0
  • No products in the cart.
 

نحوه متوقف کردن ریزش مو با درمان های طبیعی

نحوه متوقف کردن ریزش مو با درمان های طبیعی

نحوه متوقف کردن ریزش مو با درمان های طبیعی

ریزش مو به دلایل گوناگونی رخ می دهد و تمام آنها مربوط به پیری نیست. خوشبختانه، روش های متنوعی وجود دارد که می توانید بدون مراجعه به محصولات و نسخه های گران قیمت، از ریزش بیش از حد مو جلوگیری کنید. با این حال، اگر علت ریزش موی خود را نمی دانید یا علائم دیگری دارید، به پزشک خود مراجعه کنید. علاوه بر این، قبل از استفاده از گیاهان دارویی، مکمل ها یا روغن های اصل، با پزشک خود مشورت کنید. در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

 

روش اول) استفاده از درمان های موضعی در خانه

نحوه متوقف کردن ریزش مو با درمان های طبیعی

  1. برای بهبود گردش خون، روغن های اصل را بر روی پوست سر خود ماساژ دهید. ماساژ باعث گردش خون مناسب در پوست سر و افزایش جریان خون در فولیکول های شما می گردد. روزانه پوست سر خود را به مدت چند دقیقه به آرامی ماساژ دهید. برای تقویت ماساژ از چند قطره روغن اسطوخودوس، رزماری، آویشن، نعنار یا چوب سدر در یک قطره بادام، نارگیل، جوجوبا، انگور یا روغن کنجد بر روی پوست سر خود استفاده کنید.
  • در حالیکه افراد زیادی ادعا می کنند که این روش درمانی برای آنها موفقیت آمیز بوده، اما در حال حاضر هیچ شواهد علمی واضحی از اثربخشی آن وجود ندارد.

نحوه متوقف کردن ریزش مو با درمان های طبیعی

  1. از درمان روغن تخم مرغ برای موهای سالم و پوست سر استفاده کنید. در حالیکه به طور علمی ثابت نشده، اما بسیاری فکر می کنند که روغن تخم مرغ از ریزش مو جلوگیری می کند. همچنین این روغن می تواند به توقف سفید شدن، درمان شوره سر و رطوبت رسانی به موهای شما کمک کند. پوست سر را با روغن تخم مرغ ماساژ داده و روغن را در طول شب بر روی پوست سر باقی بگذارید.
  • روغن روی پوست سر خود را صبح با یک شامپوی عاری از سولفات که شفاف و ملایم است، شامپو کنید. از شامپو فقط یک بار در روز استفاده کنید زیرا استفاده بیش از حد در روز، روغن طبیعی مو را از بین می برد و باعث خشکی و شکنندگی آن می شود.
  • افراد معمولاً ادعا می کنند که با 2 الی 3 بار استفاده از روغن تخم مرغ در هفته به مدت 12 هفته، نتیجه حاصل می کنند. با این حال، اگر موهایی حساس به پروتئین دارید، ممکن است نیاز به استفاده کمتری از این روغن داشته باشید.
  • روغن تخم مرغ جایگزین مناسبی برای ماسک های زرده تخم مرغ است و مانند تخم مرغ خام بو نمی دهد. با این روغن خطر انتقال عفونت سالمونا به شما وجود ندارد.
  • می توانید روغن تخم مرغ را در خانه تهیه کنید یا آن را به صورت آنلاین بخرید. مارک های معروف این روغن Eyova و Oleova هستند.
  • اگر خودتان روغن تخم مرغ را درست می کنید، در خطر آلودگی سالمونلا هستید. حتماً دست و فضای کار خود را کاملاً بشویید. بالش را بعد از خوابیدن روی آن همراه با مخلوط موجود در موهای خود بشویید.

