0
  • No products in the cart.
 

نحوه ی پاک کردن لکه های مبل

نحوه ی پاک کردن لکه های مبل

نحوه ی پاک کردن لکه های مبل

اگر مبل شما لکه دار شده، بسته به نوع پارچه و لکه، روش های مختلفی برای تمیز کردن آنها دارید. با مشورت گرفتن از برچسب مراقبت و پیدا کردن کد پاکسازی شروع کنید، این کد، محصولات و پاک کننده هایی که برای استفاده بر روی پارچه های خاص مناسب هستند را ارائه می دهد. وقتی این موضوع را بدانید، می توانید با استفاده از یک پاک کننده ی مایع، یک محلول تمیزکننده ی خشک، یا جایگزینی عاری از آب مانند سرکه ی سفید اقدام کنید. در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

روش اول) پیدا کردن کد پاکسازی

نحوه ی پاک کردن لکه های مبل

  1. برچسب مراقبت کارخانه را بر روی مبل خود قرار دهید. برچسب مراقبت معمولاً در زیر یکی از کوسن ها یا در زیر مبل قرار دارد. برچسب مراقبت یک کد پاکسازی است که نحوه ی تمیز کردن لکه ها به صورت ایمن را به شما می گوید. رعایت نکردن این دستورالعمل ها می تواند برای همیشه به لوازم داخلی آن آسیب وارد کند و ضمانت نامه ی شما را باطل نماید.نحوه ی پاک کردن لکه های مبل
  2. برای مبل هایی با کد مشخض شده با حرف W از روش های تمیز سازی با آب استفاده کنید. این کد پاکسازی بدین معنی است که می توانید با خیال راحت از آب و محلول های تمیز کننده ای که با آن مخلوط می شوند استفاده کنید. محلول تمیز کننده ای که با آب و صابون مایع ساخته شده باشد، گزینه ی خوبی است یا می تواند برای برداشتن لکه، روش بخارزایی را امتحان کنید.
  • مبل هایی با این معمولاً راحت ترین مبل ها برای تمیز کردن هستند و این کد رایج ترین آنها است.
  • محلول های پاک کننده می توانند به این پارچه صدمه بزنند، بنابراین از آنها دوری کنید.
  • جاروبرقی کشیدن برای این مبل ها مناسب است.نحوه ی پاک کردن لکه های مبل
  1. مبل هایی که با حرف X علامت گذاری شده اند را جاروبرقی بکشید. این پارچه ها ظریف ترین نوع هستند و بر روی آنها به هیچ عنوان نباید از آب یا محلول پاک کننده استفاده کنید. با خیال راحت می توانید خرده زباله های روی آن را جارو بکشید، اما تا همین حد. اگر جاروبرقی شما به خوبی عمل نمی کند، باید با یک تمیزکننده ی حرفه ای اثاثیه ی منزل تماس بگیرید.
  • این کد نسبتاً نادر است؛ اگر مبل شما از یک ماده ی منحصر به فرد یا غیرمعمول ساخته شده است، ممکن است این کد را ببینید.نحوه ی پاک کردن لکه های مبل
  1. برای مبل هایی که با حرف S علامت گذاری شده اند، تکنیک های مبتنی بر محلول پاک کننده را آزمایش کنید. در این پارچه ها نباید از آب یا روش های مخلوط با آب استفاده کنید زیرا موجب لکه دار شدن پارچه می شوند. محلول های تمیز کننده ی خشک و مخصوص، تنها گزینه ی مطمئن هستند. اگر برچسب مراقبت نوع خاصی از محلول های پاک کننده را مشخص می کند، از این دستورالعمل ها چشم پوشی نکنید. در غیر این صورت، می توانید از محلول پاک کننده ی همه منظوره هک برای پارچه ها تعبیه شده، استفاده کنید.
  • می توانید محلول پاک کننده ی مخصوص پارچه را از فروشگاه های لوازم منزل تهیه کنید یا به صورت آنلاین خریداری نمایید.
  • جاروبرقی کشیدن بر روی این مبل ها، آسیبی وارد نمی کند.نحوه ی پاک کردن لکه های مبل
  1. برای مبل هایی که با حروف WS علامتگذاری شده اند از یک روش ترکیبی استفاده کنید. بر روی این نوع پارچه می توانید با خیال راحت از تکنیک ها و محلول های مخلوط شونده با آب استفاده کنید. معمولاً بهتر است ابتدا محلول های پاک کننده را قبل از انتقال به تکنیک های مبتنی بر آب امتحان کنید. با این حال، این کد پاکسازی بسیار نادر است، بنابراین شاید لازم باشد از یک یک متخصص مشورت بگیرید.نحوه ی پاک کردن لکه های مبل
  2. اگر برچسب های مراقبت را نمی توانید پیدا کنید، با احتیاط عمل کنید. اگر برچسب های مراقبت مبل شما در حال از بین رفتن است یا اگر پارچه ای از جنس وینتیج دارد، استفاده از روش های ترکیب مواد شوینده با آب یا محلول های پاک کننده می تواند خطرناک باشد. با تکنیک های مخلوط با آب شروع کنید و محل را ترک کنید. ایده خوبی است که قبل از استفاده از هرگونه روش پاکسازی، منطقه خارج از دید را آزمایش کنید.
  • جاروبرقی کشیدن برای پارچه هایی که برچسب مراقبت ندارند بی خطر است. اگر پارچه ی مبل شما حساس است، باید مکش آن را بر روی درجه ای ملایم تنظیم کنید.

