0
  • No products in the cart.
 

آشنایی با مهمترین خواص گوجه فرنگی برای چشم‌ و بینایی

هلدینگ توسعه دهندگان | آموزش مجازی | اخذ ایزو | طراحی سایت > مجله توسعه دهندگان  > موضوعات عمومی  > آشنایی با مهمترین خواص گوجه فرنگی برای چشم‌ و بینایی
آشنایی با مهمترین خواص گوجه فرنگی برای چشم‌ و بینایی

آشنایی با مهمترین خواص گوجه فرنگی برای چشم‌ و بینایی

اکثر مردم، گوجه فرنگی را به صورت تازه مصرف می‌کنند. برخی افراد نیز آب آن را می‌گیرند. گوجه فرنگی خواص بسیاری برای سلامتی دارد.

خواص گوجه فرنگی برای چشم‌ ها و بینایی اهمیت زیادی دارند و گوجه فرنگی، میوه‌ای است که به بسیاری از مشکلات چشمی کمک می‌کند. میوه گوجه فرنگی، به عنوان سبزیجات نیز کاربرد دارد.

گوجه فرنگی، یکی از میوه‌هایی است که چرخه عمر کوتاهی دارد. بوته گوجه فرنگی، یک باره به طور کامل محصول می‌دهد و می‌توان تمام محصول آن را یک جا برداشت کرد. گوجه فرنگی سرشار از آب است، بنابراین به جایگزین کردن مایعات بدن کمک می‌کند. دیگر مواد مغذی موجود در گوجه فرنگی نیز به سلامت بدن کمک می‌کنند.در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

مهمترین خواص گوجه فرنگی

مواد مغذی گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C و A است. یک عدد گوجه فرنکی، ۲۲ کالری و ۵ گرم کربوهیدرات (۱ گرم فیبر، ۳ گرم قند و ۱ گرم پروتئین) دارد. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان‌های طبیعی مانند آلفا لیپوئیک اسید، لیکوپن، کولین، فولیک اسید، بتاکاروتن و لوتئین است.

آلفا لیپوئیک اسید موجود در گوجه فرنگی بر کنترل قند تاثیر می‌گذارد زیرا به شکستن گلوکز و تبدیل آن به انرژی کمک می‌کند. آلفا لیپوئیک اسید به جوانسازی سلول‌های مغز و اعصاب نیز کمک کرده و سلامت مغز را حفظ می‌کند.

لیکوپن – یکی از آنتی اکسیدان‌های موجود در گوجه فرنگی – ماده‌ای است که باعث قرمزی رنگ گوجه فرنگی می‌شود. یک عدد گوجه فرنگی، ۸۰٪ لیکوپن مورد نیاز بدن در روز را تامین می‌کند. دیگر آنتی اکسیدان موجود در این میوه، کولین است. کولین از غشای سلولی محافظت کرده و التهاب مزمن در بدن را کاهش می‌دهد.

خواص گوجه فرنگی برای سلامتی

مواد مغذی موجود در گوجه فرنگی برای سلامت بدن مفید هستند. گوجه فرنگی، هیچ چربی ندارد. بنابراین برای افرادی که رژیم غذایی سالم دارند مناسب است. این ماده غذایی برای حفظ سلامت دستگاه گوارش نیز مفید است زیرا مقادیر زیادی آب و فیبر دارد. دیگر فواید مصرف روزانه گوجه فرنگی چه هستند؟

۱. پیشگیری از سرطان

۲. حفظ سلامت قلب

۳. افزایش سلامت و زیبایی پوست

۴. تسهیل فرآیند گوارش

۵. جلوگیری از استرس

۶. محافظت از فرد در دوران بارداری

گوجه فرنگی، خواص بسیاری برای بدن دارد. مواد غذایی موجود در آن برای تعادل بدن مفیدند. بنابراین، روزانه حداقل یک عدد گوجه فرنگی مصرف کنید.

خواص گوجه فرنگی برای چشم‌ و بینایی

علاوه بر خواصی که در بالا گفته شد، گوجه فرنگی خواص بسیاری برای چشم‌ها نیز دارد. مواد مغذی موجود در آن به تقویت بینایی و محافظت از چشم‌ها کمک می‌کند. خواص گوجه فرنگی برای چشم‌ ها چیست؟

۱. جلوگیری از عفونت چشم

همان‌گونه که در بالا گفته شد، گوجه فرنگی سرشار از ویتامین A است. بسیاری از افراد می‌دانند که ویتامین A برای محافظت از سلامت چشم مفید است. ویتامین A در مقادیر زیادی در هویج یافت می‌شود اما اگر به هویج علاقه‌ای ندارید می‌توانید گوجه فرنگی را جایگزین آن کنید چرا که سرشار از ویتامین A است.

