0
  • No products in the cart.
 

درمان درد: ۲۰ درمان خانگی و طبیعی دردهای بدن

درمان درد: ۲۰ درمان خانگی و طبیعی دردهای بدن

درمان‌های طبیعی قدرتمند و موثر بسیاری برای رفع التهاب و درمان درد وجود دارند؛ این درمان های طبیعی به آدم‌هایی که برای حفظ تن‌درستی‌شان به طب کل‌نگر باور دارند، کمک ‌می‌کنند از مصرف دارو پرهیز کنند، و حقیقتا به دنبال درمان علت‌های ریشه‌ای بیماری‌شان باشند. در ادامه این نوشتار با ۲۰ درمان خانگی و طبیعی دردهای بدن آشنا می شویم.

مکمل های طبیعی برای درمان درد

مکمل‌های طبیعی مانند داروهای تولیدی شیمیایی نیستند. در ابتدا باید گفت، مکمل‌های طبیعی از مواد طبیعی ساخته شده‌اند، و در صورت مصرف مناسب و طبق برنامه‌ی تعیین شده، نسبت به داروهای شیمیایی مسمومیت کم‌تری ایجاد می‌کنند، و در نتیجه، ضرر کم‌تری به بدن می‌رسانند. بسیاری از داروهای شیمیایی تجویزی و هم‌چنین داروهای بدون نسخه، حتی در دوزهای مصرفی پایین، سمی هستند و باعث بروز اثرات منفی کوتاه مدت بر کبد، کلیه، و مجاری گوارشی می‌شوند. چنان‌چه داروهای شیمیایی را برای طولانی مدت یا ناهماهنگ با دستور پزشک مصرف کنید، ممکن است آسیب‌های جدی به اندام‌های بدن‌تان وارد کنید. چرا؟‌

زیرا داروها، بر خلاف روش‌های طبیعی برای درمان التهاب و درد، در آزمایشگاه‌ها تولید می‌شوند، و بدن‌مان توانایی کامل را برای گوارش و تجزیه‌ی آن‌ها ندارد. به علاوه، داروها باید به طور باور نکردنی قوی باشند تا بتوانند علائم امراضی از قبیل درد و التهاب را به سرعت تسکین دهند. اثربخشی این داروها برای کوتاه مدت خوب است، ولی در بلند مدت می‌تواند مضر باشد. بدن نمی‌تواند این داروها را به اندازه‌ی کافی متابولیزه (سوخت و ساز) کند؛ به این ترتیب، قادر نیست از آسیب‌های جدید و عوارض جانبی این داروها پیشگیری کند.

ترکیبات مواد طبیعی ضد درد

از سویی دیگر، داروهای طبیعی از مواد طبیعی ساخته می‌شوند. این مواد شامل برگ‌ها، شاخه‌های کوچک، میوه‌ها، پوست درختان، ریشه‌ها، ویره‌ها، ویتامین‌ها، و مواد معدنی هستند. این مواد طبیعی تحت مقررات سازمان غذا و دارو آمریکا نیستند، زیرا از لحاظ فنی جزء مواد غذایی محسوب می‌شوند. اگر به گیاه‌شناسی و گیاهان دارویی باور دارید – همان طور که بسیاری از فرهنگ‌های سنتی نیز باور دارند – رژیم غذایی‌تان را به گونه‌ای اصلاح کنید تا بتوانید از این گیاهان دارویی در غذاهای‌تان استفاده کنید. با وجود این، برای درمان وضعیت‌های دردناک و مزمن، نظیر آرتریت، باید در هر وعده‌ی غذایی‌تان از این گیاهان دارویی استفاده کنید. افزودن این مواد طبیعی به شکل مکمل‌ به رژیم غذایی‌تان، روش بسیار خوبی برای بهره‌مندی از فواید آن‌ها به شمار می‌رود.

علاوه بر سایر روش‌ها و استراتژی‌هایی که می‌توانند به درمان بیماری‌ها کمک کنند، در این مقاله توصیه می‌کنیم از داروهایی طبیعی استفاده کنید که می‌توانند درد و التهاب را کاهش دهند، از سلامت مفاصل محافظت کنند، و بدون هیچ عارضه‌ی جانبی ناراحتی‌های‌تان را درمان کنند. در این مقاله،‌ سایت بازده به معرفی کلی ۲۰ فرمول مکمل‌های مختلف یا ماده‌ی تشکیل دهنده‌ی موجود در فرمول‌بندی این مکمل‌ها می‌پردازد. هنگام مطالعه‌ی هر مورد، وضعیت خاص بیماری‌تان را به یاد بیاورید و بررسی کنید کدام گزینه‌ی نسبت به سایرین برای درمان وضعیت‌تان موثرتر است.

