0
  • No products in the cart.
 

خوردن ماهی باعث تثبیت ریتم قلب می شود

خوردن ماهی باعث تثبیت ریتم قلب می شود

خوردن ماهی باعث تثبیت ریتم قلب می شود

به نقل از سرپوش – یک تحقیق منتشر شده در مجله “هلث آنلاین” نشان داد که خوردن ماهی یک بار در هفته خطر مرگ قلبی ناگهانی را به نصف کاهش می دهد.

حتما این جمله را شنیده‌اید «مهم‌ترین عامل مرگ و میر پس از تصادفات»، آمار مرگ بر اثر حمله قلبی و سکته قلبی است. بالا بودن آمار سکته قلبی و بیماری‌های مربوط به قلب به دلیل کمبود امکانات پزشکی نیست، بلکه به دلیل شیوه نادرست زندگی امروزی ماست. محققان می گویند که برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که ماهی بخورید.

 

در یک تحقیق جدید، محققان خطر مرگ ناگهانی ناشی از حمله قلبی را در میان پزشکان ایالات متحده آمریکا مورد بررسی قرار دادند. در این مطالعه حدودا یکساله، ۲۰ هزار ۵۵۱ نفر (افراد ۴۰ تا ۸۴ ساله) انتخاب شده و رژیم غذایی آنها بررسی شد. در پایان آزمایش،۱۳۳ مرگ ثبت شد که پس از در نظر گرفتن عوامل مختلف مرتبط، محققان دریافتند کسانی که حداقل یک بار در هفته ماهی می خورند خطر مرگ ناگهانی را در مقایسه با افرادی که ماهانه کمتر ماهی خورده بودند، ۵۲ درصد کاهش می دهد.

 

محققان هیچ سود قابل توجهی از خوردن یک نوع خاص ماهی یا مصرف بیش از یکبار در هفته نیافتند. آنها همچنین گفتند که خوردن ماهی باعث کاهش تعداد حملات قلبی نمی شود، اما احتمال وقوع چنین حادثه ای را کاهش می بخشد.

 

خوردن ماهی باعث تثبیت ریتم قلب می شود

ماهی دارای ارزش تغذیه ای بسیار بالایی است و اکثر مواد مغذی مفید و ضروری برای انسان را داراست. ولی ویژگی مخصوص ماهی که آن را از سایر مواد غذایی متمایز ساخته است، نوع چربی موجود در آن است. ماهی یکی از منابع خوب آهن است. ماده مغذی دیگری که در ماهی به مقدار کافی وجود دارد روی است. ماهی از منابع غنی فلوئور است که در سلامت و استحکام دندان‌ها و در پیشگیری و پوسیدگی دندان تاثیر مهمی‌ دارد. بعلاوه اینکه از منابع خوب فسفرنیز محسوب می‌شود. فسفر ماده ای است که همراه با کلسیم در سلامت و استحکام استخوان ها تاثیر مهمی‌ دارد. همچنین حاوی مقدار قابل توجهی کلسیم نیز است.

 

محققان در مطالعه فوق دریافتند که ماهی های چرب مثل ماهی تن و ماهی آزاد مملو از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که برای کمک به تنظیم عملکرد قلب و عروق و سرکوب ریتم های خطرناک قلب نقش مهمی دارد.

 

آریتمی به وضعیتی که قلب بی نظم کار می کند، اشاره دارد. این وضعیت ممکن است ناشی از حرکات بیش از حد سریع  و یا بیش از حد آهسته قلب باشد.اسیدهای چرب امگا ۳ کمک می کند تا ماهیچه های قلب آرام شوند و خطر سکته قلبی را کاهش می دهد.

 

امگا ۳ مزایای دیگری دارد

اسیدهای چرب امگا ۳ نه تنها برای تقویت عملکرد قلبی عروقی، بلکه برای بهبود سلامت عمومی نیز اهمیت دارد .یک رژیم غذایی مملو از امگا ۳، برای سلامت چشم بسیار کارساز است. امگا۳ با خطر کمتر دژنراسیون ماکولا همراه است که عامل آب مروارید، یکی از علل اصلی نابینایی امروز است.

 

امگا ۳ به کاهش مواد شیمیایی التهابی مانند ایکوسانوئید ها و سیتوکین ها کمک می کند. التهاب بیش از حد می تواند منجر به سرطان و بیماری قلبی شود.

 

این اسید چرب مفید، موجب بهبود عملکرد مغز می شود. همچنین می توانند در مدیریت اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی، افسردگی و اختلال دوقطبی کمک کند. در نهایت، نیز با کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری روانی و بیماری آلزایمر مرتبط است.

 

مصرف امگا ۳ به کاهش درد مفصلی در افراد مبتلا به آرتریت کمک می کند. این اسید های چرب همچنین جذب کلسیم را بهبود می بخشد، منجر به افزایش تراکم استخوان و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان می شود.

 

تحقیقات دیگر نشان دهنده فواید سودمند مشابه برای مردان است. تحقیق بزرگ دیگری نشان داد که مصرف ماهی به صورت منظم خطر فیبریلاسیون دهلیزی را کاهش می‌دهد. ضربان قلب بی قاعده و سریع، علت اصلی مرگ ناگهانی است.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website