0
  • No products in the cart.
 

چند راهکار برای یافتن ایده های تقویت کننده کسب و کار

هلدینگ توسعه دهندگان | آموزش مجازی | اخذ ایزو | طراحی سایت > مجله توسعه دهندگان  > موضوعات عمومی  > چند راهکار برای یافتن ایده های تقویت کننده کسب و کار
چند راهکار برای یافتن ایده های تقویت کننده کسب و کار

چند راهکار برای یافتن ایده های تقویت کننده کسب و کار

وقتی درباره ایده پردازی صحبت می کنیم ایده های جذاب و بی‌شماری به ذهنمان خواهد رسید که فکر میکنیم اگر نبودند چقدر زندگی مان سخت میشد. ایده هایی مثل لامپ، پوشش‌های حباب‌دار. کاغذهای یادداشت رنگی. آي‌پاد. پتوهای آستین‌دار snuggie. فیسبوک. توییتر.

ایده پردازی

این اختراعات، محصولات، و کسب و کارها همه با یک ایده و ایده پردازی شروع شدند. ایده ای که احتمالا برای هر آدمی به جز خالق آن‌ها صرف وقت، پول، یا تلاش در به‌ثمر رساندن‌شان به دیوانگی تعبیر می‌شد.

ولی برای شاه مغزهایی که پشت این ایده پردازی های فوق‌العاده بودند، این ریسک ارزشش را داشت و از این رو ایده‌ی فوق‌العاده‌ی شما نیز می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.

هرآدمی ایده‌های فوق‌العاده‌ای دارد. مشکل بسیاری از آدم‌ها این است که نمی‌دانند حتی احمقانه‌ترین یا نامتعارف‌ترین ایده‌هایی که به ذهن‌شان می‌رسد نیز ممکن است به کار بیایند. ایده پردازی – ایده‌های خوب و کارا – یک مهارت است و درست مانند مهارت‌های دیگر قابل یادگیری است. هرچه بیشتر تمرین کنید، پیدا کردن ایده‌های خوب در زمانی‌که به آن‌ها احتیاج دارید ساده‌تر خواهد شد.

جیم ککرال نویسنده‌ی کتاب: توجه! این کتاب برای‌تان پولسازی می‌کند: چطور از بازاریابی جلب توجه آنلاین استفاده کنید تا درآمدتان را افزایش دهید، یک سخنور، بلاگ نویس، مشاور کسب و کارهای تحت وب است. در این مقاله از مجله توسعه دهندگان ۲۱ راه برای ایده پردازی و یافتن ایده های تقویت کننده کسب و کار را به اطلاع‌‌تان می‌رسانیم.

۱. یک دفترچه یادداشت همراه داشته باشید

تنها چیزی که از نداشتن یک ایده عالی بدتر است این است که ایده های‌تان را ننویسید و آن‌ها را فراموش کنید.

جیم ککرال می‌گوید «ممکن است فکر کنید بعدا این ایده را به‌یاد خواهید آورد، ولی این‌طور نخواهد بود. همراه داشتن یک دفترچه یادداشت کوچک یا یک ضبط دیجیتال تضمین می‌کند ایده‌ها از ذهن‌تان نروند. در داشبورد ماشین، کشوی پاتختی، و در دراورتان یک دفترچه یادداشت داشته‌باشید. نگه‌داشتن چند تکه کاغذ در کیف پول نیز ایده‌ی خوبی است!»

۲. استراق سمع کنید

به صحبت‌های مردم در اتوبوس، کافی شاپ، یا در آسانسور محل کارتان گوش کنید. به گفته‌ی ککرال «از آن‌چه فکر مردم را مشغول کرده‌است، نگرانی‌ها، آرزوها و علایق‌شان، احساس خوبی به شما دست می‌دهد.»

و ممکن است در این میان یک یا چند ایده‌ی خوب به‌ذهن‌تان برسد. از خلاصه‌ی موضوع صحبت آن‌ها استفاده کنید و داستانی بسازید، و بگذارید این داستان شما را به ایده‌ای بی‌نظیر هدایت کند.»

۳. یک کار جدید انجام دهید

در یک کلاس ثبت نام کنید، یک سرگرمی جدید انتخاب کنید، به نوع متفاوتی از موسیقی گوش کنید، یا کاری انجام دهید که برای‌تان تازگی دارد.

نه تنها با این کار بخش‌های جدیدی از مغزتان را به کار می‌گیرید، بلکه از این طریق با آدم‌های جدیدی برخورد می‌کنید و با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنید – که روش بسیار خوبی است برای رسیدن به ایده‌های فوق‌العاده و جدید.

