0
  • No products in the cart.
 

درمان خستگی صوتی و صدا و ۱۳ درمان خانگی آن

خستگی صوتی و صدا

درمان خستگی صوتی و صدا و ۱۳ درمان خانگی آن

اگر دارید این مقاله را می‌خوانید، پس مطمئنا شما هم نگران بیماری خستگی صوتی و صدا هستید. این بیماری می‌تواند باعث به وجود آمدن ناراحتی‌های بسیاری شود. نه، نمی‌خواهیم شما را بترسانیم. برای این که درباره‌ی این بیماری و همچنین درمان‌های خانگی آن بیشتر بیاموزید لطفا به ما بپیوندید و تا انتهای مقاله همراهمان باشید.

خستگی صوتی و صدا چیست؟

صدا همگاه‌سازی یک سری فعالیت از شش‌ها گرفته تا حنجره، حرکت زبان و لب‌ها، و طنین صوتی از درون دستگاه سینوس بینی است. حنجره همچنین بخشی از دستگاه تنفسی فوقانی است. این بخش با بالا رفتن جریان هوا از شش‌ها برای لرزاندن تارهای صوتی، صدا را ایجاد می‌کند. وقتی کلمه‌ای را ادا می‌کنیم، حنجره بسته می‌شود، باز می‌شود، و با هر بخشی تغییر می‌کند تا صداهای دارای شدت‌های مختلف را تولید کند و منظور مورد نظر گوینده را بیان کند. اگر ارتعاش حنجره ناپایدار باشد، یا حنجره ورم کند و نتواند بسته شود، صدایی خسته (خش‌دار) تولید خواهد کرد.

اگر دچار التهاب حاد حنجره باشید، می‌توانید این بیماری را به طور کامل بر طرف کنید. اما، اگر حنجره برای مدتی طولانی ملتهب باشد و این اتفاق مکررا بیفتد، و تبدیل به التهابی مزمن شود، آنگاه شما دچار خستگی صوتی طولانی مدت خواهید شد. این ناراحتی را بسیار سخت می‌شود درمان کرد. اگر برای مدتی طولانی خستگی صوتی داشته باشید، لازم است که بسیار هوشیار باشید چون این می‌تواند نشانه‌ای از بعضی بیماری‌های تنفسی بسیار جدی باشد.

علل اصلی خستگی صوتی و صدا چیست؟

در اینجا به بعضی از علت‌های رایج این بیماری اشاره می‌کنیم:

– بیش از حد صحبت کردن

احتمال اینکه همه‌ی ما از صدایمان سوء استفاده کنیم بسیار زیاد است، به خصوص کسانی که در کار خوانندگی، تدریس، یا مشاوره هستند. بنابراین، پزشکان توصیه می‌کنند: «اگر پشت سر هم به مدت ۹۰ دقیقه از صدای‌تان استفاده می‌کنید، باید ۱۰ دقیقه به حنجره‌‌تان استراحت بدهید.»

– استرس

تنش بیش از حد می‌تواند شکل حنجره را تغییر دهد، باعث انقباض حنجره شود، و بر صدا تاثیر بگذارد. استرس نیز خیلی راحت ممکن است به خشم یا فریاد کشیدن منتهی شود. این چیزها باعث ملتهب شدن حنجره می‌شوند، که یک سری علائم خستگی صوتی و صدا را به وجود می‌آورند. به علاوه، استرس بیش از حد می‌تواند باعث رفلاکس اسید شود، و به مخاطی که از سطح مری محافظت می‌کنند آسیب بزند. این امر همچنین باعث می‌شود اسید غشاء مخاط و حنجره‌ را از بین ببرد که همین باعث لارنژیت و خستگی صوتی می‌شود.

– دهیدراته (کم آب) شدن بدن

آب بخش مهمی از مراقبت صدا به حساب می‌آید. تارهای صوتی حنجره در هر ثانیه صدها بار موقع صحبت کردن یا آواز خواندن به لرزش در می‌آیند. آب به رقیق کردن مخاطت موقع لرزش تارهای صوتی حنجره کمک می کند.

– سیگار کشیدن

سیگار کشیدن بیش از حد می‌تواند باعث خستگی صوتی و صدا شود، چون سیگار غشاء مخاط و حنجره را تحریک و حساس می‌کند.

– التهاب لوزه‌ها

التهاب لوزه‌ها یکی از شایع‌ترین بیماری‌های تنفسی در بزرگسالان و کودکان است. در مراحل حاد، نشانه‌هایی از تب بالای ناگهانی، ورم لوزه، خرناس کردن، خستگی مفرط بدن، دشواری در بلع، و حساسیت گلو وجود خواهد داشت که به خستگی صوتی و صدا منجر میشود. در مراحل شدید، این بیماری ممکن است بارها اتفاق بیفتد، و بر سلامتی بیماران تاثیر بگذارد. در موارد شدید و پیچیده، بیماران نیاز به عمل جراحی و برداشتن آمیدین پیدا خواهند کرد.

