0
  • No products in the cart.
 

راز موفقیت در مصاحبات شغلی

مصاحبه

راز موفقیت در مصاحبات شغلی

چطور باید به سوال معروف “درباره خودتان بگویید؟” جواب دهیم؟

 

مهم نیست الان در چه جایگاهی هستید؛ همه از سوال معروف و همیشگیِ “خب ،در مورد خودتان بگویید…؟” متنفرند ! چرا؟ چون هیچکس نمیداند دقیقا باید چه چیزی بگوید !!!

مخصوصا در مصاحبه های شغلی، شاید یکی از چالش برانگیزترین سوال ها، همین سوال معروف باشد که مصاحبه گر میپرسد : “خب، آقای/خانم ___ کمی درباره خودتان به ما بگویید…؟” جوابی که متقاضی به این سوال میدهد، دقیقا میتواند تعین کننده مهر تایید یا رد صلاحیتش باشد ! پس نتیجه میگیریم سوال مهمی است و نباید دست کم بگیریم.

و یا در موقعیت مشابه دیگری، دوست شما بعد از چند سال شما را میبیند و از شما میپرسد “دوست خوبم خیلی وقته ندیدمت… یه خورده از خودت تعریف کن برام…” و درست در همین لحظه خشکتان میزند ! خب نمیدانید از چی تعریف کنید !یا اینکه دقیقا چه چیزی دوستتان میخواهد بشوند.

کلید حل مسئله سوال “درباره خودتان بگویید؟” اینجاست :
زمانی که این سوال معروف و رایج حکم مین های جنگی را در مکالمات دارد ! شما میتوانید خیلی ساده و راحت آنها را خنثی کنید و به هدفتان برسید. شما در این مقاله 4 ابزار خوب، مفید و فوق العاده کاربردی مخصوص این سوال را میخوانید تا هر زمانی با این سوال مواجه شدید، به کمک آنها خنثی-اش کنید.

 

ابزار شماره #1 :
چه چیزی باعث میشود فرد استثنایی باشید؟ بر روی آن متمرکز شوید | کلید اول اینجاست، شما باید یک مزیت رقابتی داشته باشید، خاص باشید. چیزی داشته باشید که دیگران ندارند.

زمانی که از شما پرسیده میشود، “خب درباره خودتان برای ما بگویید” شاید شروع به تعریف از دستآوردهایتان کنید، از موفقیت هایتان و … تا طرف مقابلتان را تحت تاثیرقرار دهید اما این یک اشتباه فاحش است : همه چیز برای همه کس بودن.
زمانی که از این ابزار استفاده میکنید، دقیقا باید مزیت رقابتی تان کاملا شفاف به سمع فرد پرسش گر برسانید. برای مثال، اگر قبلا در جایی مدیر بودید، ابتدا بگویید “من مدیر **** بودم…” و یا اگر توانستید کسب و کاری راه اندازی کنید آنرا اعلام کنید. در مورد مهارت ها و یا خصوصیات شخصیتی تان برای فرد شنونده داستان سرایی نکنید، بلکه کارهایی که انجام دادید را برایش تشریح کنید.

 

ابزار شماره #2 :
اعتماد به نفس را چاشنیِ صحبت تان بکنید | بین اعتماد به نفس و غرور یک خط بسیار باریکی وجود دارد. گاهی این خط را رد میکنیم بدون آنکه متوجه آن شویم. افراد با اعتماد به نفس، از کار خود مطمئنند، میدانند از عهده کاری که بهشان سپرده شود بر می آیند، اما فرد مغرور، فکر میکند یک ابرقهرمان است ! هیچوقت نمیتواند اشتباه کند و بیشتر حواسش به خودش و خواسته هایش است.

شما باید با اعتماد به نفس به نظر برسید، زمانی که در یک مصاحبه شغلی به فرد پرسشگر میگویید “من هرچیزی را میتونم بفروشم…” با هر لحنی هم بگویید، فرد طرف مقابلتان خواهد فهمید یک بلوف بیشتر نیست ! زیرا روزانه افراد زیادی مانند شما دیده که همچین چیزی به او گفته اند.

اما اگر به جای جمله “من هرچیزی رو میتونم بفروشم…” بگویید “میتونم در قسمت فروش، فروش شما رو تا 10ٌ% افزایش بدهم…” مطمئنا احساس خواهند کرد هدف شما کمک به آنهاست نه بزرگنمایی کار تان.

 

ابزار شماره #3 :
از مثال های تخصصی استفاده کنید | خب، این از مهمترین بخش های پاسخ پرسش معروف “از خودتان بگویید…” است. اگر از شما این سوال پرسیده شود و شما شروع به سخنرانی از خودتان، زندگیتان، دوستانتان، خانواده تان،کارتان و … کنید؛ سوال را درک نکردید !

چیزی که فرد پرسشگر، مخصوصا اگر مصاحبه کننده باشد؛ میخواهد بداند این است : در چه چیزی تخصص دارید؟ برای مثال شما فروشنده هستید و میخواهید در قسمت فروش شرکتی فعالیت کنید، به نظر شما یک فروشنده واجد شرایط پذیرش چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ چه تخصصی باید داشته باشد؟ چه مهارت هایی باید داشته باشد؟

این سوال به فرد مصاحبه کننده کمک میکنه سریع تر به تخصص فرد پی ببرد. زیرا اگر فرد مورد نظر واقع متخصص باشد، درباره تخصص اش در مصاحبه شغلی صحبت میکند تا زندگی و خانواده و …

 

ابزار شماره #4 :
کوتاه ، مختصر و مفید جواب بدید | این سوال، به نظر خیلی سوال ساده و غیرتخصصی و عام به نظر میرسد و همین باعث میشود، فرد پاسخ دهنده احساس راحتی کند و از اصل مطلب منحرف شود و وارد دام پرسشگر شود.

زمانی که با این سوال مواجه میشوید، فرض کنید میخواهید محصولتان را برای فروش ارائه دهید، در زمان ارائه فروش، چه نکته ای رو رعایت میکنید؟ اختصار و سادگی کلام.

برای پاسخ این پرسش هم باید کاملا کوتاه و مختصر و مفید جواب دهید. هرچقدر بیشتر صحبت کنید، اطلاعات بیشتری در اختیار شنونده قرار میدهید و همین اطلاعات میتوانند باعث شوند قبول نشوید، یا چیزی به شنونده بگویید که نباید می گفتید. پس سعی کنید این سوال را کوتاه و مختصر و از همه مهمتر با یک جواب از قبل آماده شده، جواب دهید.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website