0
  • No products in the cart.
همه چیز درباره ی بیت کوین

همه کشورها ارز مخصوص خود را دارد. به عنوان مثال ارز ایالات متحده آمریکا دلار آمریکا است و بیشتر کشورهای اروپایی نیز از یورو استفاده می کنند. ما در بانک ها یا مبادلات خارجی از یک ارز مشخص استفاده می نماییم، پول را توسط بانک ها و یا موسسات در سراسر جهان انتقال می دهیم و یا اینکه آن را سرمایه گذاری می کنیم. بیت کوین شبکه ای است که توسط آن می توانید تراکنش های خود را با روش ساده تر انجام دهید.در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین در واقع یک شبکه و ارز پرداخت جدید می باشد. تراکنش های این شبکه هیچ سرویس دهنده مرکزی شخص ثالثی برای تایید تراکنش ها وجود ندارد تراکنش‌ها به صورت همتا به همتا و بدون احتیاج به واسطه انجام می شوند. این یعنی ما برای انجام تراکنش ها نیاز به نهاد های متمرکز مانند بانک یا موسسات دیگر نخواهیم داشت. مهم‌ترین تفاوت بین بیت کوین با ارزهای سنتی غیر متمرکز بودن آن می باشد. بیت کوین بر روی یک پایگاه داده غیر متمرکز به اسم بلاک چین فعالیت می کند.

 بلاک چین چیست؟

امروزه بیش از ۸۰ درصد امور روزانه ما به شرکت ها و سازمان های واسطه وابسته است. زمانی که شما در بانکی حساب باز می کنید یا وارد ایمیل شخصی خود می شوید، در حقیقت از سازمان های واسطه کمک گرفته اید. شرکت ها و سازمان هایی که به صورت واسطه عمل می کنند بر تمام اطلاعات شما کنترل دارند. به عنوان مثال زمانی که شما در ایستاگرام برای کسی پیام می فرستید در واقع این پیام را ابتدا برای پایگاه های داده اینستاگرام ارسال کرده‌اید و پایگاه داده اینستاگرام آن را برای شخص مورد نظر ارسال می‌کند.

در پایگاه های داده بلاک چین، داده ها بین میلیون ها کامپیوتر توزیع شده اند و هیچ کس نمی تواند داده ها را کنترل کند و اگر کسی بخواهد بلاک چین را هک کند باید بیش از ۵۱ درصد از کامپیوتر های شبکه را که با رمزنگاری پیشرفته حفاظت شده اند را هک کند که می توان گفت این کار تقریبا غیر ممکن است. به عنوان مثال در صورتی که توییتر روی بلاک چین اجرا شود هیچ کس غیر از شما حتی مدیران توییتر نمی توانند توییت های شما را پاک کند، بلاک چین برای بسیاری از صنایع و مشاغل قابل استفاده است مانند رای گیری، پرداخت، سیستم های اداری، ذخیره قرارداد ها و … .
ک۲
فرض کنید که رای گیری در ایران با فناوری بلاک چین انجام شود. در این صورت رای ها در عرض یک ساعت پس از رای گیری بدون این که نیازی به نیروی انسانی وجود داشته باشد‚ شمارش خواهند شد. استفاده از این روش این مزیت را هم دارد که به دلیل که این کار روی بلاک چین انجام شده است، هیچ گونه خطا یا تقلبی هم در رای ها امکان پذیر نخواهد بود.

بیت کوین بدون احتیاج به ثبت نام و یا شرکت های واسطه می تواند تراکنش ها را با سرعت بسیار بالا و راحت انجام دهد. امروزه فروشگاه ها و شرکت های بزرگ جهان قابلیت خرید با بیت کوین را فراهم کرده اند و یا در شرف پذیرش آن هستند.

بیت کوین

نحوه کار بیت کوین چگونه است؟

انتقال وجه با پول سنتی از یک حساب به دیگر، نیاز به برخی از سازمان های واسطه است. اما بیت کوین کاملا متفاوت عمل می کند و از هیچ واسطه ای استفاده نمی کند. در پروتکل بیت کوین، اعتماد از سازمان و انسان ها به کامپیوترها منتقل شده است. انسان و سازمان های واسطه می توانند خواسته یا ناخواسته مرتکب اشتباه شوند، اما کامپیوتر ها فاقد احساسات و اشتباهات انسانی هستند.