روش دوم) استفاده از آب و صابون مایع بر روی پارچه هایی از جنس کتان، پنبه و پلی استر 

نحوه ی پاک کردن لکه های مبل

  1. بر روی لکه ها جاروبرقی بکشید تا هرگونه لکه ی سست از بین برود. بر روی سطوح لکه از یک جاروی دستی یا جاروبرقی معمولی با برس نرم آن استفاده کنید. با جاروکشیدن در ابتدای کار، برخی اوقات حتی لکه ها کمی روشن تر می شوند و از شرّ هرگونه گرد و غبار و زباله های باقیمانده خلاص می شوید.
  • بدون جارو کشیدن در ابتدای کار، ارزیابی سرسخت بودن لکه ها دشوار است، بنابراین همیشه با جاروکشی دستی یا وصل کردن سری به جاروبرقی، کار خود را شروع کنید.نحوه ی پاک کردن لکه های مبل
  1. برای ایجاد یک محلول پاکسازی، آب و صابون مایع را با یکدیگر مخلوط کنید. چند قطره از یک صابون مایع را در یک کاسه یا سطل کوچکی بریزید. سپس با شیر آب، مقداری آب سرد به آن اضافه کنید تا محلولی کف دار تولید شود. شاید لازم باشد دست خود را داخل آب ها بچرخانید تا ابتدا کف صابون عمل نماید.
  • با ترکیب کمی سرکه با محلول خود می توانید قدرت پاکسازی خود را افزایش دهید.
  • برخی از متخصصان توصیه می کنند هنگام تمیز کردن اثاثیه منزل، از آب مقطر استفاده کنید زیرا آب مقطر پس از خشک شدن لکه ای برجای نمی گذارد. اگر نگران مبل خود هستید، یا هزینه ی آب مقطر بسیار گران است، می توانید به این توصیه عمل کنید ـ این بستگی به خودتان دارد!نحوه ی پاک کردن لکه های مبل
  1. یک پارچه ی میکروفایبر را با محلول آغشته کرده و لکه را به آرامی تمیز کنید. پارچه ی خود را درون محلول فرو کنید و آب اضافه ی آن را بگیرید. تا زمانی که لکه از بین برود، ناحیه ی لکه دار را پاک کنید. تا زمانی که لکه ها از بین بروند، پاک کردن آنها را ادامه دهید. از سائیدن یا پاک کردن بسیار عمیق لکه ها خودداری کنید زیرا موجب ایجاد لکه های بعدی می شود.
  • پارچه را نباید از محلول اشباع کنید، بنابراین حتماً از پارچه ی مرطوب شده استفاده کنید نه خیس.

