0
  • No products in the cart.
 

امکان جهش کروکدیل های نارنجی غارنشین به گونه ای جدید

کروکودیل های نارنجی غارنشین آفریقا

امکان جهش کروکدیل های نارنجی غارنشین به گونه ای جدید

باستانشناسی در سال 2008 کشف کرد که کروکودیل هایی در غارهای دورافتاده گابون زندگی می کنند. اکنون مطالعات ژنتیک اشاره می کنند که کروکودیل های عجیب این غار به احتمال زیاد در فرآیند تکامل و جهش به گونه جدید قرار دارند.

به نظر می رسد این جمله ای از کتاب های کودکان باشد: نارنجی است، در یک غار ساکن است و با خفاش ها و جیرجیرک ها زندگی می کند. اما این موضوع داستان جن و پریان نیست – بلکه داستان عجیب تری درباره گروهی از کروکودیل های کوتاه آفریقایی است که با زندگی در تاریکی محض سازگاری پیدا کرده اند. ریچارد اوسلیسلی کسی که این کروکودیل ها را در سال 2008 کشف کرد، گفت: می توانیم بگوییم گونه ای در حال جهش داریم، زیرا (کروکودیل های غارنشین) ویژگی های ژنتیکی (haplotype) متفاوتی دارند. این جانور غذای متفاوتی دارد و با زندگی در دنیای زیرزمین سازگار شده است. اوسلیسلی، باستانشناسی که سال ها تاریخ گابون را مطالعه کرده است، با هدف جستجوی نشانه هایی از انسان ماقبل تاریخ نظیر کنده کاری ها و نقاشی هایی بر روی صخره ها وارد غار آباندا در گابون شد. در عوض کروکودیل هایی در فضای بزرگی پر از آب پیدا کرد. دو سال بعد با اولویر تستا، دانشمند غارشناس، و متیو شرلی، متخصص کروکودیل شناس، به غار بازگشت. سپس وقتی اولین کروکودیل غار را خارج کردند، متوجه شدند پوستش مثل کروکودیل های کوتاه دیگر آفریقا خاکستری (تقریباً خاکستری مایل به زرد) نیست و نارنجی است. این تیم در حدود 30 سر کروکودیل در این غار پیدا کردند که 10 سر از آن ها نارنجی هستند که احتمالاً تعداد بیشتری از آن ها هنوز پیدا نشده اند. این محققان معتقدند کروکودیل های جوان می توانند از سیستم غار به وسیله دهانه های متعدد آن خارج شوند اما وقتی که به اندازه مشخصی می رسند، بقیه روزهایشان را دور از نور خورشید می گذرانند. اوسلیسلی گفت: آن ها به نوعی در زندان خود زندگی می کنند. آن ها از خفاش هایی که به تعداد فراوان در این غارها زندگی می کنند و هجوم جمعیت جیرجیرک هایی که بر روی دیوارهای غار زندگی می کنند، تغذیه می کنند. کروکودیل های مسن تر با گذشت زمان نارنجی می شوند. تئوری این دانشمندان این است که دلیل تغییر رنگ این کروکودیل ها بیش از حد ماندن در ترکیب آب آلکالین دار و فضولات خفاش است. کروکودیل ها موجوداتی خونسرد هستند به این معنی که برای زنده ماندن و رشد کردن به گرمای محیط نیاز دارند. اما اوسلیسلی می گوید شرایط کروکودیل های غارنشین چندان هم با کروکودیل های دیگر تفاوت ندارد: همه آن ها در تاریکی شکار می کنند – کروکودیل های کوتاه آفریقایی در اصل شب رو هستند – و درجه حرارت آب های غار ثابت بوده و درجه رطوبت غار 22 درجه سلسیوس است (71 درجه فارنهایت). کروکودیل های کوتاه آفریقایی، که در بخش های غربی و مرکزی آفریقا پیدا شدند، کوچک ترین کروکودیل های جهان و گونه منحصر به فردی هستند طولشان حداکثر به 2 متر می رسد. با این وجود، اکثر آن ها هرگز بیش تر از 5/1 متر رشد نمی کنند. تحقیقات سال های اخیر نشان می دهد که در واقع سه گونه متفاوت در این منطقه وجود دارند – البته غیر از کروکودیل های عجیب غارها.

جالب است بدانید شواهد ژنتیکی نشان می دهند این کروکودیل های غارنشین به احتمال زیاد از نسل های بیرونیشان جدا شده اند. یکی از هپلوتایپ های – مجموعه ای از ژن های والدینشان – کروکودیل های غارنشین در نسل کروکودیل های کوتاه آفریقایی بیرون از غار یافت نشد. اوسلیسلی تشریح کرد کروکودیل های غار آباندا به خاطر تمایز ژنتیکیشان جلب توجه می کنند. وی می گوید این گروه غارنشین هزاران سال پیش از نسل های خود که در بیرون از غارها زندگی می کرده اند، جدا شده اند. اما DNA کروکودیل های غارنشین این سوال را به ذهن متبادر می کند که: این حیوانات در کجا جفت گیری می کنند؟ احتمالاً کوچک ترهایشان جرات به خرج داده و برای جفت گیری از غار خارج شده اند. اما کروکودیل های بزرگ تری که جا خوش کرده اند: آیا آن ها درون غارها جفت گیری می کنند؟ – رفتاری که تاکنون ثبت نشده است. و آیا همه آن ها از جفت گیری منصرف شده اند؟ کروکودیل های کوتاه آفریقایی معمولاً برای تخم هایشان به گیاهان نیاز دارند اما هیچ گیاهی در عمق غارها پیدا نمی شود. یا آیا کروکودیل های بزرگ از این غارها فقط به صورت فصلی استفاده می کنند؟ و سپس در فصل مرطوب راهی برای جفت گیری در بیرون از غار پیدا می کنند. این محققان بر این باورند که این کروکودیل ها به چند دلیل نظیر داشتن منبع ثابتی از خفاش ها و جیرجیرک ها و در امان بودن از شکارچیان – مثل ما انسان ها، از این غارها استفاده می کنند.

اوسلیسلی گفت: ما خوش شانس هستیم زیرا بومیان این منطقه از وارد شدن به این غارها می ترسند. فروش گوشت این حیوانات مثل حیوانات فراوان دیگر آفریقا تلفات زیادی به بار آورده است. گوشت کروکودیل های کوتاه برای بومیان این منطقه بسیار با ارزش است و گرفتن این گونه ها به خاطر کوچکیشان و این حقیقت که آن ها نسبت به سایر کروکودیل ها کمتر تهاجمی هستند، آسان تر است. آن ها هم اکنون در لیست قرمز IUCN به عنوان گونه ای آسیب پذیر طبقه بندی شده اند. این تیم در بازگشتشان به غار در سال 2015 مسیرهای جدیدی در غار کشف کردند و ثبت کردند که کروکودیل های نارنجی غار در فصل مرطوب نیز در غار سکونت داشتند. اوسلیسلی اکنون در تلاش است برای حفاظت از این خزندگان در حال جهش عجیب، این منطقه را به پارک حیات وحش تبدیل کند. تنها جایی که در دنیا چنین رفتاری از کروکودیل ها مشاهده شده است.

تهیه شده توسط تیم R&D تدسا

منبع: The Guardian

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website