0
  • No products in the cart.
 

نحوه خلاصی از شّر مورچه های نجّار

نحوه خلاصی از شّر مورچه های نجّار

نحوه خلاصی از شّر مورچه های نجّار

مورچه های نجّار لانه های خود را داخل چوب می سازند، به همین دلیل در خانه یا اطراف آن دیده می شوند. برخلاف موریانه ها، آنها چوب نمی خورند بلکه فقط در آنجا لانه می سازند. مورچه های نجّار می توانند به یک خانه نفوذ کرده و وارد غذا یا منابع آب شوند. در ادامه به نحوه کنترل جمعیت مورچه های نجّار و خلاصی از مزاحمت آنها خواهیم پرداخت. در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

بخش اول) پیدا کردن لانه مورچه ها

نحوه خلاصی از شّر مورچه های نجّار

  • مطمئن گردید با مورچه ها سروکار دارید، نه موریانه ها. مورچه های نجّار، حشراتی بزرگ به رنگ سیاه یا قهوه ای تیره با بدن سه بخشی و 6 پا هستند. آنها شاخک های خم شده ای دارند. مورچه های کارگر بدون بال هستند، در حالیکه مورچه های مولّد دارای بال هستند. این مورچه ها تمایل به پیاده روی مسیرهای طولانی را دارند. موریانه ها که مشکل جدّی تری را ایجاد می کنند، دارای شاخک های مستقیم با بدن هایی به رنگ روشن هستند. اگر با حمله موریانه ها مواجه هستید، می توانید این مقاله را بخوانید.

نحوه خلاصی از شّر مورچه های نجّار

  • به دنبال آثارِ به جای مانده ی فرس باشید. فرس ماده ای شبیه خاک اره است که مورچه ها هنگام ساختن لانه های خود در داخل چوب، آنها را بر جای می گذارند. این ماده حاوی اجزای بدن و خرده های چوب هست اما، در واقع شبیه تراشه های تکه ای از چوب به نظر می رسد. اگر این مواد را در اطراف خانه خود ببینید، نشانگر این هست که با مشکل حمله مورچه ها مواجه شده اید.

نحوه خلاصی از شّر مورچه های نجّار

  • به دنبال چوب آسیب دیده بگردید. چوب هایی که برای لانه سازی مورچه ها مورد استفاده قرار می گیرند دارای شکاف ها یا سوراخ هایی هستند. معمولاً فرس ها را در حوالی آنها خواهید دید. مورچه ها دوست دارند در داخل دیوارها، درهای توخالی، کابینت ها، تیرها، ساختارهای چوبی لانه سازی کنند. به دنبال محیط هایی بگردید که چوب آنها دارای کمی رطوبت باشد، به این دلیل که مورچه ها، لانه سازی در چوب های مرطوب را دوست دارند.

خلاصی از شّر مورچه های نجّار

  • طعمه ها در نزدیکی لانه آنها قرار دهید. برای پیدا کردن لانه باید مورچه ها را با مقداری طعمه فریب دهید، سپس آنها را به لانه بازگردانید تا بتوانید محل پنهان شدن آنها را کشف کنید. مقدار کمی عسل یا میوه شیرین را نزدیک محل هایی که فکر می کنید لانه آنها قرار داشته باشد، بگذارید.

خلاصی از شّر مورچه های نجّار

  • مورچه ها را تا لانه دنبال کنید. وقتی مورچه ها طعمه را برمی دارند، آنها را به لانه می برند. احتمالاً خواهید دید که به فضایی در داخل دیوار، کابینت یا درب می روند. از آنها چشم برندارید تا لانه آنها را پیدا کنید.
  • اگر که لانه مورچه ها در معرض دید یا در دسترس باشد، می توایند با اجرای مرحله بعدی از شرّ آنها خلاص شوید.
  • اگر لانه آنها مخفی یا غیرقابل دسترس است، برای کشتن آنها باید از طعمه سمّی استفاده کنید. اثربخشی طعمه حدود سه روز خواهد بود.