به طور کلی می توان گفت که تمام تراکنش های دیجیتالی چه متمرکز و چه غیرمتمرکز، برای انجام نیاز به تایید دارند. وقتی شما قصد ارسال پولی از طریق بانک دارید، طی یک پروسه، سیستم ابتدا موجودی حساب بانکی شما را چک می کند و در صورت مقارن بودن آن با مبلغ تراکنش در مرحله بعد، موجودی حساب شما را کم می کند و به موجودی حساب دیگر اضافه می کند.

اما همانطور که گفتیم، بیت کوین غیرمتمرکز فعالیت می کند و واسطه هایی مانند بانک در این شبکه حذف شده اند. پس در نتیجه کامپیوترهای سراسر شبکه وظیفه تایید تراکنش ها را به عهده دارند.

بیت کوین ها در فضایی به اسم wallet یا همان کیف پول ذخیره می شود. کیف پول مثل یک حساب بانکی است اما تحت نظر هیچ واسطه ای نیست و متعلق به خود شماست. تصور کنید با استفاده از بیت کوین قصد انتقال پول را دارید. شما آدرس کیف پول فرد دیگری را از دریافت می کنید و این تراکنش را انجام می دهید. مقدار بیت کوین از آن تراکنش وارد شبکه می شود اما اینجا دیگر بانک یا شرکت های واسطه نقشی ندارند و سیستم های کامپیوتری، محاسبات تراکنش را انجام می دهند.

در پروتکل بیت کوین، در سراسر جهان افراد مختلفی کامپیوتر های قدرتمند خود را در اختیار شبکه قرار می دهند. اما این کار آن ها فقط برای کمک به شبکه بیت کوین نیست. یه کسانی که کامیپوترهای خود را در اختیار شبکه قرار می دهند ماینر یا استخراج کننده می گویند. به ازای محاسبات و تایید تراکنش ها، بیت کوین های جدیدی تولید می شوند و به ماینر های شبکه تعلق می گیرند یا به نوعی ماینرها بیت کوین را استخراج می کنند.

چگونه بیت کوین تهیه کنیم؟

به صورت کلی روش‌های تهیه بیت کوین به صورت زیر می‌باشد:

  • روش پرداخت بیت کوین و فروش کالا و خدمات به افراد دیگر
  • استخراج کردن بیت کوین
  • دریافت بیت کوین به عنوان دستمزد یک فعالیت
  • مبادله مستقیم
  • خرید بیت کوین از صرافی ها و مبادله گرهای آنلاین

 

آیا بیت‌کوین قانونی است؟

تاکنون دولت های زیادی درباره بیت کوین سکوت کرده اند. اما به صروت یک عرف، بیت کوین غیرقانونی نیست. بعضی از دستگاه‌های قضایی کشورها مانند چین و روسیه، ارزهای دیجیتالی را قانونی نمی دانند اما در واقع از نظر اجرایی نتوانستند جلوی این جریان را بگیرند. الیته به دلیل ماهیت خاص بیت کوین، احتمالا در آینده قوانینی برای این حوزه تعیین شود.

در ایران بیت کوین به صورت رسمی قانونی یا غیرقانونی اعلام نشده است اما بانک مرکزی اخیرا درباره آن برخی از شرایط را اعلام کرده است. اما در زمان نگارش این مقاله، در صرافی های آنلاین ایرانی، خرید و فروش بیت کوین به صورت آزادانه انجام می گیرد.

نحوه تولید بیت کوین ها چگونه است؟

روش بیت کوین برای نگهداری از شبکه با نام Proof of Work یا پاداش کار شناخته شده است. طی این کار، کاربران با انجام یک سری محاسبات و تایید تراکنش های شبکه، پاداش دریافت می‌کنند. در شبکه بیت کوین، کاربران کامپیوترهای خود را در اختیار شبکه قرار می دهند تا محاسبات ریاضی برای تراکنش ها و ثبت کردن آن در بلاک چین را انجام دهند.

