0
  • No products in the cart.
 

با شریک عشقی تان چه رابطه عاطفی داشته باشید تا ماندگارتر باشد؟

هلدینگ توسعه دهندگان | آموزش مجازی | اخذ ایزو | طراحی سایت > مجله توسعه دهندگان  > موضوعات عمومی  > با شریک عشقی تان چه رابطه عاطفی داشته باشید تا ماندگارتر باشد؟
رابطه عاطفی

با شریک عشقی تان چه رابطه عاطفی داشته باشید تا ماندگارتر باشد؟

آموزش ۶ نوع رابطه عاطفی شما و شریک عشقی تان که دوام بیشتری دارد

آیا رابطه عاطفی شما و شریک عشقی تان به پایان خواهد رسید؟ چگونه می‌توانید بدانید که این رابطه عاطفی از ابتدا برای‌تان مقدر شده‌است؟ اصلا از کجا می‌فهمید که رابطه فعلی‌تان همانی است که باید باشد؟

 

بسیاری از ما در مورد عشق محتاط و حتی بدبین هستیم. و هیچ کس نمی‌تواند ما را سرزنش کند، چرا که آن همه آماری که در مورد روابط وجود دارد واقعا ناخوشایند است. ما وارد رابطه می‌شویم با این شک که این رابطه دوام دارد یا خیر!

 

رابطه عاطفی شما ممکن است از آن روابط ماندنی باشد

بر خلاف آن‌چه که ما همواره بر اساس شرایط تصور کرده‌ایم، عشق، می‌تواند خیلی بیش‌تر از آ‌ن‌چه ما فکر می‌کنیم دوام داشته باشد!

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، نشان داد ۴۰ درصد از زوج‌هایی که به مدت یک دهه از ازدواج‌شان می‌گذشت، هنوز هم به شدت به هم عشق و علاقه دارند. در همان مطالعه مشخص شد، ۴۰٪ از زنان و ۳۴٪ از مردان در میان زوج‌هایی که بیش از ۳۰ سال بود ازدواج کرده همچنان نسبت به هم علاقه‌ی وافری دارند.

هر رابطه یک ریسک است، اما علائمی وجود دارند که نشان می‌دهند که رابطه عاطفی شما رابطه‌ای هماهنگ و سازگار است و مدت زیادی دوام خواهد داشت.

در این نوشتار که توسط تیم تدسا فراهم گردیده، ۶ نوع رابطه عاطفی خواهید دید که موفق و پایدار هستند (از جمله چند مورد که باید از آن‌ها پرهیز کنید):

عشق

۱. روابطی که حول محور بخشش بنا نهاده شده‌اند

شما و شریک زندگی‌تان چگونه با درگیری‌ها مقابله می‌کنید؟ سوء تفاهم‌ها در یک رابطه سبب مشکل نیستند؛ مساله‌ی مهم این است که چه‌طور با آن‌ها برخورد می‌کنید.

یک رابطه‌ی قوی به دنبال این نیست که درگیری‌ها را کاهش دهد زیرا همیشه کمی اختلاف و درگیری وجود دارد.

دانیل ویالد می‌گوید: “انتخاب یک شریک زندگی در واقع انتخاب مجموعه‌ای از مشکلات است”. هیچ شریکی وجود ندارد که شما با او بحث و جدل نکنید، از دست‌اش ناراحت نشوید و در موردش شکوه و شکایت نکنید. در واقع جنگیدن خوب است. تحقیقات نشان می‌دهند زن و شوهرهایی که سه سال بعد از ازدواج هنوز هم دچار اختلاف نشده‌اند و با هم دعوا نکرده‌اند، دارای یک رابطه‌ی ناسالم هستند.

در یک ازدواج سالم و پایدار، بحث و جدل علامت وجود مشکل نیست؛ این کار در واقع سالم و طبیعی است. زوج‌های موفق، توجه خود را روی حل مسائل متمرکز می‌کنند به جای این‌که به طرف مقابل‌شان حمله کنند. همچنین، هنگام حل مسئله، گذشت دارند و مشکل را فراموش می‌کنند.

به گفته‌ی جینت ریموند، دارای درجه‌ی دکترا و متخصص درمان‌گر در زمینه‌ی ازدواج، یک مقیاس مناسب و درست برای اندازه‌گیری قدرت رابطه‌ی شما این است که پس از اختلاف چه‌قدر طول می‌کشد که دوباره نزد هم برگردید و همه چیز را فراموش کنید. همسرانی که رابطه‌ی قوی دارند، خودشان دست به کار می‌شوند و بعد از مشکل طرف مقابل‌شان را دوباره به دنیای خودشان دعوت می‌کنند.

