0
  • No products in the cart.
 

عادات بد که باید ترک کنید

ترک عادات بد

عادات بد که باید ترک کنید

۲۱ نوع اعتیاد و عادات بد که باید ترک شود

مردم زمانی که جوان هستند، قدر جسم خود را نمی‌دانند. مهم نیست چه‌قدر مهمانی می‌روید یا چند وعده غذایی را نمی‌خورید، زیرا چنین به نظر می‌رسد که باز هم انرژی برای صرف کردن  در بدن‌تان وجود دارد. به هرحال، در طول زمان، هرچه سن‌تان بالاتر می‌رود، تحلیل می‌روید. عادت‌های گذشته یقه شما را می‌گیرند و دردها و بیماری‌ها در زندگی ظاهر می‌شوند. فهرست زیر که شامل ۲۱ نوع اعتیاد و عادت بد می‌شود را بخوانید: نحوه ترک عادت بد و درک تاثیری که بر جسم شما می‌گذارند.

عادت بد

۱. دست گذاشتن در دهان و بینی

این اولین مورد در فهرست عادت‌های بد و اعتیادهایی است که باید بدانید. دست گذاشتن در دهان و بینی احمقانه و آزاردهنده به نظر می‌رسد. دست گذاشتن در بینی نه تنها برای سلامتی بد است بلکه برخلاف هنجارهای اجتماعی نیز هست. همچنین، دست گذاشتن در بینی باعث انتشار عفونت هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا  می‌شود زیرا ویروس سرماخوردگی از طریق مخاط وارد بدن می‌شود. اگر به اشیاء دست بزنید و سپس دست در بینی بگذارید، ممکن است به مراجعه به پزشک نیاز پیدا کنید. بنابراین لازم است عادت بد درآوردن ماده چسبنده از بینی یا گشتن به دنبال غذاهای باقی مانده در دهان را ترک کنید.

۲. اعتیاد به کافئین

نوشیدن قهوه پس از بیدار شدن ممکن است عادت خیلی از شماها باشد. این کار می‌تواند شما را برای روز طولانی که پیش رو دارید آماده کند اما اگر مراقب نباشید می‌تواند به یک اعتیاد دائمی نیز تبدیل شود. اگر در طول روز به بیشتر از دو فنجان قهوه نیاز داشته باشید، ممکن است به آن معتاد شده و به کمک نیاز داشته باشید. تاثیرات منفی اعتیاد طولانی مدت به کافئین، زخم معده، بی‌خوابی، تحلیل عضلات، کم‌آبی بدن، بی انرژی شدن و سردردهای شدید هستند. نخوردن قهوه برای ترک کافئین ضروری است. این کار در ابتدا سخت است اما ادامه دادن آن به خوب شدن شما کمک می‌کند.

عادت بد

۳. ایستادن یا نشستن نادرست

قرار گرفتن در حالت نادرست باعث سردردهای آزاردهنده می‌شود. قوز کردن یکی از شایع‌ترین شکل‌های قرار گرفتن نادرست است. قوز کردن، عضلات گردن را ضعیف می‌کند و این عضلات نمی‌توانند سر را نگه دارند. در نتیجه شما به سردردهای شدید دچار می‌شوید. همچنین قرار گرفتن در حالات اشتباه، برای ستون فقرات نیز مضر است و در انتها باعث پوکی استخوان، ضعیف شدن کمر و دیگر دردهای استخوانی می‌شود. بنابراین باید با این عادت منفی مقابله کنید. راست بنشینید. با این کار، مودب، باهوش و پیچیده به چشم می‌آیید. به عبارت دیگر، کمری قوی و منعطف خواهید داشت.