نحوه متوقف کردن ریزش مو با درمان های طبیعی

  1. رطوبت مو را از طریق درمان با روغن های گرم بازگردانی کنید. هنگامی که روغن داغ را به موهای خود مالیدید، این روغن می تواند مو را مرطوب نموده و رشد آن را نیز تحریک نماید. می توانید از هر روغن طبیعی، از جمله روغن گلرنگ، کانولا و زیتون استفاده کنید.
  • روغن را حرارت دهید تا گرم شود، اما نه خیلی داغ. دمای ایده آل بیش از 104 درجه فارنهایت (40 درجه سانتی گراد) نیست. سپس، روغن را روی پوست سر خود ماساژ دهید.
  • به مدت 30 دقیقه یک کلاه پلاستیکی بر روی سر خود قرار دهید. وقتی زمان تمام شد، روغن را با شامپو بشویید.
  • سس مایونز نیز ممکن است به عنوان یک نرم کننده خوب عمل کند. موهای خود را به توده از سس آغشته کنید، تا یک ساعت کلاهی پلاستیکی بر روی سر خود بگذارید و سپس موهای خود را بشویید.

نحوه متوقف کردن ریزش مو با درمان های طبیعی

  1. برای تقویت، به موهای خود حنا بزنید. گرچه از نظر علمی ثابت نشده است، اما بسیاری از افراد از حنا برای تقویت مو و سلامتی استفاده می کنند. حنا یک پودر سبز رنگ است که کوتیکول های مو را بسته و ساقه مو در ریشه را تقویت می کند.
  • حنا بر روی پوست و موی اکثر افراد ایمن است، اما برخی نسبت به آن واکنش نشان می دهند. اگر به آن واکنش نشان دادید، استفاده از آن را متوقف کنید و در صورت لزوم با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت نمایید.
  • از حنایی با رنگ تیره استفاده نکنید، زیرا معمولاً غیرطبیعی هستند و حاوی ماده ای شیمیایی به نام p-phenylenediamine می باشند.

نحوه متوقف کردن ریزش مو با درمان های طبیعی

  1. برای تقویت بیشتر رشد موی خود، چای سبز را به موهای خود ماساژ دهید. هنوز از نظر علمی اثبات نشده که چای سبز ریزش مو را به طور موثری درمان می کند، اما برخی مطالعات انجام شده و نتایج حاکی از آن است که می تواند گزینه درمانی امیدوارکننده ای باشد. چای سبز حاوی آنتی اکسیدان است که می تواند از ریزش مو جلوگیری کند و به رشد آن نیز کمک کند.
  • 2 کیسه چای سبز را در یک فنجان (240 میلی لیتر) آب دم کنید. اجازه دهید چای کمی خنک شود، سپس آن را روی موهای خود بمالید.
  • چای را به مدت یکساعت بر روی موهای خود بگذارید. سپس موهای خود را کامل بشویید.

نحوه متوقف کردن ریزش مو با درمان های طبیعی

  1. برای تقویت استحکام و درخشش، گیاه شنبلیله (متی) را امتحان کنید. برخی از مطالعات نشان می دهد که مکمل های شنبلیله ممکن است به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. یک ماسک شنبلیله که به طور مستقیم روی مو اعمال می شود نیز می تواند مفید باشد. تصور می شود این نوع درمان با استفاده منظم باعث درخشش و تقویت مو می گردد. این گیاه به ماندگاری مو نیز کمک می کند. برای تهیه ماسک موی شنبلیله:
  • برای تهیه خمیر یک فنجان شنبلیله (178 گرم) شنبلیله (دانه های هندی متی) را به آب کافی آغشته نمایید تا خمیر بدست آید.
  • خمیر را روی پوست سر خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید.
  • حدود نیم ساعت خمیر را روی سر باقی بگذارید.
  • خمیررا با آب سرد بشوئید.

