0
  • No products in the cart.
ارز دیجیتال اتریوم چیست ؟

ارز دیجیتال اتریوم

هلدینگ توسعه دهندگان سیستم ابتکار

اتریوم (Ethereum)،‌ دومین ارز دیجیتال پلتفرم بزرگ بازار با هدف هوشمند سازی فرایندها و فضایی برای اجرا برنامه های غیرمتمرکز و خودکار، به طور رسمی در  جولای ۲۰۱۵ به سرپرستی جوان روسی، ویتالیک بوترین معرفی شد.

در ساده ترین جمله، اتریوم یک پلتفرم آزاد مبتنی بر فن آوری بلاک چین است که توسعه دهندگان را قادر می سازد تا برنامه های غیر متمرکز خود را روی آن پیاده سازی کنند.

آیا اتریوم شبیه بیت کوین است؟ هم بله هم نه. اتریوم هم مانند بیت کوین می تواند به عنوان ارز دسته بندی شود اما کاربردهای اتریوم بسیار متفاوت است.

اتریوم در برابر بیت کوین

اتریوم هم یک بلاک چین توزیع شده عمومی است. اگر چه تفاوت های فنی زیادی بین این دو وجود دارد اما مهمترین تفاوت این دو اهداف و قابلیت هاست. بیت کوین یک برنامه کاربردی خاص از فناوری بلاک چین است. در واقع بیت کوین با هدف یک سیستم پرداخت جهانی، همتا به همتا و غیرمتمرکز ایجاد شده است. در حالی که بلاک چین بیت کوین برای پیگیری مالکیت پول دیجیتال (بیت کوین) استفاده می شود، بلاک چین اتریوم برای اجرای کد های برنامه نویسی برنامه های غیرمتمرکز طراحی شده است .

بلاک چینِ بیت کوین را سیستم عاملی در نظر بگیرید که فقط یک نرم افزار به نام بیت کوین روی آن اجرا می شود و بلاک چین اتریوم را سیستم عاملی در نظر بگرید که هزاران نرم افزار و سرویس مختلف می تواند روی آن فعالیت کنند.

حالا می توانید مفهوم توکن را هم متوجه شوید. در واقع توکن ارزهای برنامه های غیرمتمرکزی هستند که خودشان بلاک چین خصوصی ندارند و از بلاک چین های دیگر مثل اتریوم استفاده می کنند.

در بلاک چین اتریوم، به جای کار برای استخراج بیت کوین ، ماینرها برای یک ارز دیجیتال رمزنگاری شده به نام اتر که شبکه را تامین می کند، کار می کنند. علاوه بر یک ارز دیجیتال تجاری و قابل حمل، اتر همچنین می تواند توسط توسعه دهندگان نرم افزار برای پرداخت هزینه های تراکنش نرم افزار مورد نظر، استفاده شود.

ماشین مجازی اتریوم 

ماشین مجازی اتریوم (EVM)، یک نرم افزار کاملا تورینگ است و روی شبکه اتریوم اجرا می‌شود. این سیستم صرف نظر از زبان برنامه نویسی، به هر میزان که کاربر بخواهد زمان و حافظه در اختیارش قرار می دهد. ماشین مجازی اتریوم روند ایجاد برنامه های بلاک چینی را بسیار آسان تر و کارآمد تر از همیشه می‌کند. به جای اینکه برای هر برنامه یک بلاک چین ایجاد کنید می توانید از بلاک چین اتریوم برای هزاران برنامه استفاده کنید.

استفاده از اتریوم 

پلتفرم اتریوم توسعه دهندگان را قادر می سازد تا برنامه های کاربردی غیر متمرکز را ایجاد و راه اندازی کنند. یک برنامه غیر متمرکز یا به اختصار Dapp، می تواند بدون نیاز به واسطه ها و با استفاده از توزیع جمعی یک عمل مخصوص را انجام دهد. برای مثال بیت کوین یک Dapp است که کاربران می توانند توسط آن دارایی های دیجیتالی به اسم بیت کوین را به صورت همتا به همتا منتقل کنند.

DAO یا سازمان مستقل غیرمتمرکز

در اتریوم  همچنین می توان Decentralized Autonomous Organizations یا همان سازمان های مستقل غیرمتمرکز را پیاده سازی کرد. به این ویژگی به اختصار DAO گفته می‌شود. DAO یک سازمان کاملا مستقل و غیرمتمرکز و بدون رهبری واحد است. DAO توسط کد برنامه نویسی، بر روی مجموعه ای از قراردادهای هوشمند نوشته شده و بر روی بلاک چین اتریوم اجرا می شود. این کد برای جایگزینی قوانین و ساختار یک سازمان قدیمی طراحی شده است. یک شکاف DAO باعث شد که بلاک چین جدیدی به وجود بیاید و به طبع آن اتریوم  کلاسیک هم پدید آید. در واقع اتریوم  قدیمی را اتریوم کلاسیک می گویند و اتریوم جدیدی که از DAO به وجود آمد را مورد استفاده قراردادند.

ویژگی های مثبت پلتفرم غیرمتمرکز اتریوم

از آنجا که برنامه های غیر متمرکز در بلاک چین اجرا می شوند، لذا از تمام ویژگی های بلاک چین نیز می توانند استفاده کنند.

