0
  • No products in the cart.
 

آموزش روش های برنده‌شدن در سیاست بازی‌ محل کار

آموزش روش های برنده‌شدن در سیاست بازی‌ محل کار

شما باید یاد بگیرید چه‌طور در فضای سیاست محل کار موفق باشید. کلید برنده شدن در سیاست بازی‌ محل کار این است که آرزو نکنید گورش را گم کند. برای بردن بازی لازم نیست در اعماق فضای ناخوشایند سیاست بازی‌ محل کار غوطه‌ور شوید؛ باید هوشمندانه بازی کنید و بدانید چه‌وقت و چگونه وارد شدن می‌ارزد. در این‌جا ۶ راه برای این کار وجود دارد.

محل کار

 

ما این‌جا هستیم، بیش‌تر از ۱۴ ماه با انتخابات بعدی ریاست جمهوری ایالات متحده فاصله داریم، و رسانه‌ها طوری در مورد کاندیداها بحث می‌کنند که انگار انتخابات خیلی نزدیک است.

اِهکی، حتی مقدمات آن هم زودتر از ۴ ماه دیگر شروع نمی‌شود.

با وجود چرخه‌ی بی‌وقفه‌ی پوشش رسانه‌ای، خطاهای مکرر کاندیداها، و تمام لحظه‌های مزخرفی که دوستان و خانواده نظرات سیاسی‌شان را به ما تحمیل می‌کنند، عجیب نیست که سیاست آوازه‌ی خوبی نداشته‌باشد.

نوع دیگری از سیاست-سیاست محل کار- به همین اندازه آکنده از دشواری است. تقریبا هیچ‌کس دوست ندارد با سیاست‌ محل کار سرو کار داشته‌باشد، باید نگران‌ آدم‌هایی باشید که از آن لذت می‌برند.

و درست مثل سیاست‌های کشوری که الگویی منظم دارند، سیاست محل کار یک عنصر اجتناب‌ناپذیر رفتار بشر است- باعث می‌شود آدم‌ها دور هم جمع شوند و آن‌گاه حیله و نیرنگ شروع می‌شود.

انبوهی از توصیه‌ها درمورد رفتار در سیاست محل کار در این جمله خلاصه می‌شود: “وارد بازی نشو، ” انگار دوری کردن از سیستم سیاسی محل کارتان شما و شغل‌تان را محافظت می‌کند.

این‌طور نیست.

گفتن این‌که سیاست محل کار تاثیری به حال‌تان ندارد، مثل این است که بگویید سیاست در کل تاثیری به حال‌تان ندارد. حتی اگر چشم‌های‌تان را ببندید و آرزو کنید گورش را گم کند، کار خودش را می‌کند.

 

۶ راه برنده‌شدن در سیاست بازی‌ محل کار

۱. کلیات امور را بسنجید.

اگر تازه مشغول به کار شده‌اید یا تازه متوجه شده‌اید دوری کردن از سیاست محل کار به ضرر شغل‌تان است، باید اول کشف کنید اوضاع از چه قرار است. محل کارتان پر از هم‌پیمان‌ها و رقبا است، و اگر به دقت ببینید و بشنوید می‌توانید به خوبی درک کنید چه کسانی با یک‌دیگر همسو هستند:

  • چه کسانی با هم نهار می‌خورند؟
  • چه کسی به جلسات مهم دعوت می‌شود و چه کسی نمی‌شود؟
  • چه کسی معمولا اول از همه از تغییرات آینده باخبر می‌شود، و چه کسی معمولا آخرین نفر است؟
  • موضوعات داغ فرهنگی که همه را به جوش و خروش می‌آورد چه هستند؟

پاسخ این سوال‌ها دورنمای سیاسی‌تان را ترسیم می‌کند. نه این‌که مجبور باشید یک طرف را انتخاب کنید- این نتیجه‌ی عکس خواهد داشت- ولی هوشمندانه است قبل از این‌که وارد مهلکه شوید، قواعد و بازی‌کن‌ها و اراهبرد‌های‌شان را بشناسید. درغیر این‌صورت، ممکن است ناخواسته خودتان را درگیر کشمکشی تند و آتشین بیابید.

 

۲. گروه‌های هم‌پیمان‌های فراگیر ایجاد کنید.