– گلو درد

گلو درد نیز یکی از شایع‌ترین بیماری‌های تنفسی است. مخاط گلو تحریک می‌شود، که به درد و ورم منجر می‌شود. این دلیل خستگی و گرفتگی صدا است. گلو درد اساسا از ویروس‌هایی ناشی می‌شود که بعضی از آن‌ها به خاطر سرماخوردگی‌ها یا آنفولانزا به وجود می‌آیند. علاوه بر علاسم خستگی صوتی و صدا، این بیماری علائم دیگری مانند دشواری بلع، خشکی گلو، سرفه، تب، عطسه، آب ریزش بینی، حالت تهوع یا استفراغ کردن نیز دارد.

– برونشیت

در رابطه با شدت بلندی صدا به خاطر بیماری‌های تنفسی، لازم است به برونشیت اشاره کنیم. این بیماری به التهاب لایه‌ی درونی لوله‌هایی می‌شود که جریان هوا را از و به شش‌ها منتقل می‌کنند. اکثر موارد این بیماری ناشی از عفونت‌های ویروسی هستند. در مراحل حاد، بیماران اغلب به شدت سرفه می‌کنند. به علاوه، علائمی مانند دشواری تنفس، نفس کم آوردن، تنگی قفسه‌ی سینه، و تب نیز بسیار رایج هستند. به ویژه، وقتی از برونشیت رنج می‌برید، اغلب سرفه‌های طولانی مدتی می‌زنید که برای چندین هفته یا ماه ادامه دارد. این امر باعث حساسیت غشاء مخاطی گلو و حنجره می‌شود، در نتیجه به خستگی صوتی و صدا دچار می‌شوید. برونشیت اگر برای ۲ سال پشت سر هم اتفاق بیفتد به برونشیت مزمن تبدیل خواهد شد.

– لارنژیت (التهاب حنجره)

لارنژیت ناراحتی است که به خاطر ورم غشاء مخاطی بینی طولانی مدت و درمان نشده اتفاق می‌افتد. وقتی حنجره ملتهب می‌شود، صدا بیشترین آسیب را خواهد دید. در این موقع، بیمار اغلب خستگی صوتی همراه با سوت کشیدن موقع تنفس، نفس کم آوردن، خشکی گلو، و سرفه‌ی خشک را تجربه می‌کند. وقتی لارنژیت زود درمان نشود، مزمن و درمان آن دشوار می‌شود.

– سینوزیت

سینوزیت به دو نوع تقسیم می‌شود: حاد و مزمن، که اکثرا ناشی از عفونت‌ها هستند. این بیماری باعث درد در ناحیه‌ی بینی، آب ریزش بینی، کیپ شد نبینی، رفلاکس، و تب می‌شود. در صورت ابتلا به سینوزیت، مایع درون بینی خالی نمی‌شود.این مایع معمولا از گلو پایین می‌رود و باعث می‌شود بیمار احساس کند خلط در گلویش گیر کرده است و نیاز به تف کردن آن دارد. این خلط‌ها اغلب حاوی باکتری‌هایی هستند که باعث حساسیت گلو، که ناشی از خشکی گلو است، گلو درد و خستگی صوتی و صدا می‌شوند.

علائم شایع خستگی صوتی و صدا کدامند؟

بعضی از علائم شایع این ناراحتی عبارتند از:

– بیماران در حرف زدن و بلعیدن احساس دشواری می‌کنند، که این امر باعث دشواری در ارتباط بر قرار کردن می‌شود.

– احساس خشکی گلو

– احساس وجود خلط در گلو

– قورت دادن مداوم بزاق

– گاهی احساس وزوز گوش ودشووای در شنیدن

– نفس کم آوردن

– خستگی مفرط بدن، بی اشتهایی

– احتمال تب و سرفه‌ی بیمار

– حالت تهوع یا استفراغ

– سردرد، آب ریزش بینی

چه کسانی در معرض خطر بیشتر ابتلا به این ناراحتی هستند؟

خستگی صوتی و صدا بیماری بسیار شایعی است، و هر کسی ممکن است به آن مبتلا شود. اما، اگر خواننده، مدرس، یا سیگاری باشید، در آن صورت یکی از کسانی هستید که احتمال ابتلایش به این بیماری بیشتر از دیگران است. می‌توانید این بیماری را با کم کردن عوامل خطر کنترل کنید. برای اطلاعات بیشتر از پزشک مشورت بگیرید.