 

اگر رابطه عاطفی شما ضعیف باشد، چه کاری باید انجام دهید؟

زن و شوهری که در یک رابطه ناسالم هستند، معمولا در زمینه‌ی حل و فصل مشکل مهارت چندانی ندارند. در واقع همین نداشتن مهارت حل و فصل، مشخصه‌ی یک رابطه‌ی ناسالم است.

آیا پس از دعوا هنوز هم از دست همسرتان عصبانی هستید؟ آیا مدت‌ها پس از سوء تفاهم پیش آمده، هنوز هم ناراحت هستید؟ آیا همواره صورت مساله را پاک می‌کنید؟ یا زمانی که همسرتان در رابطه با شما مرتکب اشتباهی شده‌است، به لحاظ احساسی سرد می‌شوید و خاموش می‌مانید؟

نیاز به برقراری مجدد رابطه عاطفی بین شما و همسرتان و تمایل به بازگرداندن امنیت در رابطه‌تان، باید فراتر از احساس ناراحتی که دارید، باشد و بر آن مستولی شود.

بسیاری از اوقات، ما باید بین حق با ما بودن و شاد بودن یکی را انتخاب کنیم. نگه داشتن بغض و دلخوری، باعث افزایش خشم در شما می‌شود و حتی ممکن است خیلی زود ازدواج شما را با شکست مواجه کند.

مهم نیست که در مورد چه چیزی وارد بحث و دعوا شده‌اید، این‌که چه‌طور این کار را انجام می‌دهید، اهمیت دارد.

 

۲. روابطی که مبتنی بر ماجراجویی هستند

دلزدگی و ملالت می‌تواند یک مانع عظیم برای داشتن رابطه‌ای پایدار باشد. پس از آن‌که مدتی از ازدواج گذشت، زوج‌ها غالبا به نواحی خاکستری می‌رسند که در آن همه چیز تکراری، قابل پیش‌بینی، نه چندان جالب و خسته‌کننده است.

بین حرفه، بچه‌ها و سایر امور  خانه، در ارتباط ماندن با همسرتان می‌تواند کار بسیار دشوار و چالش‌برانگیزی باشد.

تحقیقات نشان می‌دهند زوج‌هایی که از عشق زیاد نسبت به هم برخوردار هستند، همان کسانی هستند که از شرکت در فعالیت‌های جدید و چالش‌برانگیز در کنار هم لذت می‌برند. فعالیت‌های جدید باعث تحریک فرد می‌شوند، به این ترتیب مغز شما می‌تواند آن را به اشتباه به عنوان جذابیتی برای شریک زندگی‌تان برداشت کند. و آن جرقه اصلی را احیا کند. به دنبال ماجراجویی بودن یک راه عالی برای بهبود روابط است.

 

اگر رابطه‌تان خسته‌کننده باشد باید چه کار کنید؟

یک مطالعه نشان داد که پس از شرکت در فعالیت‌های هیجان‌انگیز، زن و شوهرها شادتر خواهند بود.

شواهد جدیدی برای تقویت سیستم پاداش مغز پیدا شده‌است. نوآوری مغز را با دوپامین و نوراپی نفرین سیراب می‌کند. این‌ها همان هورمون‌هایی هستند که در طول روزهای اول عشق و عاشقی آزاد می‌شود. انجام دادن کارهای هیجان‌انگیز درکنار هم و همراه با هم موجب بروز هیجاناتی می‌شود که شما در همان اولین روزهای دیدارتان احساس می‌کردید.

 

۳. روابطی که حول محور صمیمیت هستند

مشاوران ازدواج بر این باور هستند که زوج‌های ناراضی از زندگی جنسی، در روابط‌شان نیز تحت فشار قرار می‌گیرند و حتی ممکن است کم کم از هم دور شوند. رابطه‌ی جنسی خوب و درست برای داشتن یک رابطه‌ی موفق ضروری است.

و تازه موضوع جالب‌تر هم می‌شود: هر چه بیش‌تر رابطه‌ی جنسی داشته باشید، میل‌تان به انجام آن هم بیش‌تر خواهد شد. مخالفش هم درست است؛ هر چه کم‌تر رابطه‌ی جنسی داشته باشید، کم‌تر میل به انجام آن خواهید  داشت، و از احساس پیوند و اتصال با همسرتان نیز کاسته خواهد شد.

رابطه‌ی جنسی ماده‌ی شیمیایی عشق را افزایش می‌دهد. در طول رابطه‌ی جنسی، اکسی‌توسین آزاد می‌شود. اکسی‌توسین به عنوان هورمون پیوند شناخته می‌شود. زوج‌های بسیار خوشبخت به طور متوسط ​​۷۴ بار در سال رابطه‌ی جنسی دارند.

 

اگر رابطه جنسی شما زیاد نیست، چه کار باید بکنید؟

اگر نگران این هستید که به اندازه‌ی کافی رابطه‌ی جنسی ندارید، خوشحال خواهید شد اگر که بدانید صمیمیت در رابطه‌ی جنسی نیست. اکسی‌توسین هنگام لمس کردن، نگه داشتن دست همسرتان، در آغوش گرفتن و داشتن یک نگاه عاشقانه نیز آزاد می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که سطح اکسي‌وتوسين در مردان پس از عشق‌ورزی به ميزان ۵۰۰ درصد افزايش مي‌يابد.

 

۴. روابط مبتنی بر اعتماد

اعتماد مهم‌ترین عامل پیش‌بینی‌کننده‌ی موفقیت در دراز مدت است. هیچ رابطه‌ای قوی نخواهد بود اگر اعتماد بین طرفین وجود نداشته باشد.

آیا شریک زندگی شما قابل اعتماد و قابل اتکا است؟ آیا می‌توانید روی او حساب باز کنید؟

شما برای شریک زندگی‌تان چه‌طور هستید؟ آیا قابل اعتماد هستید؟ آیا خریدهای‌تان را از او پنهان می‌کنید؟ آیا روابط آنلاین دارید که شریک زندگی شما از آن آگاه نیست؟ آیا شما احساسات واقعی خود را از شریک زندگی‌تان پنهان می‌کنید؟

زوج‌هایی که روابط قوی دارند، هیچ چیز را از هم پنهان نمی‌کنند.

 

اگر در رابطه‌تان برخی پنهان‌کاری‌ها وجود داشته باشد چه؟

نگران نباشید. روی چیزهای کوچکی که شریک زندگی‌تان کاملا صادق نیست، تمرکز نکنید.

در عوض، روی چیزهای مهم تمرکز کنید: شاید او به شما گفته بوده که یک وکیل است و بعدا متوجه شده باشید که اصلا چنین چیزی حقیقت نداشته‌است! یا گفته که بچه‌ها را دوست دارد اما بعدا اصرار دارد که هرگز نمی‌خواهد بچه‌دار شود.

اگر هیچ اعتمادی به شریک زندگی‌تان ندارید، او هم هرگز به خود اعتماد نخواهد کرد!

۵. روابطی که حول محور یک آینده‌ی مشترک ساخته می‌شوند

برای داشتن یک رابطه‌ی سالم و طولانی مدت، هر چه بیش‌تر شباهت داشته باشید، بهتر است. شرکای زندگی به ویژه ‌قبل از این‌که یک رابطه‌ی پایبند داشته باشند، باید مطمئن باشند که اهداف و ارزش‌های‌شان مطابقت دارند.

یک تحقیق انجام‌شده به صورت مصاحبه با زوج‌هایی که ۴۳ سال از ازدواج‌شان می‌گذرد، نشان می‌دهد که شبیه بودن ارزش‌های اصلی، منافع و داشتن چشم‌انداز مشابه در زندگی، به نفع هر دو طرف است. همچنین یک تحقیق در سال ۲۰۰۹ نشان داد که زوج‌های شادتر، شبیه‌ترین شخصیت‌ها را دارند.

همه‌ی زوج‌ها یک چیز را نشان دادند: افراد نامشابه در فیلم‌ها جذب هم می‌شوند، اما ازدواج چندان موفقی نخواهند داشت.

شواهد نشان می‌دهند که مردم بیش‌تر جذب آدم‌های متفاوت می‌شوند و آن‌ها برای‌شان تحریک‌پذیرتر هستند، اما تنها زمانی که رابطه کوتاه مدت است.

برای روابط بلند مدت، شباهت بیش‌تر به قدرت ماندگاری بیش‌تر ارتباطات تبدیل می‌شود.

 

اگر شما در مورد اهداف رابطه‌تان مطمئن نباشید چه؟

اهداف مشترکی که روی‌شان با هم کار می‌کنید سبب می‌شوند که زندگی‌تان نیز با سازگاری و هماهنگی بیش‌تری جلو برود.

اهداف شما به عنوان یک زن و شوهر چیست؟ می‌خواهید یک خانواده را با هم بسازید؟ آیا قصد دارید که خانه داشته باشید؟ چند فرزند می‌خواهید؟ این نوع اهداف مشترک باعث تقویت روابط شما خواهند شد.

اگر تا کنون متوجه شده‌اید که در ذهن‌تان به طور عمدی یا ناخودآگاه، نمی‌خواهید همسرتان در برنامه‌های‌تان شرکت کند، معلوم می‌شود که زمان آن رسیده که زندگی‌ مشترک‌تان را به پایان برسانید.

 

۶. روابط مبتنی بر صداقت و روراستی دو طرف

چرا برای بسیاری از مردم عاشق شدن ترسناک است؟ چرا برخی آدم‌ها از تعهد می‌ترسند؟ این به خاطر ترس شدیدی است که از روراستی و صداقت دارند.

واقعیت این است که بسیاری از آدم‌ها بودن در رابطه را دوست دارند، اما از روراستی می‌ترسند.

تحقیقات نشان می‌دهند که مردم از روراستی به دلیل هراسی که از رد شدن توسط طرف مقابل دارند، می‌ترسند. این ترس وجود دارد که اگر طرف مقابل متوجه شود که ما به اندازه‌ی کافی کامل، خردمند یا قوی نیستیم، دیگر ما را دوست نخواهد داشت.

متاسفانه، ما نمی‌توانیم بدون صداقت و روراستی روابط سالم ایجاد کنیم. صداقت راز داشتن یک ارتباط قوی است. برای دانستن این‌که کسی شما را همان طوری که هستید دوست دارد و دوست داشتن شخص دیگری با وجود روراستی و صداقتی که دارد، یکی از تجربیات خوب زندگی است.

ترس از صداقت و روراستی، نوعی ویژگی است که سبب می‌شود خودتان در کارها و اهداف‌تان خرابی‌های زیادی به بار بیاورید. ترس شما از روراستی باعث می‌شود که به طور کامل در رابطه درگیر نشوید.

چگونه می‌توانیم بدانیم که آیا شما و همسرتان می‌توانید صداقت و روراستی را  در رابطه‌تان درک کنید یا نه؟

شما می‌توانید از طریق پاسخ دادن به سوالات زیر متوجه شوید که آیا در رابطه عاطفی تان روراست هستید یا نه:

– آیا می‌ترسید بعضی از قسمت‌های شخصیتی خود را که فکر می‌کنید برای شریک زندگی‌تان قابل قبول نیست، افشا کنید ؟

– آیا فاصله گرفتن از شریک زندگی‌تان به شما احساس امنیت و آزادی می‌دهدد؟

– آیا شما در مورد افشای احساسات واقعی خود و بحث در مورد موضوعات دشواری دارید؟

– آیا ترس شدیدی دارید از این‌که روزی همسرتان به شما خیانت کند یا شما را تنها بگذارد؟

– آیا قبلا همسری داشته‌اید که انتخاب نادرستی بوده‌است و همواره سعی کرده‌اید از او دوری کنید؟

صادق بودن اغلب به عنوان نشانه‌ای از ضعف دیده می‌شود، اما در واقع یک جنبه‌ی قدرت است. برای روراستی، قدرت، شخصیت و اعتماد به نفس فوق‌العاده‌ای باید داشته باشید. یک شریک زندگی واقعی به شما اجازه خواهد داد همانی باشید که واقعا هستید.

صادق و روراست بودن بسیار جذاب است! آدم‌‌های صادق جذب کسانی می‌شوند که واقعا اصیل و دارای برخی کاستی‌ها هستند.

 

یک رابطه عاطفی و عاشقانه پایدار چیزی است که شما خودتان آن را می‌سازید

در نهایت، نسبت به رابطه عاطفی تان متعهد باشید. روی دیگر سکه همیشه زیبا نیست!‌

بزرگ‌ترین قاتل روابط، مقایسه خودتان با اطرافیان‌تان است. زوج‌های دیگر همیشه برای ما زیباتر و شادتر به نظر می‌رسند.

یک زن خوشبخت کاری با این ندارد که در زندگی سایر آدم‌ها چه اتفاقاتی در جریان است. او با چشم‌اندازی که در زندگی خودش دارد، خشنود است.

تلاش و زمان صرف کنید و شک نداشته باشید که رابطه‌تان را درست به جایی که دوست دارید، خواهید رساند.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website