یکی از هوشمندانه‌ترین اقدام‌ها این است که پیمان‌هایی در همه‌ی شرکت ایجاد کنید و تا جایی که ممکن است در اردوهای سیاسی بیش‌تری جایگاه داشته‌باشید. اگر در این زمینه خوب عمل کنید و به همه‌ی آدم‌های شرکت نشان بدهید قابل اعتماد هستید، شانس خوبی وجود دارد که نتیجه‌ی مطلوبی بگیرید، اهمیتی ندارد درحال‌حاضر کدام اردوی سیاسی “برنده” است. به علاوه اگر گروهی از هم پیمان‌ها شرکت را ترک کنند، تنها نمی‌مانید.

 

۳. نگاه‌تان را از هدف برندارید.

‌هرقدر لازم است به خودتان یادآوری کنید شما برای سرگرمی یا برای این‌که یکی از “آن‌ها” باشید وارد سیاست محل کار نشده‌اید. به ۲ دلیل این کار را می‌کنید: موفقیت و رضایتمندی شغلی. وقتی از نظر احساسی درگیر می‌شوید، این ریسک وجود دارد که تصمیمی بگیرید و بعدها در ادامه‌ی راه پشیمان شوید. برای برنده شدن در سیاست محل کار به شایعه‌پراکنی، بدگویی، حقه‌بازی، و سایر شگردها نیازی نیست. اگر نگاه‌تان به هدف باشد، می‌توانید رویکردی استراتژیک برای کنار آمدن با فضای سیاسی منحصر به‌فرد محل کارتان در پیش بگیرید و آن را ادامه دهید.

نگاه‌تان به هدف باشد

 

۴. ترتیبی بدهید که همه‌چیز برد-برد باشد.

بخشی از آوازه‌ی بد سیاست محل کار به خاطر این برداشت است که همیشه یک برنده و یک بازنده وجود دارد و تنها در صورتی برنده خواهید شد که هماوردتان خونین و مالین از صحنه‌ی نبرد خارج شود. ولی اگر درست بازی کنید، یک بازی مجموع-صفر نیست. راهبرد سیاست محل کار وقتی خیلی خوب جواب می‌دهد که قاعده‌ی طلایی مذاکره را رعایت کنید: طوری به پایان برسانید که هرکس احساس کند برنده است. به جای این‌که سعی کنید یک هماورد را شکست دهید، این وقت و انرژی را صرف فکر کردن به این کنید که چه‌طور هرکدام می‌توانید به خواسته‌های‌تان برسید. به این طریق می‌توانید هوشمندانه به این بازی بپردازید.

 

۵. هیچ‌وقت رقبای‌تان را به جان هم نیندازید.

یکی از وضعیت‌هایی که همه از آن بیم دارند، گیر کردن بین دو فرقه‌ی مختلف است. در چنین وضعیتی، آسان است که به هرکدام از آنها چیزی را بگوییم که می‌خواهند بشنوند، حتی اگر وقتی پشت سر یک‌دیگر بدگویی می‌کنند، فقط به نشانه‌ی تایید سر تکان بدهید. ولی وفاداری‌های الکی همیشه در درازمدت افشا می‌شوند، و سپس، هیچ‌کدام از آدم‌هایی که قصد داشتید تحت تاثیر قرار بدهید دیگر به شما اعتماد نمی‌کنند. در عوض گفت‌وگوهای‌تان را به سوی واقعیت‌ها سوق دهید: چه تصمیماتی باید اتخاذ شود؟ قدم‌های بعدی چه هستند؟ چه‌طور می‌توانم این وضعیت را بهتر کنم؟

 

۶. به اصول‌تان پایبند باشید و تخطی نکنید.

قبل از هر اقدام متاثر از سیاست بازی‌ محل کار ، از خودتان بپرسید چرا این کار را می‌کنید. اگر انگیزه‌تان ترس، انتقام، یا حسادت است، این کار نکنید. اگر با ارزش‌ها و باورهای‌تان درمورد رفتار صحیح در تضاد است، بهتر است خود را درگیر نکنید.

 

جمع‌بندی

این‌که تصمیم بگیرید کلا ار از سیاست محل کار بیرون بمانید استراتژی موثری نیست. تا زمانی که این سیاست در اطراف‌تان درجریان است، تحت تاثیر آن قرار خواهید گرفت. خیلی بهتر است یک بازی‌کن کاردان و آگاه باشید تا یک تماشاچی یا مهره‌ی سرباز بازی شطرنج.


No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website