0
  • No products in the cart.
 

همه چیز درباره الگوریتم طرح بندی گوگل!

الگوریتم طرح بندی گوگل

همه چیز درباره الگوریتم طرح بندی گوگل!

در آپدیت های مختلفی از الگوریتم های گوگل، نکات یا بهتر است بگوییم تله های مختلفی موجود است که ممکن است شما را هم ناخواسته گرفتارکند. یکی از مهم ترین این آپدیت ها مربوط به آپدیت 2012 الگوریتم گوگل در باره طرح بندی صفحه (Page Layout) و نیمه بالایی صفحه است. در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

افراد و سایت های زیادی در مورد این آپدیت الگوریتم گوگل صحبت می کنند اما مسلما همه این صحبت ها درست نیستند. به همین خاطر ما این مطلب را برای شما آماده کردیم تا تمام نکات لازم در مورد این الگوریتم را به شما آموزش دهیم.

در این پست در مورد الگوریتم طرح بندی صفحه گوگل، تغییرات آن در سال های گذشته و تاثیر آن بر سایت ها صحبت می کنیم.

الگوریتم طرح بندی گوگل چیست؟

اولین بار که زمزمه هایی درباره پیچیده تر شدن سئوی داخلی سایت و بهتر کردن تجربیات کاربران شنیده شد، به انتشار آپدیت های الگوریتم پاندا در سال 2011 برمی‌گردد. اما گوگل این موارد را در سال 2012 و با انتشار الگوریتم طرح بندی صفحه یا همان الگوریتم Page Layout به صورت رسمی اعلام کرد.

هدف الگوریتم طرح بندی صفحه، شناسایی سایت هایی است که تبلیغات ثابت زیادی در نیمه بالایی صفحه دارند. چنین تبلیغاتی کاربران را مجبور می کنند که برای مشاهده محتوای صفحه، آن را اسکرول کنند.

گوگل اعلام کرده که این الگوریتم کمتر از یک درصد وبسایت ها را تحت تاثیر قرار می دهد. اما یک درصدی که تحت تاثیر این الگوریتم قرار می گیرند ملزم به ایجاد تجربیاتی بهتر برای کاربران هستند. البته این آپدیت تبلیغات پوششی و پاپ آپ ها را شامل نمی شود.

روند تغییرات الگوریتم طرح بندی صفحه

در ادامه روند تغییرات این الگوریتم را به صورت اجمالی بررسی می کنیم:

19 ژانویه 2012: معرفی و راه اندازی الگوریتم Page Layout

گوگل اولین آپدیت این الگوریتم را معرفی کرد که به نام نسخه Top Heavy (سنگین ترین نسخه) یا آپدیت مخصوص نیمه بالای صفحه هم شناخته شده و وبسایت هایی را که تبلیغات خیلی زیادی در نیمه بالایی صفحه دارند، مورد هدف قرار می داد.

9 اکتبر 2012: آپدیت الگوریتم Page Layout

آقای “مت کاتس” رئیس تیم webspam گوگل در حساب توییترش اعلام کرد که الگوریتم طرح بندی صفحه بروز رسانی شده است. این الگوریتم 7 درصد کوئری های انگلیسی را تحت تاثیر قرار داد. همچنین این آپدیت به وبسایت هایی که تحت تاثیر الگوریتم اول قرار گرفته بودند این فرصت را داد تا موقعیت خودشان را بازیابی کنند.

6 فوریه 2014: تازه سازی الگوریتم Page Layout

گوگل در 6 فوریه 2014 نسخه‌ای تازه از الگوریتم طرح بندی ارائه کرد. “کاتس” به تاثیراتی که این نسخه در نتایج جستجو برای سایت‌ها داشت، اشاره نکرد. به نظر می رسید که در این نوسازی، گوگل فقط الگوریتم را دوباره راه اندازی کرده و inbox آن را بروزرسانی کرده بود.

1 نوامبر 2016: الگوریتم خودکار

“جان مولر” از شرکت گوگل در یک نطق 48 دقیقه ای در گردهمایی Google Webmaster اعلام کرد:

این الگوریتم از این جهت خودکار است که به صورت لایو و یک به یک عمل نمی کند. این نسخه به صورت خودکار بروزرسانی شده و یکی از تغییرات مهم آن این است که وقتی شما صفحات سایت را تغییر می دهد لازم نیست منتظر بمانید تا آپدیت های مربوطه از سمت ما به صورت دستی انجام شوند تا تاثیر این تغییرات اعمال شود.

بعد از صحبت های “مولر” مشخص شد که گوگل بعد از کرول کردن سایت ها به صورت خودکار تغییرات را شناسایی و رتبه بندی های مربوطه را تنظیم می کند.

اما چه وبسایت هایی تحت تاثیر الگوریتم طرح بندی گوگل قرار گرفتند؟

با توجه به چهار بروزرسانی الگوریتم طرح بندی گوگل به نظر می رسید که تغییرات بزرگی صورت گرفته باشد اما کمتر از 1 درصد سایت ها تحت تاثیر این بروزرسانی ها قرار گرفتند.

درواقع این تغییرات فقط سایت‌هایی را تحت تاثیر قرار داده بود که تعداد آگهی هایشان بیش از حد بود و مشخص می‌کرد در چه حوزه هایی تجربیات نامناسبی برای کاربران ایجاد شده است. این تغییر به نفع سایت ها بود چون مجبور می شدند در طراحی سایتشان تجدید نظر کنند.