خواص گوجه فرنگی برای چشم‌ و بینایی ۲: حفظ رطوبت چشم

چشم‌ها در معرض گرد و غبار قرار دارند که باعث خشکی و درد چشم می‌شود. این مسئله می‌تواند چشم‌ها را تحریک کند. ویتامین A موجود در گوجه فرنگی به حفظ رطوبت چشم‌ها کمک می‌کند. ویتامین A  راهی برای درمان سندرم خشکی چشم است.

۳. جلوگیری از اختلال در بینایی

ویتامین A موجود در گوجه فرنگی برای جلوگیری از بسیاری از مشکلات چشمی که می‌توانند باعث کاهش بینایی شوند مفید است. بسیاری از مشکلات چشمی مانند نزدیک‌بینی، آب مروارید، آب سیاه و بسیاری از بیماری‌های چشمی را می‌توان با مصرف گوجه فرنگی مهار کرد.

گوجه فرنگی خواص بسیاری برای چشم دارد. ویتامین A موجود در گوجه فرنگی می‌تواند به جلوگیری از رشد ﺑﻴﻤﺎري اﺷﺘﺎرﮔﺎت نیز کمک کند. بیماری اشتارگات یک بیماری چشمی ارثی است که می‌تواند باعث از دست دادن بینایی فرد در جوانی شود.

۴. جلوگیری از آسیب بافت چشم

لوتئین و زئازانتین دو ترکیب مورد نیاز برای چشم هستند. هر دوی آن‌ها در گوجه فرنگی وجود دارند.  مصرف منظم گوجه فرنگی می‌تواند لوتیئن و زئازانتین مورد نیاز چشم‌ها را تامین کند. لوتئین و زئازانتین موجود در عدسی چشم‌ها به فرآیند فیلتر نور و رفع نور آبی که به بافت چشم آسیب می‌زند کمک می‌کنند.

مصرف روزانه گوجه فرنگی، خطر تباهی لکه زرد که به افزایش سن مربوط است را نیز مهار می‌کند. تباهی لکه زرد یک مشکل چشمی است که به شبکیه چشم آسیب می‌زند.

۵. محافظت از چشم‌ها در برابر آسیب

رادیکال‌های آزاد می‌توانند باعث برخی عفونت‌ها و آسیب‌های چشمی شوند. رادیکال‌های آزاد به بافت چشم نیز آسیب می‌زنند. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی می‌تواند رادیکال‌های آزاد را مهار کرده و از بروز عفونت‌ها و بیماری‌های چشمی جلوگیری کند.

۶. پشتیبانی از تولید ملانین

رنگ سیاه چشم‌ها زیبایی فرد را چندین برابر می‌کند. ویتامین C و مس موجود در گوجه فرنگی می‌توانند به تولید ملانین چشم‌ها کمک کنند. ملانین ترکیبی است که باعث رنگ سیاه چشم می‌شود.

۷. رفع تیرگی دور چشم

حلقه‌های تیره دور چشم معمولا چشم پاندایی گفته می‌شوند و در صورت خستگی چشم‌ها به وجود می‌آیند. این مسئله بر ظاهر فرد آسیب می‌گذارد. گوجه فرنگی می‌تواند به رفع حلقه‌های تیره دور چشم کمک کند. حلقه‌های گوجه فرنگی را بر چشمان بسته خود بگذارید. برای آرام کردن چشم‌ها و رفع حلقه‌های تیره، این کار را هر شب انجام دهید.

استفاده از گوجه فرنگی برای چشم‌ها

– می‌توانید گوجه فرنگی را به شکل خام مصرف کنید

– می‌توانید آن را ورقه‌ای کرده و بر چشم‌ها بگذارید

– بگذارید ۱۵ دقیقه بر چشم‌های‌تان بماند تا آن‌ها را تغذیه کند

– یا می‌توانید از آن به شکل ماسک صورت استفاده کنید.

حالا می‌دانید که گوجه فرنگی برای سلامت جسم و چشم‌ها مفید است. بنابراین مصرف منظم آن را فراموش نکنید.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website