درمان درد با روش های طبیعی و خانگی

۱. ترکیب غیر صابونی آووکادو و سویا (ASU)

این ترکیب که از عصاره‌ی گیاهی روغن‌های آووکادو و سویا ساخته می‌شود، می‌تواند به کاهش سرعت پیشرفت آرتروز کمک کند. این مکمل سرعت فرایند تولید مواد شیمیایی التهابی را در بدن کاهش می‌دهد، و در نتیجه، باعث کند شدن فرایند تجزیه‌ی غضروف در مفاصل می‌شود. هم‌چنین، طبق یافته‌های علمی، این مکمل باعث تحریک رشد سلول‌های جدید غضروفی می‌شود. این مکمل را می‌توانید به شکل کپسول، و با میزان مصرف توصیه‌ی شده‌ی روزانه ۳۰۰ میلی گرم تهیه کنید.

۲. گیاه بوسولیا (کندر)

گیاه بوسولیا یا همان گیاه کندر که در طب آیورودا، طب سنتی هندی، کاربرد دارد، برای درمان وضعیت‌های التهابی مفید است.صمغ کندر که عصاره‌ی درخت هندی بوسولیا (کندر) است، قرن‌ها است به عنوان دارویی برای درمان درد و التهاب به کار می‌رود. این داروی گیاهی با مهار کردن سیتوکین‌های پیش التهابی که باعث شروع فرایند التهاب می‌شوند، در آن نواحی از بدن که به التهاب مزمن دچار شده‌اند، اثر ضد التهابی از خود به جای می‌گذارد. به علاوه، پژوهش‌ها نشان می‌دهند، اسیدهای موجود در عصاره‌ی بوسولیا (کندر) باعث توقف تشکیل سلول‌های ایمنی خاصی به نام لکوترین می‌شوند؛ لکوترین یکی از عوامل ایجاد التهاب در بدن است. این اثر عصاره‌ی بوسولیا به خون امکان می‌دهد بدون مانع در مفاصل جریان داشته باشد، و باعث درمان و بهبود توان حرکتی بیمار شود.

۳. ریشه‌ی بابا آدم

ریشه‌ی بابا آدم از جمله داروهای گیاهی و طبیعی است که کاربرد گسترده‌ای در درمان وضعیت‌هایی نظیر درد آرتریت، ورم مفاصل، و روماتیسم دارد. مطالعات بالینی نشان داده‌اند، ریشه‌ی بابا آدم، قدرتمندتر از هر داروی دیگر، دارای بیش‌ترین تاثیر در تصفیه‌ی خون و کمک به بدن در خلاصی از شر سموم زیان‌آور، و رفع گرفتگی و انباشت اخلاط در دستگاه‌های گردش خون،لنفاوی، تنفسی، و ادراری بدن است. به گفته‌ی دانشمندان، ریشه‌ی بابا آدم می‌تواند با اثربخشی بر کبد و کلیه‌ها، به پاکسازی و دفع سریع سموم و آلودگی‌های طولانی مدت از خون کمک کند.

نتایج مطالعات بالینی تایید کرده‌اند، مصرف ریشه‌ی بابا آدم برای آن دسته از بیماران مبتلا به آرتریت که مقدار زیادی تیلنول(یا استامینوفن) مصرف کرده‌اند، می‌تواند باعث محافظت از سلول‌های کبد در برابر آسیب‌های ناشی از مصرف دارویاستامینوفن شود. به اعتقاد دانشمندان، ریشه‌ي بابا آدم می‌تواند به تحریک کیسه‌ی صفرا و بازسازی سلول‌های کبد نیز کمک کند.

۴. ستیل میریستولئات (CMO)

ستیل میریستولئات (CMO) یک اسید چرب است؛ این ماده نوعی اسید چرب اتیل استر است که از روغن پیه‌ی گاو تهیه می‌شود. با این‌که این ماده شبیه روغن ماهی است، به طرز مخصوصی برای کمک به مفاصل ساخته می‌شود؛ زیرا این ماده می‌تواند به عنوان یک روان کننده‌ی سلولی عمل کند. مطالعات بالینی نشان می‌دهند، ستیل میریستولئات (CMO) ترکیب ضد التهابی طبیعی موثری است که باعث بهبود سلامت و کارکرد مفصل می‌شود. این ترکیب با روان‌سازی مفصل در سطح سلولی، انعطاف پذیری و دامنه‌ی حرکتی آن را افزایش می‌دهد. این اسید چرب باعث کاهش التهاب، به ویژه در مفاصل، و روان‌سازی حرکت می‌شود. به عبارت دیگر، این ترکیب باعث افزایش مایعاتی می‌شود که فضای میان استخوان‌های مفصل را نرم می‌کنند.