 ۴. استرسی شدن سریع

این مورد به این معناست که شما اجازه می‌دهید استرس بر شما غلبه کند. آیا می‌دانستید بزرگ‌ترین جرم سیستم ایمنی، یک ذهن خسته و سبک زندگی پر از استرس است؟ به دلیل ضعیف شدن ایمنی بدن در برابر بیماری‌هایی که بدن آسیب می‌رسانند، آسیب‌پذیر می‌شوید. همچنین، ناراحت و استرسی شدن باعث افسردگی، ایمنی پایین، اضطراب و زخم معده خواهد شد. رفتارهای بدی از شما سر می‌زند. ممکن است احساسی مانند یک هیولا داشته باشید اما حتی دلیل آن را ندانید. کاری که باید انجام دهید درک این مسئله است که استرس چگونه بر زندگی و اخلاق شما تاثیر می‌گذارد. با این کار، قوی و پرانگیزه می‌شوید تا این حالت را شکست دهید. برای کاهش استرس می‌توانید از روش‌های ساده مدیتیشن یا یوگا استفاده کنید.

۵. رژیم گرفتن زیاد

در زندگی امروزی، اضافه وزن و کم کردن وزن قبل از مراسم عروسی یا رویدادهای خاص دیگر، بسیار شایع شده است اما عدم ایمنی بدن یا توجه مداوم به چیزهایی که می‌خورید می‌تواند تاثیراتی منفی بر زندگی بگذارد. مشخص‌ترین نتیجه، مشکلات جسمی است. شما به جای این‌که مواد غذایی مورد نیاز بدن را تامین کنید، مدام آن را در معرض مدهای اینترنتی قرار می‌دهید. این کار باعث عدم تعادل قند خون، فشار خون بالا، ضعیف شدن قلب، سطح پایین هموگلوبین و کاهش طول عمر می‌شود. علاوه بر این، ممکن است به جای داشتن یک زندگی شاد، دچار مشکلات ذهنی نیز بشوید. وقتی تمام مدت رژیم غذایی می‌گیرید، مدام کالری‌شماری می‌کنید، تمام مدت احساس بدبخت بودن خواهید داشت  و انگیزه و انرژی خود را از دست خواهید داد. بنابراین سالم بخورید تا با بدن آن‌گونه که شایسته است رفتار کرده باشید.

۶. نخوردن صبحانه

بسیاری از ما معمولا وعده صبحانه را نادیده می‌گیریم. این مسئله ممکن است به دلیل مشغله زیاد باشد. بین چند دقیقه بیشتر خوابیدن و خوردن صبحانه، ما خوابیدن را انتخاب می‌کنیم. نخوردن صبحانه، ظلم بزرگی در حق بدن است. زمانی که صبحانه نمی‌خورید، متابولیسم بدن‌تان به طرز ناگهانی کند می‌شود و بدن شما کالری ذخیره می‌کند که باعث اضافه وزن و حتی چاقی می‌شود. در نتیجه در طول روز احساس ضعف و غش خواهید داشت. به طور طبیعی، نخوردن صبحانه باعث پرخوری در وعده ناهار و در نتیجه افزایش وزن می‌شود. اگر دائما صبحانه نخورید، به مرور دچار زخم‌های گوارشی می‌شوید.

۷. استفاده زیاد از «اوم» و «مثلا» در صحبت کردن

گفتن کلماتی مانند «اوه»، «اوم» یا «مثلا» در هنگام صحبت، عادت خیلی از ماست. چرا؟ چون طبیعی است که زمانی که فرد کلمه و عبارت درستی به ذهنش نمی‌رسد، از این کلمات استفاده کند. روان‌شناسان به این کلمات، « ناروانی‌های گفتاری» می‌گویند. دفعه دیگر، اگر کلمه کم آوردید، چند دقیقه بیشتر فکر کنید. برای روان کردن جملات خود از «اوم» و «اوه» استفاده نکنید

۸. بازی کردن با موها

این مورد در این فهرست معمولا در دختران رخ می‌دهد. نصف کردن موها یا پیچاندن آن‌ها عادتی است که به سختی می‌توان آن را ترک کرد. برای برخی افراد، بازی کردن با موها یک عادت عصبی یا اضطرابی است که آن‌ها را آرام می‌کند. برای برخی دیگر، رفتاری ناگهانی است. در واقعیت، نصف کردن انتهای مرده موها کار خوبی نیست زیرا ساقه‌های مو را خراب کرده و جلوی رشد مو را می‌گیرد. یکی از سریع‌ترین و بهترین کارها برای ترک این عادت، مشغول کردن دست‌هاست که احساس نکنید باید به موهای‌تان دست بزنید.