به تراکنش های ارزهای دیجیتال که در بسته های داده جمع می شوند، بلاک گفته می‌شود. پردازش به موقع این بلاک ها برای صحت انجام فرآیند تراکنش ضروری است و به این دلیل که هیچ نهاد مرکزی برای انجام همه فرآیند پردازش وجود ندارد، کامپیوتر ها این مسئولیت را بر عهده می گیرند که به این کار استخراج گفته می شود. ماینرها کامیپوترهای خود را در اختیار شبکه قرار می دهند تا به پردازش و محاسبات شبکه کمک کنند و وقتی که یک بلاک داده به درستی ماین می شود و معیارهای الگوریتم و ریاضی مشخص می‌شود، ماینرها پاداشی از بیت کوین ها و درصدی از کارمزد تراکنش بلاکی که پردازش کرده‌اند را دریافت می‌کنند.

طراحی پروتکل بیت کوین به گونه ایست که بیت کوین‌های جدید را با نرخ ثابتی تولید می کند. به این ترتیب استخراج بیت کوین یک کسب و کار رقابتی خواهد شد. اگر استخراج کنندگان بیشتری به شبکه بپیوندند، سودآوری مرتباً دشوار خواهد شد و استخراج کنندگان باید بدنبال بازده برای کاهش هزینه های استخراج باشند. هیچ مرجع مرکزی یا توسعه دهنده ای، اختیار آنرا ندارد تا سیستم را برای افزایش سود، کنترل یا دستکاری کند.هر نُد بیت کوین در جهان، هر آنچه را که در تطابق با قوانینی که انتظار میرود سیستم از آن پیروی کند، نباشد حذف خواهد کرد.

بیت کوین‌ها با نرخی کاهنده و قابل پیش بینی، تولید می‌شوند. تعداد بیت کوین‌های جدیدی که سالانه تولید می‌شود، به صورت اتوماتیک در طول زمان نصف می‌شود تا این که مجموع بیت کوین‌های موجود به ۲۱ میلیون برسد. از این زمان به بعد، دیگر بیت کوینی صادر نخواهد شد. در این نقطه، احتمالاً به صورت اختصاصی به استخراج کنندگان بیت کوین مقدار کمی کارمزد تراکنش پرداخت می‌شود. در بخش استخراج با این فرایند آشنایی بیشتری پیدا خواهید کرد.

چرا بیت کوین‌ها ارزش دارند؟

به طور کلی می‌توان گفت یک چیز زمانی که کاربردی و کمیاب باشد، ارزش پیدا خواهد کرد. بیت کوین ویژگی و کاربردهای بی نظیری دارد و کمیاب بودن و عرضه محدود آن باعث ارزشمند شدن آن می شود. طلا هم مانند بیت کوین کاربردی است و همچنین منابع طلا مانند بیت کوین، محدود است و هر دو برای استخراج نیاز به انرژی دارند. طلا نیاز به انرژی مکانیکی دارد و بیت کوین به الکتریسیته نیازمند است. بنابراین بیت کوین دارای ارزش است.

قیمت بیت کوین‌ها نیز مانند هر کالا یا پول دیگری با تقاضا بالا و پایین می‌شود. با افزایش تقاضا برای بیت کوین، قیمت آن هم افزایش می‌یابد و با کاهش تقاضا، از قیمت آن کم می‌شود. بیت کوین ها به تعداد محدود ۲۱ میلیون واحد وجود خواهند داشت به همین دلیل کمیابی آن نقض به‌سزایی در افزایش تقاضا دارد.

آیا بیت کوین در مارپیچ تورم زدایی سقوط نخواهد کرد؟

بر اساس نظریه مارپیچ تورم زدایی، اگر انتظار سقوط قیمت ها برود، مردم خرید را به آینده موکول خواهند کرد تا از قیمت های کمتر، بهره ببرند. این سقوط در تقاضا به نوبه خود سوداگران را وادار خواهد کرد تا با کاهش قیمت های خود در جهت تحریک تقاضا تلاش کنند که البته این کار مشکل را بدتر کرده و موجب رکود اقتصادی می‌شود. هر چند این نظریه، در میان بانکداران مرکزی راهی مردم پسند برای توجیه تورم است اما به نظر نمی رسد که همیشه درست باشد و در میان اقتصاددانان مورد مناقشه بوده است.

