0
  • No products in the cart.
 

خشکی پوست دست و درمان خانگی

درمان زبری دست

خشکی پوست دست و درمان خانگی

 ۱۰ درمان خانگی خشکی و زبری دست ها

دست‌ها یکی از پرکارترین قسمت‌های بدن شما هستند، چرا که برای انجام کارهای زیادی در طول روز استفاده می‌شوند. بسیاری از آدم‌ها از دستان‌شان مراقبت نمی‌کنند و در نتیجه زبری و خشکی پوست دست ها چیزی است که نصیب‌شان می‌شود، انگار که آن‌ها به آدم مسن‌تری تعلق دارند. در ادامه این نوشتار با درمان خشکی پوست دست و ۱۰ درمان خانگی خشکی و زبری دست ها آشنا می شویم.

درمان خشکی پوست دست

عوامل زیادی هستند که می‌توانند دست‌ها را خشک کنند از جمله هوای خشک، هوای سرد، کم بودن رطوبت، قرار گرفتن در معرض آفتاب، شستشوی بیش از حد دست یا زیاد خیس کردن دست‌ها، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر، شنا کردن در استخرهای کلردار و استفاده از صابون.

عوامل دیگری مانند بیماری‌های پوستی از جمله پسوریازیس و اگزما، و همچنین آلرژن‌ها و بعضی از داروها نیز می‌توانند در خشک شدن دست‌ها نقش داشته باشند.

اما امیدتان را از دست ندهید. شما می‌توانید دستان‌تان را با یک برنامه‌ی درست مراقبت از پوست و استفاده‌ی محصولات مناسب تغذیه کنید و دوباره نرمی و زیبایی را به آن‌ها بازگردانید. شما همچنین می‌توانید روش‌های خانگی قیدشده در این نوشتار را امتحان کنید تا از دستانی نرم‌تر و جوان‌تر برخوردار شوید.

روش های خانگی برای درمان خشکی پوست دست

در این نوشتار با ۱۰ درمان خشکی پوست دست آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

۱. روغن زیتون

آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب سالم موجود در روغن زیتون برای درمان دست‌های خشک مناسب هستند. این روغن پوست شما را نرم، نرم و مرطوب نگه می‌دارد. علاوه بر این، دارای خواص زیادی برای پیشگیری از پیری پوست است.

* دست‌های‌تان را با روغن زیتون گرم دو بار در روز و هر بار به مدت 5 تا 10 دقیقه ماساژ دهید تا از دست‌هایی نرم و صاف برخوردار شوید.

* مقدار برابری از روغن زیتون و شکر ریز را با هم مخلوط کنید. این اسکراب خانگی را روی دستان‌تان بمالید و به مدت چند دقیقه آن را به صورت حرکات دایره‌ای روی دست مالش بدهید. 5 دقیقه صبر کنید، سپس آن را با آب گرم بشویید، دست‌ها را خشک کنید و کمی مرطوب‌کننده‌ی سبک بزنید. از این روش دو بار در هفته استفاده کنید تا دست‌هایی نرم و زیبا به دست بیاورید.

بهترین خوراکی برای افزایش میل جنسی زنان و مردان, جوی دوسر

۲. بلغور جوی دوسر

جوی دوسر یکی دیگر از مواد شفادهنده‌ی عالی برای دست‌های خشک و زبر است. این ماده یک عامل طبیعی پاک‌کننده و رویه‌ساب است که پوست شما را خشک نمی‌کند. علاوه بر این، پروتئین موجود در آن به جلوگیری از کم شدن آب پوست کمک می‌کند و رطوبت پوست را حفظ می‌کند.

درمان خشکی و زبری دست‌ها با استفاده از جوی دوسر:

– 2 قاشق غذاخوری بلغور جوی دوسر، نصف تا 1 قاشق چایخوری عسل و کمی آب را با هم مخلوط کنید تا خمیری حاصل شود. شما همچنین می‌توانید کمی آب لیموی تازه به این ترکیب اضافه کنید.

– این خمیر را روی دستان‌تان مالش بدهید.

– اجازه بدهید خمیر به مدت 10 دقیقه روی دست بماند و سپس آن را با آب گرم بشویید.

این روش درمانی را یک بار در هفته را دنبال کنید.

۳. روغن نارگیل

ترکیب منحصر به فرد اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل برای پوست خشک، از جمله دست‌های زبر شما مناسب است. علاوه بر این، روغن نارگیل پوستی را که در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه‌ی ماوراء بنفش (UV) مضر خورشید آسیب‌ دیده، نرم می‌کند.

۱.  روغن نارگیل فرابکر گرم را روی دست‌های‌تان استعمال کنید.

۲. قبل از رفتن به رختخواب دست‌ها را به مدت حدود 5 دقیقه به صورت حرکات دایره‌ای ماساژ بدهید.

۳. برای رسیدن به بهترین نتایج ممکن، شب تا صبح دستکش بپوشید.

۴. این درمان خشکی پوست دست را به طور روزانه تکرار کنید.

