0
  • No products in the cart.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

دراین مقاله از مجله توسعه دهندگان به اینکه گوگل آنالیتیکس چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ خواهیم پرداخت. گوگل آنالیتیکس Google Analytics، ابزار تحلیل‌گر گوگل است که در بین کاربران ایرانی به اسم های گوگل آنالیز، گوگل آنالیتیک و گوگل آنالیتیکز هم شناخته می‌شود این ابزار تحلیل‌گر می‌تواند اطلاعات کاملی را درباره ترافیک ورودی در اختیار مدیران یک وب‌سایت‌ قرار بدهد.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس Google analytics از سرویس های رایگانی است که از طرف گوگل در دسترس وبمستران و مدیران وب سایت ها قرار گرفته و با ارائه ی اطلاعات مختلفی از جمله موارد مرتبط با میزان بازدید ها و رفتارهای کاربران می توانند به یک تحلیلگر و یا سئو کار کمک کند تا با استفاده از این اطلاعات ، روش های جدیدی در جهت پیشرفت وضعیت سئو و افزایش بازدید سایت انتخاب کنید. گوگل آنالیتیکس به صورت مستقیم به تحلیل و آنالیز موارد مرتبط با کاربرانی خواهد پرداخت که از سایت شما بازدید دارند و اطلاعات مختلفی مثل صفحات ورودی دهنده، کاربران وارد شده ، فعالیت های کاربران، وقتی که حضور دارند و مسیر خروجی آنها را در اختیار ادمین قرار می دهد . به همین جهت این روش یک روش بسیار هوشمندانه به منظور نظارت بر میزان بازدید های انجام شده از صفحات داخلی و صفحه اصلی وب و نیز یک ابزار قدرتمند برای تحلیل بهینه سازی وب سایت است

گوگل آنالیتیکس

چرا باید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم؟

اگر شما یک وبلاگ شخصی دارید یا اینکه یک وب سایت را مدیریت می‌کنید اگر جواب شما به این سوال مثبت است، دیگر مهم نیست که کدامیک را داشته باشید، در هر صورت شما به گوگل آنالیتیکس نیاز دارید. برای آنکه جذب مخاطب بیشتر برایتان مهم است و گوگل آنالیتیکس در این مسیر به شما کمک خواهد کرد. موارد زیر فقط چند مورد از کمک هایی است که این ابزار تحلیل‌گر می‌توانید برای شما انجام دهد:

  • چند نفر از وب‌سایت من بازدید می‌کنند.
  • افراد به طور متوسط چه مقدار زمانی در وب‌سایت شما هستند.
  • آیا محتویات صفحات من به اندازۀ کافی واضح و جذاب هستند.
  • خوانندگان وبلاگ من به چه مطالب و موضوعاتی علاقه‌مند هستند.
  • بازدیدکنندگان من در چه شهرها و کشورهایی زندگی می‌کنند.
  • آیا داشتن یک وب‌سایت واکنش‌گرا و مناسب گوشی برای من لازم است.
  • بازدیدکنندگان از طریق چه وب‌سایتی به ‌سایت من می آیند.
  • کدام تکنیک‌های بازاریابی بیشترین تاثیر را بروی ترافیک وب‌سایت من دارند.
  • کدام صفحات وب‌سایت من دارای بیشترین میزان محبوبیت هستند.
  • چه تعداد از بازدیدکنندگان من تبدیل به مشتری می‌شوند.
  • بازدیدکنندگانی که به مشتری تبدیل می‌شوند چه ویژگی‌هایی دارند.
  • چطور می‌توانم سرعت وب‌سایت خود را افزایش دهیم.
 

گوگل آنالیز می‌تواند آمار مربوط به وب‌سایت شما را تبدیل به یک منبع ارزشمند برای شناخت کاربران و بهینه‌سازی وب‌سایت برای آنها کند.

معرفی قسمت های مختلف گوگل آنالیتیکس

کار کردن با گوگل آنالیتیکس آسان است ولی برای استفاده از این سرویس اول باید با گزینه ها و قسمت های مختلف آن آشنا شوید.که ما این گزینه ها را به شما معرفی می کنیم و عملکرد هر یک را برای شما توضیح می دهیم.

 قسمت های مختلف گوگل آنالیتیکس

Audience: زمانی شما وارد گوگل آنالیتیکس می شوید به صورت پیش فرض اولین گزارشی را که مشاهده می کنید، گزارش خلاصه ی مخاطبان خواهد بود. این گزارش در گوگل آنالیتیکس به شما می گوید چه تعداد کاربران جدید و یا تکراری از وب سایت شما بازدید داشته اند و برای این بازدید چه میزان زمان سپری کرده اند.
Session: مدت زمانی است که یک کاربر در وب سایت شما فعال است. یک دوره در گوگل آنالیتیکس، اغلب شامل سری فعالیت هایی می شود که یک کاربر در یک محدوده ی زمانی ۳۰ دقیقه ای انجام می دهد. اگر کاربر از وب سایت خارج شود و در کمتر از ۳۰ دقیقه به آن برگردد نیز جزء همان دوره ی قبلی محسوب می شود.
User: مجموع افراد یا دستگاه هایی که از وب سایت شما بازدید کرده اند.
Page/Session: میانگین بازدیدهای انجام شده از یک صفحه در طول یک دوره می باشد. این گزارش در گوگل آنالیتیکس به طور کلی نشان می دهد کدام صفحات بیشتر و بهتر مورد علاقه کاربران قرار گرفته است.
Pageview: به تعداد همه ی بازدیدهای انجام شده از وب سایت شما گفته می شود. بازدیدهای تکراری کاربران نیز در این شمارش حساب می شوند.
Unique Pageview: در گوگل آنالیتیکس به یک بازدید منحصر به فرد، unique pageview می گویند. یک بازدید منحصر به فرد، زمانی اتفاق می افتد که یک کاربر صفحات متعددی را در یک دوره مشاهده می کند. گوگل آنالیتیکس ترجیح می دهد بازدید از صفحات متعدد را یک بازدید تلقی کند.
Avg. Session Duration: در گوگل آنالیتیکس به معنای میانگین زمانی یک دوره می باشد.
Bounce Rate: به درصد دوره های یک صفحه Bounce Rate می گویند. اینها دوره هایی هستند که یک کاربر صفحه ی وب سایت شما را مشاهده می کند و از همان صفحه از وب سایت شما خارج می شود.
 New Sessions: میانگین درصد بازدیدهایی است که برای اولین بار توسط کاربران جدید اتفاق می افتد. این گزینه در گوگل آنالیتیکس معیار خوبی برای بررسی تغییرات فاحشی که بر روی وب سایت خود می دهید، می باشد.
Real-Time: در این بخش از گوگل آنالیتیکس شما می توانید مشاهده کنید چه تعداد کاربر هم اکنون در وب سایت شما حضور دارند. همچنین در ۶۰ ثانیه گذشته و ۳۰ دقیقه قبل چه تعداد مراجعه کننده داشته اید.
همچنین در گوگل آنالیتیکس با استفاده از گزینه های Locations می توانید بفهمید کاربران از کدام کشورها به وب سایت شما وارد شده اند. گزینه های Traffic Sources و Behavior نیز نوع ورود و رفتار بازدیدکنندگان تان را نشان می دهد.  و هم چنین برای آنکه بدانید آیا کاربران با وب سایت شما وارد تعامل شده اند یا خیر، مثلا در کارگاه یا خبرنامه ی شما ثبت نام کرده اند، از گزینه ی Conversions استفاده کنید.

سایر مقالات را می توانید در سایت تدسا مطالعه کنید.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website