لوازم الکترونیکی مصرفی، مثالی از یک بازار است که قیمت‌های به صورت مداوم در حال کاهش است ولی دچار رکود نمی‌شود. به همین صورت ، ارزش بیت کوین‌ها در طول زمان افزایش پیدا کرده و اندازه اقتصاد بیت کوینی هنوز هم پا به پای آن به سرعت در حال رشد می‌باشد. به این دلیل که، هم ارزش ارز و هم اندازه اقتصاد آن در سال ۲۰۰۹، از صفر شروع شده است؛ بیت کوین یک مثال نقض برای این نظریه است که نشان می دهد گاهی این نظریه باید نادرست باشد.

با این وجود، بیت کوین برای یک ارز ضدتورمی طراحی نشده است. در واقع قرار بود بیت کوین در سال‌های اول یک ارز تورمی باشد و سپس در سال‌های بعد پایدار شود. فقط زمانی مقدار بیت کوین‌های در گردش کاهش پیدا می‌کند که مردم کیف پول خود را گم کرده و بک آپ یا پشتیبان هم تهیه نکرده باشند. اگر زیرساخت‌های پولی ثابت و اقتصاد پایدار باشد، ارزش ارز باید همیشه یکسان باقی بماند.

نوسانات مشکلی برای بیت کوین ایجاد نمی کنند؟

خوشبختانه نوسانات بر مزایای اصلی بیت کوین به عنوان یک سیستم پرداخت وجه که پولی را از نقطه الف به نقطه ب می رساند، تاثیری ندارد. برای کسب و کارها امکان پذیر است که پرداخت‌های بیت کوینی را فوراً به ارز محلی خود تبدیل کنند و این‌کار به آن‌ها اجازه می‌دهد که بتوانند از مزایای بیت کوین بدون این که مشمول نوسانات قیمت شوند، استفاده کنند. بسیاری از کاربران بیت کوین را بخاطر امکانات و ویژگی های منحصر به فرد و مفید آن انتخاب کرده‌اند. با وجود چنین راهکارهایی امکان رشد و بلوغ بیت کوین و توسعه آن، تا مرحله‌ای که نوسانات قیمت در آن محدود شود، وجود دارد.

همچنین سرویس های بیمه بیت کوین هم برای کسب و کارهایی که بیت کوین را می‌پذیرند وجود دارد. به این صورت که آن کسب و کارها دربرابر نوسانات منفی بیمه می‌شوند اما از نوسانات مثبت سود کمتری می برند.

کارمزد یک تراکنش چقدر است؟

اکثر تراکنش‌ها بدون کارمزد قابل پردازش هستند، اما اغلب کاربران را تشویق می‌کنند که به صورت داوطلبانه اندکی کارمزد هم پرداخت کنند تا تراکنش‌هایشان با سرعت بالاتری تایید شود و نیز دستمزدی هم به استخراج کنندگان داده شود. اگر کارمزدی هم درخواست شود، معمولاً بیش از چند سنت نخواهد بود. چنانچه لازم باشد، کلاینت بیت کوینی شما معمولاً خواهد کوشید تا مقدار کارمزد مناسبی را برآورد کند.

کارمزد تراکنش، نوعی حفاظت است در برابر کاربرانی که با ارسال تراکنش‌هایشان شبکه را اورلود می کنند. نحوه دقیق عملکرد کارمزد هنوز در حال توسعه بوده و با گذشت زمان تغییر می کند. چون کارمزد به مقدار بیت کوین ارسالی مربوط نمی‌شود، ممکن است خیلی کم (۰٫۰۰۰۵ بیت کوین برای یک انتقال ۱۰۰۰ بیت کوینی) و یا اینکه به طور ناعادلانه‌ای زیاد (۰٫۰۰۴ بیت کوین برای یک پرداخت ۰٫۰۲ بیت کوینی) به نظر برسد. مبلغ کارمزد، با خصوصیاتی چون داده‌ی تراکنش و تکرار تراکنش، تعریف می‌شود. به عنوان مثال در صورتی که شما به دفعات زیاد، مبالغ کمی را دریافت کنید، آن گاه کارمزد ارسال بیشتر خواهد بود. چنین پرداخت‌هایی را می‌توان با زمانی که بخواهید صورت‌حساب رستوران را با سنت بپردازید مقایسه کرد. خرج کردن سریع مقادیر کمی از بیت کوین‌هایتان نیز می‌تواند مشمول کارمزد شود. اگر فعالیت شما تابع الگوی تراکنش‌های عادی باشد، مبلغ کارمزد بسیار کم خواهد بود.