نحوه ی پاک کردن لکه های مبل

  1. برای شستن ترکیب صابون از یک دستمال نو و مرطوب شده با آب ساده استفاده کنید. یک پارچه ی میکروفایبر را با آب ساده خیس کنید و آن را فشار دهید. به پاک کردن ناحیه ی لکه دار ادامه دهید تا محلول از پارچه جدا شود.
  • اگر نمی خواهید پارچه ی جدیدی تهیه کنید، کافی است قبل از استفاده مجدد از پارچه برای عملیات لکه گیری، محلول صابونی را از روی پارچه ی میکروفایبر اصلی خود بشوئید.
  • اگر در این مرحله لکه به طور کامل پاک نشد، می توانید پاک کردن آن با محلول و شستن آن با آب تمیز را تا زمان ناپدید شدن آن انجام دهید.

نحوه ی پاک کردن لکه های مبل

  1. با یک پارچه ی تمیز یا حوله ی کاغذی بر روی نقطه ای فشار وارد کنید تا خشک شود. با یک حوله ی کاغذی بر روی ناحیه ی خیس ضربه بزنید تا هرگونه رطوبت اضافی گرفته شود. اگر نیاز به سرعت بخشیدن به کارها دارید، دستگاه اسپیلیت یا پنکه سقفی را به سمت مبل روشن کنید.
  • برای خشک کردن مبل هایی با پارچه های حساس از سشوار استفاده نکنید، زیرا ممکن است گرما به آنها آسیب برساند. استفاده از تنظیم خنک احتمالاً خوب است!نحوه ی پاک کردن لکه های مبل
  1. اگر آب و صابون تاثیری ندارد، از پارچه ی کف کرده یا تمیز کننده ی فرش استفاده کنید. دستورالعمل ها ممکن است متفاوت باشد، اما معمولاً ناحیه ای لکه دار را با کف محلول پاک کننده آغشته کرده و اجازه دهید به مدت 5 الی 10 دقیقه باقی بماند. سپس محوطه را به آرامی با یک دستمال میکرو فایبر پاک کنید و اجازه دهید در معرض هوا، خشک شود. بهتر است قبل از استفاده از این پاک کننده ها بر روی مبل خود، محلول را بر روی نقطه ای آزمایش کنید.
  • می توانید این محصولات تمیز کننده ی رایج را از فروشگاه های مواد غذایی و فروشگاه های بهسازی منزل تهیه کنید.

 

روش سوم) از بین بردن لکه ها از روی مبل هایی با پارچه های میکرو فایبر، چرم و جیر

نحوه ی پاک کردن لکه های مبل

  1. برای کندن ذرات سست، از سر جاروبرقی استفاده کنید. مهم نیست مبل شما چه کد پاکسازی ای دارد، جاروبرقی کشیدن ایمن است و همیشه باید اولین قدم کار شما باشد. برای مکیدن هرگونه گرد و خاک، ضایعات یا ذرات ریز از برس نرم جاروبرقی یا جارو دستی استفاده کنید. جاروبرقی کشیدن ممکن است به تنهایی لکه های سطحی که هنوز وارد پارچه نشده اند را به طور کامل از بین ببرد.
  • هر چه به لکه ها زودتر رسیدگی کنید، شانس بیشتری برای از بین بردن آنها خواهید داشت.
  • به خاطر داشته باشید، اگر مبل شما دارای کد پاکسازی X است، جاروبرقی کشیدن تنها روشی است که می توانید با اطمینان برای از بین بردن لکه ها از آن استفاده کنید.

