0
  • No products in the cart.
 

آشنایی با دریپ مارکتینگ یا بازاریابی قطره ای

آشنایی با دریپ مارکتینگ یا بازاریابی قطره ای

آشنایی با دریپ مارکتینگ یا بازاریابی قطره ای

بازاریابی قطره ای Drip Marketing به برندها  این امکان را  می دهد که با مخاطبان خود در تعامل باشند و به این روش همواره در ذهن مشتریان شان تازه می مانند، با این امید که روزی مشتریان در  زمان خرید نام آنها را به یادیشان  آورد.در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

دریپ مارکتینگ یا بازاریابی قطره ای چیست؟

بازاریابی قطره ای (Drip Marketing) برگرفته از روش کشاورزی شناخته شده ی آبیاری قطره ای است. در آبیاری قطره ای، گیاهان با مقدار اندک آبی که به صورت قطره ای در طول زمان دریافت میکنند، رشد می کنند.

بازاریابی قطره ای براساس ایده ی “قطره چکانی” اطلاعات مرتبط به مشتریان در زمان های مناسب توصیف و مشخص میشود. منظور از قطرات معمولاً “نقاط دسترسی” به مخاطبان است، منظور از دسترسی، زمان های برنامه ریزی شده ای است که کسب و کارها با مشتریان شان در تماس هستند که معمولاً از طریق ایمیل و پلتفرم های آنلاین صورت می پذیرد.

کمپین های بازاریابی قطره ای برای دسترسی به مخاطبان هدف خیلی خاص و فرستادن پیام های بازاریابی مشخص مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از بازاریابی قطره ای میتوانید آگاهی از محصولات و خدمات خود را افزایش دهید. کمپین های بازاریابی قطره ای در صورتی که به درستی اجرا شوند می توانند بسیار موثر باشند.

البته کمپین های بازاریابی انواع مختلفی دارد که هریک به نوبه ی خود میتواند تاثیرگذاری بالایی داشته باشند، به عنوان مثال امروزه کمپین 360 درجه جزو مواردی است که بسیار مورد توجه بازاریابان قرار گرفته است. مدنظر داشته باشید که کارآمدترین کمپین بازاریابی، کمپینی است که با توجه به نیازمندی ها، اهداف کسب و کار و دارایی های برندتان طراحی و به درستی اجرا شود.

انواع کمپین های قطره ای

هر کسب و کاری، مشتری و برنامه های بازاریابی منحصر به فرد خود را دارد، همچنین کمپین های بازاریابی قطره ای متفاوتی وجود دارد که می توانید براساس ویژگی های کسب وکار، نیاز خود، مشتریان و همچنین اهدافی که مد نظر دارید را از انواع مختلف آن بهره برداری کنید.

کمپین بازاریابی قطره ای اصلی (Top Of Mind)

منظور از این کمپین، کمپین های مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرند. هدف این کمپین ها تعامل با مشتریان اصلی و تاثیرگذاران در نقاط اصلی در طول فرآیند فروش است.

کمپین بازاریابی قطره ای دانشی (Educational)

در این کمپین برای مخاطبان اطلاعات و محتوای مفید و مرتبط فراهم میشود و به منظور متقاعدسازی برای فروش نیست.

کمپین قطره ای برقراری تعامل مجدد (Re-engagement) با مخاطبان

زمانی استفاده میشود که می خواهید با مخاطبانی که مدتی با برند شما در تماس بوده اند اما پس از مدتی ارتباط خود را قطع کرده اند مجدداً ارتباط برقرار کنید.
برای مثال، مشتریانی که کارت خرید الکترونیکی، یا بن تخفیف را پر میکنند اما هیچگاه برای چک کردن حساب کاربری خود بازنمیگردند و با یک خرید ارتباطشان با برند به پایان میرسد.

کمپین بازاریابی قطره ای رقابتی

در این نوع کمپین سعی بر آن است که مخاطبان رقبایتان را به سمت محصولات و خدمات خود جذب کنید.

کمپین بازاریابی قطره ای ترفیعی

به منظور ترفیع یکی از محصولات یا خدمات مورد استفاده قرار میگیرد، معمولاً با اعلام تخفیف یا بازه ی زمانی محدود برای خرید پیشنهاد داده میشود.

کمپین بازاریابی آموزشی (Training)

این مورد کمتر مورد استفاده قرار میگیرد، اما در برخی از کسب و کارها بسیار مورد توجه مخاطبان است. در این نوع کمپین ها برنامه های آموزشی جهت استفاده از محصول، برنامه یا خدمات به مخاطبان داده میشود، یا توضیحاتی برای مشتریان جدید قرار داده میشود.