نحوه متوقف کردن ریزش مو با درمان های طبیعی

  1. آب آلوئه ورا و خمیر گیاه چریش را برای مقاومت و سلامت موها امتحان کنید. بسیاری تصور می کنند که این گیاه می تواند ریزش مو را کنترل کند. در حالیکه تحقیقات علمی بیشتری باید صورت گیرد تا اثبات شود که این روش درمانی موثر است، تصور می شود آلوئه ورا با افزایش جریان خون در هر قسمتی که استفاده شود، بهبودی را توسعه می بخشد. خمیر چریش ممکن است فواید زیادی برای مو داشته ابشد، از جمله افزایش رشد، آبرسانی، و حفظ سلامت پوست سر.
  • آب آلوئه ورا را با پودر چریش و دو الی سه قطره روغن نارگیل اضافه کنید.
  • ترکیبات را بر روی پوست سر خود بمالید و نیم ساعت باقی بگذارید.
  • مواد را با شامپو بشوئید. برای کسب نتیجه ی مطلوب، از این روش درمانی یکبار در هفته استفاده کنید.

نحوه متوقف کردن ریزش مو با درمان های طبیعی

  1. برای محافظت از موهای خود، ماسک موی آووکادو را امتحان کنید. آووکادو گیاهی مغذی است و می توانند موهای شما را محافظت و تقویت نماید. تمام آنچه که برای ساخت یک ماست مو نیاز دارید، نیمی از آووکادو، یک زرده ی تخم مرغ و یک قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) عسل است.
  • آووکادو را رنده کرده و ترکیبات را با هم مخلوط کنید.
  • ماسک را روی موهای تمیز و مرطوب خود ماساژ داده و حدود 30 دقیقه روی سر باقی بگذارید.
  • بعد از اتمام زمان، ماسک را به طور کامل از موهای خود بشوئید.
  • برای کسب بهترین نتیجه، این درمان را 2 بار در هفته تکرار کنید.

 

روش دوم) ایجاد تغییرات در سبک زندگی

نحوه متوقف کردن ریزش مو با درمان های طبیعی

  1. غذاها و سبزیجات دارای پروتئین بیشتر را در رژیم خود بگنجانید. خوردن گوشت بدون چربی، ماهی، سویا یا پروتئین های دیگر ممکن است به مهار ریزش مو کمک کند. علاوه بر این، یک رژیم غذایی متعادل که حاوی سبزیجات زیادی باشد می تواند به دریافت ویتامین هایی که برای رشد و حفظ سلامت موهای سر لازم است، کمک نماید.
  • علاوه بر پروتئین، غذاهای بسیاری نیز سرشار از پروتئین هستند شامل ویتامیل B12  و اسیدهای چرب اُمگا 3 .
  • بسیاری از سبزیجات حاوی روی، آهن، سلنیوم، ویتامین C ، ویتامین A و /یا ویتامین E. تمام اینها به داشتن موهایی سالم کمک می کنند.

نحوه متوقف کردن ریزش مو با درمان های طبیعی

  1. موهای خود را کمتر و با شامپوی خنثی و بدون سولفات بشوئید. برای جلوگیری از ریزش مو، شامپوی خود را عاقلانه انتخاب کنید و بیش از حد موهای خود را تمیز نکنید. موهایی که فاقد روغن طبیعی هستند معمولاً خشک، شکننده و به سختی حالت می گیرند. علاوه بر انتخاب شامپویی بدون سولفات، شامپویی را انتخاب کنید که با Ph خنثی تهیه می شود تا از التهاب شفت مو جلوگیری نماید.
  • علاوه بر این، به دنبال شامپویی باشید که برای نوع موی شما ساخته شده باشد. اگر موهای خشکی دارید، از محصولات مخصوص موهای چرب و اگر موهای چربی دارید، از محصولات مخصوص موهای خشک استفاده نکنید.
  • اگر تمایل به شستشوی روزانه ی موهای خود دارید، به جای آن سعی کنید عملیات شستشو را یک روز در میان انجام دهید.

نحوه متوقف کردن ریزش مو با درمان های طبیعی

  1. از موهای خود مراقبت نمایید. هرگز موهای مرطوب را برس نکشید و از تماس موهای خود با حوله خودداری نمایید. در عوض، اجازه دهید در تماس با هوا خشک شوند یا کمی از رطوبت آن را بگیرید و اجازه دهید از طریق هوا خشک شود. علاوه بر این، از مراقبت های خشن مو مانند رنگ آمیزی و خشک کردن خودداری کنید تا به حفظ موها از خشک شدن ، شکنندگی و خرد شدن کمک نماید.
  • همچنین می توانید با استراحت دادن سر خود بر روی بالشی با روکش ساتن هنگام خواب در شب، ، شکستگی موها را کاهش دهید.