نحوه ی پاک کردن لکه های مبل

  1. اگر پارچه ی مبل تان ضد آب است، لکه ها را به آرامی با سرکه تمیز کنید. استفاده از هر ماده ی شوینده ای غیر از محلول های پاک کننده بر روی مبلی با کد S می تواند پارچه ی آن را خراب کند، اما اگر پارچه ی آن ضد آب باشد، با یک پارچه ی میکرو فایبر آغشته به سرکه سفید، بر روی ناحیه ی لکه دار به آرامی ضربه بزنید. زمانی که لکه از بین رفت، اجازه دهید آن نقطه در معرض هوا خشک شود. نگران نباشید، سرکه یا الکل پس از خشک شدن پارچه از بین خواهد رفت.
  • مبل هایی با پارچه های میکروفایبر،جیر و چرم معمولاً با این روش تمیز می شوند.
  • اگر لکه از بین نرفت، می توانید روش استفاده از صابون مایع همراه با آب را به کار ببرید.نحوه ی پاک کردن لکه های مبل
  1. برای لکه های جزئی بر روی پارچه ی چرم، از صابون مایع یا واکس همرنگ پارچه استفاده کنید. برای اکثر پارچه های چرمی می توانید تکنیک آب و صابون که برای پارچه های پنبه ای و کتان استفاده می شود را به کار ببرید. اگر نگران استفاده از صابون مایع هستید، از واکس که مخصوص سطوح چرمی ساخته شده استفاده کنید و همین تکنیک را دنبال کنید.
  • از طرف دیگر می توانید یک دوم فنجان (120 میلی لیتر) روغن زیتون و یک چهارم فنجان (59 میلی لیتر) سرکه سفید استفاده کنید. ترکیبات را در یک بطری مخلوط کنید، بر روی لکه اسپری نمایید و با یک پارچه ی تمیز خشک کنید.نحوه ی پاک کردن لکه های مبل
  1. برای از بین بردن لکه هایی سخت مانند جوهر از الکل استفاده کنید. تمیز کردن لکه های سخت مانند لکه های جوهر با آب و صابون یا روش های مخلوط با آب جواب نمی دهد. در عوض، سر یک گوش پاک کن به الکل آغشته کرده و تا زمان پاک شدن لکه بر روی آن ضربه بزنید. پس از اینکه سر گوش پاک کن شروع به کثیف شدن نمود، گوش پاک کن تازه ای بردارید.
  • پس از پاک شدن لکه، ناحیه را با دستمال تمیزی خشک کنید.
  • الکل معمولاً برای مبل های چرمی، میکروفایبر و جیر مناسب است.
  • لکه های قهوه و آب میوه را با ترکیبی از یک قاشق چایخوری (4.9 میلی لیتر) صابون مایع یا مواد شوینده ی لباسشویی و مقدار کمی آب گرم تمیز کنید. ترکیب را بر روی لکه بمالید و آن را با یک حوله ی کاغذی پاک کنید. همچنین می توانید با مالیدن یخ به لکه ها، آن ها را زودتر از بین ببرید.نحوه ی پاک کردن لکه های مبل
  1. لکه های چرب را آغشته به جوش شیرین نمایید. مالیدن آب یا مایعات دیگر بر روی لکه های چربی، ممکن است چربی را به اطراف پخش کند. در عوض، لکه را با جوش شیرین بپوشانید و اجازه دهید چند ساعت باقی بماند. جوش شیرین چربی را از پارچه بیرون می کشد. سپس می توانید برسی را بر آن بکشید یا جارو کنید.
  • جوش شیرین معمولاً برای پارچه های چرمی، میکروفایبر، جیر و پارچه های ضد آب مانند پارچه های پنبه ای و کتان ایمن است.نحوه ی پاک کردن لکه های مبل
  1. برای مبل هایی با کد پاکسازی S از یک پاک کننده شیمیایی استفاده کنید. برخی اوقات این محلول های پاک کننده به عنوان تمیز کننده های خشک عرضه می شوند. بسته به مارک و نوع محلول پاک کننده ای که استفاده می کنید، کاربرد و دستورالعمل آنها متفاوت است، بنابراین دستورالعمل ها را حتماً با دقت بخوانید. معمولاً پس از اینکه محلول پاک کننده را به کار بردید محوطه را با یک پنکه یا دستگاه خشک کن، خشک نمایید.
  • خشک شدن پارچه در معرض هوا، باعث ایجاد لکه های حلقوی در ناحیه می شود.
  • محلول های پاک کننده بسیار قوی هستند، بنابراین حتماً پنجره ای را باز کنید و دستورالعمل های ایمنی آن را اجرا کنید.نحوه ی پاک کردن لکه های مبل
  1. برای لکه های سرسخت با یک فرد متخصص در زمینه ی پاکسازی حرفه ای لوازم تماس بگیرید. اگر هر محصولی را امتحان کرده اید و لکه ها مقاوم شده اند، بهتر است با یک متخصص تماس بگیرید. برای مبل هایی با کد پاکسازی X ، این نهایت کاری است که باید انجام دهید زیرا جارو کشیدن تنها راه تمیزکردن خانه تان است. اگر تمایل به استفاده از محلول های پاکننده ی قوی برای مبل هایی با کد S را ندارید، با یک متخصص تماس بگیرید.