شما همچنین می‌توانید از روغن آووکادو، جوجوبا، هسته‌ی انگور یا روغن بادام برای ماساژ دست‌ها استفاده کنید.

۴. خامه

مقدار بالای چربی موجود در خامه به عنوان یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی برای دست‌های خشک و زبر عمل می‌کند. علاوه بر این، اسید لاکتیک موجود در آن پوست خشک را رویه‌سابی می‌کند و سبب حفظ سطح pH پوست می‌شود.

* خامه‌ی تازه را روی دستان‌تان مالش بدهید. اجازه دهيد 10 دقيقه بماند، سپس دست‌ها را با آب ولرم بشویید. شما می‌توانید این روش درمانی را هر روز استفاده کنید.

* روش دیگر درمان خشکی پوست دست این است که، 2 قاشق چایخوری خامه و 2 قاشق غذاخوری پودر نخودچی را مخلوط کنید. این خمیر را روی دستان‌تان قرار بدهید. اجازه بدهید به مدت 15 دقیقه بماند و بعد آن را با آب ولرم شستشو بدهید. این روش درمانی را 2 تا 3 بار در هفته انجام دهید.

سندروم سوزش دهان, عسل

۵. عسل

عسل یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی است که خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد میکروبی و نم‌نگهدار دارد. این ماده به حبس شدن رطوبت در پوست کمک می‌کند و دست‌هایی نرم و صاف به شما می‌دهد. علاوه بر این، عسل اثرات ضد پیری برای پوست هم دارد.

* مقدار کمی عسل را روی دست‌ها بمالید و اجازه بدهید حدود 10 دقیقه بماند. سپس آن را با آب ولرم بشویید. 1 یا 2 بار در روز این روش درمانی را تکرار کنید تا از دست‌هایی نرم برخوردار شوید.

* روش دیگر درمان خشکی پوست دست این است که می‌توانید مقادیر مساوی عسل و گلیسیرین را با هم مخلوط کنید. ترکیب حاصل را روی دست‌ها بمالید، 10 دقیقه صبر کنید و سپس آن را با آب ولرم شستشو بدهید. این روش درمانی را یک بار در روز انجام دهید.

* روش دیگری هم برای استفاده از عسل جهت نرمی دست‌ها وجود دارد به این ترتیب که ابتدا چند قطره آب لیمو و روغن زیتون را به 2 قاشق چایخوری عسل اضافه کنید. ترکیب حاصل را روی دستان‌تان قرار دهید و در نهایت آن را با آب گرم بشویید. چند بار در هفته از این روش درمانی استفاده کنید.

۶. آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا حاوی خواص مرطوب‌کننده‌ی طبیعی است که به حفظ رطوبت پوست خشک و زبر کمک می‌کنند. به علاوه، این گیاه یک لایه‌ی محافظ روی پوست ایجاد می‌کند و سلامت پوست را بهبود می‌بخشد.

۱. یک برگ تازه‌ی آلوئه‌ورا را باز کنید و ماده‌ی ژل مانند را از آن خارج کنید.

۲. ژل را روی دستان‌تان قرار دهید و به مدت چند دقیقه دست‌ها را آرام ماساژ دهید.

۳. اجازه بدهید ژل به مدت 10 تا 15 دقیقه روی دست بماند، سپس آن را با آب ولرم بشویید.

۴. از این روش درمانی 1 یا 2 بار در روز استفاده کنید.

۷. آب لیمو

آبلیمو پاک‌کننده‌ی مناسبی برای پوست است که به شما کمک می‌کند تا دست‌ها را نرم و صاف کنید. در عین حال، این ماده رنگ پوست را بهبود می‌بخشد و لکه‌های پوستی روی دستان‌تان را روشن می‌کند.

* مقادیر مساوی از آبلیمو، عسل و جوش شیرین را به طور کامل با هم مخلوط کنید. سپس ترکیب حاصل را روی دستان‌تان قرار دهید. به مدت یک دقیقه دست‌ها را ماساژ بدهید، اجازه بدهید ترکیب به مدت 5 دقیقه بماند و سپس دست‌ها را با آب گرم بشویید. این روش درمانی را یک یا دو بار در هفته تکرار کنید تا دست‌هایی نرم و جوان به دست بیاورید.

* شما همچنین می‌توانید آب یک لیمو و مقداری عسل را به یک لگن کوچک که با آب ولرم پر شده است اضافه کنید. دست‌ها را در حدود 10 دقیقه در این ترکیب خیس کنید. سپس دست‌ها را به صورت ضربه‌ای با حوله خشک کنید، در نهایت کمی روغن ویتامین E یا روغن زیتون را برای حفظ رطوبت پوست روی دست‌ها بمالید. چند بار در هفته از این روش درمانی استفاده کنید.

۸. ماست

ماست یکی دیگر از مواد هیدراته‌کننده‌ی طبیعی است که می‌تواند به مبارزه با دست‌های خشک و زبر کمک کند. علاوه بر این، اسید لاکتیک موجود در ماست مانند یک پاک‌کننده‌ی طبیعی و عامل رویه‌ساب برای حذف سلول‌های مرده‌ی پوست عمل می‌کند.