۴. نکات آزاردهنده را در ذهن نگهدارید

چه چیزی شما را آزار می‌دهد؟ وقتی به فهرست موضوعاتی فکر می‌کنید که دوست داشتید جور دیگری باشند، احتمالا این موارد دیگران را نیز آزار می‌دهند.

فهرستی از تمام مواردی که آزارتان می‌دهند آماده‌کنید و برای آن‌ها راه‌حلی بیابید تا اوضاع را بهتر کند.

۵. گزینه‌های مناسب هم را پیدا کنید

دو ایده انتخاب کنید و آن‌ها را ادغام کنید تا یک ایده حاصل شود. طبق گفته‌ی ککرال «روی‌هم‌رفته، آیا snuggie چیزی است جز تغییر یک پتو و یک لباس بلند و گشاد؟»

«فراتر از ارتباطات بدیهی فکر کنید تا به ایده‌های واقعا مبتکرانه دست پیدا کنید.»

۶. به تحرک درآیید

تحرک، هم جریان اندورفین را افزایش می‌دهد و هم خون بیشتری را به مغزتان می‌رساند. ککرال می‌گوید «خوب! من دکتر نیستم و ادای دکترها را نیز درنمی‌آورم، پس شاید تمام چیزهای فیزیکی را به طور دقیق ندانم».

«با این‌حال، می‌دانم که فعال بودن به من کمک می‌کند بهتر فکر کنم. من یک مینی ترامپولین در دفتر کارم دارم و چند دقیقه‌ای روی آن بالا و پایین می‌پرم تا خون در بدنم به حرکت بیفتد. بدوید، جست‌وخیز کنید، بپرید، از پله‌ها بالا بروید، یا به هر نحوی سرعت ضربان‌تان را بالا ببرید و خون را در بدن‌تان به تحرک درآورید.»

۷. نظر یک نفر دیگر را بپرسید

زمان‌هایی وجود دارد که آن قدر در یک پروژه غرق شده‌اید که مانع ایده‌پردازی‌تان شده‌است. استفاده از یک نقطه‌نظر جدید تفاوت زیادی در قضیه ایجاد می‌کند. ککرال توصیه می‌کند «از کسی کمک بگیرید که با موقعیت شما آشنا نیست و بگذارید سوالاتی در این زمینه بپرسد. ممکن است در یک مهمانی شام با دوستان‌تان این سوالات مطرح شوند یا در استخر یا حتی در صف خرید از طرف یک فرد غریبه! ممکن است چیزهایی بپرسند و ایده ای به ذهن‌تان بیاید که قبلا از آن غافل بودید زیرا فکر می‌کردید خیلی بدیهی هستند. هیچ کسی اطراف‌تان نیست؟ فرض کنید کسی با مشکلی که شما دارید به‌نزدتان می‌آید. به او چه می‌گویید؟ احتمالا پاسخ شما همان راه‌حلی است که دنبال آن بودید».

۸. فقط گوش کنید

ممکن است به‌نظر خیلی بدیهی بیاید، ولی وقتی مشتریان با شما صحبت می‌کنند به دقت به آن‌ها گوش کنید. وقتی به آن‌ها گوش کنید، ایده‌هایی را برای محصولات و خدمات جدیدتان، راه‌هایی برای بهبود خدمات مشتریان، و کاربردهایی از محصولات‌تان می‌شنوید که هرگز فکرش را نمی‌کردید و از این راه بازارهای جدیدی به روی شما باز می‌شوند.

ککرال می‌گوید «ممکن است مشتریان‌تان متوجه نباشند چه زمانی به شما ایده می‌دهند، ولی باید بتوانید آن ایده‌ها را شکار کنید. آیا چندین مشتری اظهارنظری مشترک دارند یا سوالات مشابهی می‌پرسند؟ روی آن‌ها کار کنید! از این طریق می‌توانید ایده‌های خوبی به‌دست بیاورید!»

۹. برنامه‌ی معمول‌تان را تغییر دهید

محیط‌های جدید و تجارب جدید به مغزتان کمک می‌کند تا خودش را ترمیم کند و متفاوت بیاندیشد.

مسیر جدیدی را تا محل کارتان طی کنید، برای نهار به یک رستوران جدید بروید، کارتان را کمی زودتر (یا کمی دیرتر) شروع کنید، در یک جای متفاوت کار کنید، یا هرکاری که شما را از کنج امن‌تان بیرون بکشد.