“کاتس” در ادامه توضیح می دهد:

این الگوریتم سایت هایی را که میزان تبلیغات نیمه بالایی صفحاتشان در حد معمولی و مناسب است تحت تاثیر قرار نمی دهد بلکه سایت هایی را مورد هدف قرار می دهد که تبلیغاتشان در نیمه بالای صفحه بیش از حد زیاد است و به این خاطر بارگذاری آنها کند صورت گرفته و پیدا کردن محتوای اصلی در صفحه سخت می شود.

احتمالا هر دارنده سایتی ممکن است از این تغییرات ناراحت شود. چون همه فکر می کنند حق دارند صفحات سایت و تبلیغاتشان را هر طور که تمایل دارند سازماندهی کنند و نباید سر این موضوع جریمه شوند.

به علاوه همین ترفندها در جایگذاری تبلیغات در محل های مختلف سایت است که به ایجاد درآمد از طریق سایت کمک می کند. بعضی از نقاط سایت قابلیت بیشتری برای تاثیرگذاری آگهی های تبلیغاتی دارند. اما به چه قیمتی؟

واقعیت اینجاست که هیچ کس علاقه ای به دیدن سایتی که پر از تبلیغات و آگهی های مختلف باشد، ندارد. بیشتر افراد در صورت مواجه شدن با چنین وبسایت های خیلی زود آنها را ترک کرده و سعی می کنند جایی دیگر به دنبال خواسته شان بگردند.

به همین خاطر شرکت ها سعی می کنند آگهی شان را در نیمه پایینی یک سایت محبوب قرار داده و بعد آن ها را در بنرهای تبلیغاتی سایتی با ترافیک کم هم قرار دهند.
این تغییرات به نفع صاحبان سایت ها، آگهی ها و بازدیدکنندگان بود.

بازیابی وضعیت سایت بعد از هدف قرار گرفتن توسط الگوریتم Page Layout

اما چه نکاتی در مورد آپدیت های الگوریتم گوگل هست که باعث می شود تمام استراتژی های سئویی که با فکر و تجربه برنامه ریزی شده بودند، بی تاثیر شوند؟

مسلما طراحی مجدد سایت و بازنویسی محتوا صرفا به خاطر یک آپدیت، کار سخت و عذاب آوری است. با این که فقط 1 درصد وبسایت ها تحت تاثیر این آپدیت قرار می گیرند، اگر وبسایت شما هم جزء این 1 درصد باشد چه اتفاقی برای شما و سایتتان می افتد؟ در ادامه نکاتی برای بازیابی سایت از آپدیت الگوریتم طرح بندی صفحه گوگل مطرح می کنیم.

اول از همه توجه داشته باشید این که ابعاد نیمه بالایی صفحه چقدر باشد بستگی به میزان وضوح صفحه نمایش مورد استفاده کاربر دارد.

مثلاً نیمه بالایی صفحه برای کاربری که سایت را از طریق تلفن هوشمند مشاهده می کند، نسبت به کاربری که از طریق لپ تاپ آن را مشاهده می کند متفاوت است.

خود گوگل هم تصویری را ارائه کرده که در آن مشخص شده محدوده مربوط به نیمه بالایی صفحه از نظر گوگل چطور است:

الگوریتم طرح بندی گوگل

 

یک نمونه طرح بندی بد که باعث شده محتوای اصلی در نیمه پایینی صفحه قرار بگیرد و دو نوع طرح بندی خوب که محتوا را بخوبی مشخص می کنند.

اگر سایت شما هم به دلیل زیاد بودن تبلیغات در نیمه بالایی صفحه جریمه شود باید صبر کنید تا Googlebot مجددا سایت شما را کرول کند. خبر خوب این است که گوگل در حال حاضر آپدیت ها را به صورت بلادرنگ انجام می دهد و نیازی نیست که منتظر بازسای الگوریتم بمانید.

تاثیر نهایی الگوریتم Page Layout

ممکن است مواجه شدن با تغییرات الگوریتم های گوگل مثل آپدیت های الگوریتم طرح بندی صفحه، سخت به نظر برسد و این طور فکر کنید که باید بارها و بارها به طراحی مجدد سایت بپردازید. اما باید دقت کنید که پیام گوگل کاملا واضح و مشخص است:

گوگل برای تجربیات کاربران اهمیت خیلی زیادی قائل است.

حذف کردن آگهی ها باید طوری باشد که به درآمدزایی شما خدشه ای وارد نکند و با بررسی عمیق آپدیت این الگوریتم متوجه می شویم که گوگل فنداسیون کار را فقط برای ایندکس های مربوط به موبایل پایه ریزی کرده است.

در واقع گوگل به همه ما یاد داد که در مورد آگهی های مربوط به نیمه بالایی صفحه برای هر نوع صفحه ای با هر وضوحی از جمله موبایل تجدید نظر کنیم. در صفحاتی که ابعاد و وضوح کمتری دارند مثل صفحات موبایل، کاربران باید نسبت به صفحه کامپیوتر 5 تا 6 برابر بیشتر صفحه را اسکرول کنند. اما در صورتی که این آگهی ها در نیمه بالایی صفحه قرار نداشته باشند، کاربران موبایل و کامپیوتر تجربیات بهتری خواهند داشت.

واقعیت این است که این الگوریتم برای کاربران ساخته شده نه برای وب مسترها و باعث شده که صاحبان سایت ها آگهی ها را با دقت بهتر انتخاب کنند. همچنین این الگوریتم باعث شده سایت هایی موفق تر باشند که سعی به برقراری تعادل بین محتوا و آگهی ها دارند.

پس در نتیجه متوجه شدیم ، بین سودآوری سایت و سرگرم نگه داشتن کاربران، مرز باریکی وجود دارد. با این که تاثیرگذاری این الگوریتم از چند سال پیش آغاز شده اما درس هایی که به ما یاد داد و مسائلی را که حل کرد همچنان ادامه دارند.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website