0
  • No products in the cart.
 

آشنایی با واژه نامه آموزش مجازی E-Learning

واژه نامه آموزش مجازی

آشنایی با واژه نامه آموزش مجازی E-Learning

در آموزش الکترونیک، واژه ها و اصطلاحات زیادی وجود دارد که بهتر است یا آن ها آشنا شوید. بیشتر این اصطلاحات برای حرفه ی E-Learning ضروری هستند. این مجموعه شامل واژه ها و اصطلاحات مفید آموزش مجازی است که به ترتیب حروف الفبای انگلیسی مرتب شده است. در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

Accessibility : دسترسی

در بحث آموزش الکترونیک، دسترسی برای همه دانش پذیران بسیار مهم است. قابلیت دسترسی به این معناست که که افراد با توانایی ها و محدودیت های مختلف بتوانند از محتوای دوره کلاس مجازی استفاده کنند. طراحان محتوای الکترونیکی و طراحان دوره های آموزشی باید ایجاد دوره هایی ساده و تر و تمیز، آسان برای درک بپردازند که تکمیل و تمام کردن آن ها نیز ساده باشد. دانش پذیر هایی مشکلاتی از قبیل مسائل حسی، هوشی و یا تکنولوژیکی دارند، برای دستیابی به موفقیت و کامل کردن دوره های آموزشی خود به تکنیک های کمکی نیاز خواهند داشت.

Active Learning : یادگیری فعال

یادگیری فعال استراتژی بر تشویق دانش آموزان به مشارکت فعالانه در آموزش است. این رویکرد دانش پذیر ها را به مطالعه، بحث و حل مسائل برمی انگیزد که در نتیجه اصطلاحا دانش پذیر ها محتوای دوره را می خورند. نمونه هایی از فعالیت های یادگیری فعال شامل تکالیف عملی و حل مسئله در گروه های کوچک است.

ADDIE (Analysis Design Development Implementation) : پیاده سازی توسعه طراحی تجزیه و تحلیل

مدل ADDIE مخفف کلمات تجزیه و تحلیل، طراحی، توسعه، پیاده سازی و ارزیابی است. این مدل یک چارچوب پنج مرحله ای است که طراحان آموزش استفاده می کنند؛ یک راهنما برای ساخت آموزش موثر و ابزارهای یادگیری کارآمد است. در محیط های آموزش سریع امروز، روش AGILE اغلب کارآمد تر از ADDIE می باشد.

ADL (Advanced Distributed Learning) : آموزش پیشرفته توزیع شده

آموزش پیشرفته توزیع شده، ابتکار عمل وزارت دفاع ایالات متحده است که با هدف ارائه آموزش مجازی با استفاده از فرمت های محتوا، فن آوری ها و سازمان ها هماهنگ شده است. SCORM و xAPI نمونه هایی از این روش هستند.

Agile Learning : یادگیری سریع

این مدل اغلب با مدل ADDIE مقایسه می شود، روش طراحی Agile در دهه 1970 پدید آمده است و در دهه 1990 به طور گسترده ای پذیرفته شد. روش یادگیری سریع، بر خلاف ADDIE، مستقیما به یک پروژه می پردازد و به سرعت محتواهای کوچکی را تولید می کند. سپس نتایج پس از چندین تکرار سریع اصلاح می شوند.

AICC

AICC اولین استاندارد رسمی آموزش الکترونیک است که توسط کمیته حمل و نقل هوایی CBT در سال 1993 به عنوان یک استاندارد مبتنی بر CD-ROM توسعه یافت. در سال 1998، پشتیبانی وب آنلاین به مشخصات اضافه شد. به عنوان جد SCORM، کار با AICC دشوار بود و برای آماده کردن محتوا در فرمت قابل اجرا در یک نرم افزار آموزش مجازی LMS مراحل متعددی لازم بود.

API (Application Programming Interface)

API یک رابط فراهم می کند که به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا با برنامه ها و اپلیکیشن هایی مثل سیستم مدیریت یادگیری ارتباط برقرار کنند. یک API شامل مجموعه ای از اعتبار های شناخته شده به عنوان کلید هایی است که توسط مدیران و توسعه دهندگان مورد استفاده قرار می گیرد. این کلید یک نام کاربری و رمز عبور جفت است که به توسعه دهندگان اجازه دسترسی به API و ارتباط با داده ها در سیستم مدیریت یادگیری lms را می دهد. ادغام با API یک فروشنده می تواند فرایندهای الکترونیکی را با خودکار سازی کارهای دستی وقت گیر مانند به روزرسانی، حذف یا استخراج لیست کاربران سریع تر کند. به عبارت دیگر، API به شما اجازه می دهد تا اطلاعات را از یک سیستم استخراج کنید و به سیستم دیگری وارد کنید.

ARCS (Attention Relevance Confidence Satisfaction)

مدل ARCS بر پایه های توجه، ارتباط، اعتماد و رضایت مندی بنا شده است. یک رویکرد حل مسئله در آموزش که با تمرکز طراحان آموزشی روی محتوای جذاب همراه است.

Assessment : ارزیابی

ارزیابی در آموزش مجازی اغلب در قالب یک آزمون آنلاین پایان دوره برای سنجش عملکرد یادگیرنده صورت می گیرد. برای سنجش دقیق و صحیح پیشرفت دانش پذیران، ارزیابی باید با اهداف یادگیری یک دوره هماهنگ باشد.

Assimilation : ادغام

ترکیب ایده ها، مفاهیم یا تجربیات جدید با یک طرح ذهنی موجود معمولا به عنوان یک ادغام  شناخته می شود. این واژه، همچنین، ارتباط اطلاعات جدید با دانش موجود را توصیف می کند. بسیاری از عوامل از جمله حواس پرتی، ویژگی های شخصی یادگیرنده و سطح انگیزه می توانند بر میزان ادغام، تاثیر بگذارند.

Asynchronous Learning : آموزش غیر همزمان

آموزش غیر همزمان اجازه می دهد تا دانش پذیران به طور انحصاری و فردی آموزش ببینند و قادر به تکمیل دوره در زمان، مکان و سرعتی که مناسب حال خودشان است، باشند.

Authoring Tool : ابزار تالیف

ابزار تالیف اغلب با سیستم lms جفت می شود، این ابزار در تولید محتوای الکترونیکی برای برنامه های آموزش مجازی و یادگیری آنلاین مورد استفاده قرار می گیرد. یک ابزار نوشتن مطالب آموزش الکترونیکی، یک بسته نرم افزاری است که تولید کننده های محتوا برای ایجاد و بسته کردن محتوای دروس آموزش الکترونیکی با استفاده از استانداردهای SCORM یا xAPI استفاده می کنند. از ابزارهای محبوب تالیف می توان به ادوب کپتیویت، Articulate Storyline، Elucidat و iSpring Pro اشاره کرد.