۱۰. موسیقی گوش کنید

ممکن است به این نتیجه برسید که موتزارت باعث تحریک خلاقیت‌تان می‌شود، یا ممکن است متالیکا این تأثیر را روی شما داشته باشد.

هرچیزی که به پرورش خلاقیت و انگیزه‌بخشی شما کمک مي‌کند به‌کار بگیرید، آی‌پادتان را روشن کنید، به گوشه‌ای بروید و بگذارید مغزتان شروع کند به فعالیت.

۱۱. دوش بگیرید، لباس‌های‌تان را بشویید و اتو بکشید

چند ایده‌ی خوب در حمام به ذهن‌تان رسیده است؟ این‌که افکار خوب در حال دوش گرفتن به ذهن می‌آیند اصلا اتفاقی نیست.

ککرال می‌گوید «دوش گرفتن یک فعالیت غیرفکری است (تنها چیزی که واقعا باید درباره‌ی آن فکر کنید این است، آیا دوباره کاری کرده‌ام، یا فقط شسته‌ام و آب کشیده‌ام). و آب گرم آرامش بخش است. دیگر فعالیت‌های غیرفکری نیز برای بارش فکری عالی هستند. ظرف‌ها را بشویید، اگر حیوان خانگی دارید آن را به پیاده‌روی ببرید، یا خشکشویی انجام دهید. اگر به ذهن‌تان اجازه‌ی پرواز بدهید، ذهن‌تان را برای دست‌یابی به ایده‌ای خارق‌العاده آماده می‌کنید.»

۱۲. فهرستی تهیه کنید

این یک روش امتحان شده و درست است. ککرال می‌گوید «یک دفترچه یادداشت داشته‌باشید، یا کامپیوترتان را روشن کنید، و هرچیزی را بنویسید که به‌نظرتان به این موضوع مرتبط است.»

او ادامه می‌دهد «به‌عنوان مثال، اگر لازم است شعار جدیدی برای محصول‌تان انتخاب کنید، تمام مشخصات و مزایایی که به ذهن‌تان می‌رسد، انواع آدم‌هایی که به این محصول نیاز دارند، مشکلاتی را که برطرف می‌کند، و از این قبیل چیزها را بنویسید. یک فرهنگ لغت مترادف‌ها بردارید و به دنبال هم‌معنی‌های آن‌ها بگردید. وقتی کارتان تمام شد، نه تنها شعارتان را در اختیار دارید، بلکه مجموعه‌ای از کلمات و شعارها در دست دارید که می‌توانید در بازاریابی و کمپین‌های تبلیغاتی‌تان از آن‌ها استفاده کنید.»

۱۳. یک کلاه مسخره سرتان کنید

وقتی باید خلاق باشید از یک وسیله کمک بگیرید. این وسیله ممکن است هرچیزی باشد که می‌تواند به مغزتان سیگنالی ارسال کند که زمان آن رسیده‌است به حالت خلاقیت و ایده پردازی وارد شود.

ککرال می‌گوید: «وقتی می‌خواهید خلاق باشید از یک برنامه‌ی مشخص پیروی کنید. ممکن است برنامه‌تان این باشد که کلاه‌تان را سرکنید، توپی در دست بگیرید و به هوا بیندازید، یا در صندلی‌تان لم بدهید و پاهای‌تان را روی میز بگذارید. وقتی در جایگاه ‘خلاقیت در محل کار’ قرار بگیرید، ایده‌هایی به ذهن‌تان می‌رسد. این کار را چندبار انجام دهید، و نسبت به ایده‌پردازی در این شرایط شرطی خواهید شد تا به محض دیدن این کلاه ایده‌پردازی کنید. به این‌طریق مغز شما آموزش می‌بیند».

۱۴. کرم کتاب باشید

هرچیزی را که به دست‌تان می‌رسد بخوانید: کتاب‌های کسب و کار، رمان، روزنامه، مجله، بلاگ‌ها، و هرچیز دیگر.

هرچه مواد خام بیشتری در دسترس داشته‌باشید، بیشتر یاد می‌گیرید، و هرچه بیشتر بدانید، در به هم پیوند دادن مفاهیم ظاهرا غیرمرتبط برای خلق چیزهای جدید بهتر خواهید شد.

۱۵. با فکر آن بخوابید

درست قبل از این‌که به رختخواب بروید، به ایده‌هایی که می‌خواهید خلق کنید فکر کنید. دقیق باشد: “روش‌های بسیار خوبی برای ترویج ویجت‌های جدیدمان به ذهنم خواهد رسید.”