نحوه متوقف کردن ریزش مو با درمان های طبیعی

  1. استرس را کاهش دهید زیرا این امر می تواند باعث ریزش مو شود. برخی اوقات علت اصلی ریزش مو، استرس است. گرچه نمی توانید استرس را به طور کامل از زندگی خود دور کنید، اما استفاده از تکنیک های مدیریت استرس می تواند کمک نماید. مثلاً :
  • برای آرامش و تعادل هورمون ها، مدیتیشن تمرین کنید. مدیتیشن می تواند به کاهش استرس و بازگردانی تعادل هورمون ها کمک کند. همچنین تمرین مدیتیشن می تواند به جنبه های دیگری از زندگی شما کمک نماید.
  • کمی ورزش کنید. 30 تا 60 دقیقه در روز پیاده روی، شنا یا دوچرخه سواری کنید. یا سعی کنید ورزشی مانند تنیس انجام دهید، بنابراین می توانید با ضربه زدن به یک توپ، خشونت خود را کاهش دهید. این تمرین به کاهش سطح استرس شما کمک خواهد نمود.
  • مشکل خود را با فردی در میان بگذارید یا روی کاغذ بنویسید. درباره آنچه در حال تجربه ی آن هستید با همسر خود، یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا یک درمانگر صحبت کنید. برای ثبت احساسات خود در یک دفترچه خاطرات وقت بگذارید.

نحوه متوقف کردن ریزش مو با درمان های طبیعی

  1. از استفاده ی کلاه گیس ها و لوازم آرایش موی دارای کیفیت کم که باعث ریزش مو می شوند، خودداری کنید. در حالیکه این وسایل ممکن است راه حل های آرایشی خوبی باشند، اگر از مواد با کیفیت ساخته نشده باشند یا با مو به خوبی سازگار نباشند، ممکن است ریزش مو را تشدید نماید. از این نوع گلاه گیس ها و لوازم آرایش مو پرهیز کنید، زیرا این وسایل بر فولیکول های مو فشار وارد می کنند و اجازه گردش مناسب جریان خون را نیز نمی دهند.نحوه متوقف کردن ریزش مو با درمان های طبیعی
  2. اگر سیگاری هستید، آن را ترک کنید. استعمال دخانیات بر روی بسیاری از جنبه های سلامتی شما تاثیر منفی می گذارد، از جمله خطر ابتلا به بیماری های قلبی و تنفسی را افزایش می دهد. علاوه بر این مورد و موارد دیگر، سیگار کشیدن می تواند روند ریزش و خاکستری شدن موها را تسریع نماید زیرا سموم موجود در سیگار می توانند به فولیکول های مو آسیب برسانند.به منظور کاهش ریزش مو، سعی کنید کاهش مصرف یا ترک سیگار را در نظر بگیرید.

 