بیشتر بدانید:  نکاتی موثر و کاربردی برای مدیریت مشتریان ناراضی

استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین چیست؟

به این دلیل که بیت کوین یک ارز غیرمتمرکز است و برای ادامه بقا نیاز به توزیع و تایید تراکنش‌ها به صورت غیرمتمرکز دارد، استخراج نوعی فرایند رقابتی می‌باشد که در پروتکل بیت کوین برای ایجاد انگیزه جهت پایداری شبکه و تولید بیت کوین جدید طراحی شده است. به عبارت ساده‌تر ماینر ها کامپیوترهای خود را به منظور تایید تراکنش‌ها در اختیار شبکه قرار می‌دهند و در ازای قدرت و فعالیت کامپیوتر آن‌ها بیت کوین تولید می‌شود و این بیت کوین بین ماینر ها تقسیم می‌شود.

در بیت کوین،‌ ماینرها تراکنش های هر ۱۰ دقیقه را در بلاک هایی قرار می دهند و بلاک پس از تایید در بلاک چین ثبت خواهد شد. در حال حاضر پاداش ماین هر بلاک ۱۲٫۵ بیت کوین است.

استخراج بیت‌ کوین به چه صورت انجام می‌گیرد؟

هر شخصی می‌تواند با اجرا کردن نرم افزار روی سخت افزارهای ویژه و قدرتمند، یک ماینر بیت کوین باشد. نرم افزار استخراج، به انتشار تراکنش ها در شبکه ی همتا به همتا، گوش فرا داده و اقدامات لازم برای پردازش و تایید این تراکنش‌ها را انجام می‌دهد. استخراج کنندگان بیت کوین به این دلیل به این کار می‌پردازند که کارمزد تراکنشی را که کاربران برای پردازش سریع‌تر تراکنش های خود می‌پردازند، دریافت کرده و نیز بیت کوین‌های تازه تولید شده را مطابق یک فرمول ثابت به جریان بیاندازند.

تراکنش های جدید برای این که پذیرفته شوند باید در بلاکی همراه با سند ریاضی انجام کار قرار بگیرند. این مدرک‌ها را به سختی می‌توان تولید کرد، به این دلیل که هیچ راهی برای تولید آن‌ها نیست مگر میلیاردها بار محاسبه در ثانیه. استخراج کنندگان باید این محاسبات را انجام دهند تا سرانجام شبکه، بلاک های آن‌ها را پذیرفته و به آن‌ها پاداش دهد. هر چه تعداد استخراج کنندگان بیشتر شود، شبکه یافتن بلاک‌های مجاز را به صورت خودکار دشوارتر می‌کند تا مطمئن شود که زمان متوسط برای پیدا کردن یک بلاک، همان ۱۰ دقیقه باقی خواهد ماند. پس در نتیجه، استخراج یک کار بسیار رقابتی است که هیچ استخراج کننده ای نمی‌تواند کنترلی بر آنچه درون زنجیره بلاک است، داشته باشد.

برای تحمیل ترتیب زمانی بر زنجیره بلاک، سند انجام کار به صورتی طراحی می‌شود که وابسته به بلاک قبلی باشد. پی به این دلیل برگشت دادن تراکنش‌های قبلی به صورت نمایی دشوار می‌شود چرا که لازم است سند انجام کار روی کلیه بلاک‌های دنباله آن، مجددا محاسبه گردند. اگر در یک زمان، دو بلاک پیدا شود استخراج کنندگان ابتدا به کار روی بلاکی که اول دریافت می‌پردازند و سپس به محض اینکه بلاک بعدی پیدا شد به طولانی‌ترین زنجیره بلاک‌ها سوییچ خواهند کرد. به این ترتیب به استخراج کنندگان اجازه داده خواهد شد که اجماعی جهانی را بر مبنای قدرت پردازش، حفظ کرده و آن را ایمن کنند.