Blended Learning : یادگیری ترکیبی

یادگیری ترکیبی، ترکیبی از روش های یادگیری سنتی و چهره به چهره با روش های یادگیری آنلاین مبتنی بر فناوری است. همچنین به عنوان ترکیبی از آموزش زنده و آموزش خودمحور نیز توصیف می شود. و یک روش عالی برای افزایش تجربه یادگیرنده است.

BYOD (Bring Your Own Device) : دستگاه خود را بیاورید

Bring Your Own Device یا دستگاه خود را ر رویکردی است که کارکنان یا اعضای آن موبایل ، تبلت یا لپ تاپ خود را برای یک آموزش یا برنامه کاری استفاده می کنند. بیشتر سیستم های LMS، به گونه ای طراحی می شوند که ریسپانسیو باشند و روی هر نوع ابزاری عمل کنند، این ویژگی دسترسی به آموزش ها را برای یاد گیرنده ها و ادمین ها آسان می کند.

Branching Navigation: آموزش سازگار

در تکنیک آموزش سازگار ، دانش پذیران بر نتایج کنترل دارند. آن ها می توانند از بین چندین راه حل برای سناریوهاس مختلف، یکی را انتخاب کنند. و در نهایت نتایج مختلفی برای هر یک از چالش ها و مسائل مطرح شده ارائه می شود.

CBT (Computer-Based Training): آموزش مبتنی بر کامپیوتر

نام قدیمی برای ان چه اکنون با عنوان آموزش انلاین مبتنی بر کامپیوتر شناخته می شود، به طور خاص عناصر مورد نیاز برای آموزش مجازی، به معنای آموزشی که مربی محور نباشد می باشد.

CDN (Content Delivery Network) : شبکه تولید محتوا

شبکه تولید محتوا، یک شبکه جهانی از سرورهای پروکسی است که در مراکز داده ای مختلف مستقر هستند. این شبکه به محتوایی که یادگیرنده می بیند قابلیت دسترسی و کارایی را افزایش می دهد.

Certification : صدور گواهینامه

یک گواهی که تأیید می کند که یادگیرنده یک برنامه آموزشی را بر اساس یک استاندارد از پیش تعریف شده با موفقیت تکمیل کرده است. بسیاری از سازمان های حرفه ای به اعضایی نیاز دارند گواهی آن ها باید به صورت منظم تجدید شود.

CEU (Continual Education Unit) : واحد آموزش پیوسته

CEU یک واحد اندازه گیری است که برای برنامه های آموزش مداوم استفاده می شود. معمولا با تکمیل تعداد معینی از واحدها به افراد در حرفه خودشان مجوز داده می شود.

Chunk به معنای تکه است و در بحث آموزش الکترونیکی به یک واحد کوچک از محتوای یادگیری اشاره می شود. این طراحی شده است تا فرآیند یادگیری و جذب مواد آموزشی برای زبان آموزان قابل کنترل باشد. محتوای تکه ای به مقابله با خستگی یادگیرنده نیز کمک می کند.

Classroom-Based Training : آموزش مبتنی بر کلاس

این نوع آموزش همچنین به عنوان آموزش چهره به چهره یا زنده نیز شناخته می شود، آموزش مبتنی بر کلاس درس روش آموزش سنتی تری است. یک آموزگار، یادگیرندگان را از طریق دوره ای در محیط دنیای واقعی مانند کلاس درس و یا اتاق جلسه هدایت می کند.

CLO (Chief Learning Officer) : مامور ارشد آموزش

CLO یک کارمند اجرایی در سازمان است که استراتژی یادگیری و توسعه شرکت را تعریف و هدایت می کند. این نقش معمولا در سازمان های بزرگ و شرکت های چند ملیتی یافت می شود.

Cloud LMS : سیستم ال ام اس مبتنی بر ابر

یک سایت lms مبتنی بر ابر، یک پلتفرم مبتنی بر وب است که به شرکت ها در ارائه، پیگیری و گزاش دهی آموزش مجازی کمک می کند. تفاوت اصلی بین یک سیستم lms مبتنی بر ابر و دیگر سیستم های مدیریت یادگیری این است که محتوای آموزشی، اطلاعات پیگیری ها و گزارش ها در یک بستر ابر ذخیره می شوند. از مزایای LMS مبتنی بر ابر نسبت به امورش مجازی خود-میزبان می توان به سرعت بیشتر و مقرون به صرفه تر بودن راه اندازی آن اشاره کرد. همچنین سیستم های مدیریت آموزش مبتنی بر ابر به تخصص کمتری برای اجرا و نگه داری نیاز دارد.

CMI5 (Computer Managed Instruction) : آموزش مدیریت کامپیوتر

این نقش برای استفاده از ویژگی های xAPI با سیستم های مدیریت یادگیری است. اساساً مجموعه ای از قوانین xAPI است که ویژگی های بیش از حد گسترده را برای افزایش پذیرش در صنعت محدود می کند.

CMS (Content Management System) : سیستم مدیریت محتوا

CMS یک سیستمی است که از ایجاد و مدیریت محتوای دیجیتالی و معمولا برای انتشار پشتیبانی می کند. یک سیستم مدیریت محتوا نسبت به یک LMS منفعل تر است. کاربران می توانند اسناد را ببینند اما CMS نمی تواند پیگیری و گزارش پیشرفت آن ها را مانند LMS ارائه دهد.

COD (Content on Demand) : محتوا بر تقاضا

ارائه محتوا در تقاضا، کاربران را قادر می سازد تصمیم بگیرند که چه زمانی و چه جایی به محتوای موجود دسترسی پیدا کنند. از لحاظ آموزش الکترونیک، به این معنی است که یک فرد یادگیرنده می تواند دوره های خود را بنا به برنامه زمانی خودش برنامه ریزی برگزار کند.

Cognitive Load : بار شناختی

یک تئوری که توسط جان سوئلر طراحی شده و تجربیات فشار حافظه کاری را در هنگام پردازش اطلاعات توصیف می کند.

Compliance Training : آموزش سازگاری

آموزش سازگاری به آموزش کارکنان گفته می شود که به موجب قوانین، مقررات و سیاست ها مجاز است. این نوع آموزش کارکنان شما را بر اساس قوانین یا مقررات مربوط به عملکرد شغلی آن ها یا صنعتی که در آن مشغول به کار هستند آموزش می دهد. این ابتکارات آموزشی معمولاً، با انجام آموزش های مورد نیاز برای کسب سازگاری و حفظ آن الزامی هستند.

Content Library : کتابخانه محتوا

کتابخانه محتوا یک مخزن از محتوای قابل استفاده مجدد است، مانند فیلم ها، اسناد، مخزن سوال، SCORM و xAPI (Tin Can).

Corporate Training : آموزش شرکتی

آموزش شرکتی یک استراتژی است که برای دانش پذیران، دانش پذیران داخل سازمان یا خارج از آن، دوره هایی شامل مهارت ها و دانشی که به آن نیاز دارند را ارائه می دهد.