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

اساسا، با انجام بعضی از درمان‌ها، خستگی صوتی شما به طور کامل درمان خواهد شد. اما، اگر برای بیش از دو هفته ادامه پیدا کرد و طول کشید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است دچار ناراحتی‌های گلو شده باشید. اگر هر یک از نشانه‌ها یا علائم مذکور را داشتید یا پرسشی برای‌تان پیش آمد با پزشک مشورت کنید. شرایط هر فردی با دیگری فرق می‌کند، بنابراین برای انتخاب درست‌ترین گزینه با پزشک مشورت کنید.

مطالب فوق اطلاعاتی درباره‌ی علل و نشانه‌های خستگی صوتی و صدا است. شناخت و درک این اطلاعات مهم است چون به تعیین وضعیت شما کمک می‌کنند. مطمئن شوید که چیزی را از قلم نینداخته باشید. و حالا زمان آن است که بهترین درمان‌های خانگی طبیعی برای خستگی صوتی و صدا را هم  برای کودکان و هم بزرگسالان به شما معرفی کنیم.

درمان خستگی صوتی و صدا

۱. نمک

استفاده از نمک اولین درمان فهرست درمان‌های خانگی حاضر برای خستگی صوتی و صدا است. تغییر آب و هوایی محیطی مطلوب برای باکتری‌ها فراهم می‌آورد تا به دستگاه تنفسی حمله کنند. متخصصان بسیاری توصیه کرده‌اند دهان و گلوی خود را با محلول سالین بشویید تا به جلوگیری از حملات باکتریایی کمک کنید.

محلول سالین سطح بالایی از باکتری‌کش‌ها دارد، که کاملا برای سلامت انسان‌ها مفید است، اما درمان محسوب نمی‌شود. استفاده از محلول سالین برای تمام سنین بی‌خطر است، من جمله اطفال، کودکان، و زنان باردار. قبل از تصمیم به استفاده از دارو، می‌توانید بینی‌ و گلوی‌تان را با محلول سالین بشویید.

سالین به پاکسازی مخاط بینی کمک می‌کند، مخاط و همچنین سایر گرد و خاک و آلودگی‌های بینی و گلو را شستشو می‌دهد. این امر به بهبود قابل توجه‌ خستگی صوتی و صدای‌تان کمک خواهد کرد، و احساس راحتی بسیار بیشتری به شما دست خواهد داد.

می‌توانید از نمک برای درمان خستگی صوتی و صدا به یکی از دو روش زیر استفاده کنید:

روش ۱: از سالین برای شستشوی درهان و گلو استفاده کنید

در بعضی از موارد، سالین، به خصوص سالین فیزولوژیکی، بسیار موثرتر از آنتی بیوتیک‌ها است. تا حدود ۷۰-۸۰٪ از گلودردهای بزرگسالان (یکی از علل خستگی صوتی) توسط ویروس‌ها به وجود می‌آیند.در این وضعیت، آنتی بیوتیک ویروسی که باعث بیماری می‌شود را از بین نمی‌برد، بنابراین در اکثر موارد گلودرد بدون عفونت، استفاده از آنتی بیوتیک ضروری نیست. همه می‌دانیم آنتی بیوتیک‌ها اثرات ضد باکتریایی قدرتمندی دارند، و می‌توانند بلافاصله علائم درد ورم، خارش و سرفه را برطرف کنند. اما این فقط در صورتی کارساز است که گلودرد باکتریایی باشد. اما، آنتی بیوتیک‌ها باکتری‌های مفید موجود در بدن را نیز از بیمم می‌برند، به خصوص باکتری‌های موجود در دستگاه گوارشی را. این امر توانایی گوارش بدن و جذب موارد مغذی را کاهش می‌دهد.

سالین، به ویژه سالین فیزیولوژیکی، یک محیط ایزوتونیک (هم‌توان) است. وقتی سالین به گلو می‌رسد، آب در بافت متورم و ملتهب رها می‌شود. دهیدراسیون در بافت‌های متورم به کاهش التهاب و فراهم آوردن احساس خوشایند کمک می‌کند. سالین اثر ضد عفونی کننده دارد. سالین رقیق محیط pH را تقویت و از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند (چون باکتری‌ها برای رشد به محیطی با pH پایین نیاز دارند). بنابراین، استفاده از سالین روشی ساده و موثر برای درمان گلو درد و همچنین خستگی صوتی و صدا است.

برای انجام این روش لطفا اقدامات زیر را انجام دهید:

– می‌توانید از داروخانه محلول سالین بخرید یا خودتان آن را درست کنید: ۹ گرم نمک را در ۱۰۰۰ میلی لیتر آب بریزید.