استخراج کنندگان بیت کوین نمی توانند روی شبکه تقلب کنند چون فعالیت توزیع شده است و همه در اجرای آن نقش دارند و اکثریت هر گونه بلاکی را که شامل داده‌های غیرمجاز باشد، نمی‌پذیرند. بنابراین، حتی اگر نتوان به تمامی استخراج کنندگان بیت کوین اعتماد کرد، امنیت شبکه همچنان برقرار خواهد بود.

آیا استخراج بیت‌کوین اتلاف انرژی به حساب می‌آید؟

از مشکلات موجود برای استخراج بیت کوین، برق مصرفی برای استخراج است که به یک نگرانی برای کشورهای در حال توسعه که توان تولید برق کافی ندارند، تبدیل شده است. البته دستگاه‌های جدید ASIC که برای استخراج بیت‌کوین عرضه شده اند، تا حدودی این مشکل را حل کرده است. به صورت شخصی هم اگر دستگاه و سخت افزارهای قدرتمند ندارید، استخراج بیت کوین فقط باعث تلف کردن وقت و انرژی می‌شود.

برای استخراج به چه چیزهایی نیاز دارم؟

به طور کلی شما به یک کامپیوتر یا دستگاه سخت افزاری قدرتمند و نرم افزار مخصوص این کار نیاز دارید. در گذشته ماین به صورت فردی امکان پذیر بود،‌ اما به دلیل گسترش شبکه،‌ ماین بلاک برای یک نفر بسیار دشوار است. استخرهای استخراج زیادی برای این کار تاسیس شده اند. در این سیستم ها ماینرها با یکدیگر در استخراج بلاک‌ها مشارکت می کنند و درآمد آن را نسبت به قدرت کامپیوتر هر ماینر، بین افراد تقسیم می‌کنند.

پس مراحل اصلی به صورت زیر است:

  1. سخت افزار و دستگاه قدرتمند
  2. نصب نرم افزارهای مورد نیاز استخراج
  3. پیوستن به یک استخر استخراج

امنیت بیت کوین چگونه است؟

بیت کوین فوق العاده امن است. اغلب اوقات، افرادی که در مورد “هک” صحبت می کنند، وقتی که به ارزهای دیجیتال می رسند، نظری درباره آن ندارند. به جز یک امکان اکسپولیت (به شدت بعید) از پایه ریزی الگوریتم رمزنگاری، برای یک حمله به شبکه مبلغی به اندازه بودجه یک کشور باید صرف این کار شود. همچنین، تقریبا هیچ انگیزه‌ای برای حمله به شبکه با انجام این کار وجود ندارد – اگر شما ۵۱ درصد از هش ریت ها را بدون نیاز به حمله داشته باشید، آیا به شبکه حمله و آن را نابود می کنید؟ یا این که حداقل سالانه دو میلیون دلار ار آن کسب درآمد خواهید کرد؟ منظورم این است که حتی اگر بتوانید، در حمله به شبکه چیزی عایدتان نخواهد شد.

با بیت کوین، شما می توانید به کدها، پروتکل و انگیزه های دو سر سود، اعتماد کنید. اگر به این چیزها اعتماد کنید، لازم نیست نگران کلاهبرداری یا تقلب بانکتان باشید و یا کشور شما نمی تواند در مورد پس اندازتان تصمیم گیری کند. هیچ کس نمی تواند شما را در انجام تراکنش ها کنترل کند. از آنجا که هیچ نگهبانی وجود ندارد، هرکسی می تواند یک حساب داشته باشد و ارسال و دریافت مبالغ را انجام دهد.