Course Builder : سازنده دوره

عملکرد در یک سیستم مدیریت یادگیری که برای بارگذاری و ایجاد دوره ها استفاده می شود. سازنده های دوره یا Course Builder ها به شما این امکان را می دهند که عناصری مانند متن، تصویر، ویدیو و غیره را ترکیب کنید تا درس های اموزش مجازی خود را جذاب تر کنید.

Course Catalog : کاتالوگ دوره

مجموعه ای از دوره هایی که در اختیار فراگیران قرار می گیرد تا بتوانند آموزش هایی را که می خواهند انجام دهند را خودشان انتخاب کنند.

(Continuing Professional Development) CPD : توسعه حرفه ای پیوسته

برنامه های CPD به متخصصان کمک می کند که پس از پایان دوره های تحصیلات عالی یا تحصیلات تکمیلی نیز در حوزه خودشان به روز بمانند. این مفهوم با عنوان Continuing Professional Education(CPE) با معنای آموزش حرفه ای پیوسته نیز به کار می رود. متخصصان از CPD برای حفظ دانش و مهارت در طول عمر کاری خود استفاده می کنند. کاری که CPD انجام می دهد در همه حرفه ها مشترک است و روش های رسمی، غیررسمی، ساختار یافته و خودآموزی شامل می شود.

 (Customer Relationship Management) CRM : مدیریت ارتباط با مشتری

یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری، تمام روابط و تعاملات شرکت شما را با مشتریان فعلی و آینده خود مدیریت می کند. CRM به شما کمک می کند تا سودآوری خود را افزایش دهید و مشتریان خود را حفظ کنید. یکپارچه سازی CRM با LMS شما را قادر می سازد تا یک برنامه یادگیری سازمانی پیشرفته را دنبال کنید.

CSS (Cascading Style Sheets) : شیوه نامه آبشاری

شیوه نامه آبشاری یا سی اس اس، مجموعه ای از مقرارت html برای مدیریت نمای مجموعه ای از صفحات وب در شبکه جهانی است. در واقع، CSS یک زبان نشانه گذاری است که طراحی یک صفحه وب HTML را تعریف می کند. با زبان ساده، HTML یک صفحه را می سازد، و CSS چگونگی آن را کنترل می کند.

Customer Training : آموزش مشتری

این شاخه ای از آموزش الکترونیک است که شامل آموزش مشتریان در مورد نحوه استفاده از محصول و / یا خدمات سازمان می باشد. این نوع از آموزش مخصوصاً در بین ارائه دهندگان نرم افزار محبوب است زیرا باعث افزایش توانایی مشتری در استفاده از نرم افزار، افزایش زمان نگهداری و بهینه سازی منابع پشتیبانی شما می شود.

Customer User Data : اطلاعات کاربری مشتری

فیلدهای اطلاعات سفارشی یک سامانه آموزش مجازی LMS پیکربندی شده را اضافه می کند. به عنوان مثال می توان به “محل سکونت”، “نقش شغلی” یا “بخش” اشاره کرد. استفاده از زمینه های سفارشی اجازه می دهد تا با گروه های یادگیرنده به عنوان یک واحد مقابله کنید و برای تمام دانش پذیران آن گروه یک دوره خاص یا مسیر یادگیری اختصاص دهید. فیلد های سفارشی همچنین می تواند به عنوان فیلتر برای تولید اطلاعات گزارش دقیق استفاده شود.

EE (Extended Enterprise) : سرمایه گذاری تعمیم یافته

در آموزش الکترونیک، EE به آموزش شرکا و مشتریان شما در جهت بهبود میزان پذیرش محصول، افزایش بازگشت مشتری، و بیشینه کردن منابع انسانی است. یک مثال این است که تعداد تیکت هایی که از طرف مشتری ها دریافت می کنید را می توانید با ارائه آموزش محصولات خود از طریق LMS خود کاهش دهید.

eLearning (Electronic Learning) : آموزش الکترونیکی

آموزش الکترونیکی یا یادگیری الکترونیکی، ارائه آموزش از طریق منابع دیجیتال است. اگر چه آموزش الکترونیکی مبتنی بر یادگیری رسمی است، از طریق دستگاه های الکترونیکی مانند رایانه، تبلت و حتی تلفن های همراه که به اینترنت متصل هستند، ارائه می شود. این باعث می شود آموزش کاربران در هر زمان و هر مکان ممکن شود.

Employee Training : آموزش کارکنان

آموزش کارکنان، با عنوان آموزش نیروی کار نیز شناخته می شود، شامل ارائه دروس، نقش، مهارت های نرم، سازگاری، فرآیند، و آموزش محصولات به کارکنان در سازمان شما است. آموزش کارکنان به کلیه ی روش های یادگیری و توسعه (L & D) سازمان می پردازد.

F2F (Face to Face Training) : آموزش چهره به چهره

آموزش چهره به چهره به عناصر فردی آموزش مبتنی بر مدرس اشاره دارد.

FAQ (Frequently Asked Questions) : سوالات متداول

لیستی از سوالات متداول پرسش شده از دانش پذیران در مورد مسائل رایج و پاسخ های آن ها. سوالات متداول به یاد گیرنده ها اجازه می دهد اطلاعات مورد نیاز خود را بدون نیاز به تماس مستقیم به دست آورند.

Feedback : بازخورد

بازخورد را زمانی که یک فراگیر درس، امتحان، یا تکلیفی را در LMS تمام می کند ارائه می دهند. دو نوع بازخورد وجود دارد، اولی نشان دادن صحیح یا غیر صحیح بودن پاسخ ارسالی یادگیرنده، دومی نشان دادن پاسخ صحیح به او پس از ارسال پاسخ.

Flash : فلش

نزدیک به بیست سال است که تکنولوژی Adobe Flash از تحویل محتوای چندرسانه ای پشتیبانی کرده است. سه فرمت رایج در آموزشی الکترونیکی بر تکنولوژی فلش تکیه می کنند: SCORM، xAPI (Tin Can) و ویدئو. این یکی از دلایلی است که خبر توقف تکنولوژی فلش در سال 2020 موجب نگرانی برای هر کسی که در صنعت الکترونیک کار می کند شده است.

Gamification :  بازی وار سازی

گیمیفیکیشن یا بازی وار سازی به قرار دادن مکانیک بازی در یک فرایند که خود یک بازی نیست، اطلاق می شود. در یادگیری الکترونیک، از گمیفیکیشن استفاده می شود تا فراگیران بیشتر درگیر مباحث آموزش شوند و انگیزه آن ها برای یادگیری را افزایش دهد.

 (Graphics Interchange Format) GIF: فرمت تبادل گرافیکی

این فرمت در سال 1987 توسط استیو ویلهیت، توسعه دهنده نرم افزار، نوشته شده است. در اصل برای فشرده سازی فایل های تصویری استفاده می شد، امروزه بیشتر برای تصاویر متحرک که جایگزین بسیار سبکی برای ویدئو هستند، شناخته می شود. گیف ها به یکی از فرمت های محبوب و پر استفاده در دوره های آموزش مجازی تبدیل شده است.