روش سوم) مصرف گیاهان دارویی و مکمل ها

نحوه متوقف کردن ریزش مو با درمان های طبیعی

  1. برای سلامت موها سعی کنید از مکمل های ساوپالمتو استفاده کنید. قرن ها است که از این مکمل برای تقویت مو و پوست سالم استفاده می شود. گیاه نخل اره ای تولید DHT (متابولیتِ تستوسترون) که عامل موثری در بزرگ شدن پروستات است، را مهار می کند. از آنجا که تولید DHT باعث ریزش مو می شود، تصور می گردد که گیاه نخل اره ای می تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک نماید. هرچند، هیچ گزارش بالینی معتبری، موثر بودن مصرف این گیاه جهت جلوگیری از ریزش مو را تایید نمی کند.نحوه متوقف کردن ریزش مو با درمان های طبیعی
  2. برای حفظ سلامت و تقویت موهای خود، ویتامین مصرف کنید. مادرتان به شما گفته که ویتامین ها برای شما خوب هستند، اما ممکن است ندانید که آنها برای موهایتان نیز مفید هستند. چند میلی گرم بیشتر از این ویتامین ها را به رژیم روزانه ی خود اضافه کنید:
  • ویتامین A : ویتامین A یک آنتی اکسیدان است که باعث تولید سبوم یا چربی طبیعی و سالم در پوست سر می شود. سیب زمینی شیرین سرشار از بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین است که نه تنها پوست سر را تقویت می کند، بلکه باعث رشد مو می گردد.
  • امگا 3: اسیدهای چرب امگا 3 مصرف کنید. غذاهای سرشار از امگا 3 شامل ماهی های چرب، زرده ی تخم مرغ، تخم ماهی (خاویار)، تخم کتان، دانه ی چیا و شیر غلیظ هستند.
  • ویتامین E : این ویتامین گردش خون را تحریک می کند، و گردش خون مناسب در زیر پوست سر نیز در تولید فولیکول های مو اهمیت دارد.
  • ویتامین B: این ویتامین به بدن شما کمک می کند تا ملانین که به مو رنگی سالم می بخشد و گردش خون را تحریک می کند، تولید نماید. اسید پانتوتنیک (ویتامین B5) نیز مسئول رشد مناسب مو است زیرا در تقسیم سلولی فولیکول ها مو نقش دارد.
  • ویتامین C: این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که جذب آهن غیرهم حاصل از محصولات گیاهی را افزایش می دهد. به همین دلیل کمبود ویتامین C، می تواند موها را خشک و شکننده نماید و همچنین باعث ریزش مو شود.
  • ویتامین D : این ویتامین هورمونی است که بدن شما در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب آن را دریافت می کند. غلظت کم ویتامین D2 به خصوص در خانم هایی که 18 تا 45 سال سن دارند، با ریزش مو ارتباط دارد.

 

روش چهارم) چه موقع دنبال مراقبت پزشکی باشید

نحوه متوقف کردن ریزش مو با درمان های طبیعی

  1. اگر دلیل ریزش موی خود را نمی دانید، با پزشک خود مشورت کنید. در حالیکه ریزش مو نسبتاً متداول است، دلایل زیادی دارد که برخی از آنها با درمان بهبود می یابند. در بعضی موارد، مهم است که برای حمایت از سلامت عمومی خود، درمان نیز صورت گیرد. علائم و مدت زمانی که در حال تجربه ی ریزش مو هستید، را به پزشک خود بگویید. آنها می توانند بفهمند که چه دلیلی پشت ریزش موی شما قرار دارد:
  • طاسی الگوی زنانه یا مردانه
  • یک وضعیت پزشکی اساسی
  • رژیم غذایی با تغذیه ضعیف
  • اختلالات در اشتها
  • مدل موهایی که در آن موها کشیده می شوند
  • شستن یا برس کشیدن بیش از حد مو
  • مصرف داروهای خاص
  • برخی از درمان های سرطان
  • کرم حلقوی
  • یائسگی
  • زایمان

نحوه متوقف کردن ریزش مو با درمان های طبیعی

  1. اگر ریزش موی غیرعادی یا ناگهانی دارید، به پزشک خود مراجعه کنید. طاسی تکه ای، ریزش مویی است که الگوی عجیبی را پیروی می کند، یا ریزش موی بخش های مختلفی از بدن ممکن است نشانه ی این باشد که شما یک وضعیت پزشکی اساسی دارید. با پزشک خود صحبت کنید تا دریابید چه عواملی باعث ریزش موی شما می شوند، بنابراین می توانید شرایط خود را درمان کنید. این امر می تواند ریزش موی شما را تغییر دهید و به بهبود سلامت کامل شما کمک نماید.
  • به عنوان مثال، اگر موهای ریش یا ابروی شما در حال ریختن هستند، ممکن است دچار آلوپسی شوید.
  • همینطور، کم خونی، بیماری تیروئید و عفونت ها همگی می توانند باعث ریزش مو شوند.