آیا بیت کوین هک شده یا خواهد شد؟

چند ماه پیش که صرافی btc-e به دلیل کلاهبرداری بسته شد، افراد زیادی فکر کردند که بیت کوین هک شده است، شاید برای شما خنده دار باشد ولی این داستان واقعی است! این یکی از افسانه های بزرگ بیت کوین است. بیت کوین به هیچ وجه قابل هک نیست چون توسط بلاک چین بین میلیون ها کامپیوتر توزیع شده است. فقط در چند مورد آسیب پذیر بودن کیف پول‌ها و سایت‌ها باعث به سرقت رفتن بیت کوین‌ها شده است.

بین دزدی و رخنه‌های امنیتی که در کسب و کارها و مبادلات مختلف رخ می‌دهد، اغلب سوء تفاهم هایی وجود دارد. هر چند هر دوی این‌ها ناخوشایند هستند ولی هیچکدام نه به معنای هک شدن خود بیت کوین است و نه به معنای عیب بیت کوین است؛ درست مثل سرقت از یک بانک که به معنای تقلبی بودن دلار نیست. اما بهتر است بگوییم که مجموعه کاملی از اقدامات خوب و راه حل‌های امنیتی شهودی لازم است تا از پول کاربران محافظت بهتری به عمل آید و خطرات کلی از دست دادن پول آن‌ها کاهش یابد. در طول چندین سال گذشته، ویژگی‌های امنیتی مانند رمزگذاری کیف پول، کیف پول‌های آفلاین، کیف پول‌های سخت افزاری و تراکنش‌های چندامضایی، به سرعت توسعه پیدا کرده‌اند.

مقایسه طلا، دلار و بیت کوین

بعضی ها بیت کوین را به عنوان پول و بعضی دیگر آن را به عنوان یک کالا می پذیرند. اما این بحث خیلی بی اهمیت است، چون تا زمانی که می‌توانید محصولات و خدمات مورد نیاز خود را توسط بیت کوین (مانند طلا یا نقره) خریداری کنید، در واقع پول است. بیت کوین به عنوان واحد مالی بین المللی شناخته شده است؛ این یکی از مزایای اصلی آن است.

بیت کوین شبیه طلا است. هر دو کمیاب هستند، برای استخراج نیاز به انرژی دارند، منابع آن ها محدود است و هر دو ارزشمند و پرکاربرد هستند. سیستم بیت کوین فقط اجازه استخراج تا ۲۱ میلیون واحد را می دهد.

از تفاوت های اصلی بیت کوین و طلا نوع تبدیل و استفاده راحت از بیت کوین به عنوان پول و همچنین انتقال سریع تر و امنیت بیشتر بیت کوین بیشتر است. بیت کوین سریع‌تر از انتقال پول عمل می‌کند. شاید شما در ظاهر پس از انتقال پول به کارت دیگر تصور کنید که پول فورا انتقال داده شده است اما در واقع انتقال پول بین بانک‌های واسط بین سه تا هفت روز زمان می‌برد.

بیت کوین حریم خصوصی را به معنای واقعی کلمه برای شما به ارمغان می‌آورد. برای استفاده از بیت کوین نیاز به هیچ گونه ثبت نام یا ایجاد حساب در بانک یا موسسه خاصی را ندارید. موردی که برای پول‌های سنتی و یا طلا صدق نمی‌کند.

هزینه انتقال در بیت کوین خیلی کم و نزدیک به صفر است. مثلا برای انتقال ۱ میلیون دلار بیت کوین در کمتر از یک ساعت، هزینه انتقال کمتر از ۱۰ دلار است. برای طلا به دلیل فیزیکی بودن کارمزد معنا ندارد اما انتقال آن به خاطر مشکلات امنیتی و فیزیکی بودن آن کار آسانی نیست.

بیت کوین را به علت ماهیت مجازی و رمزنگاری پیشرفته نمی‌توان ساخت یا جعل کرد. اما جعل و چاپ غیرقانونی به وفور برای پول ها سنتی وجود دارد. همچنین طلاهای بدلی هم در بازار به مقدار زیادی پیدا می‌شود.

به علت محدود بودن منابع بیت کوین، تورم در این حوزه معنایی ندارد. همان‌طور که می‌دانید از دلایل اصلی تورم چاپ بیش از حد اسکناس است.