طبق گزارش‌های علمی، ستیل میریستولئات (CMO) بر تغییر در سطوح سلولی – از داخل غشای سلول – تاثیر می‌گذارد. این اسید چرب به کاهش و پیشگیری از تجزیه‌ی غضروف مفصل کمک می‌کند. این اثربخشی، برای بیماران مبتلا به آرتروز دژنراتیو (تباه کننده) فایده‌ی ویژه‌ای دارد. به گزارش مجله روماتولوژی در خصوص نتایج یک مطالعه‌ی دو سو کور که بر بیماران مبتلا به آرتروز زانو به عمل آمد، گروهی از بیماران که تحت درمان ستیل میریستولئات (CMO) در آمده بودند، در مقایسه با گروه پلاسیبو (دارونما)، بهبود قابل توجهی حاصل کردند. در حقیقت، دانشمندان آن چنان تحت تاثیر نتایج درمانی ستیل میریستولئات (CMO) قرار گرفتند که اعلام کردند، “‌از این دارو می‌توان به عنوان جایگزین داروهای ضد التهاب غیراستروئیدیبرای درمان آرتروز استفاده کرد.‌”‌

۵. کندروایتین سولفات

داخل غضروف موجود در اطراف مفاصل، ماده‌ای شیمیایی قرار دارد به نام کندروایتین. این ماده به صورت طبیعی در بدن تولید می‌شود. با افزایش سن، تامین طبیعی این ماده در بدن شروع به کاهش می‌کند. کاهش میزان کندروایتین موجود در غضروف به عنوان علت اصلی بروز درد مفصل شناخته می‌شود. به علاوه، غضروف مفاصل، به مرور زمان، در اثر استهلاک تجزیه می‌شود، و در نتیجه، باعث بروز آرتروز در افراد می‌شود. بدن انسان به خودی خود نمی‌تواند غضروف را بازسازی کند، ولی می‌توانیم با مصرف مکملی به نام کندروایتین سولفات به حل این مشکل کمک کنیم.

مطالعات نشان می‌دهند، این مکمل می‌تواند به کاهش سرعت این فرایند دژنراتیو (تباه کننده) و کاهش طبیعی درد آرتریت کمک کند. کندروایتین سولفات از غضروف گاو و سایر حیوانات تهیه می‌شود، و غالبا به همراه سایر مکمل‌ها نظیر گلوکزامین ومنگنز استفاده می‌شود.

۶. بیوفلاونوئیدهای مرکبات

بیوفلاونوئیدهای موجود در مرکبات که گاهی اوقات به آن‌ها ویتامین P نیز گفته می‌شود، باعث بهبود جذب ویتامین C در بدن می‌شوند و به عنوان یک آنتی‌اکسیدان مهم در بدن عمل می‌کنند. هم‌چنین، فلاونوئیدها باعث مهار آنزیم‌های کلاژناز و الاستازمی‌شوند؛ این دو آنزیم مسئول تجزیه‌ی بافت همبند هستند. تجزیه‌ی بافت همبند یکی از عوامل ایجاد بیماری آرتریت به شمار می‌رود. فلاونوئیدها به تقویت ساختار طبیعی کلاژن، بهبود استحکام بافت همبند، محافظت از بدن در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد، و درمان عالی و طبیعی التهاب و درد کمک می‌کنند.

۷. گیاه پنجه‌ی شیطان

گیاه پنجه‌ی شیطان که در بیابان کالاهاری یافت می‌شود، دارای میوه‌ای پنجه‌ای شکل است و قرن‌ها است توسط قبایل آفریقای جنوبی به عنوان دارویی طبیعی برای درمان التهاب و هم‌چنین درد آرتریت به کار می‌رود. مطالعات متعددی که روی گیاه پنجه‌ی شیطان به عمل آمده‌اند نشان می‌دهند، این گیاه دارویی دارای خواص طبیعی و قدرتمندی مشابه‌ی داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی است. در حقیقت، به گزارش نشریه‌ی فیتومدیسن، تاثیر این داروی گیاهی کاملا مشابه‌ی تاثیر داروی آرتروز دیاسرین است. به علاوه، مطالعاتی که در کشورهای فرانسه و آلمان به عمل آمدند نیز به تشابه اثر گیاه پنجه‌ی شیطان باکورتیزون اشاره کردند.

