0
  • No products in the cart.
 

افسردگی پس از زایمان و درمان آن

افسردگی پس از زایمان و درمان آن

انواع مختلفی از افسردگی وجود دارد؛ و هم‌چنین، افسردگی دارای مراحل مختلفی، از خفیف تا شدید، است. امروزه، ابتلای مادران به افسردگی پس از زایمان به شکل فزاینده‌ای در حال افزایش است؛ با این حال، عامل اصلی و محرک این وضعیت هم‌چنان ناشناخته باقی مانده است. انواع مختلفی از دیابت وجود دارد؛ یکی از آن‌ها دیابت بارداری است که گفته می‌شود رابطه نزدیکی میان دیابت بارداری و افسردگی پس از زایمان وجود دارد. این وضعیت نه تنها مادر، بلکه نوزاد را نیز در شرایط خطرناکی قرار می‌دهد. در این نوشتار با ما همراه باشید تا با خاصیت ماساژ نوزاد برای درمان افسردگی پس از زایمان مادران آشنا شوید.

 

افسردگی پس از زایمان چیست؟

مادر یا پدر شدن به خودی خود موجب اضطراب و نگرانی نیست؛ ولی شاید یکی از عواملی باشد که باعث ایجاد افسردگی پس از زایمان می‌شود؛ این نوع افسردگی معمولا بین یک ماهگی تا دوازده ماهگی نوزاد برای مادر یا حتی پدر اتفاق می‌افتد. علائم افسردگی پس از زایمان مانند اندوه پس از زایمان (baby blues) است، با این تفاوت که این علائم بسیار شدیدتر هستند؛ اندوه پس از زایمان معمولا فقط ۲ الی ۳ روز بعد از زایمان به طول می‌انجامد، ولی افسردگی پس از زایمان مدت بیش‌تری ادامه می‌یابد.

علائم افسردگی پس از زایمان معمولا شامل عدم وجود حس مادری (به طور مکرر)، احساس ناامیدی (به عنوان یک مادر)، به آسانی مضطرب و آشفته شدن، نوسانات خلقی بی دلیل، و نگرانی بیش از اندازه در مورد نوزاد می‌شوند. در این شرایط، شدیدا لازم است از یک متخصص کمک گرفته شود، ولی پشتیبانی از جانب دوستان و خانواده نیز از جمله موارد مهم جهت مقابله با این وضعیت به شمار می‌رود. یکی از روش‌های درمان افسردگی پس از زایمان در مادران، انجام ماساژ نوزاد است.

همین حالا ببینید:  ۱۲۵ پرطرفدارترین اسم دختر در ایران از ۱۲۹۷ تا ۱۳۹۷

درمان افسردگی پس از زایمان مادران افسرده با ماساژ نوزاد

شاید پرسش بالا یکی از رایج‌ترین پرسش‌ها درباره‌ی درمان افسردگی پس از زایمان باشد، زیرا بسیاری از افراد مایل هستند بدانند چگونه ماساژ نوزاد می‌تواند به مادران کمک کند بر افسردگی‌شان غلبه کنند؛ با این حال، آگاهی از خواص داروهای مخصوص بیماری‌های روانی نیز در درمان این مشکل بسیار اهمیت دارد. سایت تدسا قصد دارد در این مقاله، به این پرسش پاسخ دهد که چگونه ماساژ نوزاد نیز می‌تواند برای درمان افسردگی پس از زایمان مفید باشد.

۱. بهبود ارتباط میان مادر و نوزاد

یکی از دلایلی که مادران علاقه‌شان را به نوزاد از دست می‌دهند و دچار افسردگی پس از زایمان می‌شوند، عدم درک خواسته‌های نوزاد از جانب آن‌ها است. با این‌که در حقیقت، هیچ مادری نمی‌تواند کاملا تمام مسائل مربوط به نوزادش را درک کند، ولی درک کلی از این مسئله کاملا غریزی است. با وجود این، طبق نتایج مطالعات، وقتی مادران نوزادان‌شان را ماساژ می‌دهند، ارتباط میان مادر و نوزاد بهبود می‌یابد، و در نتیجه، مادر می‌تواند درک بهتری از نوزاد پیدا کند.