 (Human Resource Information System) HRIS: سیستم اطلاعات منابع انسانی

HRIS یک سیستم است که از منابع انسانی و فناوری اطلاعات پشتیبانی می کند. اجازه می دهد تا فعالیت های HR، پرونده ها و پروسه ها در این سیستم برگزار شود. یکپارچه سازی سیستم مدیریت منابع انسانی با LMS شما ایجاد کاربر، نگهداری و ذخیره رکورد یادگیرنده را آسان می کند. تکنولوژی HTML5 ابزارهای زیادی برای پر کردن شکاف با کاهش فلش فراهم می کند. HTML5 ویدیو و محتوای صوتی را به صورت مستقیم در یک مرورگر ارائه می دهد. این کارآمدتر از فلش است زیرا نیاز به پردازش کمتری دارد.

(Hypertext Transfer Protocol) HTTP : پروتکل انتقال ابرمتنی

HTTP پایه و اساس برقراری ارتباط داده ها از طریق اینترنت است. Hypertext یک متن ساختار یافته است که از لینک های منطقی (هایپر لینک ها) بین گره های حاوی متن استفاده می کند.

iCalendar یک فرمت پذیرفته شده در سطح جهانی برای به اشتراک گذاشتن درخواست های جلسه است.

(Instructional Design) ID : طراحی آموزشی

به استفاده از یک روش مبتنی بر روان شناسی شناختی و نظریه آموزش برای ایجاد محتوای آموزشی اطلاق می شود. یک طراح آموزشی معمولا از یک ابزار نوشتن برای ایجاد محتوای مؤثر درس که اهداف یادگیری خاصی را فراهم می کند استفاده می کند.

(Instructor-Led Training) ILT : آموزش تربیت معلم

آموزشی که توسط یک مربی یا در یک کنفرانس حضوری یا وب کنفراس و وبینار ارائه می شود.

Interactive Content : محتوای تعاملی

محتوا تعاملی با تشویق کاربران به تعامل فعالانه و درگیری با محتوا به یادگیری کمک می کند. از ابزارهای نوشتن می توان برای تبدیل فرمت های محتوای منفعل مانند ارائه های پاورپوینت به یک دوره تعاملی استفاده کرد. تکنیک های ایجاد محتوای آموزشی الکترونیکی (E-learning Content) تعاملی تر می تواند اضافه کردن عناصر کشیدن و رها کردن باشد یا مجبور کردن فراگیران به تکمیل یک عمل قبل از رفتن به ماژول بعدی.

Interoperability : قابلیت همکاری

به میزان همکاری عناصر سخت افزاری و نرم افزاری با هم اطلاق می شود. استانداردهای eLearning مانند SCORM، xAPI (Tin Can) و AICC برای افزایش قابلیت همکاری محتوای آموزشی و تکنولوژی های آنلاین ایجاد شده است.

 JavaScript

جاوا اسکریپت زبان برنامه نویسی HTML و وب است. دستورات جاوا اسکریپت اجازه می دهد تا وظایف، زمانی که کاربر یک صفحه وب را مشاهده کند، توسط مرورگر تکمیل شود. JavaScript همچنین ارتباطات بین استانداردهایی مانند SCORM یا xAPI و LMS را مدیریت می کند.

JITT (Just-in-time Learning) : آموزش در لحظه

یادگیری مناسب زمانی رخ می دهد که یادگیرنده به استفاده از آموزش ها نیاز داشته باشد. این نوع از آموزش معمولا به صورت دوره هایی با اندازه کوچک که فراگیران می توانند در هنگام کار به آن دسترسی پیدا کنند و آن را کامل کنند. پشتیبانی از آموزش با تلفن همراه (mLearning) عامل مهمی در ارائه آموزش در لحظه است.

(Joint Photographic Experts Group) JPEG

نام JPEG از حروف اول عبارت joint photographic experts group گرفته شده است که نام گروهی می باشد که این استاندارد را برای تصاویر تعریف کردند. JPEG یک تکنیک فشرده سازی برای تصاویر رنگی است. این تکنیک می تواند فایل های تصویر را به حدود 5٪ اندازه اصلی خود کاهش دهد، اگر چه برخی از جزئیات تصویر در فشرده سازی از دست می رود.

Kirkpatrick Model : مدل کرک پاتریک

این مدل استاندارد مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل و ارزیابی نتایج برنامه های آموزشی است. چهار مدل برای این مدل وجود دارد: واکنش، یادگیری، رفتار و نتایج.

Knowledge Base : دانش محور

مخزن تخصصی مورد استفاده برای ذخیره اطلاعات و مباحث دانش.

Knowledge Construction : ساختار دانش

ایجاد آگاهی در دانش آموزان در مورد این که دریافت دانش آن ها چگونه تحت تأثیر سیستم باورها، تجربه و زمینه آنها قرار می گیرد. یادگیرندگان آنلاین، زمانی که بتوانند دانش قبلی را برای یادگیری مباحث جدید مورد استفاده قرار دهند، سود می برند.

LCMS (Learning Content Management System) : سیستم مدیریت یادگیری محتوا

سیستم مدیریت یادگیری محتوا LCMS از سیستم مدیریت یادگیری LMS متمایز است، با این حال در حال حاضر بیشتر جای هم استفاده می شوند. LCMS مانند LMS ایجاد، ذخیره و تحویل و ارائه محتوای الکترونیکی را مدیریت می کند.

L&D (Learning and development) : آموزش و توسعه

نوعی از یادگیری و توسعه در زیر مجموعه ی منابع انسانی (HR) است که هدف آن بهبود مهارت ها، دانش و عملکرد افراد و تیم ها از طریق آموزش است.

Learning Path : مسیر یادگیری

مسیرهای یادگیری برای ایجاد برنامه های آموزش ساختاری استفاده می شود که دانش آموزان را از طریق مجموعه ای از دوره ها هدایت می کند. آنها به مدیران این امکان را می دهند که دوره زمانی که فراگیران به دوره ها دسترسی دارند را به عنوان یک اهرم فشار برای تمام کردن دوره توسط آن ها، کنترل کنند.

Learning Portal : پرتال یادگیری

پورتال یادگیری مانند “LMS های کوچک” است که شما را قادر به مدیریت و ارائه آموزش به کارکنان، شرکا و مشتریان خود در محیط های مجزا و منحصر به فرد می کند. هر پورت یادگیری می تواند به صورت جداگانه سفارشی شود تا اطمینان حاصل شود که نیازهای خاص یادگیرندگان که به آن دسترسی دارند، برآورده می شود.

LETSI (Learning Education Training Systems Interoperability) : قابلیت همکاری سیستم های یادگیری آموزش و پرورش

LETSI یک فدراسیون بین المللی غیر انتفاعی است که به بهبود یادگیری و عملکرد فردی و سازمانی تاسیس شده است.