– از سالین برای شستشی دهان و گلوی‌تان استفاده کنید.

این روش را هر ۳-۴ ساعت یکبار تکرار کنید تا بیشترین استفاده را از آن ببرید. بعد از شستشوی دهان و گلوی‌تان با سالین، باید آن را با آب خالی بشویید. بسیاری از آدم‌ها هنوز فکر می‌کنند که سالین را نباید با آب خالی و تازه شست تا نتیجه‌ی بهتری حاصل شود. اما توصیه‌ی ما این است که باید آن را با آب تمیز بشویید تا نمک و همچنین پلاکت‌های منهدم شده هنگام شستشو با آب نمک را بشویید و تخلیه کنید.

روش ۲: نمک و لیمو

آب لیمو برای سلول‌های ضد باکتریایی ویتامین C لازم را تامین می‌کند. این ویتامین موجود در لیمو می‌تواند ویروس‌های موجود در غشاء مخاط بینی و گلو را نیز از بین ببرد. ترکیب لیمو و نمک مخلوط بسیار خوبی برای درمان خستگی صوتی و صدا فراهم می‌آورد.

برای انجام این روش، لطفا مراحل زیر را دنبال کنید:

– ۱ فنجان آب گرم، ۱ قاشق چایخوری نمک دریا، و ۱ قاشق چایخوری آب لیمو تهیه کنید

– آن‌ها را با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید

– از این آب برای نوشیدن یا شستشوی دهان و گلو استفاده کنید.

برای حصول بهترین نتایج لطفا این روش را هر روز صبح انجام دهید.

۲. زنجبیل

درمان بعدی فهرست درمان‌های خانگی برای خستگی صوتی و صدا استفاده از زنجیل است. زنجبیل ادویه‌ای آشنا است که برای تهیه‌ی بعضی از غذاها استفاده می‌شود. به علاوه، زنجبیل برای کمک به درمان بعضی از بیماری ها، من جمله خستگی صوتی و صدا، نیز استفاده می‌شود. مطابق آمارها پزشکی، تا حدود ۷۰٪ از داروها در طب شرقی حاوی زنجبیل بوده است. استفاده‌ی عالی از زنجبیل را خیلی از آدم‌ها شناسایی کرده اند، من جمله پژوهشگران ژاپنی. به همین خاطر است که آدم‌های بسیاری از زنجبیل برای درمان خستگی صوتی و صدا استفاده می‌کنند.

پژوهش‌های علمی دریافته‌اند زنجبیل در سلامت انسان به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی نقش مهمی ایفا می‌کند. عصاره‌ی زنجبیل قادر است مانع از رشد قارچ‌ها شود و تک‌تارچه‌ی مهبل را از بین ببرد. به علاوه، آب زنجبیل ترکیب‌های شیمیایی پیچیده‌ای دارد. این ترکیب‌ها باعث می‌شوند زنجبیل بتواند در برابر بسیاری از باکتری‌ها مقاومت نشان دهد، و بیماری‌های بسیاری را درمان کند.

می‌توانید از زنجبیل برای درمان خستگی صوتی و صدا به یکی از روش‌های زیر استفاده کنید:

روش ۱: چای زنجبیل

برای انجام این روش، لطفا مراحل زیر را دنبال کند:

– ۱ فنجان آب جوش و ۳-۴ تکه زنجبیل آماده کنید

– زنجبیل را درون آب بیندازید تا به مدت ۲-۳ دقیقه بجوشد.

– وقتی که هنوز گرم است از این چای زنجبیل بنوشید.

می‌توانید کمی شکر به چای زنجبیل اضافه کنید تا مزه‌اش بهتر شود. هر روز صبح از این چای بنوشید تا خستگی صوتی و صدای‌تان به طور کامل درمان شود.

روش ۲: زنجبیل و لیمو

برای انجام این روش، لطفا مراحل زیر را دنبال کنید:

– ۲-۳ قاشق چایخوری آب زنجبیل و ۱-۲ قاشق چایخوری آب لیمو آماده کنید

– آن‌ها را با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید

– از این مخلوط برای نوشیدن استفاده کنید.

لطفا این روش را ۱-۲ بار در روز استفاده کنید تا به نتایج مورد انتظارتان دست پیدا کنید.

روش ۳: زنجبیل و نمک دریا

برای انجام این درمان، لطفا مراحل زیر را دنبال کنید:

– ۲-۳ قاشق چایخوری آب زنجبیل و یک دوم قاشق چایخوری نمک دریا آماده کنید

– آن‌ها را با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید

– از این مخلوط برای نوشیدن استفاده کنید.

انجام این روش ۱-۲ بار در روز چیزی است که برای درمان سریع خستگی صوتی و صدا باید پیاده کنید.