۹. غذاخوردن در آخر شب

همه ما می‌دانیم که خوردن بعد از شام برای سلامتی خوب نیست. به هرحال، بسیاری از ما به این کار عادت داریم. غذا خوردن در آخر شب باعث افزایش وزن و بی‌خوابی می‌شود. بر اساس مطالعات انجام شده، ساعت درونی بدن – سیستم شبانه‌روزی بدن – باعث افزایش گرسنگی و تمایل به خوردن غذاهای شیرین، نمکی و نشاسته‌ای در شب می‌شود. همچنین، تمایل به خوردن در هنگام تماشای تلویزیون و همچنین خستگی، می‌تواند این عادت را تشدید کند. خوردن وعده‌های غذایی کافی و سالم تنها راه برای ارضای تمایل شما به خوردن قند یا غذاست و از خوردن هله هوله در اواخر روز جلوگیری می‌کند.

همچنین می‌توانید ارتباط میان برخی فعالیت‌ها مانند تماشای تلویزیون و خوردن را از بین ببرید. در ابتدا، ممکن است سخت باشد، بنابراین به جای خوردن غذاها و خوراکی‌های ناسالم در هنگام تماشای تلویزیون، باید این زمان‌ها را صرف انجام کارهایی مانند اتو کردن یا آماده کردن لباس برای فردا کنید.

۱۰. اجتناب از تماس چشمی

برخی افراد، از ایجاد تماس چشمی در حین ارتباط خجالت می‌کشند. برای برخی دیگر، اجتناب از تماس چشمی می‌تواند یک عادت وحشتناک باشد که دلیل آن را نمی‌فهمند. همچنین، زبان بدن آن‌ها ضعیف بوده و باعث ایجاد بی‌علاقگی در مکالمه می‌شود. نبود تماس چشمی معمولا نشانه اضطراب و احساس عدم امنیت است. ممکن است بی‌اهمیت به نظر برسد اما افرادی که در حین صحبت با دیگران تماس چشمی برقرار می‌کنند، دوست داشتنی‌تر، جذاب‌تر، تواناتر، آرام‌تر و قابل اعتمادتر به نظر می‌رسند. زمانی که بیشتر از زبان بدن خود آگاه باشید، می‌توانید این عادت بد را ترک کنید.

۱۱. سیگار کشیدن

در هر نکته سلامتی و پشت هر پاکت سیگار این جمله را می‌خوانید: «سیگار، شما را می‌کشد» اما با این حال بسیاری از افراد این عادت بد را ترک نمی‌کنند. کشیدن حتی یک نخ سیگار در روز می‌تواند باعث ایجاد لخته‌های خون شود که جلوی جریان صحیخ خون را می‌گیرد و باعث ایجاد پلاک در رگ‌های خونی می‌شود. همچنین، با این کار ممکن است زندگی افراد غیر سیگاری اطراف خود را نیز به خطر بیندازید.

در معرض سیگار بودن به اندازه خود سیگار کشیدن خطرناک است و باعث سرطان ریه و دمانس (زوال عقل) و دیگر مشکلات شدید می‌شود.  بنابراین، با ترک کردن سیگار، در حق دنیا لطف کنید. زندگی کنید و بگذارید دیگران نیز زندگی کنند.

۱۲. دروغ گفتن مدام

تعجب کردید؟ واقعیت این است که فقط چند دقیقه ساده می‌تواند به سلامتی شما آسیب جدی بزند. وقتی دائما دروغ می‌گویید، همیشه ترس لو رفتن دارید که باعث بروز استرس می‌شود. همان‌گونه که در بالا گفته شد، استرس بدترین چیز برای بدن است زیرا به دلیل ترشح هورمون‌های استرس، به سلامتی آسیب می‌زند. دروغ گفتن را ترک کنید تا زندگی بهتری داشته باشید.