نمیتوان بین انواع کمپین های بازاریابی– تبلیغاتی بهترین یا بدترین مدل را مشخص کرد، نیاز و اهداف کسب و کارتان مشخص میکند کدام مدل برای برند شما بهتر است، که ممکن است ایمیل، پست مستقیم یا حتی از طریق بسترهای شبکه های اجتماعی صورت بپذیرد.

اصول برای اثربخشی بالا کمپین های بازاریابی قطره ای

همچنین برای فهمیدن انواع مختلف کمپین های بازاریابی قطره ای و این مورد که چگونه این کمپین ها به کسب و کار شما سود می رسانند، همچنین اهمیت دارد تا با اصولی که این کمپین ها را اثرگذارتر میکنند آشنا شوید.

مهمترین جز کمپین بازاریابی قطره ای تعیین مخاطب هدف است. هرچقدر مخاطبان مشخص تر باشند، کمپین اثرگذارتر خواهد بود. اگر مطمئن نیستید به چه صورت باید مخاطبان هدف (Target Audience) خود را مشخص کنید، مقاله بازار هدف (Target Market) چیست میتواند دید کلی در این مورد به شما بدهد، همچنین با مرور مقاله ی زیر با روش های تعیین مخاطبان هدف آشنا خواهید شد.

چگونه به شناسایی بازار هدف کسب و کار بپردازیم؟

شما میتوانید مخاطبان هدف خود را از طریق روش هایی مانند منطقه جغرافیایی بخش بندی کنید، مناطق جغرافیایی به جایی گفته میشود که مشتریان در چرخه خرید هستند (آماده برای خرید هستند، مشتریان رقبا در آن حضور دارند، خروج از بازار به راحتی امکان پذیر است)، یا هر رفتار دموگرافیک یا جمعیت شناختی دیگری که به کسب و کار شما مرتبط است.

بخش دوم ایجاد و توسعه یک کمپین موفق آنست که پیام هدف درستی ایجاد کنید. وقتی مخاطبان هدف خود را شناسایی کردید، زمان آن رسیده است که در مورد پیامی که میخواهید به مشتریانتان برسانید به نتیجه برسید.

پیام برند خود را از طریق بخش بندی ذهنی مخاطبین، شفاف تر بیان کنید

در طول این مرحله، مهم است که مشخص کنید از کدام نوع کمپین بازاریابی قطره ای میخواهید استفاده کنید. اگر افرادی که در شش ماه گذشته از شما خرید کرده اند را به عنوان مخاطبان هدف خود شناسایی کرده اید، کمپین شما کمپین قطره ای دانشی خواهد بود. پیام هدف باید اطلاعاتی را در خصوص محصول جدید به مشتریان برساند و این روند را حداقل هر سه ماه یکبار انجام دهید. البته به یاد داشته باشید بازاریابی قطره ای به این معنا نیست که هر روز برای مخاطبانتان پیام بفرستید بلکه باید این کار را به صورت حساب شده جلو ببرید.

زمانی که تصمیم خود را در مورد پیام کمپین گرفتید، محتوای پیام خود را ایجاد کنید. بر اساس بستر انتشار پیام (ایمیل، شبکه اجتماعی یا…)، ممکن است نوع محتوا تغییر یابد.

صرف نظر از قالبی که استفاده میکنید، حتماً در نظر داشته باشید که از تصاویر و گرافیک های زیبا و جذاب استفاده کنید. نکات دستوری و نوشتاری را چک کنید، و سعی کنید تا جای ممکن متنی تعاملی بنویسید.

نهایتاً لازم است برای ارزیابی اثربخشی کمپین خود آن را تست کنید. اگر کمپین بازاریابی قطره ای آنقدر که انتظارش را داشتید مطلوب نبود، آن را مستند کنید، استراتژی هایتان را تغییر دهید و دوباره امتحان کنید.

چه نوع کسب و کارهایی نیازمند به کمپین بازاریابی قطره ای هستند ؟

هرکسب و کاری قادر خواهد بود از بازاریابی قطره ای بهره ور باشد و سود کسب کند. هرچند آنهایی که به طور خاص به آن نیازمند هستند، بازاریابان کسب و کارهای B2B و شرکت های فعال در زمینه تجارت الکترونیک هستند. برقراری رابطه و در ارتباط بودن با مشتریان بالقوه و دائمی در طول زمان، بسیار حائض اهمیت است . این کار میتواند یکی از اثربخش ترین راه ها برای یادآوری به مشتریان و ارباب رجوع باشد، که کسب و کار شما همواره حضور دارد و آماده ارائه محصولات و خدمات به مشتریان است و اینکه متعهد میشود که بهترین تجربه ممکن از خدمات مشتریان را خلق کند.

 

 

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website