روش ۴: زنجبیل و عسل

عسل بسیار ضد باکتری است در نتیجه می‌تواند پاتوژن‌ها را به راحتی از بین ببرد. به علاوه عسل حاوی ویتامین‌هایی است که گلو را تسکین می‌دهند و گلودرد را از بین می‌برند. زنجبیل و عسل ترکیبی عالی برای درمان خستگی صوتی و صدا محسوب می‌شود.

برای انجام این روش، لطفا مراحل زیر را دنبال کنید:

– ۲تا۳ تکه زنجبیل تازه و ۱ قاشق چایخوری عسل آماده کنید

– این تکه‌های زنجبیل را به مدت ۱۵ دقیقه در عسل بخیسانید

– این تکه‌ها را به مدت ۵ دقیقه در دهان‌تان نگه دارید، بعد آرام آن را قورت بدهید.

به محض انجام این درمان، متوجه خواهید شد که خستگی صوتی و صدای‌تان به طرز چشمگیری بهبود پیدا کرده است. لطفا برای دستیابی به بهترین نتایج این روش را ۱-۲ بار در روز انجام دهید.

روش ۵: زنجبیل و تربچه‌ی سفید

زنجبیل باکتری‌های گلو را از بین می‌برد و تربچه ی سفید خارش گلو را به نحو موثری تسکین می‌ده، بنابراین ترکیب زنجبیل و تربچه‌ی سفید مانع از گلو درد و خستگی صوتی و صدا خواهد شد.

برای انجام این روش، لطفا مراحل زیر را دنبال کنید:

– ۵۰ گرم زنجبیل تازه و ۵۰ گرم تربچه‌ی سفید آماده کنید

– آن‌ها را بکوبید و خوب با هم مخلوط کنید

– آن مخلوط را به مدت ۵ دقیقه در دهان‌تان نگه دارید و بعد آرام آن را قورت بدهید.

همچنین می‌توانید بعد از ۵ دقیقه نگه داشتن در دهان آن را به بیرون نیز تف کنید. هر روز این روش را ۱-۲ بار به کار ببندید تا به بهترین اثرات و نتایج ممکن دست پیدا کنید.

۳. عسل

در میان درمان‌های خانگی برای خستگی صوتی و صدا، استفاده از عسل یکی از کارآمدترین‌ها است. عسل استفاده‌های زیادی برای مراقبت پوست،  زیبایی، و سلامتی دارد. درمان خستگی صوتی و صدا یکی از مزیت‌های برجسته‌ی عسل برای ما انسان‌ها است.

عسل حاوی مقدار زیادی قند و آمینو اسید است که برای سلامتی خوب هستند. آن‌ها به تقویت مقاومت بدن در برابر اثرات منفی ناخوشی کمک می‌کنند. عسل ممکن است حاوی مواد معدنی بسیاری باشد که به آن کمک می‌کنند به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی محسوب شود. این امر مقاومت در برابر باکتری‌های پاتوژنیک را ممکن می‌سازد. به لطف این خواص عالی، عسل به شما کمک می‌کند بر علائمی که بیماری خستگی صوتی به همراه می‌آورد کمک کند.

می‌توانید از عسل برای درمان خستگی صدا به یکی از روش‌های زیر استفاده کنید:

روش ۱: فقط عسل

برای انجام این روش، لطفا مراحل زیر را دنبال کنید:

– ۱ لیوان آب گرم و ۱-۲ قاشق چایخوری عسل آماده کنید

– آن‌ها را با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید

– از این چای برای نوشیدن استفاده کنید

هر روز با یک فنجان چای عسل گرم شروع کنید، خستگی صدای‌تان بعد از مدت کوتاهی از بین خواهد رفت. این چای برای معده نیز خوب است.

روش ۲: عسل و لیمو

برای انجام این روش، لطفا مراحل زیر را دنبال کنید:

– ۲ قاشق چایخوری آب لیمو و ۱ قاشق چایخوری عسل را مخلوط کنید

– آن ها را مخلوط کنید و خوب هم بزنید

– از این مخلوط بنوشید

برای دستیابی به بهترین نتایج هر روز ۲-۴ بار از این مخلوط بنوشید. برای کودکان، باید فقط ۱ قاشق چایخوری آب لیمو و یک قاشق چایخوری عسل را مخلوط کنید.

۴. لیمو

این یکی دیگر از درمان‌های خانگی موجود در فهرست درمان‌های خانگی خستگی صوتی و صدا است که باید حتما آن را امتحان کنید. ممکن است از قبل از اثرات شگفت انگیز عسل و لیمو برای زیبایی پوست و ناخن آگاهی داشته باشید. اما، علاوه بر آن، لیمو اثر درمان‌کنندگی خستگی صوتی و صدا را نیز دارد. لیمو سرشار از پکتین، روغن‌های معطر، قند و ویتامین‌ها است.