۱۳. کمال‌گرایی

اگر بر کمال تمرکز کنید، وقت خودتان را هدر می‌دهید. به جای آن، زمانی که کاری انجام می‌دهید قاطع باشید و جلو بروید حتی اگر آن چیز به اندازه‌ای که می‌خواهید، کامل نباشد. می‌توانید تجربه کنید و از اشتباهات خود درس بگیرید.

۱۴. کمک نخواستن در زمان نیاز

فقط با یک سوال دوستانه، یک نفر می‌تواند در حل مشکل به شما کمک کند. بنابراین وقتی به کمک نیاز دارید، ساکت نباشید. شجاع باشید و کمک بخواهید، افراد می‌توانند در محل کار به شما کمک کنند یا این‌که می‌توانید مشکلات خود را با آن‌ها در میان بگذارید. قوی بوده و سعی کنید خودتان باشید.

 ۱۵. جدی بودن زیاد

خیلی جدی نباشید. زندگی و اتفاقات آن را با دید مثبت ببینید.

۱۶. چسبیدن به چیزی که باید رها شود

یاد بگیرید چیزهایی که باعث گریه کردن، عصبانی شدن یا محدود شدن دیدگاه‌تان می‌شود را فراموش کنید. رها کردن به معنای شکست یا دست کشیدن نیست بلکه پذیرفتن چیزهایی است که نباید وجود داشته باشند. گاهی وقت‌ها رها کردن می‌تواند باعث شود ارزش‌های واقعی زندگی را ببینید، دیدگاه جدید داشته باشید، قوی‌تر شوید، خوشحال‌تر باشید و در دراز مدت موفق‌ شوید.

۱۷. صحبت‌های منفی با خود

صحبت‌های منفی با خود، یک عادت بد است که باید فورا آن را تغییر دهید. تصور کنید که تفکر منفی شما می‌تواند باعث استرس شما شده و افراد، دیگر خواهان صحبت کردن با شما نباشند. مردم فقط می‌خواهند با افراد مثبت که رفتار دوستانه دارند مکالمه کنند، بنابراین اگر این عادت را دارید، احساسات و صحبت‌های خود را کنترل کنید.

۱۸. تصمیم‌گیری دیگران برای شما

گاهی وقت‌ها می‌توانید از کسی بخواهید که برای‌تان تصمیم بگیرد. اما سعی کنید به تصمیمات دیگران وابسته نشوید. شما باید آینده خودتان را بسازید، آن را کنترل کنید و در مسیری که می‌خواهید جلو ببرید. در غیر این صورت، هر اتفاقی بیفتد، شما قربانی خواهید بود.

عادت بد

۱۹. دنبال کردن نظرات و ایده‌های دیگران

مورد دیگر در فهرست عادت‌هایی که باید کنار بگذارید، پیروی کردن از ایده‌ها و نظرات دیگران است. این‌جا نیز مانند این‌که اجازه دهید دیگران برای‌تان تصمیم بگیرند، به نظرات و تصمیمات دیگران وابسته می‌شوید و از خود واقعی‌تان فاصله می‌گیرید و خیلی زود پشیمان خواهید شد. بنابراین، خودتان سازنده زندگی‌تان باشید!

۲۰. انکار مسئولیت شخصی

برای این‌که خودتان باشید، ایمان خود را حفظ کنید، عزت نفس خود را بسازید و هیچ‌وقت مسئولیت شخصی خود در تمام جوانب زندگی مانند عشق، ازدواج، کار و دوستی را انکار نکنید.

۲۱. خوابیدن زیاد

برای موفقیت در مطالعه و کار خود، به خواب خوب نیاز دارید. برای افزایش کارایی خود، ۶ تا ۸ ساعت در روز بخوابید، می‌بینید که چه‌قدر زمان و انرژی برای کار خود خواهید داشت.

یک نگاه دیگر به فهرست بالا بیندازید، خوب نیست اگر به هیچ‌کدام از این موارد اعتیاد نداشته باشید؟

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website