۸. روغن ماهی / اسیدهای چرب امگا-۳

طبق تایید دانشمندان، اسیدهای چرب امگا-۳  که به وفور در روغن ماهی‌هایی نظیر ماهی کاد، ماهی قزل‌آلا، ماهی هرینگ،ماهی سالمون و سایر ماهی‌های آب‌های سرد وجود دارند، می‌توانند به عنوان درمان‌ طبیعی برای کاهش التهاب به کار بروند. طبق یافته‌های پژوهشی در دانشگاه کاردیف بریتانیا، روغن جگر ماهی نه تنها درد را تسکین می‌دهد، بلکه باعث توقف یا حتی بهبود آسیب‌های ناشی از آرتروز و آرتریت روماتوئید می‌شود. امگا-۳ به درمان خشکی صبحگاهی مفاصل، بازیابی بافت مفصل، و هم‌چنین طبق شواهد علمی، به تسکین بیماری‌های خود ایمنی نظیر آرتریت روماتوئید، لوپوس، و پسوریازیس کمک می‌کند.

طبق توصیه‌ی بنیاد آرتریت ایالات متحده، هنگام درمان وضعیت‌های مربوط به آرتریت، بهتر است از “‌کپسول‌های روغن ماهی با حداقل ۳۰ درصد اسید ایکوزاپنتانوییک (EPA) / اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA)، به عنوان ترکیبات فعال‌،‌ استفاده شود؛ برای درمان لوپوس و پسوریازیس، روزی سه مرتبه به اندازه‌ی ۲ گرم EPA/DHA؛ و برای سندرم رینود، روزی چهار مرتبه به اندازه‌ی ۱ گرم؛ برای آرتریت روماتوئید نیز روز دو بار، اندازه‌ی ۲.۶ گرم روغن ماهی (۱.۶ گرم EPA).‌”‌

۹. گلوکزامین سولفات

گلوکزامین از جمله مکمل‌هایی است که مطالعات زیادی در سراسر جهان روی اثربخشی آن بر تسکین علائم آرتریت و سلامت مفصل به عمل آمده‌اند. سولفور (گوگرد) به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود و به عنوان یکی از مواد ضروری برای سلامت مفصل به شمار می‌رود. گلوکزامین سولفات نوعی گلوکزامین است که برای تقویت حرکت مفصل و تسکین درد بسیار مفید است، زیرا به خوبی جذب می‌شود. بر خلاف آن، جذب گلوکزامین کندروایتین در بدن، آن چنان کافی نیست که بتواند به اندازه‌ای تغییر ایجاد کند که مصرف این ماده را ارزشمند سازد. گلوکزامین سولفات برای برخی بیماران، مشابه‌ی داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی عمل می‌کند؛ با این تفاوت که اثرات جانبی این داروها را بر مجاری معده و روده یا کبد به همراه ندارد.

۱۰. کلاژن هیدرولیز شده نوع ۲

کلاژن – به خصوص، کلاژن نوع ۲ – به عنوان ماده‌ی تشکیل دهنده‌ی ساختار اصلی غضروف مفصل به شمار می‌رود. ۶۰ درصد بدن انسان از کلاژن نوع ۲ تشکیل شده است، و کلاژن هیدرولیز شده نوع ۲ حاوی آمینو اسیدهای موجود در غضروف انسان است. بدن انسان برای ساخت کلاژن جدید – و ترمیم غضروف و بافت همبند در سراسر بدن – از این آمینو اسیدها استفاده می‌کند. هم‌چنین، کلاژن هیدرولیز شده نوع ۲  حاوی اسید هیالورونیک است و می‌تواند به روان‌سازی مفاصل کمک کند و به عنوان داروی طبیعی و موثری برای التهاب و درمان درد شناخته می‌شود.

۱۱. مواد معدنی یونی

بدن انسان معجزه‌ای از تکانه‌های الکتریکی است که باعث حفظ کارکرد سالم بدن می‌شوند و ادامه‌ی زندگی را ممکن می‌سازند. در این فرایند، وجود مواد معدنی یونی بسیار ضروری است، زیرا بدن برای هدایت و ایجاد تکانه‌های الکتریکی به آن‌ها متکی است. بدون وجود تعادل مناسب میان مواد معدنی یونی در بدن، مغز و ماهیچه‌ها نمی‌توانند به درستی کار کنند و سلول‌ها قادر نخواهند بود مواد مغذی را به طور مناسب جذب کنند.