LMS (Learning Management System) : سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی

یک نرم افزار آموزش مجازی LMS ، نرم افزاری کاربردی است که برای ایجاد، مدیریت، ارائه و پیگیری دوره های آموزش مجازی استفاده می شود. LMS خوب به شما این امکان را می دهد که محتوای دوره ای خود را در طیف وسیعی از استانداردهای eLearning ارائه دهید، دوره های آنلاین، سنجش و ارزیابی عملکرد یادگیرندگان، ارائه یادگیری ترکیبی، نام تجاری یا برچسب سفید LMS، ادغام با سیستم های شخص ثالث و موارد خیلی بیشتری به فروش برسانید.

LRS (Learning Record Store) : ذخیره اسناد آموزش

LRS یک سیستم است که برای جمع آوری، ذخیره و بازیابی اظهارات هایی که تجربه یادگیری را دنبال می کند، با xAPI (Tin Can) کار می کند. اطلاعات ذخیره شده توسط یک LRS می تواند به شیوه ای ارائه شود که قابل دسترسی و قابل تفسیر باشد.

LTI (Learning Tools Interoperability) : سازگاری با ابزار یادگیری

هدف اولیه استاندارد LTI، که توسط کنسرسیوم جهانی آموزش LMS ایجاد شده است، اتصال سیستم های یادگیری، مانند LMS، با ابزارهای سرویس خارجی است.

Manifest File

مانیفست شالوده و جزئیات مهم از SCORM است. بسته SCORM خود یک فایل زیپ است که حاوی تمامی محتویاتی است که دوره آموزشی از آن ساخته می شود، از جمله رسانه هایی مانند SCOs (Objects Contentable Shared Content)، HTML و فایل های فلش. بسته SCORM همچنین شامل پرونده مانیفستی است که ساختار و محتوای دوره را تعیین می کند. نام مانیفست همیشه imsmanifest.xml است و فایل باید در بسته زیپ قرار داشته باشد. اگر پرونده مانیفست در این ZIP وجود نداشته باشد، دوره یک بسته معتبر SCORM معتبر نیست و احتمالا شما هنگام وارد کردن آن به LMS خود به مشکل بخورید.

Mastery Score : امتیاز خبرگی

امتیاز خبرگی، نمره ای را که یک یادگیرنده باید برای رسیدن به یک ماژول SCORM به دست آورد را تعیین می کند. نمره خبرگی اجباری نیست، چرا که برخی از ماژول های SCORM مسابقه ای نیستند و برخی آزمون ها نیز نمره گذار نیاز ندارند. به عنوان مثال، بررسی های دانش و کوئیز های تمرینی دو نوع ارزیابی هستند که به طور معمول نیازی به امتیاز استعدادی ندارند.

Microlearning : میکروآموزش

میکرو آموزش یک راه برای ارائه محتوای آموزشی به دانش آموزان در اندازه های کوچک است، و صورت متمرکز است. هر واحد یا ماژول بر اهداف یادگیری فردی تمرکز دارد.

mLearning (Mobile Learning) : یادگیری موبایلی

این نوع یادگیری روی یک دستگاه همراه انجام می شود، مانند گوشی های هوشمند یا تبلت. یادگیری موبایلی درهر زمان ممکن می تواند رخ بدهد. انتقال از دسکتاپ به ابزارهای قابل حمل تاثیر زیادی روی توسعه محتوای آموزشی آنلاین داشته است. طراحان آموزشی به طور فزاینده ای به توسعه محتوای یادگیری تلفن همراه نیاز دارند که می تواند با بسیاری از دستگاه هایی که امروزه  دانش آموزان استفاده می کنند، سازگار باشند.

Module : ماژول

در سیستم lms پافکو، ماژول یک بلوک پایه ای است که یک دوره از آن ساخته شده است. یک ماژول می تواند شامل هر گونه مطالب آموزشی مانند ویدیو، سند، فایل اسکورم، یا امتحان یا نظرسنجی باشد.

 (Massive Open Online Course) MOOC: موک

موک یک دوره آنلاین برای مشارکت نامحدود و دسترسی آزاد از طریق وب است. به طور کلی موک بیشتر برای آموزش دانشگاهی متمرکز استفاده می شود.

Moodle (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment) : مودل (محیط یادگیری دینامیکی مبتنی بر محیط ماژولار)

پلت فرم یادگیری مجازی اغلب در تنظیمات آموزش اجرا می شود. یکی از مزایای اصلی پلتفرم منبع بازی مانند مودل (Moodle) این است که رایگان هستند و به شدت قابلیت سفارشی شدن دارند. شرکت ها باید حواسشان باشد که رایگان بودن یک پلت فرم می تواند هشداری مبنی بر هزینه هایی که قرار است برای نگهداری، به روز رسانی و پشتیبانی LMS رخ دهد، باشد.

Multiple Intelligences : هوش های چندگانه

نظریه ای که توسط هوارد گاردنر معرفی شده است هشت نوع هوش را تعریف می کند: هوش منطقی، ریاضی، موسیقی، فضایی، بدن / روان شناختی، زبانی، بین فردی، درون فردی و طبیعت گرا. نظریه های هوش چندگانه به جای اینکه هوش را به عنوان یک توانایی عمومی نگاه کند، ادعا می کند که افراد مختلف می توانند در زمینه های مختلفی پیشرفت کنند.

Navigation : نوار ابزار

توضیح می دهد که چگونه دانش آموزان در محیط یک دوره، وب سایت یا سند حرکت می کنند. یک طراحی آموزشی خوب باید ناوبری روشن، ساده و جذابی برای کاربران ایجاد کند.

Objectives : اهداف

اهداف دوره یا یادگیری، دانش و مهارت هایی را تعریف می کند که دانش آموزان انتظار دارنمد از یک برنامه آموزشی به دست آورند. ایجاد یک محتوای درس باید به هدف مند باشد. درک این موضوع که این محتوای الکترونیکی (Electronic Content) برای چه کسی تولید می شود و آنچه که باید یاد بگیرد، چگونگی طراحی و تولید و ارائه آن را شکل می دهد. تعریف اهداف روشن نیز کمک می کند تا اثربخشی یک دوره آموزش مجازی پس از اتمام آن را ارزیابی کند.

OJT (On the Job Training) : آموزش در حین کار

آموزش حین کار، در شرایط کاری طبیعی و واقعی اتفاق می افتد. این نوع آموزش می تواند توسط یک سیستم مدیریت یادگیری LMS یا با xAPI پیاده شود.

Onboarding : معارفه و معاشرت سازمانی

این فرآیند در زمان معرفی و ادغام یک کارمند جدید، شریک یا مشتری در یک سازمان و آشنایی آنها با محصولات و خدمات سازمان است.

Online Assessment : ارزیابی آنلاین

ارزیابی آنلاین، آنچه یادگیرنده یاد گرفته است را ارزیابی می کند. این می تواند در قالب آزمون الکترونیکی و آزمون مجازی، نظرسنجی ها، پرسشنامه ها و غیره باشد.