لیمو همچنین اثرات ضد التهابی نیز دارد، بنابراین به از بین بردن باکتری‌ها و تمیز کردن گلو کمک می‌کند. مخاط موجود در گلو باعث می‌شود خستگی صوتی و صدای‌تان نیز به کمک لیمو از بین برود. به علاوه، لیمو به جلوگیری از رشد باکتری‌هایی که باعث خستگی صوتی می‌شوند کمک می‌کند. این تمام چیزی است که برای درمان ناراحتی‌تان به آن احتیاج دارید.

برای انجام این درمان، لطفا مراحل زیر را دنبال کنید:

– نصف لیوان آب گرم، ۳ قاشق چایخوری آب لیمو، ۲ قاشق چایخوری عسل و ۱ قاشق چایخوری آب زنجیل آماده کنید

– آن‌ها را با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید

– به محض اینکه که گرم است از آن بنوشید

این درمان را ۱-۲ بار در روز انجام دهید تا ناراحتی‌تان به طور کامل درمان شود. بالافاصله بعد از لذت بردن از این چای ویژه، متوجه خواهید شد که خستگی صوتی‌تان به طرز خارق‌العاده‌ای بهبود پیدا کرده است.

یا اینکه، می‌توانید از روغن معطر لیمو برای رهایی از خستگی صوتی استفاده کنید. مراحل زیر را انجام دهید:

– ۱ تا ۲ قطره روغن معطر لیمو را به یک لیوان چای یا آب گرم اضافه کنید

– یا، می‌توانید ۱ قاشق چایخوری عسل خام را با ۱-۲ قطره از این روغن ترکیب کنید

– از این مخلوط مستقیما و از داخل بطری استنشاق کنید یا آن را به پخش کننده‌ی درون اتاق اضافه کنید

۵. سیر

این درمان یکی از درمان‌های کمتر شناخته شده برای خستگی صوتی و صدا است. سیر ادویه‌ای آشنا در آشپزخانه‌ها است و کاربردهای فراوانی دارد. این ادویه به بهتر کردن طعم غذا کمک می‌کند. به علاوه، سیر اثرات شفابخش موثر بسیاری دارد من جمله بر خستگی صوتی و صدا. سیر می‌تواند به خاطر محتوای بسیار زیاد آلیسینی که دارد خستگی صوتی را برطرف کند. همان طور که می‌دانید، آلیسین یک آنتی بیوتیک طبیعی است. این ماده می‌تواند باکتری‌هایی که باعث گلو درد می‌شوند را از بین ببرد – که یکی از علل خستگی صوتی و صدا است.

می‌توانید از سیر برای درمان خستگی صوتی به یکی از روش‌های زیر عمل کنید:

روش ۱: سیر و عسل

برای انجام این روش، لطفا مراحل زیر را دنبال کنید:

– ۲ حبه سیر و ۲ قاشق جایخوری عسل آماده کنید

– حبه‌های سیر را بکوبید و آن‌ها را با عسل مخلوط کنید

– آن‌ها را بخار دهید تا سیر بوی سیرگونه ی مشخصی به خود بگیرد.

– ۱ قاشق چایخوری از این مخلوط بنوشید.

برای حصول بهترین نتایج لطفا این روش را ۱-۲ بار در روز انجام دهید. می‌توانید قبل از نوشیدن این مخلوط سیر آب بنوشید.

روش ۲: سیر و شکر

برای انجام این روش، لطفا مراحل زیر را دنبال کنید:

– ۲-۳ حبه سیر، کمی شکر و کمی آب آماده کنید

– حبه‌های سیر را بکوبید

– سیر را با شکر مخلوط کنید، و خوب هم بزنید

– این مخلوط را در نصف پیاله آب بریزید تا آن را حدود ۱۵ دقیقه بخار دهید

– ۱ قاشق چایخوری از این مخلوط بنوشید.

برای درمان کامل خستگی صوتی و صدا، لطفن روزی ۲-۳ بار از این مخلوط بنوشید.

۶. پیاز

پیاز، علاوه بر استفاده به عنوان ماده‌ای خام جهت افزایش طعم غذا، اثرات شفابخش موثری دارد که در طب و پزشکی شناخته‌شده هستند. سیر حاوی فیتونیت است که گمان می‌شود جایگزینی برای آنتی‌بیوتیک‌ها جهت درمان سرفه، گلودرد و خستگی صوتی است.