بیش از ۷۰ ماده‌ی معدنی کم مقدار (بدن به مقدار بسیار کمی از آن‌ها نیاز دارد) وجود دارند که برای حفظ سلامت سلولی، عصبی، مفصلی، و استخوانی بدن مهم هستند. به طور کلی، مواد معدنی یونی باعث ایجاد تعادل و جا به جایی الکترولیت‌هامی‌شوند، به حفظ تعادل pH کمک می‌کنند، به سلامت گردش خون بهبود می‌بخشند، و به جذب ویتامین‌ها و مواد مغذی نیز کمک می‌کنند. از آن جا که بیش‌تر آدم‌ها از غذاهای دریایی استفاده نمی‌کنند و بخش عمده‌ای از خاک نیز فاقد مواد معدنی شده است، بسیاری از آدم‌ها دچار کمبود این عناصر اساسی هستند. مصرف داروهای طبیعی حاوی مواد معدنی یونی – در صورتی که به شکل محلول در آب تولید شوند – می‌تواند از طرق مختلف، به درمان آرتریت کمک می‌کند. برخی از مهم‌ترین مواد معدنی یونی عبارت هستند از:

بور

بور به متابولیسم (سوخت و ساز) کلسیم و منیزیوم کمک می‌کند، و برای سلامت کارکرد غشاء ضروری است.

کلسیم

کلسیم برای حفظ سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها مهم است، و به تنظیم کارکرد عصبی کمک می‌کند.

مس

مس برای کارکرد مناسب پروتئین و آنزیم‌ها، و هم‌چنین کمک به جذب آهن در بدن ضروری است.

آهن

بدن برای انتقال اکسیژن به سلول‌ها به آهن نیاز دارد.

منیزیوم

منیزیوم به آرام‌سازی ماهیچه‌ها و تحریک تولید آنزیم، و هم‌چنین تنظیم کارکرد روده‌ها برای دفع سموم از بدن کمک می‌کند.

منگنز

منگنز باعث تقویت ساختار استخوان‌ها، کمک به رشد سالم بافت همبند، و افزایش جذب کلسیم می‌شود.

فسفر

فسفر به ترمیم سلول‌های آسیب دیده و تقویت رشد مناسب سلول‌های جدید کمک می‌کند.

سلنیوم

سلنیوم آنتی‌اکسیدان قدرتمندی است که با نابودی رادیکال‌های آزاد، به ویتامین E در محافظت از سلول‌ها و بافت همبند کمک می‌کند.

روی (زینک)

روی (زینک) باعث افزایش تولید گلبول‌های سفید خون در دستگاه ایمنی بدن می‌شود.

۱۲. ال – گلوتاتیون

گلوتاتیون پروتئینی طبیعی است که در هر یک از سلول‌های بدن وجود دارد، و از آمینو اسیدهای اسید گلوتامیک، ال-سیستئین، و ال-گلیسین تشکیل شده است. این پروتئین توسط کبد تولید می‌شود، و هم‌چنین در میوه‌ها، سبزی‌ها، و گوشت‌هایی نظیر گوشت گوسفند، گوشت بز و گوشت گاو نیز یافت می‌شود. گلوتاتیون قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان بدن است و به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو کمک می‌کند؛ و از این طریق، باعث بهبود سلامت سلول‌ها و تقویت دستگاه ایمنی بدن می‌شود. در حقیقت، ال-گلوتاتیون به عنوان داروی طبیعی موثری برای درمان درد آرتریت روماتوئید شناخته می‌شود.

۱۳. متیل‌سولفونیل‌متان (MSM)

متیل‌سولفونیل‌متان ترکیب گوگردی قدرتمندی است که به صورت طبیعی در ساختار گیاهان، حیوانات، و انسان‌ها وجود دارد، و به بازسازی بافت همبند در مفاصل کمک می‌کند؛ این ترکیب به عنوان دارویی طبیعی و قوی برای التهاب و درد شناخته می‌شود. به علاوه، متیل‌سولفونیل‌متان دارای قابلیت ویژه‌ای برای بهبود نفوذپذیری سلول‌ها است. این ویژگی باعث می‌شود سموم زیان‌آور از سلول خارج شوند، و در عین حال، به مواد مغذی تقویت کننده و سالم امکان می‌دهد برای تغذیه‌ی مفاصل، غضروف، و بافت همبند وارد سلول شوند.