Online Learning : آموزش آنلاین یا یادگیری آنلاین

 آموزش انلاین اغلب به جای اصطلاح های آموزش الکترونیک (eLearning) و آموزش مبتنی بر وب استفاده می شود. هر نوع یادگیری و آموزشی که در کامپیوتر و معمولا روی اینترنت انجام می شود.

Open Source Software : نرم افزار منبع باز یا نرم افزار متن باز

نرم افزاری که کد منبع آن برای استفاده و توسعه به صورت رایگان در دسترس است. مودل نمونه ای از نرم افزار منبع باز است که به طور خاص در انواع خاصی از محیط های آموزش الکترونیک مانند دانشگاه ها و برنامه های یادگیری مجازی سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

Outcomes : خروجی ها

به دانش یا مهارت هایی گفته می شود که یادگیرنده ها انتظار دارند در ازای شرکت در یک دوره آموزشی و مطالعه محتوای آن کسب کنند. اهداف (objective)، به چیزهایی اشاره دارد که مربی ها و مدرس ها در نظر دارند که دانش آموزان یاد بگیرند، اما نتایج و خروجی ها به چیزهایی اطلاق می شود که یادگیرنده های واقعا یاد گرفته اند.

Partner Training : آموزش شریک

آموزش شریک، یا آموزش نمایندگی، ابزارهایی را که آنها برای موفقیت اعضا یا سازمانشان نیاز دارند را در اختیارشان قرار می دهد. آموزش شریک می تواند شامل آموزش محصول، آموزش فروش، آموزش پشتیبانی یا راهنمایی بازاریابی باشد.

(Payment Card Industry Data Security Standard) PCI : استاندارد امنیت اطلاعات صنعت کارت پرداخت

PCI نشان می دهد که آیا یک فروشنده به استانداردهای مناسب مربوط به جمع آوری و پردازش اطلاعات پرداخت توجه دارد یا نه. اگر شما ارائه دهنده دوره های آموزش آنلاین هستید؛ توصیه می شود که از LMS سازگار با PCI استفاده کنید یا مانند نرم افزار آموزش مجازی پافکو  با موتورهای تراکنش سازگار با PCI سازگاری داشته باشید.

Pedagogy : تعلیم

Pedagogy که از معادل واژه “رهبری” به زبان یونانی گرفته شده است، یک رویکرد متمرکز بر مربی برای فعالیت های آموزشی در محیط های آنلاین و چهره به چهره است. در اموزش الکترونیک، Pedagogy شامل شامل انتخاب بهترین روش برای انتقال اطلاعات به دانش آموزان است.

PNG (Portable Network Graphics)

PNG یک نوع فرمت فایل است که از فشرده سازی داده ها بدون از دست دادن آن ها پشتیبانی می کند. این به عنوان یک جایگزین بهبود یافته و بدون ثبت برای فرمت تبادل گرافیکی (GIF) ساخته شده است و به طور گسترده به عنوان فرمت فشرده سازی تصویر بدون از دست دادن داده های آن در اینترنت استفاده می شود.

Podcast : پادکست

فایل های صوتی دیجیتال که توسط میلیون ها نفر از شنوندگان، برای یادگیری در مورد طیف گسترده ای از موضوعات مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از پادکست های محبوب eLearning توسط Connie Malamed میزبانی شده و در سال 2013 آغاز شده است. بسیاری از مربیان و توسعه دهندگان دوره شروع به ایجاد پادکست ها کرده اند تا مهارت های خود را با یادگیرندگان و به طور کلی با دنیای آموزش الکترونیکی به اشتراک بگذارند.

Problem Based Learning : یادگیری بر مبنای حل مسئله

یک رویکرد یادگیرنده-محور که شبیه به یادگیری مبتنی بر سناریو است. در این روش، فراگیران با یک مسئله یا مشکل مواجه می شوند و از راه کشف یک راه حل برای آن کسب علم می کنند.

Question Pool : مخزن سوال

یک استخر سوال (همچنین با عنوان بانک سوال نیز شناخته می شود) گروهی از سوالات قابل استفاده مجدد هستند که از آن می توان یک آزمون آنلاین یا کوئیز ایجاد کرد.

Resources : منابع

اغلب مواد یادگیری که در نرم افزار ال ام اس ذخیره می شوند، به عنوان منابع شناخته می شوند. یادگیرنده ها می توانند از منابع مانند راهنماها و لغت نامه ها برای کمک کردن به یادگیری مستقل خود استفاده کنند.

Responsive Design : طراحی ریسپانسیو یا تعاملی

طراحی ریسپانسیو برای نرم افزار و برنامه های آموزشی مورد استفاده برای دستگاه های تلفن همراه ضروری است. این نوع از توسعه وب اجازه می دهد تا ظاهر وب سایت به صورت پویا به تعدادی از اندازه صفحه نمایش سازگار است. یک LMS خوب باید برای راحتی کاربران تلفن همراه ریسپانسیو باشد.

REST (Representational State Transfer) : نمایان گر حالت انتقال

توصیف اینکه چگونه یک سیستم می تواند با دیگران ارتباط برقرار کند، برای یک API که به REST متصل است (یا RESTful)، لازم نیست که مشتری به هیچ وجه در مورد ساختار API بداند. ارائه دهنده تنها اطلاعاتی را ارائه می دهد که مشتری نیاز دارد تا با سرویس ارتباط برقرار کند.

RFP (Request for Proposal) : درخواست پیشنهاد

در طول یک فرآیند انتخاب، یک سند RFP توسط سازمان ها برای کمک به ارزیابی هر فروشنده ارائه می شود.

ROI (Return on Investment) : بازگشت سرمایه

بازگشت سرمایه یک اصطلاح رایج در حوزه کسب و کارها، از جمله در eLearning، می باشد. و به نسبت سود ناشی از یک سرمایه گذاری نسبت به هزینه سرمایه گذاری گفته می شود. متخصصین آموزشی در حال حاضر اغلب لازم است، ROI برنامه ها و نرم افزار های یادگیری به تیم های رهبری ارائه دهند. در بخش های آموزش، ROI گاهی با مقایسه هزینه های آموزش نسبت به نتایج ملموس آموزش ارائه می شود. ROI برای استفاده از سامانه lms اغلب با مقایسه هزینه های کاهش یادگیری الکترونیک نسبت به سوابق هزینه های آموزش چهره به چهره محاسبه می شود.

SaaS (Software as a Service)

یک نرم افزار به عنوان یک سرویس که توسط یک فروشنده LMS در ابر میزبانی می شود به طوری که مشتریان نیازی به نصب سیستم به طور محلی ندارند. عدم نیاز به نصب LMS تقاضای مشتری را برای تعمیر و نگهداری نرم افزار و پشتیبانی فنی داخلی کاهش می دهد. مزیت انتخاب LMS مبتنی بر ابر حذف هزینه های تولید و نصب سخت افزار و اختصاص منابع برای مدیریت آن است. اما یک پلت فرم خود میزبانی می تواند برای شرایطی که هر برنامه در یک سازمان باید معماری مشابه را دنبال کند، مناسب تر باشد.

