0
  • No products in the cart.
 

آیا مصرف قرص پنتوپرازول در درمان درد معده موثر است؟

هلدینگ توسعه دهندگان | آموزش مجازی | اخذ ایزو | طراحی سایت > رپورتاژ  > آیا مصرف قرص پنتوپرازول در درمان درد معده موثر است؟

آیا مصرف قرص پنتوپرازول در درمان درد معده موثر است؟

درمان موثر و ریشه ای یک عارضه تنها با تشخیص درست علت ایجاد کننده و تجویز داروی موثر ممکن خواهد بود لذا چنانچه اگر مشکلی مثل معده درد دارید باید داروی موثری در این خصوص مصرف کنید تا بهبودی حاصل شود، در همین راستا در این بخش بررسی خواهیم کرد که آیا مصرف قرص پنتوپرازول در درمان درد معده موثر است؟ جهت کسب اطلاعات تکمیلی در این خصوص با ما همراه باشید.

مشکل درد معده چه علائمی دارد؟

درد معده به شکل سوزش سر دل، رفلاکس از معده و مری، تیر کشیدن درد در معده بروز می کند و سبب آزار فرد می شود.

افراد مبتلا به این عارضه گوارشی همواره پس از خوردن برخی مواد غذایی از بدتر شدن این عارضه شکایت می کنند.

درد معده بسیار آزاردهنده است و در صورت عدم درمان به موقع و موثر سبب زخم های شدید معده خواهد شد و مشکلات بیشتری را برای فرد ایجاد خواهد کرد، از این رو افراد دچار این مشکل قبل از حاد شرایط خود جهت درمان باید به پزشک متخصص گوارشی مراجعه کنند.

 

قرص پنتوپرازول در درمان درد معده چه تاثیری دارد؟

قرص درمان درد معده پنتوپراول دارویی خوراکی است که از کنترل کننده های پمپ پروتون می باشد، این دارو سبب کاهش ترشح اسید معده خواهد شد. در واقع این دارو جهت کاهش میزان اسید معده بدن تجویز می شود.

این دارو علاوه بر کمک به درمان مشکلاتی نظیر ریفلاکس معده (مری) جهت درمان و پیشگیری کوتاه مدت ازوفاژیت مرتبط با بازگشت اسید به مری یا بیماری های مرتبط با ترشح بیش از حد اسید معده مثل سندرم زولینگرالیسون باید مصرف شود.

 

داروهای جایگزین پنتوپرازول کاهش دهنده درد معده کدام اند؟

داروهایی چون لانزوپرازول، اس امپرازول، امپرازول، رابپرازول، دکس لانسوپرازول در یک دسته قرار دارند از این رو در مواردی که پزشک تشخیص دهد می تواند جهت کاهش درد معده این داروها را جایگزین پنتوپرازول کند.

اینکه کدام دارو بهترین جایگزین  پنتوپرازول جهت کاهش درد معده است، تنها به تشخیص پزشک بستگی دارد.

هرگز نباید خودسرانه و بدون تجویز پزشک جهت کاهش سوزش سر دل و دردهای معده دارویی مصرف کرد زیرا حمله های قلبی نیز مانند دردهای معده هستند و گاها دیده شده که فردی که دچار حملات قلبی می شود، به اشتباه درد معده را گزارش می کند.

هشدارهای مهم درباره مصرف پنتوپرازول چیست؟

مصرف طولانی مدت از پنتوپرازول خطراتی به همراه دارد که عبارتند از:

افزایش خطر شکستگی و پوکی استخوان بخصوص برای افراد مسنی که روزانه بیش از یک سال استفاده می کنند.

در افرادی که بیش از 3 سال به طور مداوم این دارو را مصرف می کنند کمبود ویتامین B12 را که سبب آسیب جدی به عصب و تشدید عملکرد مغز می شود، بروز خواهد کرد.

