0
  • No products in the cart.
 

افراد زیادی مقادیر فراوانی ایبوپروفن مصرف می کنند.

هلدینگ توسعه دهندگان | آموزش مجازی | اخذ ایزو | طراحی سایت > مجله توسعه دهندگان  > موضوعات عمومی  > افراد زیادی مقادیر فراوانی ایبوپروفن مصرف می کنند.
مصرف بیش از اندازه داروهای مسکن

افراد زیادی مقادیر فراوانی ایبوپروفن مصرف می کنند.

به نقل از اخبار سلامتی رویترز – در تحقیقی مشخص شده است خطر ابتلا به عوارض جانبی داروهای غیر استروئیدی به نام NSAID و ایبوپروفن نظیر خونریزی داخلی و حملات قلبی در بزرگسالانی که بیش از حد از این داروها استفاده می کنند، افزایش می یابد. طبق یافته های این تحقیق، حدود 15 درصد از بزرگسالانی که از ایبوپروفن (Motrin, Advil) یا داروهای NSAID دیگر نظیر آسپیرین، ناپروکسن (Aleve)، سلکوکسیب (Celebrex)، ملوکسیکام (Mobic) و دیکلوفناک (Voltaren) استفاده می کنند، این دارو ها را بیشتر از مقدار مجاز روزانه مصرف می کنند. سرپرست این تحقیق، دکتر دیوید کافمن از دانشگاه بوستون گفت: داروهای NSAID جزء پرمصرف ترین داروها در آمریکا و در دنیا هستند. کافمن در ایمیلی نوشت «این داروها عوارض جانبی خطرناکی شامل خونریزی دستگاه گوارش و حملات قلبی را در بر دارند و اغلب از آن جایی که به وفور در داروخانه ها یافت می شوند، بدون نظارت پزشک مصرف می شوند.» افرادی که بدون توجه به دستورالعمل این داروها و با توجه به نیاز خود از این داروها استفاده می کنند، اطلاع درستی از میزان مصرف این دارو ها نداشته و بیشتر از مقدار مجاز، مصرف می کنند. 1326 نفر که در ماه گذشته ایبوپروفن مصرف کرده بودند، هر روز به مدت یک هفته برای این تحقیق برنامه دارویی خود را به صورت آنلاین گزارش کردند. محققان اعلام کردند همه شرکت کنندگان در آن یک هفته از ایبوپروفن استفاده کردند. در کل 55 درصد شرکت کنندگان دست کم سه روز در هفته از ایبو پروفن استفاده کردند و 16 درصد هر روز از آن استفاده کردند. 37 درصد از شرکت کنندگان، علاوه بر ایبوپروفن دست کم از یک داروی NSAID اغلب آسپیرین یا ناپروکسن در یک هفته استفاده کردند. کم تر از نیمی از آن ها متوجه شدند که همه داروهایی که مصرف می کنند جزء داروهای NSAID بودند. یکی از محدودیت های این تحقیق این است که محققان تنها بر روی آخرین و مصرف کنندگان فعلی ایبوپروفن تمرکز کرده اند که مقدار مصرف معمول تک تک افراد یا افراد جدید را نشان نمی دهد.

دکتر گانرگیسلاسن که در این تحقیق شرکت نکرده بود در ایمیلی نوشت «به نظر من وقتی این داروها به مقدار فراوان در فروشگاه های رفاه و پمپ بنزین ها یافت می شوند، این پیام را برای مصرف کنندگان در بر دارد که این داروها بی ضرر هستند و شما می توانید با خیال راحت به عنوان مسکن از آن ها استفاده کنید. بنابراین افراد نیازی به خواندن دستورالعمل این داروها نمی بینند.» حتی وقتی افراد دستورالعمل این داروها را بخوانند، آن را نادیده می گیرند. گیسلاسن افزود «اگر مقدار داروی مصرفی به اندازه کافی موثر واقع نشود، مصرف بیشتر آن راحت تر از مراجعه به پزشک و درمیان گذاشتن موضوع با او است.»

دکتر لیفرت ووت از مرکز پزشکی آکادمیک در دانشگاه امستردام در هلند گفت: در حالیکه پزشکان داروهای NSAID را برای بعضی از بیماری های ماهیچه ای و مفاصل و مشکلات سلامتی دیگر تجویز می کنند، اما این داروها برای مشکلات دیگری که بیماران آن ها را از داروخانه ها می خرند، مناسب نیستند. ووت که وی نیز در این تحقق شرکت نکرده بود، در ایمیلی نوشت «به نظر من داروهای NSAID  به خاطر تاثیرات زیانبارشان نباید به عنوان دارویی برای فروش بر روی پیشخوان داروخانه ها و در دسترس قرار بگیرند.» ووت افزود «استامینوفن (باز هم به مقدار مناسب) گزینه مناسب تری است و به عنوان یک داروی مسکن بسیار موثر است. اما ما می دانیم که بسیاری از افراد از داروهای NSAID برای علایم دیگری غیر از درد نظیر آنفلوآنزا، آلرژی و تب استفاده می کنند.»

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website