Scaffolding

Scaffolding مجموعه ای از منابع است که در دسترس دانش آموزان آموزش آنلاین قرار می گیرد تا به آنها در دستیابی به اهدافشان کمک کند. این می تواند شامل تعریف و تمجید، تقسیم کار به مراحل قابل کنترل یا ارائه راهنمایی برای کمک به آنها در غلبه بر یک مانع باشد. با پیشرفت تحصیلی آنلاین، منابع به آرامی حذف می شوند. هدف این است که به یک یادگیرنده که نیاز به اعتماد به نفس و توانمند شدن دارد، راهنمایی دهیم. نتیجه این خواهد بود که آنها قادر به شرکت در فعالیت های یادگیری خود هدایت بدون کمک خواهند بود.

Scalability : مقیاس پذیری

مقیاس پذیری به میزانی اطلاق می شود که یک سیستم یادگیری الکترونیکی lms می تواند گسترش یابد تا بتواند رشد روز افزون تعداد شرکت کننده های یک دوره، و کاربران همزمان و زمان پاسخ گویی به درخواست آن ها را اداره کند. این ویژگی برای سازمان هایی که قصد دارند در آینده رشد داشته باشند یا الگوهای استفاده غیر قابل پیش بینی دارند، یک ضرورت مهم است. اکثر شرکت ها به نرم افزار lms ای نیاز دارند که اندازه کافی برای افزایش و کاهش تعداد یادگیرنده ها و ادمین ها منعطف باشد. بیشتر سیستم های مدیریت یادگیری مبتنی بر ابر برای انطباق با محیط های متغیر به اندازه کافی انعطاف پذیر هستند.

SCO (Shareable Content Object) : عنصر آموزشی اشتراک‌پذیر

SCO به بسته اسکورم SCORM اجازه می دهد که در طیف وسیعی از ابزارها و سیستم عامل ها مجددا استفاده شود. زمانی که تمام بسته با اسکورم سازگار باشند، تمام سیستم عامل های یادگیری و ابزارها باید بتوانند محتوا را بخوانند.

SCORM (Shareable Content Object Reference Model) : مدل مرجع برای عناصر آموزشی اشتراک‌پذیر شاید گسترده ترین مجموعه استاندارد ها، SCORM باشد که توسط ADL (آموزش توزیعی پیشرفته) توسعه یافته و در هنگام ایجاد محتوا در LMS مورد استفاده قرار می گیرد. اسکورم مشخص می کند که محتوای آموزش آنلاین چگونه صحبت کند، و برگشت نتایج به lms را پیگیری کند. یک قطعه محتوا با قابلیت استفاده مجدد آسان، به اشتراک گذاری و استفاده برای هدف دیگری را در پلتفرم ها و ابزار های آموزش الکترونیک را دارد.

SCORM package : بسته اسکورم

یک بسته اسکورم، یک فایل زیپ است که به منظور آپلود در یک LMS سازگار با اسکورم ایجاد می شود. این بسته با انتخاب گزینه “استخراج اسکورم” در ابزار نوشتن، برای ایجاد محتوای درس ایجاد می شود. تمام عناصر دوره (مانند متن، تصاویر، ویدئو، تنظیمات ناوبری، آزمون ها) برای ایجاد بسته اسکورم استفاده می شود. این بسته پروتکل SCORM را می شناسد و می تواند در هر سیستم LMS ای که از اسکورم پشتیبانی می کند وارد شود و استفاده شود.

Self-Paced Learning : یادگیری خودآموز

یک نوع آموزش غیر هم زمان، یادگیری خودآموز به یادگیرندگان اجازه می دهد تا سرعت و زمان پیشرفت خود را از طریق مواد آموزشی کنترل کنند.

Self-Regulation : خود-تنظیم

مولفه اصلی آموزش الکترونیک به صورت خودآموز، خود تنظیمی است که شامل فکر کردن و رفتار کردن بدون تکیه بر نظرات دیگران است. این معمولاً نیاز به تصمیم گیری، تمرکز و کنترل خود دارد، زیرا یادگیرنده باید خودش چالش ها را برآورده کند و دانش خود را برای دستیابی به اهداف خود به کار گیرد.

Simulation : شبیه سازی

شبیه سازی، یک برنامه بسیار تعاملی است که به یادگیرندگان اجازه می دهد که سناریو را در یک مدل یا نقش بازی سازی کنند، شبیه سازی ها به این منظور طراحی شده اند که دانش آموزان بتوانند مهارت ها را در محیطی شبیه واقعیت اما بدون ریسک تجربه کنند.

Skill Gap Analysis : تجزیه و تحلیل شکاف مهارتی

تجزیه و تحلیل شکاف مهارتی، مهارت های یک فرد را با آن چه که او باید داشته باشد(برای انجام مناسب شغلش) مقایسه می کند.

Social Learning : یادگیری اجتماعی

طبق نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بندورا، فرآیند یادگیری تحت تاثیر محیطی است که در آن یاد می گیریم و تعاملات ما را تحت تاثیر قرار می دهد. ما با مشاهده و تقلید از رفتار دیگران یاد می گیریم. اصطلاح یادگیری اجتماعی مربوط به استفاده از فن آوری ها و استراتژی هایی است که این “مدل سازی” را تسهیل می کند. یک مثال از یادگیری اجتماعی که توسط فناوری تسهیل شده است استفاده از یک انجمن بحث در سیستم lms شما است.

SLA (Service Level Agreement) : توافق نامه سطح خدمات

SLA که توسط یک سازمان و ارائه دهنده LMS طراحی شده، انتظارات مربوط به خدمات ارائه شده را ارائه می دهد. این، شامل انتظارات در زمینه پیاده سازی، میزبانی، عملکرد، تعمیر و نگهداری و پشتیبانی از LMS می باشد. SLA همچنین باید نتایج ناشی از جلسات مربوط به توقعات و انتظارات را مستند کند.

SME (Subject Matter Expert) : متخصص موضوعی

فردی با دانش تخصصی در مورد یک مبحث یا موضوعی که قرار است در یک دوره آموزش پوشش داده شود، به عنوان یک متخصص موضوعی شناخته می شود. طراحان آموزش با متخصصین موضوعی همکاری می کنند تا محتواهایی را تولید کنند که دقیقا در حوزه تخصص مورد نظر باشند و به صورت جذابی نیز ارائه شوند.

SOAP (Simple Object Access Protocol) : پروتکل دسترسی آسان به اشیاء

SOAP

یک پروتکل پیام رسانی مبتنی بر XML برای تبادل اطلاعات بین رایانه ها است.

Specification : مشخصات

طرح یا پروتکل توافق شده میان تعدادی از سازمان ها یا افراد، “مشخصات” نامیده می شود. در بحث آموزش الکترونیکی، مشخصات معمولاً توصیف رویکردی مبتنی بر توسعه محتوا یا توسعه نرم افزار است. در صورتی که مشخصات توسط یک سازمان رسمی تایید شود، به یک استاندارد، مانند AICC، SCORM یا xAPI (Tin Can) تبدیل می شود.