۲. کمک به افزایش اعتماد به نفس مادران

مادر مبتلا به افسردگی پس از زایمان همواره (به عنوان یک مادر) احساس سرخوردگی و شکست می‌کند؛ زیرا وی اعتماد به نفس لازم را پیدا نکرده است. برخی مطالعات روانشناختی حقیقت شگفت‌انگیزی را فاش کرده‌اند؛ ماساژ نوزاد به وسیله‌ی مادر یکی بهترین راه‌ها برای بهبود اعتماد به نفس مادر است؛ این کار به مادر نشان می‌دهد، وی به عنوان یک مادر برای نوزادش ارزشمند است.

اساسا، نوزاد دوست دارد ماساژش بدهند؛ بنابراین، وقتی مادر نوزاد را ماساژ می‌دهد، نوزاد با آواهای شیرین‌اش، تماس چشمی و لبخندهای‌اش از مادر قدردانی می‌کند؛ این مسئله از لحاظ روانشناختی برای مادران بسیار مفید است. فعالیت‌های فیزیکی برای درمان بیماری‌های روانی خاصیت‌های فراوانی دارد؛ و ماساژ نوعی فعالیت فیزیکی است که تمام نوزادان و مادران دوست‌اش خواهند داشت.

۳. افزایش هورمون‌های شادی برای درمان افسردگی پس از زایمان

چه چیزهایی درباره‌ی هورمون‌های شادی می‌دانید؟ به طور کلی، هورمون شادی با نام سروتونین شناخته می‌شود. این هورمون برای بدن بسیار ضروری است، زیرا به تنظیم خلق و خو کمک می‌کند و برای پیشگیری از افسردگی مفید است. بنابر تایید شواهد علمی، “‌نوازش‌” می‌تواند هورمون‌های شادی را در بدن افزایش دهد؛ و ماساژ دادن نوزاد یکی از بهترین فعالیت‌هایی است که می‌تواند سطح هورمون‌های شادی را در بدن بالا ببرد، زیرا نوزادان به شدت دوست داشتنی هستند؛ به خصوص، وقتی شاد باشند؛ و نوزادان همیشه هنگام دریافت ماساژ شاد هستند.

۴. برقراری رابطه‌ی بهتر مادر با نوزاد

وقتی درک نوزاد برای مادر دشوار باشد، برخی از مادران ترجیح می‌دهند از نوزاد دوری کنند. در نتیجه‌ی همین مسئله، مادر تعلق خاطرش را نسبت نوزاد از دست می‌دهد. وقتی مادر تعلق خاطر و ارتباطش را نسبت به نوزاد از دست بدهد، شرایط پر استرسی ایجاد می‌شود که می‌تواند به بروز افسردگی پس از زایمان منجر شود. مطالعات ثابت کرده‌اند، ماساژ نوزاد می‌تواند تعلق خاطری قوی میان مادر و نوزاد ایجاد کند؛ به این ترتیب، مادر می‌تواند رابطه‌ی بهتری با نوزاد برقرار کند.

۵. یادگیری فرایند مادر بودن برای درمان افسردگی پس از زایمان

هیچ کلاس آموزشی به صورت تخصصی برای مادر بودن وجود ندارد، زیرا مادر بودن تجربه‌ای در زندگی است که نمی‌توان آن را در همه جا فرا گرفت. همان طور که پیش‌تر ذکر شد، مراقبت از نوزاد یک سرگرمی محسوب نمی‌شود، ولی وقتی ترفند مناسب را یاد بگیرید، می‌توانید فراتر از یک قهرمان برای نوزادتان مادری کنید؛ و وقتی به درجه‌ی یک مادر قهرمان برسید افسردگی پس از زایمان از شما دور خواهد شد.