 

مالکیت بیت‌کوین محرمانه است

در حالی که تراکنش ها و فعالیت های بیت کوین در دفتر کل توزیع شده و باز انجام می‌گیرند، نام‌ها در این تراکنش‌ها ناشناس هستند، فقط یک رشته از اعداد و حروف که قابل فهم نیست. این در پروتکل می توان تراکنش ها را ردیابی کرد که به کدام کیف پول می روند. این مورد از جنبه‌های مثبت ارز دیجیتالی به حساب می‌آید.

در این دنیای دیجیتال که جرایم اینترنتی و هک همیشه در کمین است، کسانی که سرمایه گذاری های بزرگی در بیت کوین دارند، ترجیح می‌دهند که ناشناس بمانند تا بتوانند اهدافشان را عملی کنند و همچنین از محدودیت‌های قانونی یا هک شدن دور بمانند. همچنین آن‌ها می‌توانند ثروت خود را در چند کیف پول نگهداری کنند.

ناشناس بودن

در حالی که مخفی سازی هویت با بیت‌کوین آسان است، بسیاری از سرمایه گذاران اعلام کرده اند که با افتخار در این ارز سرمایه گذاری کرده و خواهند کرد. از بزرگترین دارندگان بیت‌کوین دو قلوهای وینکلووس با نام‌های کامرون و تایلر وینکلووس می‌باشند که اعلام کردند ۱ درصد از همه بیت کوین‌های جهان را در اختیار دارند. این مقدار حدود ۱۶۰۰۰۰ واحد بیت کوین است.

 

آینده بیت‌کوین

آینده بیت‌کوین به احتمال قریب به یقین روشن خواهدبود. تحلیلگران و معامله گران مختلف تلاش کرده اند تا ارزش بیت‌کوین را در آینده حدس بزنند، برخی معتقدند که تا یک یا دو سال آینده قیمت بیت‌کوین به ۱۵۰۰۰ دلار خواهد رسید.

اما خیلی ها این را فراموش کرده اند که اگر بیت کوین طلای دیجیتال است، این ارزش بلند مدت آن است که واقعا اهمیت دارد. بیت کوین کمیاب است. اکثریت حتی یک عدد بیت‌کوین کامل ندارند چون تعداد آن محدود است و این باعث تقاضا می‌شود. تقاضا تقاضا و تقاضا و در نهایت قیمتی که فکرش را نمی توانید بکنید.

اقبال گاندام، یکی از مدیران شرکت eToro، می گوید که اگر واقعا بیت کوین بخواهد به یک ارز قانونی تبدیل شود، باید به ارزش یک میلیون دلار برسد؛ چرا که مردم تنها جزئی از آن را خرج خواهند کرد و شما تنها وقتی می‌توانید این کار را انجام دهید که آن جزء، ارزش معقولی داشته باشد.

بیت کوین در اوج بحران‌های مالی دهه گذشته و به عنوان یک جایگزین برای ارزهای تحت حمایت دولت‌ها متولد شد. سهامداران بیت کوین استدلال می‌کنند که بخشی از دنیای ارزهای مدرن، ساخته دست اقتصاد است که بانک‌های مرکزی برای افزایش رشد اقتصادی، آن ارز‌ها را چاپ می‌کنند. بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال مانند اتریوم، از لحاظ سود اقتصادی در جایگاه برابر یا حتی بهتر از رقبای سنتی و کاغذی خود قرار می‌گیرند.

از آنجایی که بیت کوین یک ارز متمرکز نیست، تحت تسلط هیچ بانک مرکزی یا دولتی نیست؛ به این معنی که افراد می‌توانند بدون واسطه در آن عمل کنند. بخشی از جذابیت بیت کوین به خاطر همین موضوع است. علاوه بر این، ارزهای دیجیتال تحت بستری به اسم بلاک چین قرار دارند؛ بلاک چین یک دفتر کل دیجیتالی است که نمی‌تواند تغییر کند و همه معاملات، مدارک وام‌ها یا تاریخچه دارایی‌ها در آن ثبت می‌شود که مهم‌ترین و مفیدترین جنبه قلمرو ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website