0
  • No products in the cart.
 

۲۰ کشور برتر در شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات

هلدینگ توسعه دهندگان | آموزش مجازی | اخذ ایزو | طراحی سایت > مجله توسعه دهندگان  > تکنولوژی و فناوری  > ۲۰ کشور برتر در شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات
فناوری اطلاعات و ارتباطات

۲۰ کشور برتر در شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات

اتحادیه‌ی بین‌المللی مخابرات که مقر آن در ژنو سوئیس است اخیرا داده‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) جهانی سالانه و رتبه‌بندی‌ کشورها را در شاخص سالانه‌ی توسعه‌ی ICT ‌ منتشر کرد. مورد اول شامل شاخص توسعه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات (IDI) می‌شود که اطلاعات مربوط به اشتراک تلفن همراه، پهنای باند اینترنت بین‌المللی، مالکیت رایانه، استفاده از اینترنت، مشترکان اینترنت و سواد را در بسیاری از کشورهای جهان جمع‌آوری می‌کند.  در این نوشتار به معرفی ۲۰ کشور برتر در شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات میپردازیم.

تمام اطلاعات جمع‌آوری شده توسط IDI به وسیله‌ی اپراتورها، پژوهشگران و سازمان‌های توسعه استفاده می‌شوند تا وضعیت توسعه‌ی ICT جهانی را تعیین کنند.

در ادامه فهرست ۲۰ کشور برتر در شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات آمده است:

تخصص و مهارت فناوری در آسیا

رتبه‌بندی کشورهای شاخص شامل ۲۰ کشور بر اساس سطح دسترسی، استفاده و مهارت‌های ICT می‌شود. یعنی این کشورها امروزه بهترین دسترسی، استفاده و مهارت‌ها را در فناوری اطلاعات و ارتباطات دارند. در ۲۰۱۵، کره‌ی جنوبی در صدر فهرست قرار گرفته بود. دانمارک در مکان دوم و ایسلند در جایگاه سوم فهرست واقع شده بودند. بیشتر کشورهای در بین این ۲۰ کشور برتر جزو پردرآمدها هستند.

کره‌ی جنوبی در رقابت ICT ظرف چند سال گذشته رتبه‌های بالایی به‌دست آورده است. هرچند این کشور فقط جزو ۴ بزرگترین اقتصاد آسیا است، زیرساخت‌های مخابراتی آن با بسیاری از کشورهای اروپایی در رقابت است. یک عامل تعیین‌کننده نرخ پهنای باند اینترنت تلفن همراه و ثابت به علاوه‌ی یک حق اشتراک ۸۴% اینترنت است. دلیل دیگر ارقام سواد و تحصیلات مردم آن است که در آسیا از همه‌ی کشورها بیشتر است.

اهمیت اقتصاد

IDI در تعیین رتبه‌بندی‌های کشورهای شاخص سالانه ارزش متوسط جهانی ۵.۰۳ را مقرر کرده است. به لحاظ توسعه‌ی ICT، کشورهای آسیایی که به فهرست ۲۰ ICT برتر راه پیدا کرده‌اند شامل کره‌ی جنوبی، هنگ کنگ، ژاپن و سنگاپور می‌شوند. کشورهای اروپایی از میانگین جهانی فراتر رفته‌اند، که این امر آنها را در نیمه‌ی بالایی رتبه‌بندی قرار می‌دهد. دانمارک با ۸.۸۸ پیشتاز است، در حالی که ایسلند از امتیاز ۸.۸۶ برخوردار است و این روند در بین کشورهای شمال اروپا نیز صادق است. بریتانیا نیز به عنوان یکی از مدعیان برتر توسعه‌ی ICT مطرح است، و از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ بیشترین پیشرفت را نشان داده است. در خاور میانه، کشورهای نفت خیز به ارزش‌های IDI چشمگیری دست یافته‌اند. رابطه‌ی بین درآمد و توسعه‌ی ICT یکی از عواملی است که در توسعه نقش داشته و یکی از دلایلی است که کشورهای افریقایی اعداد IDI پایین‌تری دارند.

افزایش داده‌های تلفن همراه

طبق نظر سوزان تلتشر از اتحادیه‌ی بین‌المللی مخابرات، امروزه شاخص پیشتاز در رقابت رشد، پهنای باند موبایل است. در رقابت توسعه‌ی ICT، مثل کاهش قیمت در خدمات مخابراتی، اقتصاد یک کشور نیز به حساب آورده می‌شود. این روند در رابطه با هزینه‌های خدمات پهنای باند تلفن همراه در سرتاسر جهان کاهش یافته است و ۲۰-۳۰% مقرون به صرفه تر شده است. هدف کمیسیون پهنای باند برای توسعه دیجیتال در خدمات پهنای باند آن است که تا پایان سال ۲۰۱۵ آن را تا ۵ درصد متوسط درآمد ماهانه یک خانوار پایین بیاورد.

کاهش در هزینه‌های پهنای باند تلفن همراه تغییری خوشایند بود اما افزایش هزینه‌ی خدمات اینترنتی تلفن ثابت مسئله‌ای است که به توجه بیشتر نیاز دارد. کشورهای توسعه‌ یافته اگر می‌خواهند در فهرست ۲۰ ICT برتر باقی بمانند نیازمند آن هستند که به این مسئله بپردازند. امروزه، ۹۵% از جمعیت جهان ارتباط تلفن همراه دارد، اما بقیه در مکان‌هایی زندگی می‌کنند که به شبکه‌ی تلفن همراه دسترسی ندارد.

۲۰ کشور برتر در شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات

رتبه

کشور

رتبه‌بندی شاخص توسعه‌ی ICT

۱ کره‌ی جنوبی ۸.۹۳
۲ دانمارک ۸.۸۸
۳ ایسلند ۸.۸۶
۴ بریتانیا ۸.۷۵
۵ سوئد ۸.۶۷
۶ لوگزامبورگ ۸.۵۹
۷ سوئیس ۸.۵۶
۸ هلند ۸.۵۳
۹ هنگ کنگ ۸.۵۲
۱۰ نروژ ۸.۴۹
۱۱ ژاپن ۸.۴۷
۱۲ فنلاند ۸.۳۶
۱۳ استرالیا ۸.۲۹
۱۴ ایالات متحده ۸.۲۲
۱۵ آلمان ۸.۱۹
۱۶ نیوزیلند ۸.۱۴
۱۷ فرانسه ۸.۱۲
۱۸ موناکو ۸.۱۰
۱۹ سنگاپور ۸.۰۸
۲۰ استونی ۸.۰۵
No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website