نحوه متوقف کردن ریزش مو با درمان های طبیعی

  1. در صورت داشتن آکنه، موی هورمونی، و مشکلات قاعدگی نیز به پزشک خود مراجعه کنید. ریزش مو علامت سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است که اغلب باعث آکنه، موهای هورمونی و قاعدگی نامنظم می شود. مم
  2. کن است بتوانید PCOS خود را برای بهبود علائم، درمان کنید. در صورت بروز علائم زیر به پزشک خود مراجعه کنید:
  • طاسی با الگوی مردانه به عن وان یک زن
  • قاعدگی کوتاه مدتی که سنگین هستند
  • اکنه
  • موهای هورمونی در صورت و بدن
  • مسائل مربوط به باروری

نحوه متوقف کردن ریزش مو با درمان های طبیعی

  1. در صورت افزایش وزن، احساس خستگی، سرما و ضعف به پزشک مراجعه کنید. اینها ممکن است علائم کم کاری تیروئید یا کم خونی باشد که قابل درمان هستند. در مورد علائم و طولانی بودن مدت آنها به پزشک خود بگویید. سپس به پزشک خود اجازه دهید آزمایشات تشخیصی انجام دهد تا کم خونی یا کم کاری تیروئید شما را بفهمد. در صورت انجام این کار، پزشک می تواند به شما در تهیه ی یک برنامه ی درمانی کمک کند.
  • در صورت درمان شرایط خود، ممکن است بتوانید ریزش مو را متوقف یا کاهش دهید.

نحوه متوقف کردن ریزش مو با درمان های طبیعی

  1. پوست سر خود را از نظر قرمزی، خارش یا پوسته پوسته شدن بررسی کنید. در صورت عدم درمان، عفونت یا شرایط پوستی می تواند باعث ریزش مو شود. وقتی این اتفاق رخ می دهد، احتمالاً متوجه علائم بیماری پوستی در پوست سر می شوید. به پزشک خود اجازه دهید، پوست سرتان را معاینه کند تا بفهمد چه عواملی باعث ریزش موی شما می شوند. سپس، می توانید درمانی که برایتان موثر است، را انتخاب کنید.
  • به عنوان مثال، ممکن است به یک عفونت قارچی مبتلا باشید.

نحوه متوقف کردن ریزش مو با درمان های طبیعی

  1. قبل از استفاده از گیاهان دارویی و مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید. اگرچه گیاهان و مکمل ها در کل بی خطر هستند، اما برای همه مناسب نیستند. ممکن است به برخی از گیاهان و مکمل ها حساسیت داشته باشید، آنها می توانند با داروهایی که در حال مصرف آنها هستید، تداخل داشته باشند. با پزشک خود درباره تمایل شما به استفاده از داروهای گیاهی و مکمل های گیاهی صحبت کنید. سپس، از پزشک خود بخواهید که آیا مواردی وجود دارد که باید از آنها دوری کنید.
  • داروها و مکمل هایی که قبلاً مصرف می کردید را به پزشک خود یادآوری کنید.
  • اگر باردار هستید، در مرد تک تک گیاهان یا مکمل های خود سوال کنید.

نحوه متوقف کردن ریزش مو با درمان های طبیعی

  1. قبل از استفاده از روغن های اساسی با پزشک خود مشورت کنید. روغن های اساسی ماننند گیاهان دارویی و مکمل ها، معمولاً بی خطر هستند. با این وجود، اگر آلرژی دارید، دارو مصرف می کنید یا شرایط سلامتی خاصی دارید، ممکن است برای شما مناسب نباشند. با پزشک خود مشورت نمایید تا مطمئن گردید که می توانید با اطمینان از روغن های اساسی استفاده کنید.
  • در مورد داروها و مکمل هایی که قبلاً مصرف می کردید، با پزشک خود صحبت کنید.
  • اگر باردار یا شیرده هستید، بسیار مراقب باشید.

مترجم : فاطمه باباشاهی

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website