همین حالا ببینید: مشکلات سلامت روانی کودکان

۶. ایجاد تعلق خاطری قوی میان مادر و نوزاد

تعلق خاطر میان مادر و نوزاد بسیار حائز اهمیت است؛ به خصوص برای نوزاد. مادر برای نوزاد یعنی همه چیز. وقتی تعلق خاطری وجود نداشته باشد، نه تنها مادر بلکه نوزاد نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. آیا تا به حال احساس کرده‌اید در این دنیا آدم تنهایی هستید؟ فقط کافی است تصور کنید، نوزاد کوچک‌تان دائما چنین احساسی دارد. ماساژ نوزاد برای مادران یکی از راه‌هایی است که به وسیله‌ی آن می‌توانید تعلق خاطر قوی‌تری ایجاد کنید.

۷. ایجاد یک رابطه طبیعی برای درمان افسردگی پس از زایمان

همان‌طور که در قسمت بالا عنوان شد، تعلق خاطر میان مادر و نوزاد نه تنها برای مادر، بلکه برای نوزاد نیز بسیار حائز اهمیت است. مطالعاتی در خصوص کیفیت رشد نوزادانی به عمل آمده‌ است که توسط مادرانی بزرگ شده‌اند که به آن‌ها عشق می‌ورزند؛ در این مطالعات وضعیت این نوزادان با دسته‌ی دیگری از نوزادان که با عشق مادران‌شان پرورش نیافته‌اند، مقایسه شده است. تجربه‌ی طبیعی کودکانه تاثیر چشمگیری بر رشد و پرورش کودکان دارد. به همین دلیل، ابتلای مادر به افسردگی پس از زایمان باعث می‌شود کودکان از تجربه‌ی طبیعی کودکانه، و احتمالا از داشتن یک زندگی معمولی در آینده محروم بمانند.

۸. بهبود درک مادران درباره‌ی نوزادان‌شان

هیچ کس به خوبی مادران نمی‌تواند نوزادان را درک کند. اگر مادر به دلیل ابتلا به افسردگی پس از زایمان، علاقه‌اش را نسبت به نوزادش از دست بدهد، مشکل‌شان می‌تواند واقعا حاد شود، زیرا این وضعیت نه تنها تجربه‌ی روانی فعلی نوزاد، بلکه آینده‌‌اش را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر فردی را می‌شناسید که به افسردگی پس از زایمان مبتلا شده است، از وی بخواهید در کلاس‌های آموزشی ماساژ شرکت کند؛ به این ترتیب می‌تواند درک بهتری از وضعیت نوزادش داشته باشد؛ وقتی مادر به درک بهتری نسبت به نوزادش برسد، مشکلاتی از قبیل افسردگی پس از زایمان به طور طبیعی بر طرف خواهند شد.

۹. لحظات خوش مادر بودن

یکی از چیزهای ارزشمندی که مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان از آن محروم هستند، لحظات خوش مادر بودن است. با این‌که هیچ کتاب جامعی درباره‌ این‌که چگونه مادر خوبی باشیم، وجود ندارد، ولی فرایند مادری کردن درسی ارزشمند است که از زندگی فرا خواهید گرفت.

مادر بودن می‌تواند کار فوق‌العاده استرس‌زایی باشد، ولی فارغ از آن، دنیای مادران فوق‌العاده‌ شیرین نیز هست. افسردگی پس از زایمان می‌تواند مانند یک مانع بزرگ، لذت‌های دنیای شیرین مادرانگی را از بین ببرد. مادر بودن از جمله تجربیات زندگی است که فقط مادران می‌توانند داشته باشند. عدم درمان افسردگی پس از زایمان، نه تنها بر مادران تاثیر منفی می‌گذارد، بلکه رشد روانی نوزاد را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. فارغ از این مسئله، پشتیبانی مستقیم از جانب دوستان و افراد خانواده نیز حائز اهمیت است؛ به این ترتیب، مادر می‌تواند بر مشکلات‌اش غلبه کند.

به علاوه، با آگاهی از خواص برخی تمرینات ورزشی برای سلامت روان می‌توانید علائم افسردگی پس از زایمان را کاهش دهید. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که خواص ماساژ نوزاد برای مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان، یعنی هر آن‌چه در طول این مقاله گفته شد، صرفا ادعا نیستند و توسط متخصصان به اثبات رسیده‌اند.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website