پیاز اثر ضد التهابی نیز دارد. کار آن کشتن باکتری‌هایی مانند ای‌.کولی و سالمونلا است. همچنین به کاهش خلط و بهبود ناراحتی دستگاه گوارش نیز کمک می‌کند. بنابراین، انتخاب پیاز برای درمان خستگی صوتی گزینه‌ی مناسبی است.

شما می‌توانید از پیاز برای درمان خستگی صوتی به یکی از روش‌های زیر استفاده کنید:

روش ۱: پیاز و شکر

برای انجام این روش، لطفا مراحل زیر را دنبال کنید:

– یک پیاز، و ۲۰ گرم شکر آماده کنید

– پیاز را پوست بکنید و خرد کنید، به آن شکر اضافه کنید و خوب هم بزنید

– این مخلوط را به مدت ۳۰ دقیقه بخار بدهید

– ۱ قاشق چایخوری از این مخلوط بنوشید

برای دستیابی به حداکثر نتایج این روش را ۱-۲ بار در روز انجام دهید.

روش ۲: پیاز و عسل

برای انجام این روش، لطفا مراحل زیر را دنبال کنید:

– یک پیاز و ۴ قاشق چایخوری عسل آماده کنید

– پیاز را پوست بکنید و خرد کنید

– پیاز را به مدت ۳۰ دقیقه بخار پز کنید

– بگذارید خنک شود و آن ا با ۴ قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید

– ۱ قاشق چایخوری از این مخلوط بنوشید.

خوردن این مخلوط ۱-۲ بار در روز و به مدت چند روز برای درمان خستگی صوتی و صدای‌تان بسیار خوب است.

۷. ترب سفید

درمان بعدی این فهرست درمان‌های خانگی برای خستگی صوتی و صدا ترب سفید است. ترب سفید ماده‌ای آشنا در بسیاری از وعده‌های غذایی است چون محتوای مواد مغذی بالایی دارد. مطابق مطالعات علمی، ترب سفید حاوی مواد مغذی بسیاری مانند پروتئین، قند، چربی، مواد معدنی ویتامین های B، ویتامین C و آمینو اسیدهای فراوان برای بدن است. از ترب برای درمان بیماری‌های دستگاه تنفسی، من جمله خستگی صوتی، استفاده می‌شود.

برای انجام این درمان، فقط کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

– حدود ۵ تکه ترب سفید و ۱ فنجان آب آماده کنید

– آن‌ها را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بجوشانید

– از این محلول مادامی که گرم است بنوشید

برای دستیابی به بهترین نتایج، این درمان را ۱-۲ بار در روز انجام دهید.

۸. برگ‌ ریحان لیمویی

وقتی بحث از درمان‌های خانگی برای خستگی صوتی و صدا می‌شود این مورد عجیب به نظر می‌رسد، اما واقعا کارساز است. برگ ریحان لیمویی حاوی روغن معطری است که ترکیب‌های اصلی‌اش کاوارون (cavaron) هستند. ریحان لیمویی قادر است باکتری‌هایی را که باعث بیماری‌های تنفسی می‌شوند از بین ببرد. بنابراین، می‌توان از آن برای درمان سرفه و بیماری خستگی صوتی استفاده کرد.

برای انجام این درمان، لطفا مراحل زیر را دنبال کنید:

– کمی برگ ریحان لیمویی و مقداری شکر یا عسل آماده کنید

– برگ‌های ریحان لیمویی را بشویید، شکر یا عسل به آن اضافه کنید و بعد آن را با آب بخارپز کنید

– از این محلول در حالی که هنوز گرم است بنوشید

برای آنکه مشکل‌تان به طور کامل برطرف شود این محلول را ۱-۲ بار در روز صبح‌ها و شب‌ها مصرف کنید.

۹. برگ‌های شالِت (پیازچه)

لزومی ندارد هر زمان دچار بیماری تنفسی، بالاخص خستگی صوتی، می‌شوید به دنبال آنتی بیوتیک بگردید. طبق مطالعات انجام شده، برگ شالت یا پیازچه حاوی مواد آنتی بیوتیکی مانند آلیوم، ادورین، سولفیت، است که از پنی‌سیلین قوی‌تر هستند. آن‌ها قادر هستند استافیلوکوک و پاتوژن‌های دیگر را از بین ببرند. بنابراین، استفاده از برگ های پیازچه درمانی است که بسیاری از آدم‌ها به هنگام تغییر در آب و هوا آن را به کار می‌گیرند.