غیر قابل تغییر بودن – واسطه ها و افراد ثالث نمی تواند هیچ تغییری در داده ها ایجاد کنند.

غیرقابل دستکاری و نفوذ – برنامه ها بر اساس اجماع شبکه فعالیت می کنند. بنابراین امکان سانسور، نفوذ به شبکه یا حذف داده ها نیست.

امن – بدون نهاد مرکزی و تضمین شده توسط رمزنگاری.

همیشه فعال – برنامه ها هرگز متوقف نمی شوند و هیچ کس قادر به جلوگیری از فعالیت آن ها نیست.

 

قرارداد هوشمند (smart contract)

قرارداد هوشمند یک پروتکل برای تنظیم قراردادها است.

قرارداد هوشمند چیست ؟

یک قرارداد هوشمند، یک پروتکل ویژه است که برای مشارکت، تأیید یا اجرای مفاد یک قرارداد خاص، فعال می شود. قراردادهای هوشمند معاملات و فرایند ها را به صورت کاملا تضمینی و بدون اشخاص ثالث انجام می دهند. فعالیت و ثبت های قرارداد هوشمند قابل پیگیری و غیر قابل برگشت هستند. قراردادهای هوشمند شامل تمام اطلاعات مربوط به شرایط قرارداد و اجرای تمام اقدامات هدف گذاری شده به طور خودکار می شوند.

شاید برایتان سوال باشد که هوشمند سازی فرایند ها خیلی وقت است که انجام می شود اما تفاوت فرایند قرارداد های هوشمند با فرایند های معمولی در اینترنت، غیرمتمرکز بودن و عدم بازگشت آن است.

مثلا تراکنش های بانکی به صورت هوشمند انجام می گیرند اما مثلا بانک مرکزی میتواند از انجام یک تراکنش جلوگیری کنید. در قرارداد های هوشمند شخص یا نهادی قادر به کنترل یک قرارداد نیست و وقتی مفاد یک قرارداد صحیح باشد، این قرارداد به صورت کاملا خودکار اجرا می شود.

در حالی که تمام بلاک چین ها توانایی پردازش کد را دارند، بیشتر آن ها به شدت محدود هستند. اما بلاک چین اتریوم متفاوت است. اتریوم به جای ارائه مجموعه ای از عملیات های محدود، به توسعه دهندگان اجازه اجرای نرم افزارهای خودکار را روی بلاک چین خود می دهد. بلاک چین اتریوم برای همه کسانی که بتوانند برنامه غیرمتمرکزی ارائه دهند، قابل استفاده است.

اتریوم  چیست ؟

از نگهداری تا انتقال اتریوم 

برای ذخیره اتریوم نیاز به نرم افزارهایی به اسم کیف پول یا Wallet دارید. شما می توانید این کیف پول ها را روی کامپیوتر یا موبایل خود داشته باشید. هر کیف پول اتریوم شامل یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی است.

کلید عمومی مانند شماره حساب شماست و می توانید مثلا برای دریافت اتریوم آن را در اختیار دوستتان قراردهید. کلید خصوصی یا همان Private Key به معنای تمام کیف پول شماست و نباید به هیچ وجه آن را در اختیار کسی قراردهید. با استفاده از کلید خصوصی کیف پول می توانید مبالغ داخل کیف پول را به راحتی در کیف پول های دیگر منتقل کنید.

اتریوم چیست ؟

آیا استخراج اتریوم ارزشش را دارد؟

با توجه به رشد و مقبولیت روز از افزون ارزهای دیجیتال ،‌مخصوصا اتریوم ،‌ استخراج این ارز اگر طبق اصول باشد، بسیار سود مند خواهد بود. در حال حاضر برای استخراج به صرفه حداقل ۱۰ میلیون تومان را باید صرف خرید کارت های گرافیک کنید. همچنین به دلیل مصرف زیاد برق و گرم شدن کارت های گرافیک، باید برق ارزان و اتاقی همواره خنک داشته باشید. برای اطلاع از به صرفه بودن استخراج اتریوممی توانید با اطلاع از قدرت هش گرافیک ها و  وارد کردن آن در ماشین حساب های استخراج،‌از سود تقریبی خود مطلع شوید. ماشین حساب Cryptocompare یکی از ماشین حساب های محبوب و معتبر استخراج است.

عوامل موثر بر قیمت اتریوم

اتریوم یک ارز کاربردی است. بدیهی ست که هر چقدر کاربرد و پذیرش آن بیشتر شود، قیمت هم افزایش خواهد یافت. از اتریوم می توان برای هوشمند سازی فرایندها نهایت استفاده را برد. هر میزان که قراردادهای هوشمند اتریوم بیشتر مورد پذیرش نهادها قرار بگیرند، محبوبیت و کاربرد بیشتر و در نتیجه قیمت هم افزایش خواهد یافت.

این روزها اتریوم یکی از ارزهای مرجع در ترید ارزهای دیجیتال است. این ارز درمارکت های بزرگی  خرید و فروش می‌شود. بسیاری از تریدرها با استفاده ازتحلیل تکنیکال قیمت و پیشبینی کوتاه مدت قیمت ارزهای دیجیتال، کسب درآمد خوبی دارند.

 

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website