0
  • No products in the cart.
 

روبات ها این شغل ها را تهدید می‌کنند

روبات ها این شغل ها را تهدید می‌کنند

روبات ها این شغل ها را تهدید می‌کنند

روبات ها این مشاغل را تهدید میکنند

اقتصاد‌دان‌ها در رابطه با زمان‌بندی دقیق تهدید روبات‌ها و دیگر اشکال فناوری آینده‌‌گرایانه به دو دسته تقسیم شده‌اند. عده‌ای آن را یک تهدید قریب‌الوقوع می‌بینند، درحالی که عده‌ای معتقدند این اتفاق تا آخر این قرن رخ نخواهد داد- اگر اصلا امکان‌پذیر باشد.

بزودی شما نیز مجبور خواهیدشد با روبات‌ها برای حفظ شغل‌تان رقابت کنید.

با این حال، اِیمی ‌وِب، آینده‌گرای رسانه‌های دیجیتالی و بنیانگذار گروه وب مدیا، پیش‌بینی می‌کند دست کم 8 حوزه‌ی شغلی بسیار زودتر از بقیه در معرض “نابودی و اختلال” خواهندبود- مثلا در ۱۰ تا ۲۰ سال آینده.

وب در کنفرانس جهانی میلکن که ماه گذشته در لس‌آنجلس برگزار شد گفت، “شما باید کاملا نگران باشید”. او به ویژه به این 8 شغل که در ادامه می‌آیند اشاره کرد:

۱.اپراتورهای عوارضی و صندوق‌دارها:

آدم‌هایی که در این نوع مشاغل دریافت نقدی هستند نباید هم طرفدار ساعت‌مچی اپل یا سیستم پرداخت اپل و فناوری‌های مشابه باشند.

به این دلیل که ظهور فناوری‌های پوشیدنی‌(مثل ساعت‌مچی اپل) و سامانه‌های پرداخت موبایلی مشاغلی مثل اپراتوری عوارضی‌ها و صندوق‌داری سوپرمارکت‌ها را تقریبا منقرض خواهند کرد.

وب می‌گوید، “واقعا نیازی نیست که یک نفر همیشه آنجا نشسته باشد.”

۲.بازاریابان:

افزاره‌های تبلیغاتی قدرتمند آینده به بِرَندها اجازه خواهند داد پیام‌های‌شان را با دقت کامل برای مشتریان‌شان درست ارسال کنند.

وب به تجارب جدید از فناوری‌هایی اشاره می‌کند که رفتار مشتریان را برای شناسایی اثربخش‌بخش‌ترین نوع تبلیغات مطالعه و تحلیل می‌کنند.

او می‌گوید، “این اصلا با هر چیزی که تاکنون دیده‌ایم فرق دارد.”

اگر این افزاره‌ها موثر هستند، شاید به معنی کوچک‌تر کردن تیم‌های خلاقیت و راهبری در موسسات بازاریابی و تبلیغاتی است.

۳.خدمات مشتریان:

بیش‌تر مشاغل خدمات مشتریان به آن سوی آب‌ها، به ویژه به هند و دیگر کشورهای دارای نیروی کار ارزان، منتقل خواهند شد. فناوری‌های جدید مثل سامانه‌های واکاوی پیش‌بینی‌ها بیشتر این مشاغل را نابود خواهندکرد.

دیگر به چیز دیگری جز واتسون، ابر رایانه‌ی آی‌بی‌ام که میلیون‌ها طرفدار را با شکست دادن قهرمانان اسبق سوالات سخت به‌دست‌آورد،  نگاه نکنید.

وب هشدار می‌دهد که یکی از کارهایی که واتسون می‌تواند انجام دهدT با این که الان برای این کار طراحی شده است، جایگزینی تمام آدم‌های دایره‌ی خدمات مشتریان یک شرکت است.

۴.کارگران تولید:

آماده باشید که روبات‌ها مشاغل تولیدی بیش‌تری را از انسان‌ها بدزدند- با قیمت پایین‌تر و بدون داشتن وقت استراحت تا به دوستان خود پیامک بدهند و چت کنند.

موج بعدی اختلال و تعطیلی مشاغل احتمالا با فناوری مبتنی بر حس‌گرهای لمسی انجام خواهد‌شد که به آدم‌ها اجازه‌ می‌دهند تقریبا هر کاری را که انجام می‌دهند، حتی از فاصله‌ی  بسیار از دور آن، احساس کنند.