در افرادی که پنتوپرازول مصرف می کنند تا 3 ماه کمبود منیزیم بروز می کند که این مشکل بیشتر پس از یک سال از شروع روند درمان یا بیشتر از آن ایجاد می شود.

اسهال شدید در برخی بیماران تحت درمان با پنتوپرازول به ویژه در بیماران بستری شده بروز می کند.

قرص پنتوپرازول ممکن است سبب بروز واکنش آلرژیک نظیر؛ بثورات، تورم یا مشکلات تنفسی شود.

این دارو ممکن است سبب نارسایی کلیه شود که با علائم چون؛ حالت تهوع یا استفراغ، تب، جوش، گیجی، مشاهده خون در ادرار، نفخ شکم و فشار خون بالا همراه خواهد بود.

 

داروی پنتوپرازول چیست؟

این دارو که به شکل خوراکی و وریدی تجویز می شود به عنوان یک داروی تجویزی و عمومی با نام تجاری پروتونیکس در داروخانه ها به فروش می رسد، داروهای عمومی قیمت کمتری در مقایسه با نسخه تجویزی با نام تجاری آن دارند.

 

چرا قرص پنتوپرازول تجویز می شود؟

همان طور که عنوان شد این دارو جهت کاهش میزان اسید معده بدن باید مصرف  شود. همچنین این دارو  به بهبود علائم دردناک ناشی از بیماری هایی مانند ریفلاکس معده (مری) نیز کمک می کند. قرص خوراکی پنتوپرازول جهت درمان  بیماری های دیگری که سبب ایجاد اسید اضافی می شوند مانند سندرم زولینگر الیسون نیز موثر است.

 

عملکرد پنتوپرازول چگونه است؟

داروی پنتوپرازول مانند دیگر داروهای بازدارنده پمپ پروتون عمل می کند، بدین ترتیب جهت نابودی سلول های پمپاژ اسید در معده، مقدار اسید معده را کاهش داده و به کم شدن علائم مربوط به بیماری هایی مانند بازگشت اسید به مری کمک می کند.

 

عوارض جانبی مصرف پنتوپرازول چیست؟

عوارض جانبی مصرف پنتوپرازول شامل؛ اسهال، دل درد سردرد و گیجی، حالت تهوع، درد مفصل وغیره می باشد.

در صورت بروز علائم شدیدتری چون؛ تشنج، ضربان غیرطبیعی و سریع قلب، ضعف عضلانی، لرز، عصبانیت، گرفتگی یا درد عضلانی، التهاب عصب، تغییرات قاعدگی، اسهال شدید، دل درد و غیره باید به پزشک معالج مراجعه کرد.

 

تداخلات دارویی پنتوپرازول چیست؟

این دارو می تواند با سایر داروهای شیمیایی ، گیاهی و حتی ویتامین ها تداخل داشته باشد از این رو باید کلیه داروهایی که بیمار مصرف کند را به پزشک معالج خود اطلاع دهد.

 

آیا مصرف پنتوپرازول در بارداری مجاز است؟

به طور کلی مطالعات دقیق و جامعی در خصوص اثرات این دارو بر زنان باردار و جنین انجام نشده اما برخی مطالعات انجام شده روی حیوانات باردار نشان داد که خطراتی برای جنین خواهد داشت.

در واقع پزشک معالج با توجه به شرایط زن باردار تشخیص می دهد که این دارو را تجویز کند یا خیر، اگر چه تا حد ممکن این دارو در زنان باردار تجویز نمی شود اما اگر پزشک مزایای آن را بیشتر از معایب آن در این دوران تشخیص دهد، باید به پزشک معالج اطمینان کرد.

توجهه کنید این محتوای تبلیغاتی می باشد! | تدسا هلدینگ هیچ مسئولیتی درقبال محصول معرفی شده و محتوای تبلیغ بالا ندارد و صرفا این محتوا در سایت Tedsa.com به عنوان ریپرتاژ آگهی منتشر شده است.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website