ککرال توصیه می‌کند “به خودتان بگویید که در حال خواب راه حل خوبی به ذهن‌تان می‌رسد. در کنار تخت‌تان یک قلم و کاغذ و یک دستگاه ضبط صدا بگذارید تا به‌محض بیدار شدن بتوانید ایده‌های‌تان را ثبت کنید.”

۱۶. از گوگل دانا بپرسید

وقتی در یک ایده به مشکل خورده‌اید، سعی کنید چند کلمه‌ی مرتبط به آن‌چه دنبالش هستید را وارد کنید:

به‌قول ککرال “گوگل به صورت اتوماتیک جستجوی شما را کامل مي‌کند، و ممکن ایت همان چیزی را به شما نشان دهد که به‌دنبالش بودید. سپس به برخی نتایج جستجو نگاه کنید و ببینید چه چیزی به شما الهام می‌شود.”

۱۷.خط خطی کنید

بر یک صفحه‌ی سفید خطوطی ترسیم کنید.

طراحی کنید، کلمات بی‌ربط بنویسید، دایره بکشید، یا هرکاری که در زمان خط خطی کردن انجام می‌دهید. وقتی ذهن‌تان را رها می‌کنید، ایده‌ها بر ضمیرتان نقش می‌بندند.

۱۸. هرآن‌چه می‌دانید را فراموش کنید

زیاد اتفاق می‌افتد، که تعصبات‌مان دست و پای‌مان را ببندند و بر تفکرت‌مان تأثیر بگذارند.

با شادابی و فکر باز شروع به کار کنید، بدون مفاهیم از پیش مشخص‌شده‌ای که به شما می‌گویند چه بکنید و چه نکنید. ذهن‌تان را برای هر چیز و همه‌چیز باز کنید.

۱۹. یک ایده قرض بگیرید

هرفردی فکر می‌کند کسب و کارش به کسب و کار دیگران شبیه نیست. حقیقت این است که تمام کسب و کارهای‌تان بیشتر از آن‌که متفاوت باشند به هم شبیهند.

ککرال می‌گوید “نگاه کنید و ببینید دیگران در صنایع دیگر چه می‌کنند و ببینید چطور می‌توانید آن ایده‌ها را در کسب و کار خودتان به کار ببندید. اگر یک راه حل برای فرد دیگری مفید است، هیچ دلیلی وجود ندارد که به کمک شما نیاید. زمانی که ایده‌ی آن‌ها را با شرایط خودتان سازگار می‌کنید و به‌خوبی آن را برای کسب و کارتان تنظیم می‌کنید، منحصر به‌فرد می‌شود.”

۲۰. یک حرفه‌ای استخدام کنید

اگر واقع و حقیقتا به بن‌بست خورده‌اید،‌یا اگر مهلت زمانی‌تان به سرعت فرا می‌رسد، کمک گرفتن از دیگران و استخدام یک حرفه‌ای هیچ خجالتی ندارد.

به گفته‌ي ککرال “استخدام یک مشاور می‌تواند یک سرمایه‌گذاری عالی باشد. در اغلب مواقع، حتی نیازی نیست که به‌جای شما ایده‌پردازی کنند. آن‌ها صرفا سوالات درستی می‌پرسند که باعث می‌شود ایده‌های خوبی که در گوشه‌ی مغزتان خاک مي‌خورد خودنمایی کنند”.

۲۱. نگران حرف مردم نباشید

به این ایده‌ی خوبم همیشه ادامه داده‌ام که یک فایل Word را در Google Docs آپلود کرده‌ام. این فایل چند ایده بسیار خلاقانه را در خود جای داده‌است. هیچ‌وقت این فایل را به کسی نشان نداده‌ام و هرگز چنین کاری نخواهم کرد.، زیرا ایده‌هایی در این فایل وجود دارد که به‌نظر خیلی از آدم‌ها احمقانه هستند، ولی برای من بسیار ارزشمند است زیرا جایی‌است که می‌توانم آزادانه و خلاقانه فکر کنم بدون این‌که مورد انتقاد قرار بگیرم.

حقیقتا این کار کلید رسیدن به ایده پردازی های خوب است.  باید خودتان را از نگرانی درباره‌ی حرف مردم رها کنید. اگر جایی برای خودتان داشته باشید که بتوانید بارش ذهنی انجام دهید و برخی افکار دیوانه‌کننده‌تان را ثبت کنید بدون این‌که نگران دیگران باشید، خواهید دید که خلاق بودن ساده‌تر از آن‌چیزی است که فکر می‌کردید. به این ترتیب، پیش از آن‌که متوجه شوید ایده پردازی های عالی کسب و کارتان را رونق خواهند داد.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website