* یک قاشق غذاخوری ماست ساده را روی دستان‌تان بمالید و به مدت 5 دقیقه ماساژ دهید. اجازه بدهید 10 دقیقه ماست روی دست‌ها بماند، سپس آن را با آب گرم بشویید. این روش درمانی را هر روز یا یک روز در میان دیر انجام دهید.

* روش دیگر این است که، 3 قاشق چایخوری ماست ساده و 1 قاشق غذاخوری آرد نخودچی، را با هم مخلوط کنید. خمیر به دست آمده را روی دستان‌تان قرار دهید و اجازه بدهید خودش خشک شود. در نهایت، آن را با آب ولرم بشویید. از این درمان 1 یا 2 بار در هفته استفاده کنید.

۹. موز کاملا رسیده

موز خیلی رسیده، به علت خواص مرطوب کننده‌ای که دارد، می‌تواند درمان خانگی مناسبی برای پوست خشک و زبر باشد. این میوه همچنین به درمان چین و چروک و خطوط ریز روی پوست‌تان کمک می‌کند. برای استفاده از موز رسیده جهت درمان خشکی و زبری پوست،‌ به روش زیر عمل کنید:

۱. یک موز حسابی رسیده را له کنید تا خمیر سفتی حاصل شود و بعد آن را روی دست‌تان پخش کنید. اجازه بدهید حدود 30 دقیقه بماند و در نهایت آن را با آب گرم شستشو دهید. پس از شستن دست‌ها، نرم‌کننده بزنید.

۲. روش دیگر این است که می‌توانید نصف موز رسیده را له کنید، کمی عسل و روغن زیتون به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. خمیر به دست آمده را روی دستان‌تان قرار دهید و اجازه بدهید به مدت 15 تا 20 دقیقه بماند. در نهایت آن را آب ولرم بشویید، و سپس با آب سرد دست‌ها را مجددا شستشو دهید تا رطوبت درون پوست حبس شود.

هر یک از این روش‌های درمان خشکی پوست دست را دست کم یک بار در هفته استفاده کنید.

۱۰. آووکادو

آووکادو حاوی ویتامین A، C و E و همچنین چربی‌های غیر اشباع است که کمک می‌کنند تا خشکی پوست را از بین ببرید. به علاوه، این خواص آووکادو با کاهش شلی پوست، باعث می‌شوند که دست‌های‌تان ظاهر جوان‌تری داشته باشند.

* گوشت نصف یک آووکادوی رسیده و 1 قاشق غذاخوری عسل را با هم مخلوط کنید. این خمیر را روی دست‌های‌تان قرار دهید. اجازه بدهید به مدت 10 دقیقه بماند و بعد آن را با آب سرد شستشو دهید. این روش درمانی را چند بار در هفته انجام دهید.

* همچنین می‌توانید از روغن آووکادو برای ماساژ دست‌ها یک بار در روز و  قبل از حمام استفاده کنید.

* نکات پایانی

– از به کار بردن صابون‌های قوی برای شستن دست‌ها پرهیز کنید.

– برای خشک کردن دست‌های خیس از خشک‌کن‌های دمنده‌ی هوای گرم استفاده نکنید. در عوض، دست‌ها را با دستمال کاغذی یا حوله‌ی نرم خشک کنید.

– هنگام انجام کارهای خانگی یا باغبانی دستکش پنبه‌ای بپوشید. این کار به محافظت از دستان شما در برابر آسیب کمک خواهد کرد.

– دست‌ها را دست کم یک بار در هفته برای از بین بردن سلول‌های قدیمی، خشک و کدر پوست رویه‌سابی کنید.

– در زمستان کرم مرطوب‌کننده بزنید تا از خشک شدن و زبری دست‌ها جلوگیری کنید.

– هنگامی که در باشگاه مشغول انجام تمرینات ورزشی هستید، به خصوص با دمبل و وزنه، برای جلوگیری از پینه زدن دست که باعث زبر و خشن شدن پوست می‌شوند، دستکش بپوشید.

– قبل از رفتن به رختخواب، کرم دست یا مرطوب‌کننده روی دست‌ها بزنید و شب تا صبح دستکش بپوشید.

– غذاهایی که دارای ویتامین و مواد مغذی فراوان هستند بخورید. خوراکی‌های مغزی به پوست‌تان درخشش طبیعی می‌دهند.

– به اندازه‌ی کافی آب بنوشید تا بتوانید هم پوست و هم بدن‌تان را هیدراته نگه دارید.

– انگشتان دست، کف دست‌ها و دست‌ها را به مدت ۱۰ دقیقه در روز آرام ماساژ دهید تا گردش خون در این ناحیه افزایش بیابد.

– برای محافظت از پوست دست‌ها در برابر اشعه‌ی UV خورشید که بسیار مضر است، کرم ضد آفتاب روی دست‌ها بزنید و بعد از شستن آن‌ها مجددا کرم بزنید.

– دست‌های‌تان را با آب خیلی گرم یا خیلی سرد سرد نشویید.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website