0
  • No products in the cart.
 

موفقیت زنان: ۱۰ راز موفقیت در کار و زندگی که همه زنان باید بدانند

هلدینگ توسعه دهندگان | آموزش مجازی | اخذ ایزو | طراحی سایت > مجله توسعه دهندگان  > انگیزشی و موفقیت  > موفقیت زنان: ۱۰ راز موفقیت در کار و زندگی که همه زنان باید بدانند
موفقیت زنان در کار و زندگی

موفقیت زنان: ۱۰ راز موفقیت در کار و زندگی که همه زنان باید بدانند

در طول سابقه‌ی حرفه‌ای‌ام در ۱۵ سال اخیر که در حوزه فناوری مشغول به کار بوده ام و ابتدا در پی پال، بعد در ای بی و اکنون در  فیسبوک، چیزهای زیادی را به سختی یاد گرفته‌ام که به من کمک کرده‌است جایی باشم که امروز هستم. من با امید به این‌که شاید این تجربیات در موفقیت زنان در هر حرفه و شغلی و جایگاهی موثر باشد این درس‌ها را با شما به اشتراک می‌گذارم. با ما همراه باشید تا ۱۰ راز موفقیت در کار و زندگی که همه زنان باید بدانند را بشنوید.

موفقیت زنان در کار و زندگی

۱۰ راز موفقیت زنان

۱. اعتماد به نفس هدیه‌ای است که به خودتان می‌دهید

یکی از چیزهایی که همیشه با آن درگیر هستم، راهنمایی و تعلیم آدم‌هایی است که اعتماد به نفس ندارند، آدم‌هایی که می‌دانم قوی‌تر از آن هستند که تصور می‌کنند. انگار چیزهایی که من می‌گویم هیچ تغییری در احساس آن‌ها نسبت به خودشان ایجاد نمی‌کند چون چیزهایی را که دیگران در آن‌ها می‌بینند، خودشان نمی‌بینند. از شما خواسته نمی‌شود وظایفی را به عهده بگیرید تا شکست بخورید؛ آدم‌ها وظایف را به شما پیشنهاد می‌کنند چون ظرفیت آن را در شما می‌بینند.

۲. شاید چون خانم هستید این حرف را می‌زنند اما این باعث نمی‌شود چیزی از حقیقت آن کم شود

من در طول سابقه‌ی حرفه‌ای‌ام بازخوردهای دشوار زیادی گرفته‌ام. واکنش آنی من این است که تمام چیزهایی را که به یک مرد در همان مقام شغلی گفته نمی‌شود،‌ جدی نمی‌گیرم و دور می‌ریزم. سال‌ها به من گفته می‌شد من صمیمی یا قابل نزدیک شدن نیستم. من فهمیدم دو انتخاب دارم: بی‌توجهی یا سازگاری. من یاد گرفتم سازگار شوم چون این طرز فکر من را عقب نگه می‌داشت. تظاهر به این‌که مهم نیست چیزی را تغییر نمی‌داد.

۳. به بازخوردها گوش کنید، اما چیزهایی را که تغییر می‌دهید با دقت انتخاب کنید

بسیاری از مواقع وقتی بازخورد دریافت می‌کنیم، واکنش‌مان تبدیل آن به یک تغییر است، اما حاصل تمام این تغییرات می‌تواند این باشد که شما را از خودِ منحصر به‌فردتان دور کند. انتخاب کنید که می‌خواهید چه کسی باشید و به چه چیزی مشهور باشید، و به یاد داشته‌باشید که شاید این انتخاب‌ها بسته به جایگاه‌تان به مرور زمان تغییر کند.

موفقیت زنان ۴. همه از سندروم ایمپاستر رنج می‌برند

برخی از آدم‌ها بهتر از سایرین ادای چیزی را در می‌آورند. سندروم ایمپاستر یک پدیده‌ی روانی است که در آن آدم‌ها نمی‌توانند موفقیت‌شان را بپذیرند. من یک رهبر را در تیم‌ام آموزش می‌دادم که در نقش جدید و ارتقا‌یافته‌اش کشمکش داشت. عدماعتماد به نفس او در نحوه‌ی صحبت و رهبری‌اش مشهود بود. من او را به کناری بردم و پرسیدم مشکل چیست. او گفت عادت داشته یک کارشناس باشد و احساس می‌کند مدیریت یک تیم از عهده‌اش خارج ا ست. من به او گفتم احساس می‌کنم درباره‌ی کاری که هر روز می‌کنم هیچ ایده‌ای ندارم. او واقعا شگفت‌زده شد و احساس اطمینان کرد که تنها نیست. همه‌ی ما این را احساس می‌کنیم. کسانی که یاد می‌گیرند از عهده‌اش بر بیایند موفق می‌شوند.

۵. احساس گناه و نگرانی لنگرهایی هستند که روحیه‌ی شما را پایین می‌آورند

خودتان را رها کنید. احساس گناه و نگرانی بارهایی هستند که زنان بی‌جهت به دوش می‌کشند، و من تصمیم گرفتم این احساسات غیرمولد را کنار بگذارم. این هیجانات توأم، اغلب به افکار منفی درباره‌ی فردی که می‌توانستید باشید یا کاری که می‌توانستید انجام دهید، منجر می‌شود. من تصمیم گرفتم به جای افسوس خوردن کار دیگری بکنم.