از این ویژگی برای درمان صدها علائم مربوط به انواع مختلفی از بیماری‌ها و وضعیت‌ها استفاده می‌شود؛ و هم‌چنین به عنوان یک داروی طبیعی، تاثیر ویژه‌ای بر تسکین التهاب و بهبود کارکرد مفصل، و درد ناشی از التهاب مفصل، آرتروز، آرتریت روماتوئید، پوکی استخوان، و تاندونیت (التهاب تاندون) به همراه دارد. طبق یافته‌های مطالعه‌ای که نتایج آن در نشریه‌ی طب ضد پیری منتشر شدند، اثربخشی متیل‌سولفونیل‌متان بر کاهش درد در مقایسه با پلاسیبو (دارونما) تا ۸۰ بیش‌تر است.

۱۴. سیپروهپتادین

طبق شواهد بالینی، سیپروهپتادین با نام تجاری Paractin، که عصاره‌ی گیاه دارویی آندروگرافیس پانیکولاتا است، به اصلاح ناهماهنگی‌های دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کند. این دارو به توقف پیام‌های عامل ایجاد کننده‌ی التهاب کمک می‌کند و به اندازه‌ی قابل توجهی درد مفصل را کاهش می‌دهد؛ از همین رو، از عصاره‌ی این گیاه دارویی به عنوان ماده‌ای موثر در مکمل‌های درمانی آرتریت استفاده می‌شود.

۱۵. آنزیم‌های پروتئین کافت

وجود فعالیت پروتئین کافتی (تجزیه کنندگی مواد پروتئینی) در کل سیستم بدن برای تسکین آرتروز از اهمیت بالایی برخوردار است. این دسته از آنزیم‌ها که به نام پروتئاز مشهور هستند، در فرایند تجزیه‌ی پروتئین‌ها به پپتید یا آمینو اسید به عنوانکاتالیزور عمل می‌کنند. این اثر به کنترل التهاب سیستمی و هم‌چنین التهاب ناشی از صدمات بافت نرم، نظیر آن‌چه در آرتریت روماتوئید و آرتروز ایجاد می‌شود، کمک می‌کند. هم‌چنین آنزیم‌های پروتئین کافت باعث تامین آنتی‌اکسیدان‌های ضروری و محافظت از قلب و عروق می‌شوند. در این بخش، به معرفی دو نمونه‌ی قدرتمند از این آنزیم‌ها می‌پردازیم:

بروملین ترکیبی از آنزیم‌های پروتئین کافت (آنزیم‌های موجود در آناناس) است که برای قرن‌ها جهت کمک به درمان سوء هاضمه و کاهش التهاب استفاده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند،‌ این محصول، به ویژه هنگامی که به همراه سایر عوامل طبیعی تسکین درد استفاده شود، به کاهش درد ناشی از آرتریت کمک می‌کند. به همین خاطر، بروملین را به عنوان یکی از بهترین داروهای طبیعی برای درمان درد و التهاب می‌شناسند.

پاپئین حاوی طیف گسترده‌ای از آنزیم‌های پروتئین کافت، و ترکیبی از دامنه‌ی وسیعی از بستر اختصاصی و محیط‌های بهینهاست. به خاطر همین ویژگی‌ها، پاپئین به آسانی و به شکلی موثر، بیش‌تر پروتئین‌های محلول را هیدرولیز (آب کافت) می‌کند، و باعث ایجاد پپتیدها و آمینو اسیدها می‌شود. پاپئین دارای دامنه‌ی Ph موثری از ۳ تا ۱۰.۵ است.

۱۶. راتین

راتین ترکیبی فلاونوئیدی از فلاونول کوئرستین و روتینوز دی‌ساکارید است. راتین به طور طبیعی در انواع مختلفی از گیاهان وجود دارد؛ از جمله منابع غذایی حاوی راتین می‌توان به چای سیاه و پوست سیب اشاره کرد. قابلیت بالقوه‌ی ضد التهابی طبیعی راتین عمدتا به خاطر فعالیت قدرتمند آنتی‌اکسیدانی این ترکیب است. هم‌چنین، راتین به حفظ سطوح گلوتاتیون کاهش یافته‌ای کمک می‌کند که به عنوان آنتی‌اکسیدان بیولوژیک قدرتمندی شناخته می‌شود. ترکیب این فعالیت‌ها برای به حداقل رساندن آسیب سلولی و التهاب ناشی از فرایندهای مختلف اکسیداتیو بسیار موثر است.