بخش دوم) نابودسازی جمعی از مورچه ها

خلاصی از شّر مورچه های نجّار

  • از روش طعمه سمّی استفاده کنید. اگر لانه مورچه ها مخفی یا غیرقابل دسترس هست، این روش بهترین روش بکارگیری است. برای بیرون کشاندن مورچه ها از لانه از طعمه سمّی استفاده کنید؛ آنها طعمه را به لانه می برند و طی حدود سه روز جمعی از مورچه ها مسموم خواهند شد. مقدار ژل سمّی مورچه نجّار تهیه کنید و با یک قاشق شکر و یک قاشق شیر مخلوط کنید. مقداری از آن را نزدیک محل زندگی آنها بریزید. منتظر بمانید تا مورچه ها بیرون آمده و طعمه را بردارند.
  • طعمه ای که استفاده می کند باید تاثیر کندی داشته باشد. اگر طعمه مورچه های کارگر را در راه برگشت به لانه بکشد، طعمه بر روی هزاران مورچه ای که هنوز در لانه هستند اثر نخواهد گذاشت. طعمه ای را انتخاب کنید که تاثیرگذاری آن حدود سه روز طول بکشد.
  • هرگز حشره کش را بر روی خط مورچه های نجّاری که در حال بیرون آمدن از لانه هستند اسپری نکنید. این کار به مورچه هایی که در لانه هستند، آسیبی وارد نمی کند و باعث می شود که آنها احساس خطر کرده و لانه های خود را گسترش دهند.
  • اگر حیوان خانگی یا کوچک خردسال دارید، انتخاب مخفیگاه های غیرقابل دسترسی گزینه مطمئن تری برای پخش طعمه های سمّی است.

نحوه خلاصی از شّر مورچه های نجّار

  • لانه ها را با پودرپاشی مستقیم از بین ببرید. این روش زمانی موثر واقع می شود که به راحتی به لانه دسترسی داشته باشید و بتوانید پودر را مستقیماً بر روی ملکه و کل کلونی بپاشید. پودر مخصوص مورچه های نجّار را انتخاب کرده و طبق دستورالعمل درج شده بر روی بسته، آن را در لانه بریزید.
  • خاک دیاتومه، پودری طبیعی و غیرسمّی است که می تواند مورچه های نجّار را بدون ورود سموم به داخل لانه آنها، نابود کند.
  • پودرهای شیمیایی دیگری مانند Delta و Drione نیز موثر هستند، اما حاوی مواد سمّی هستند که می توانند سلامت کودکان و حیوانات خانگی را به خطر اندازند.

نحوه خلاصی از شّر مورچه های نجّار

  • طعمه حاوی اسیدبوریک را امتحان کنید.
  • بوریک اسیدرا از فروشگاه ادوات کشاورزی تهیه کنید.
  • آن را با شکر پودر شده، به میزان پیمانه شکر و  پیمانه بوریک اسیدرا با یکدیگر مخلوط کنید.
  • درپوش بطری را از مخلوط پر کنید. دورتادور محل هایی که مورچه می بینید بریزید.
  • وقتی مورچه ها طعمه را به لانه می برند، مورچه های داخل لانه کشته خواهند شد. اسیدبوریک در بدن مورچه نفوذ کرده و در همانجا حل می شود.

بخش 3) جلوگیری از بازگشت مورچه های نجّار

نحوه خلاصی از شّر مورچه های نجّار

  • خانه خود را تمیز کنید تا به زمینه ی پرورش مورچه های نجّار ایجاد نشود. این کار زمانی میسّر خواهد شد که کف خانه را به خوبی تمیز نمایید، نَشتی شیرآلاتی که موجب مرطوب شدن چوب می شوند را تعمیر کنید، و هرگونه در هم ریختگی که برای آنها پناهگاه ایجاد می نماید را از بین ببرید.

نحوه خلاصی از شّر مورچه های نجّار

  • درزهای خانه خود را بپوشانید. برای پلمپ کردن فونداسیون و ترک های اطراف درب ها، پنجره ها و محل هایی که امکان ورود مورچه ها به داخل را میسر می کنند، از درزگیر استفاده کنید.

خلاصی از شّر مورچه های نجّار

  • زباله های طبیعی را از اطراف خانه خود دور کنید. شاخه های درختان را قطع کنید تا بر روی خانه شما آویزان نشوند. علف های هرز، برگ ها، چوب های انباشته شده و سایر بقایای طبیعیِ نزدیک خانه خود را تمیز کنید تا مخفیگاه مورچه ها نشوند.

خلاصی از شّر مورچه های نجّار

  • خرده های باقیمانده را تمیز و نشتی آب را برطرف کنید. مورچه ها برای زنده ماندن به منابعی همچون آب، پروتئین و شکر نیاز دارند. دور نگه داشتن این مواد از آنها، بهترین راه جلوگیری از هجوم آنهاست. کف زمین و پیشخوانها را عاری از خرده های به جای مانده نگه دارید، لکه ها به خصوص لکه شیرینی جات را پاک کنید. نشتی شیرآب را تعمیر کنید و مطمئن گردید هیچ قطره آبی برجای نمانده باشد.

مترجم: فاطمه باباشاهی

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website