موفقیت زنان ۶. به دنبال هم‌سویی باشید نه تایید شدن

خیلی از مواقع رهبران زن نگران این هستند که دوست داشته‌شوند، که این باعث می‌شود نفوذ داشتن برایشان دشوار باشد. من بارها این کار را کرده‌ام؛ می‌بینم که مشکلی وجود دارد، اما می‌ترسم درباره‌اش صحبت کنم چون نمی‌خواهم برچسب عدم هم‌کاری یا عدم حمایت بخورم. من به این خاطر که به دنبال دوست داشته‌شدن و اجتناب از رویارویی بودم، چیزی را که واقعا فکر می‌کردم درست است بیان نمی‌کردم. با این‌که هنوز هم درگیر این هستم که آدم‌ها من را چگونه می‌بینند، اما فهمیده‌ام که به دنبال هم‌سویی و فهم بودن مهم‌تر است.

۷. کلیشه‌ها مدت‌ها است که وجود دارند

من مادر ۳ فرزند هستم؛ در هر یک از شرکت‌های فناوری که کار کرده‌ام یک نوزاد داشتم، برای همین هم کاران‌ام من را در حال محرومیت از خواب و تقلا برای اداره‌ی زندگی با بچه‌های کوچک دیده‌اند. من همان اوایل به این نتیجه رسیدم که دلیلی ندارد این موضوع را پنهان کنم، حتی با این‌که مادر بودن تاثیری بسیاری جدی بر سوگیری‌ها دارد. داده‌ها نشان می‌دهد که در صنایع مختلف زنان مادر در مقایسه با زنانی که مادر نیستند هنگام جست و جوی شغل، با اوضاع نامساعدتری مواجه هستند. در واقع، حتی نشانه‌های مادری، ‌از قبیل نام بردن از عضویت در انجمن اولیا و مربیان در رزومه، احتمال استخدام را ۷۹ درصد پایین می‌آورد، و حتی در صورت استخدام حقوق پیشهادی ۱۱۰۰۰ دلار کم‌تر است.

من شخصا مادران زیادی را در فیس‌بوک استخدام کرده‌ام. من آگاهانه تصمیم گرفتم علنا اطلاعاتی را درباره‌ی خانواده‌ام به اشتراک بگذارم تا نشان دهم تعهد ما مادرها کم‌تر از زنانی نیست که فرزندی ندارند. مهم است که برای کلیشه‌هایی که می‌خواهیم تغییر دهیم تبدیل به الگو شویم.

موفقیت زنان ۸. تسلیم نشوید

پژوهش‌ها نشان داده که نرخ خروج زنان از صنعت تکنولوژی ۲ برابر مردان است. با در نظر گرفتن این‌که فقط ۲۰ درصد مدارک مهندسی و علوم کامپیوتر به زنان تعلق دارد، سهم زنان رهبر در تکنولوژی بیش از مردان کاهش می‌یابد. بسیاری از زنان احساس می‌کنند که فشار کار بیرون و خانه بدون حمایت به شدت ویران‌کننده است.

یک دهه قبل، تقریبا یک سال پس از به دنیا آمدن پسرم، به معاونی که با او کار می‌کردم، استعفایم را اعلام کردم و به او گفتم در حال ترک این حوزه هستم. احساس می‌کردم موقعیت حرفه‌ای‌ام به بن‌بست رسیده و استرس مادر شدن فکر کردن به ادامه‌ی راه را برای من دشوار می‌کرد. فرد دیگری وظایف من را به عهده گرفت و نقش من در تیم او به پایان رسید، اما می‌توانستم به صورت نیمه‌وقت ادامه دهم و خودم را به چالش بکشم. می‌دانم زندگی در سراشیبی مطمئن نبودن از این‌که انجام دادن کاری ارزش‌اش را دارد یا نه چه حسی دارد، اما به شما اطمینان می‌دهم، با گذشت زمان، ایجاد یک وقفه و حمایت حتما ارزش‌اش را دارد.

۹. یاد بگیرید مستقیما بپرسید

من ۲۰ دقیقه با زنی در تیم‌ام کلنجار رفتم که از موضوعی که می‌خواست مطرح کند طفره می‌رفت. او از سابقه و آرزوهایش گفت. من منتظرم بودم تا ببینم خواسته‌اش چیست. در نهایت پرسیدم “آیا می‌خواهی از من درخواست ترفیع بکنی؟” او گفت بله، اما می‌ترسید که من جواب منفی بدهم. من به او توصیه کردم به جای این کار بگوید “به نظر شما شکاف بین جایی که اکنون هستم و مرحله‌ی بالاتر چیست؟ برای رسیدن به آن چه باید بکنم؟”

در بسیاری از مواقع ما می‌ترسیم مستقیما سوال بپرسیم چون از قضاوت شدن می‌ترسیم. اما سوال نکردن به این معنی است که فرصت بازخورد گرفتن و پیشرفت را از دست می‌دهید.

موفقیت زنان ۱۰. حاشیه‌ی امن خود را پیدا کنید

لزلو باک، رئیس سابق عملکردهای انسانی در گوگل، درباره‌ی تیم‌هایی با عملکرد بالا در گوگل پژوهش کرد؛ او به رادیو Freakonomics  گفت “مهم‌ترین ویژگی یک تیم با عملکرد بالا این نیست که چه کسی آن را رهبری می‌کند یا چند نفر در آن هستند یا کجا قرار دارد. مهم‌ترین ویژگی امنیت روانی است.” یافتن تیم یا شرکتی که احساس کنید در آن می‌توانید اشتباه کنید و ریسک کنید برای موفقیت‌تان ضروری است.

در همان زمانی که من به فیس‌بوک پیوستم، تعدادی از هم‌کاران سابق‌ام در PayPal نیز به فیس‌بوک ملحق شدند. این حمایت به من کمک کرد با وجودی که به عنوان یک مادر جدید احساس درماندگی می‌کردم، یک جهش عظیم بکنم. بر اساس این تجربه من تلاش کردم در تیم خودم احساس امنیت و حمایت را پرورش دهم.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website