۵. کارکنان میانی صنعت مالی:

پشت سر بیت‌کوین(Bitcoin، یک سامانه‌ی برخط پرداخت همتا به همتا بدون نیاز به بانک مرکزی و بانک‌های بازرگانی است و توسط ساتوaی ناکاموتو در ۲۰۰۸ ابداع شد.م.) یا پول مجازی بدگویی نکنیدیا ناسزا نگویید- چون فناوری زیربنای آن است که ممکن است شغل شما را بدزدد.

زنجیره‌ی بلوک‌ها(بلاک‌چِین‌ها، یا Blockchain)، یا برنامه‌ی رایانه‌ای بیت‌کوین، قادر است به صورت خودکار تراکنش‌ها را پردازش کند، و یک ثبت یا مدرک دیجیتالی بی‌نقص و اتکاپذیر را ایجاد کند.

وب معتقد است بلاک‌چین مشاغل میانی  در بانکداری، بیمه، وام‌های رهنی، و واسطه‌گری اوراق قرضه، و مانند این‌ها را مختل و نابود خواهند کرد.

وب می‌گوید، چه تا به حال به بیت‌کوین توجه کرده‌اید چه نکرده‌اید، “این زیرساخت نهفته در آن است که کارهای مالی را از ریشه و اساس نسبت به چیزی که الان انجام می‌شود تغییر خواهد داد.”

ممکن است در هفته‌ی جاری شگفت‌زده شویم، چوننزدیک اعلام کرده است بیت‌کوین را برای ثبت تراکنش‌های‌اش در بازار “پیشا عرضه‌ی اولیه” استفاده خواهدکرد.

۶.روزنامه‌نگاران:

اینترنت روزنامه‌های بی‌شماری را از صحنه‌ی روزگار محو کرده است، و فناوری جدید می‌تواند حتی مشاغل روزنامه‌نگاری بیش‌تری را هلاک کند.

وب، که خودش قبلا یک روزنامه‌نگار در نیویورک‌تایمز و وال استریت جورنال بوده است، می‌گوید مقصر بعدی در قتل عام مشاغل، الگورتیمی است که به خروجی‌های اخبار اجازه می‌دهد به صورت خودکار مطالب و روایت‌ها را روی وب‌گاه‌ها بدون دخالت ایجاد کنند.

روزنامه‌نگاران روبات(نام‌گذاری آزاد) قبلا هزاران مقاله را در یک فصل در آسوشیتدپرس نوشته‌اند.

۷.حقوق‌دان‌ها:

اگر می‌خواهید وارد دنیای حقوق شوید به سوی خدمات  فعالیت می‌کنند بزودی خدمات برخط مثل لیگال‌زوم(LagalZoom) جایگزین آنان می‌شوند. چون این ها می‌توانند وظایف ساده مثل درخواست‌ نام تجاری، وصیت‌نامه، ثبت شرکت، و حتی طلاق را انجام دهند.

با بازتر شدن و آزادی بیش‌تر دنیای ثبت این روند می‌تواند در دسترس‌پذیرتر باشد و نیاز به حقوق‌دانان گران‌قیمت را کاهش دهد.

۸.کارکنان مراکز تلفن:

اکثر هزاره‌ای‌ها تلفن‌های ثابت یا زمینی ندارند. این روند احتمالا با پیشرفت‌های ارتباطات دیجیتالی تداوم نیز خواهد یافت.

یعنی شرکت‌های مخابراتی مثل ای‌تی‌اندتی و وریزون می‌توانند فیش‌های تلفن، اپراتورهای تلفن و دیگر مشاغل در صنعت تلفن را نابود کنند.

وب می‌گوید، “دسته‌ای از مشاغل هستند که اصلا نیازی نیست وجود داشته باشند.”

ترس از آینده؟

این پیش‌گویی‌ها آدم‌هایی را که در این حوزه‌ها کار می‌کنند به طور محسوس و قابل ملاحظه‌ای به لرزه می‌اندازند. ولی وب به آن‌چه پیش‌روی‌مان است بدبین نیست.

او گفت، “من آینده‌ی فناوری‌مان را به عنوان یک پادآرمان(ضد آرمان) نمی‌بینم. فقط آن را یک مشکل و سختی‌زودگذر می‌بینم. ولی از نظر بسیاری از آدم‌ها که نگاهی متفاوت دارند این فناوری‌ها پادآرمان‌هایی هستند که باید از آن فاصله گرفت و گذشت.”

یکی از نتایج فناوری‌های نوین این است که کارمندان آینده با مهارت‌های بسیار متفاوتی از کارمندان امروز کار خواهندکرد.

وب می‌گوید، “ما در همه‌ی حوزه‌ها هم به لوله‌کش‌های بسیار ماهر و هم کارمندان بسیار ماهر نیاز داریم چون دیگر هیچ آدم مقدسی یا ستودنی به لحاظ مهارت وجود نخواهدداشت.”

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website