SSL (Secure Socket Layer) : لایه سوکت امن

لایه سوکت امن استاندارد در فن آوری امنیت، برای رمزگذاری لینک های بین یک وب سرور و یک مرورگر استفاده می شود. تمام اطلاعات منتقل شده بین وب سرور و مرورگرها، خصوصی و امن هستند.

SSO (Single Sign-On) : شناسایی یگانه

شناسایی یگانه یا SSO، مجموعه ای از اعتبارات است که به کاربران اجازه دسترسی به برنامه های متعدد تنها با یک بار ورود به سیستم را می دهد. هنگامی که SSO اجرا می شود، کاربران برای ورود به برنامه هایی مثل LMS خود، به طور جداگانه نیازی به ورود به سیستم ندارند.

Standard : استاندارد

هنگامی که یک الگوریتم آموزش الکترونیک توسط یک سازمان حاکم مانند IEEE یا ISO شناخته شده است، به آن استاندارد گفته می شود. استانداردهای رایج محتوای الکترونیکی عبارتند از SCORM، xAPI و AICC.

Storyboard : استوری برد، فیلم‌نامه مصور

به عنوان بخش مهمی از فرآیند توسعه دوره های آموزش الکترونیکی، استوری برد ها، برای سازندگان دوره ساده و موثر هستند. ابتدا به صورت انیمیشن کارتونی به عنوان تصویرهای نمونه اولیه برای گرفتن تایید از ذینفعان قبل از تولید محتوای نهایی طراحی می شود. برای ترسیم استوری برد ها از ابزارهایی نظیر پاورپوینت، ورد و ویزیو استفاده می شود.

Successive Approximation Model (SAM) : مدل تقریبی متوالی

این مدل به عنوان یک جایگزین برای ADDIE معرفی شده است، رویکرد طراحی آموزشی SAM شامل گام های مکرر کوچک است که هدف آنها رفع نقاط ضعف رایج مانند برنامه ریزی و بودجه بندی است.

Summative Evaluation : ارزیابی تلخیصی

ارزیابی Summative، معمولا در انتهای فرآیند ADDIE انجام می شود و ارزش یک برنامه یادگیری را در پایان دوره توسعه ارزیابی می کند. هدف از انجام آن این است که تعیین کنیم آیا یک برنامه آموزشی موثر است یا باید اصلاح شود.

Synchronous Learning : یادگیری همگام

یادگیری یا آموزش همگام، آموزش مربی-محور در یک محیط کلاس مجازی است. در طول این نوع رویداد و کلاس مجازی، آموزگاران به صورت آنلاین و بلادرنگ وارد می شوند و یک مربی کلاس را هدایت می کند.

xAPI (Tin Can) : تجربه API، Tin Can سابق

بهxAPI ، اغلب به عنوان تکامل بعدی اسکورم نگاه می شود. xAPI بعضی از شیوه های اساسی ردیابی تجارب یادگیری را دوباره تعریف کرد. تفاوت اصلی بین xAPI و اسکورم نوعی یادگیری است که هر کدام می توانند دنبال کنند. در حالی که اسکورم محدود به ضبط یادگیری آنلاین است، xAPI می تواند تقریبا هر فعالیتی را دنبال کند. xAPI یک دیدگاه دقیق تر از پیشرفت یادگیرنده، آنلاین و آفلاین ارائه می دهد. انواع یادگیری xAPI شامل خواندن یک صفحه وب، شرکت در یک رویداد، امانت گرفتن از یک کتابخانه کتاب، بازی کردن، یادگیری ترکیبی و یادگیری مبتنی بر تیم است.

UI (User Interface) : رابط کاربری

رابط کاربری مفهومی است که از طریق آن کاربر و یک سیستم کامپیوتری تعامل دارند. به طور خاص، به استفاده از دستگاه های ورودی و نرم افزار اشاره دارد.

URL (Uniform Resource Locator) : مکان یکنواخت منبع، نشانی وب

یک URL به صورت غیر رسمی به عنوان آدرس وب شناخته می شود. اگر از LMS مبتنی بر وب استفاده می کنید، معمولاً یک دامنه فرعی به شما داده می شود.

UX (User Experience) : تجربه کاربری

تجربه کاربری به واکنش فرد نسبت به استفاده از محصول خاص، سیستم یا سرویس اشاره دارد. تجربه کاربری به طور کلی واکنش های عاطفی به استفاده از یک سیستم را عمدتاً با توجه به سهولت استفاده یا رضایت از آن ارائه می دهد.

VOIP (Voice Over Internet Protocol) : صدا روی پروتکل اینترنت

صدا روی پروتکل اینترنت، مجموعه ای از قواعد است که اجازه استفاده از اینترنت را برای برقراری تماس صوتی و یا تماس های ویدئویی از طریق اینترنت می دهد. این فناوری برای آموزش الکترونیک بسیار مهم است به این دلیل که جز اساس فناوری وبینار می باشد.

VR (Virtual Reality) : واقعیت مجازی

واقعیت مجازی یا VR یک درک فیزیکی در دنیای غیر فیزیکی است. این درک با احاطه سیستم VR در محیط اطراف کاربر، صدا و سایر محرک ها ایجاد می شود. این یک حس غریب غوطه وری و تخیل برای افزایش تعامل است. واقعیت مجازی در آموزش الکترونیکی رواج پیدا کرده است، زیرا طراحان آموزشی در جهت ایجاد محتوای جذاب تر برای دانش آموزان تلاش می کنند.

White-Labelling

با برچسب سفید، شما توانایی حذف سایت .pafcoerp.com از زیر دامنه خود را دارید. شما همچنین تمام ردیابی نام تجاری LMS را می توانید حذف کنید. برای برخی از شرکت ها، نام تجاری LMS لازم نیست. این شرکت ها از ویژگی های برچسب سفید استفاده می کنند تا تمام نشانه های آن را حذف کند.

xAPI

xAPI یا تجربه API (که قبلا به عنوان Tin Can شناخته می شود) یک مشخصه برای فن آوری های یادگیری است که امکان جمع آوری داده ها در مورد طیف گسترده ای از تجارب یادگیری یک شخص را، هم به صورت آنلاین و هم آفلاین، دارد.

(Extensible Markup Language) XML

این یک زبان نشانه گذاری است که مجموعه ای از قوانین را برای رمزگذاری اسناد در یک فرمتی تعریف می کند که هم برای انسان قابل خواندن باشد و هم قابل خواندن با کامپیوتر. این به شما اجازه می دهد تا برچسب های خودتان را برای انتقال اطلاعات بین دو سیستم کامپیوتری تعریف کنید.

(Zone of Proximal Development) ZPD

یک روانشناس به نام Vygotsky ، تئوری ZPD را طراحی کرده است که آنچه را که یک فراگیر با کمک یک معلم می تواند بدست آورد را بررسی می کند.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website