 

روش چهارم) استفاده از بخار بر روی پارچه های ضد آب

نحوه ی پاک کردن لکه های مبل

  1. سر جاروبرقی را حرکت دهید مواد چسبیده شل شوند. اتصال برس نرم بهترین انتخاب است یا می توانید روی پارچه ی مبل را جاروب دستی بکشید. قبل از بخار دادن به پارچه، باید گرد و خاک و مواد زائد روی آن را از بین ببرید تا از نفوذ ذرات در عمق پارچه خودداری شود. برخی اوقات استفاده از جاروبرقی حتی می تواند لکه را کمی روشن نماید.
  • اگر در فضای کوچکی کار می کنید، پنجره ای را باز کنید تا محیط خیلی گرم نشود. این کار به خشک شدن پارچه ی مبل نیز کمک می کند.نحوه ی پاک کردن لکه های مبل
  1. داخل دستگاه بخارشوی، آب بریزید و سر مناسب آن را قرار دهید. بسته به نوع دستگاه بخارشویی که دارید، نحوه کار با آن و تا جایی که آب ریخته می شود، تفاوت دارد. هنگامی که مخزن آب دستگاه را پیدا کنید، ان را با آب تصفیه پر کنید. سرهای دستگاه ها نیز متفاوت هستند، اما بهترین سری، معمولاً برس نرم ثابت یا برس نرم گردان است.
  • سرهایی با پارچه ی میکروفایبر برای این کار نیز موثر هستند.
  • در صورت امکان می توانید به آب داخل دستگاه، شامپوی مخصوص اثاثیه یا مخصوص پارچه های نرم اضافه کنید، اما برای اکثر لکه ها باید از آب ساده استفاده نمود.
  • برای این کار می توانید دستگاه بخارشوی دستی خریداری نمایید یا مدل بزرگتر آن را از فروشگاه های بهسازی منزل اجاره کنید.نحوه ی پاک کردن لکه های مبل
  1. دستگاه بخار شوی را روشن کنید و آن را به آرامی بر روی ناحیه ی لکه دار حرکت دهید. اگر با لکه های بزرگی روبرو هستید، برای نتیجه گیری بهتر، هر بار بر روی بخش کوچکی کار کنید. به جای ضربه با جریان هوای ثابت دستگاه بر روی محوطه ای کوچک، آن را به آرامی بر روی لکه ها حرکت دهید.
  • پس از چند حرکت، لکه شروع به ناپدید شدن می کند.
  • اگر داخل دستگاه صابون یا شامپوی مخصوص اثاثیه اضافه کردید، قبل از خشک شدن پارچه، فرایند پاکسازی را باید با آب ساده تکرار کنید.

نحوه ی پاک کردن لکه های مبل

  1. اجازه دهید مبل در معرض هوا کاملاً خشک شود. باز کردن یک پنجره می تواند روند خشک شدن را ارتقا بخشد. اگر نیاز دارید مبل را حتی سریع تر خشک کنید، می توانید یک پنکه در مقابل مبل یا پنکه ای سقفی روشن کنید. از سشوارها نیز می توانید استفاده کنید. در حالت ایده آل، باید اجازه دهید پارچه های مبل در معرض هوا خشک شوند.

مترجم : فاطمه باباشاهی

 

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website