینگ توسعه دهندگان | آموزش مجازی | اخذ ایزو | طراحی سایت > آموزش مجازی بکارگیری خط شکسته در کتابت متن قرآن کریم Using the broken line in the textbook of the Holy Quran E-learning

آموزش مجازی بکارگیری خط شکسته در کتابت متن قرآن کریم Using the broken line in the textbook of the Holy Quran E-learning

دوره آموزش مجازی بکارگیری خط شکسته در کتابت متن قرآن کریم با مدارک معتبر آغاز گردید

شناسه محصول: 65668 دسته: برچسب: , , ,
Share:
توضیحات

توضیحات

دوره آموزش مجازی بکارگیری خط شکسته در کتابت متن قرآن کریم با امکان اخذ مدرک معتبر به صورت ثبت نام اینترنتی و غیر حضوری دایر گردید. شکسته ‌نستعلیق از جدیدترین خطوط خوشنویسی اسلامی و زیباترین و سومین گونه از خوشنویسی ایرانی است که در اوایل سده یازدهم هجری قمری ابداع شد. چون بیشتر شکل ‌های آن از شکستن و رها کردن خط نستعلیق گرفته شده بود به نام شکستۀ نستعلیق شهرت یافت. این خط را می ‌توان ایرانی ‌ترین خط از میان خطوط مختلف خوشنویسی اسلامی دانست.
خط شکسته نستعلیق از طرفی حاوی جزئیاتی از خط تعلیق است که در تندنویسی به کار کاتب می‌ آید. در واقع خط شکسته پلی است میان روانی و تند نویسی تعلیق و ظرافت و زیبایی نستعلیق.
در اواسط قرن هشتم هجری خوشنویسی ایرانی قدم در یکی از عالی‌ ترین دوره‌ های خود گذاشت و سه قلم از خطوط ایرانی-اسلامی یعنی «تعلیق»، «نستعلیق» و «شکسته نستعلیق» بر جریدۀ ایام جلوه‌ گر شدند. خطوطی که اگر چه الفبای آن برگرفته از الفبای عربی است، اما آثار آن را باید از ابداعات خاص ایرانیان دانست.
عده‌ای «مرتضی قلی خان شاملو» حاکم هرات و برخی دیگر «محمد شفیع هروی» معروف به «شفیعا» را ابداع کنندۀ این خط دانسته ‌اند. مرحوم عبدالمحمد خان ایرانی مؤلف کتاب «پیدایش خط و خطاطان» عقیده دارد که شکسته نستعلیق در زمان صفویه به وجود آمد و «مرتضی قلی خان شاملو» آن را از نستعلیق رویاند. همچنین اذعان می‌ دارد که میرزا شفیعا هراتی (یا همان محمد شفیع هروی) از خوشنویسان این قلم که منشی مرتضی قلی خان بوده آن را تکمیل کرده ‌است. در نیمۀ دوم سده دوازدهم «درویش عبدالمجید طالقانی» شکستۀ نستعلیق را به اوج تکامل رسانید.
خط شکسته در بدو پیدایش به طور کلی در پاسخ به نیاز سرعت در نوشتن پدیدار گشت و با رها شدن قوس‌ ها و سایش دندانه‌ ها و اتصالات حروف و کلمات در خط نستعلیق بوجود آمد. این رهایی و روان شدن تا جایی رسید که پیوستگی ‌های بی ‌شماری را به‌ دنبال داشت که همین امر موجب دشوار شدن خواندن آن شد.
ترکیب‌ بندی و طراحی صفحه در خط شکسته از اهمیت بسیاری برخوردار است، چرا که خط شکسته به دلیل پیچش‌ های بسیار در کلمه وسط، کلیات ترکیب آن نیز از فرم خاصی تبعیت می ‌کند. قدما در ترکیب بندی از اقلام ریز و غالباً از یک قلم استفاده می‌ کردند ولی شکسته نویسان امروزی، ترکیبی از اقلام مختلف از غبار تا جلی و شش دانگ را در یک صفحه ترکیب می ‌کنند. در این شیوه، هر قطعه‌ ای فرم و فضا و ترکیبی خاص را پیدا می‌ کند و شاید عمده ‌ترین تحولی که در خط امروز و در صفحه آرایی خط شکسته پدید آمده، همین تنوع و تازگی است.
از این خط برای کتابت قرآن و زیبا نویسی قرآن کریم نیز استفاده می شود.
نکته : برای این دوره فقط گواهینامه بین المللی صادر می گردد.
سر فصل و مهارتهای بکارگیری خط شکسته در کتابت متن قرآن کریم :
1. آموزش نستعلیق
2. آموزش نستعلیق شکسته
3. آموزش روان نویسی و تند نویسی
4. آموزش شکسته نستعلیق با خودکار

توضیحات تکمیلی

توضیحات تکمیلی

مدت دوره

55 ساعت

مخاطب دوره

بزرگسالان, کودکان

مدرس دوره

گروه مدرسان

کتاب الکترونیکی فارسی

50 صفحه

مدارک قابل اخذ از آکادمی های بین المللی

WTG, NOBEL C.U, OXFORD-EDU, CBV, DNW, TUV, ASYS, QAL, SWISS CERT, LLC, eQual, QAL, ACS

نظرات (0)

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “آموزش مجازی بکارگیری خط شکسته در کتابت متن قرآن کریم Using the broken line in the textbook of the Holy Quran E-learning”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *