0
  • No products in the cart.
 

بکار گیری روانشناسی رنگ ها در کسب و کار

بکار گیری روانشناسی رنگ ها در کسب و کار

بکار گیری روانشناسی رنگ ها در کسب و کار

در هنگام انتخاب رنگ برای طراحی برند خود، باید به این نکته که رنگ های مختلف، بر احساسات خودآگاه و ناخودآگاه افراد تاثیرات روانی خواهند داشت، توجه کرد. در بازاریابی برای پی بردن به تاثیر روانشناسی رنگ ها شرکت های بسیاری تحقیقات زیادی را انجام داده اند تا بهترین و مناسب ترین رنگ را جهت بازاریابی محصول خود انتخاب کنند. تحقیقات بازار،برای شناسایی کردن مناسب ترین و بهترین رنگ برای محصولتان می تواند بسیار سودمند باشد، پس پیشنهاد می کنم مقاله ی زیر را حتما بخوانید تا بیشتر با روانشناسی رنگ ها در بازاریابی آشنا شوید. در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

مشتریان هدف خود را شناسایی کنید، علایق و فرهنگ آنها را مد نظر قرار دهید و رنگی را انتخاب کنید که شخصیت برند شما را به بهترین شکل توصیف ‌کند و انتظارات مشتریان از برندتان  را برآورده سازد. رنگ های مختلف به شکل های مختلفی احساسات و نگرش افراد را تحت تاثیرقرار می‌دهند ومی توانند دیدگاه های مربوط به برند را تغییر دهند. بنابراین برای اتخاذ بهترین تصمیم در خصوص برند خود، آگاهی از تاثیرات احساسی و عاطفی رنگ های مختلف و نقش روانشناسی رنگ ها در بازاریابی ضروری به نظر می‌رسد.

 

نقش روانشناسی رنگ ها در بازاریابی : رنگ قرمز

قرمز معمولا عاطفی ترین رنگ شناخته می شود و نمادی از علاقه، هیجان و شور است. رنگ قرمز موجب جلب توجه می‌شود بنابراین فقط با کمی استفاده از آن می توان مطالب مهم را برجسته تر نمود. اما استفاده بیش از حد از آن در طراحی وب سایت نیز تاثیرگذاری آن را کاهش می دهد، بنابراین باید به اندازه کافی و برای مطالب مهم از آن استفاده کرد.

برای مدت های طولانی، قرمز انتخاب شرکت ها برای طراحی لوگویشان بود. امری که هنوز هم ادامه دارد و شرکت هایی مانند Johnson & Johnson در لوگوی خود از رنگ قرمز استفاده می کنند.

بکار گیری روانشناسی رنگ ها در کسب و کار

نقش روانشناسی رنگ ها در بازاریابی : رنگ مشکی

مشکی رنگی شیک است که نمایانگر اقتدار، قدرت و استحکام می باشد و بیشترین کاربرد آن در طراحی  لوگوی شرکت های حاضر در صنعت مد است.

بهره گیری مناسب از رنگ مشکی در طراحی وب سایت می تواند بسیارتاثیرگذار باشد، به ویژه زمانی که فونت مشکی را انتخاب می کنیم؛ زیرا خواندن مطالب سایت را راحت تر می‌کند.اما استفاده بیش از حد از آن هم، احساس افسردگی و دلگیری را به بازدیدکنندگان  منتقل می کند.

بکار گیری روانشناسی رنگ ها در کسب و کار

نقش روانشناسی رنگ ها در  بازاریابی : رنگ آبی

آبی رنگ محبوب اکثر افراد است.اغلب شرکت ها هم برای طراحی  لوگو و عناصر برندینگ خود آن را برمی گزینند. آبی فراوان ترین رنگ در طبیعت است، تداعی کننده احساس صلح و آرامش بوده و استرس و ترس را کاهش می دهد. بنابراین  تعجب برانگیز نیست اگر ببینیم شرکت های مختلف این رنگ را در لوگوی خود به کار می گیرند.
بکار گیری روانشناسی رنگ ها در کسب و کار

نقش روانشناسی رنگ ها در  بازاریابی : رنگ سفید

سفید مظهر خلوص، روشنایی و صداقت است و در دنیای امروز به نمادی از خلاقیت تبدیل شده است. بیشتر شرکت های خلاق از رنگ سفید برای زمینه سایت خود استفاده می کنند تا خلاقیت و نوآوری را به بازدید کنندگان خود نشان دهند.

یک طرح سفید احساس شروع تازه را نیز منتقل می کند، چیزی که بسیاری از شرکت ها می خواهند آن را برای مشتریان خود برجسته سازند. برای درک این موضوع، زمانی را به یاد بیاورید که وارد نمایندگی های محصولات اپل می‌شوید.تقریبا تمام فروشگاه روشن و سفید است و با قدم زدن در آن حس نوآوری و خلاقیت در ذهنتان تداعی می‌شود.

بکار گیری روانشناسی رنگ ها در کسب و کار

نقش روانشناسی رنگ ها در  بازاریابی : رنگ سبز

رنگ سبز همواره نمادی از طبیعت بوده است؛ رنگی آرامش بخش و طراوت دهنده که چشم را می نوازد.در کسب و کارهایی که  از ثبات زیادی برخوردارهستند و رویکردی اورگانیک دارند،رنگ سبز بهترین رنگ برای برندینگ می باشد. به همین دلیل است که نماد بازیافت عمومی نیز سبز است.

بسیاری از شرکت ها، زمانی  که می‌خواهند برنامه های کسب و کار پایدار اجرا کنند، کمپین های سبز به راه  می‌اندازند. همچنین شرکت ها با به کار بردن رنگ سبز، سعی می‌کنند خود را دوستدار محیط زیست نشان دهند.

نقش روانشناسی رنگ ها در  بازاریابی : رنگ زرد

رنگ زرد توجه ها را به خود جلب می‌کند و انعکاسی از گرمی، خوش بینی و شادی است. بسیاری از افراد زرد را نمادی از شادی و خنده می دانند.

معمولا بسیاری از شرکت ها در طراحی لوگوی خود، از رنگ زرد به همراه سایر رنگ ها استفاده می کنند و آن را به تنهایی به کار نمی‌برند؛ زیرا اگر از این رنگ به مقدار زیاد استفاده شود،احساس قدرت زیاد به مخاطبان القا می‌گردد. بنابراین بهتر است که استفاده  از رنگ زرد را به حداقل برسانیم و فقط برای برجسته کردن موارد مهم و شاد  آن را به کار ببریم.
رنگ زرد معمولا در صنعت خودرو و صنعت غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال شرکت هایی همچون شورلت،فراری و مک دونالدز از رنگ زرد در لوگوی خود بهره برده اند.

بکار گیری روانشناسی رنگ ها در کسب و کار

نقش روانشناسی رنگ ها در  بازاریابی : رنگ نارنجی

رنگ نارنجی بازتابی از سرگرمی، انرژی و بلندپروازی است. شرکت هایی که می‌خواهند پر انرژی شناخته شوند از این رنگ در لوگوی خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که نارنجی را در برندهای مربوط به کودکان بیشتر می‌بینیم.

علاوه براین، رنگ نارنجی معرف تازگی و نو بودن نیز هست.به همین خاطر اغلب شرکتهایی که برندینگ مجدد را انجام می‌دهند یا برنامه ها و محصولات جدید را راه اندازی می‌کنند، نارنجی را به عنوان نمادی از شروع دوباره به کار می‌برند.
بکار گیری روانشناسی رنگ ها در کسب و کار

نقش روانشناسی رنگ ها در  بازاریابی : رنگ بنفش

بنفش رنگی سلطنتی شناخته می‌شود و دلالت بر ثروت، پختگی و تحصیلات دارد به همین دلیل در لوگوی بسیاری از دانشکده ها و دانشگاه ها آن را مشاهده می‌کنیم.
همچنین بنفش رنگی زنانه و رومانتیک می باشد و توسط افرادی که به دنبال تحقق معنوی و آرامش ذهنی هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور کلی از آنجا که بنفش ترکیبی از رنگ های قرمز و آبی است ویژگی های هر دو رنگ را داراست وبه طور همزمان  بازتابی از اشتیاق و آرامش است.

نقش روانشناسی رنگ ها در  بازاریابی : رنگ قهوه ای

اغلب رنگ قهوه ای را  به  علت فراوانی “رنگ زمین” می ‌نامند. رنگی که در عین قابل اتکا و قوی بودن، معمولی است. گاهی اوقات رنگ قهوه ای رنگی سطحی و ساده به نظر می رسد و اگر مثلا در طراحی وب سایتی مورد استفاده ‌قرار گیرد، بازدیدکننده تصور می کند با مطلبی ساده در مورد زمین روبه روست و خیلی به آن توجه ‌نمی کند اما  اگر رنگ قهوه ای در جای مناسب مورد استفاده قرار گیرد، بسیار پر معناست.

بکار گیری روانشناسی رنگ ها در کسب و کار

اکنون با توجه به مطالب گفته شده کدام رنگ برای شرکت شما مناسب است؟

همیشه در تلاش باشید تا بر مشتریان هدف تمرکز کنید و در ذهن داشته باشید نقشی که در برآورده کردن نیازهای مشتریان برای خود در نظر می‌گیرید. با تفکر در مورد اصول و ارزش های اساسی شرکت ،سعی کنید برای طراحی وب سایت و عناصر برندینگ تان بهترین رنگ را انتخاب ‌کنید تا پیام های برند تان را تنها از طریق رنگ هایی که استفاده میکنید به مخاطبان خود انتقال دهید. این نکته را به یاد داشته باشید که تاثیر رنگ در ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه افراد است پس هرگز نقش روانشناسی رنگ ها را در بازاریابی از یاد نبرید.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website