۱۷. اس-ادنوزیل متیونین (SAMe)

اس-ادنوزیل متیونین یکی از مواد شیمیایی طبیعی است که داخل بدن تولید می‌شوند، و دانشمندان به تازگی قادر هستند آن را در آزمایشگاه تکثیر کنند و از آن مکمل بسازند. مطالعات نشان داده‌اند، اثرات تسکین درد مکمل اس-ادنوزیل متیونین، در دومین ماه استفاده از این محصول، بدون هیچ گونه عارضه‌ی جانبی، با اثرات داروی سلکوکسیب قابل مقایسه هستند. ترکیب شیمیایی اس-ادنوزیل متیونین نقش مهمی در تسکین درد، افسردگی، و بیماری کبدی ایفا می‌کند؛ هم‌چنین، طبق شواهد علمی، این دارو برای تسکین علائم آرتروز، فیبرومیالژیا، بورسیت، بیماری آلزایمر، بیماری ام‌اس، سردردهای میگرنی، افسردگی و غیره بسیار موثر است؛ همه‌ی این اثرات، SAMe را به دارویی موثر و طبیعی برای درمان درد و التهاب تبدیل کرده‌اند.

۱۸. تریپتریگیوم ویلفردی

گیاه ویره‌داری به نام تریپتریگیوم ویلفردی (ترجمه‌ی نام محلی آن گیاه تندر خدا است) در کشورهای چین، کره، و ژاپن رشد می‌کند که به عنوان مسکن طبیعی و قدرتمندی برای بیماری آرتریت، به ویژه آرتریت روماتوئید شناخته می‌شود. این گیاه دارای خواصی است که می‌توانند به تنظیم دستگاه ایمنی بدن و کاهش طبیعی التهاب کمک کنند؛ از این رو، این داروی گیاهی برای درمان بیماری‌های خود ایمنی مفید است.  طبق گزارشی از کشفیات یک آزمایش بالینی که در مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس شعبه جنوب ‌غربی به عمل آمد، علائم آرتریت روماتوئید در تقریبا ۸۰ درصد از بیمارانی که دوزهای بالایی از مکمل حاوی این گیاه را مصرف کرده بودند، به اندازه‌ی قابل توجهی بهبود بافت؛ همین مسئله نشان می‌دهد بیمارانی که برای درمان التهاب و درد به دنبال داروهای طبیعی هستند، می‌توانند این داروی گیاهی را نیز امتحان کنند.

۱۹. پوست درخت بید سفید

از دوران بقراط تا کنون، از پوست درخت بید سفید به عنوان دارویی طبیعی برای درمان درد و کاهش التهاب ، به ویژه موارد ناشی از آرتروز، آرتریت روماتوئید، و هم‌چنین سردرد،‌ کمر درد، نقرس، و سندرم پیش از قاعدگی استفاده می‌شود. پوست درخت بید سفید حاوی ماده‌ای شیمیایی به نام سالیسین است که تاثیری مشابه‌ی تاثیر اسید استیل سالیسیلیک یا همان آسپیرین در بدن می‌گذارد. ولی این داروی گیاهی از آسپیرین بهتر است، زیرا هیچ یک از عواض جانبی مربوط به روده و معده را به همراه ندارد، و هم‌چنین به طور طبیعی حاوی فلاونوئید (ترکیبات ضد التهابی موجود در گیاهان) است.

۲۰. ویتامین‌ها

ویتامین‌ها برای سلامتی بدن ضروری هستند. هر ماده‌ی غذایی طبیعی که مصرف می‌کنید حاوی ویتامین‌هایی است که برای رشد، ترمیم، تراکم استخوانی، تعادل pH، و تنظیم هورمون‌ها مورد نیاز هستند. ولی مشکل این جا است که بسیاری از آدم‌ها به مواد غذایی کامل و ارگانیک دسترسی ندارند؛ بنابراین، در این شرایط، مکمل‌های ویتامین از اهمیت بالایی برخوردار می‌شوند. اگر از التهاب، درد، و آرتریت رنج می‌برید، ویتامین‌های زیر می‌توانند به حل مشکل کمک کنند.

ویتامین B12

ویتامین B12 از جمله مواد مغذی است که به بهبود وضعیت سلامت سلول‌های خونی، پیشگیری از کم خونی،‌ مبارزه‌ی طبیعی با التهاب مفاصل، و ساخت دی‌ان‌ای کمک می‌کنند. این ویتامین برای کارکرد معمول سلول‌ها، دستگاه عصبی، و مجاری معده و روده ضروری است.