برای انجام این درمان، لطفا مراحل زیر را دنبال کنید:

– ۱۰ عدد برگ پیازچه و ۳-۴ قاشق چایخوری عسل آماده کنید

– آن‌ها را کاملا بشویید

– خردشان کنید، و آن‌ها را در یک پیاله بریزید و عسل را هم داخل بریزید، به نحوی که عسل کل برگ‌های پیازچه را بپوشاند

– این مخلوط را تا زمانی که برگ‌های پیازچه نرم می‌شوند بخارپز کنید

– بعد از آن وقتی که هنوز گرم است بنوشید

برای حصول بهترین نتایج لطفا این درمان را ۱-۲ بار در روز انجام دهید.

۱۰. ریشه‌ی گیاه مارشمالو

این گیاه دارویی به طور سنتی و مرسوم برای مقابله با سرفه و گلو درد استفاده می‌شده است چون حاوی خواص پزشکی است. این گیاه لعابی دارد که گلو را می‌پوشاند و به درمان حساسیت کمک می‌کند. همچنین، ورم غدد لنفاوی را کاهش می‌دهد، فرایند درمان را تقویت می‌کند و از بدتر شدن سرفه‌ی خشک جلوگیری می‌کند. این‌ها نشان می‌دهند که چرا از عصاره‌ی مارشمالو در بسیاری از شربت‌های سرفه و قرص‌های گلودرد استفاد می‌شود.

اما مارشمالو را همزمان با داروهای تجویزی مصرف نکنید چون ممکن است تداخل دارویی ایجاد کند.

۱۱. نارون قرمز

نارون قرمز در آمریکای شمالی به عنوان درمانی گیاهی از قرن ۱۹ام استفاده می‌شده است. نارون قرمز، که به توانایی در درمان بازگشت اسید به مری، سرفه و گلو درد شناخته‌شده است، لعابی (مانند ریشه مارشمالو) دارد، که اگر با آب مخلوط شود به ژله‌ای نرم و لیز تبدیل می‌شود. این لعاب گلو، دهان، معده، روده‌ها را تشکین می‌دهد و از این رو راه حل خوبی برای درمان گلو درد، بازگشت اسید به مری، سرفه و خستگی صوتی و صدا است.

 

۱۲. روغن نعناع فلفلی

روغن نعناع فلفلی روغنی مفید برای آلرژی‌ها محسوب می‌شود که یکی از علل خستگی صوتی یا لارنژیت هستند. استفاده از آن خارش گلو‌ی‌تان را برطرف می‌کند. به علاوه، روغن نعناع فلفلی به عنوان یک خلط آور طبیعی عمل و سرماخوردگی، سرفه و آلرژی‌ها را برطرف می‌کند. این روغن می‌تواند بلغم را دفع کند و التهاب تارهای صوتی را کاهش دهد.

به ویژه، با فعالیت ضد اسپاسمی‌اش، می‌تواند جلوی انقباضاتی که باعث سرفه زدن می‌شود را از طریق کاهش حساسیت تارهای صوتی بگیرد.

شما می‌توانید از روغن نعناع فلفلی به روش‌های مختلفی برای درمان خستگی صوتی و صدا استفاده کنید.

برای مصرف خارجی، آن را روی گلو و سینه‌تان بمالید یا در فضای خانه‌ پخش کنید. برای مصرف داخلی می‌توانید ۱-۲ قطره از این روغن را به لیوان آب یا فنجان چای اضافه کنید. برای حصول نتایج خوب آن را بنوشید.

۱۳. بخار

این آخرین مورد از فهرست درمان‌های خانگی برای خستگی صوتی و صدا است. حمام بخار گرفتن گزینه‌ی خوبی برای کاهش علائم خستگی صوتی است. یادتان باشد که درب حمام را ببندید تا آب در کل فضای حمام پخش شود. اگر هنگام حمام بخار احساس سرما کردید، میتوانید یک نوشیدنی داغ بنوشید. این کمک میکند بدن‌تان به سرعت گرم شود. به علاوه، می‌توانید چند قطره روغن اکالیپتوس یا روغن اسطوخودوس را به آب وان حمام اضافه کنید. این روغن‌ها به شما کمک می‌کند بدنتان به آرامش برسد و فرایند درمان تسریع شود. اما، باید مراقب باشید برای مدت طولانی بخار نگیرید، چون ممکن است مشکلتان را بدتر کند. یک دوره‌ی زمانی ۱۰-۱۵ دقیقه‌ای برای هر بار حمام بخار کافی است.

این‌ها درمان‌های خانگی خستگی صوتی و صدا بودند که در این مقاله به شما ارائه کردیم. کارآمدی آن‌ها توسط بسیاری از آدم ها اثبات شده است، بنابراین می‌توانید از بی‌خطر بودن و اثربخشی آن‌ها اطمینان داشته باشید. یکی از آن‌ها را انخاب کنید و مدام با درمان‌های دیگر در طول معالجه خود جایگزین کنید تا ببینید درصد تاثیر آن‌ها چگونه است

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website