ویتامین D3

ویتامین D3 ویتامین قابل حل در چربی است که باعث جذب کلسیم، تولید طبیعی ترکیبات معدنی، و رشد استخوان‌ها می‌شود. کمبود ویتامین D3 (منبع فعال ویتامین D) می‌تواند به از دست رفتن تراکم استخوانی، شکنندگی استخوان‌ها یا به هم ریختن شکل استخوان‌ها منجر شود. وجود مقدار فراوانی از این ویتامین در بدن می‌تواند به پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند. جهت اطمینان از عدم مصرف بیش از اندازه‌ی ویتامین D، لازم است از پزشک معالج‌تان درخواست کنید سطح این ویتامین را در بدن‌تان آزمایش کند.

ویتامین E

ویتامین E نیز از جمله ویتامین‌های قابل حل در چربی، و مواد مغذی ضروری برای انسان به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد مهم‌ترین جزء تشکیل دهنده‌ی ویتامین E، ترکیبی شیمیایی به نام توکوفرول باشد. طبق شواهد علمی، تمام چهار نوع توکوفرول دارای فعالیت آنتی‌اکسیدانی هستند، ولی در این میان، آلفا توکوفرول قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان به شمار می‌رود. آلفا توکوفرول باعث مهار اکسیداسیون ال‌دی‌ال می‌شود؛ این کار می‌تواند به پیشگیری از چسبیدن ال‌دی‌ال به دیواره‌های سرخرگ‌ها پیشگیری کند. ویتامین E، علاوه بر خواص آنتی‌اکسیدانی‌اش، میزان انعقاد خون را کاهش می‌دهد، و ممکن است از طریق آرام‌سازی لایه درون رگی، به کاهش فشار خون نیز کمک کند.

ویتامین  K2

ویتامین  K2 با حفظ کلسیم در استخوان‌ها – جایی که کلسیم به آن تعلق دارد – به پیشگیری از  پوکی استخوان کمک می‌کند. بدون وجود این ویتامین، کلسیم در مسیر جریان خون رها می‌شود، و در جاهایی از بدن قرار می‌گیرد که به آن جا تعلق ندارد، نظیر عروق خونی.

نحوه‌ی مصرف داروهای طبیعی

از آن جا که مکمل‌های طبیعی به صورت ارگانیک از مواد موجود در طبیعت ساخته می‌شوند، به شکل ملایم و خفیفی بر بدن اثر می‌کنند – به همین دلیل است که عوارض جانبی به همراه ندارند. مواد موجود در داروهای طبیعی برای درمان التهاب، درد یا هر مشکل و عارضه‌ی دیگری، غالبا به سرعت داروهای شیمیایی نمی‌تواند بر تسکین درد یا التهاب اثر کنند. با وجود این، وقتی این داروها به مرور زمان برای ایجاد تغییرات تدریجی و دائمی در وضعیت بیمار بتوانند با قدرت عمل کنند، قادر هستند در کوتاه مدت اثر تسکینی سریع داشته باشند. به عبارت دیگر، لازم است مکمل‌های طبیعی در سیستم بدن‌تان انباشته شوند تا به سطحی برسند که بتوانند تغییرات قابل توجهی در وضعیت بیماری ایجاد کنند؛ به همین دلیل نیز غالبا باید مکمل‌های طبیعی را چندین بار در طول روز، در دوره‌های چند هفته‌ای،‌ ماهانه، یا حتی بیش‌تر مصرف کنید.

بهترین راه برای مصرف داروهای طبیعی برای التهاب و درد، همان دستورالعملی است که روی برچسب این محصولات درج شده است. این دستورالعمل‌ها غالبا به حداقل دوز مصرفی اشاره دارند، و بنابراین، برای درمانی وضعیت‌های حاد ممکن است به دوزهای مصرفی بیش‌تر – گاهی اوقات دو یا سه برابر – نیاز باشد. با وجود این، مصرف بیش از حد تمام انواع داروها، حتی داروهای طبیعی،‌ می‌تواند باعث مسمومیت بدن شود. در تمام موارد، لازم است در مصرف داروها احتیاط را رعایت کنید؛ و مکمل‌ها و داروها را طبق دستورالعمل موجود در بسته‌بندی محصول یا طبق دستور پزشک یا فرد متخصص مصرف کنید.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website