0
  • No products in the cart.
 

چگونه طرح اقتصادی پول‌ساز بنویسیم؟

طرح اقتصادی

چگونه طرح اقتصادی پول‌ساز بنویسیم؟

آیا به فکر تولید یک محصول فوق العاده یا تبدیل کردن یک ایده هیجان انگیز به پول، هستید؟ با رعایت این چند نکته می تواید موفق شوید. در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

نکته اول برای شروع هر برنامه اقتصادی این است که طرح توجیهی داشته باشید و بدانید که می‌خواهید چه امکاناتی دارید، چه کاری می‌خواهید بکنید و چه نتیجه‌ای قرار است بگیرید.

به نظرتان این‌همه برنامه‌ریزی دشوار می‌آید؟ اما به هر حال استفاده از یک برنامه‌ریزی مناسب نقشه راه شما را به سوی موفقیت کامل می‌کند. وقتی برنامه‌هایتان آماده شد علاوه بر اینکه به شما برای پیشبرد سلامت استراتژی‌هایتان کمک کند، سرمایه گذاران علاقمند به این طرح را هم مجاب به مشارکت با شما خواهد کرد.

اما طرح اقتصادی شما باید چه چیزهایی داشته باشد تا کارا‌تر شود و شما را تبدیل به یک «آدم موفق» کند؟

اول از همه اینکه باید طرحتان را خلاصه کنید. خیلی‌ها وقتی که به دنبال نوشتن طرح اقتصادیشان می‌روند به آن شاخ و برگ می‌دهند و ایده‌های رویایی که منجر به راه اندازی یک شرکت بزرگ و جهانی می‌شود را با تفصیل شرح می‌دهند، نوشتن این همه آرزو طرح شما را آنقدر طولانی و شلوغ می‌کند که کسی حوصله خواندن آن را نخواهد داشت. یک طرح اقتصادی نباید شبیه به اعلامیه‌ای در مورد همه چیز باشد! سعی کنید که مستقیم و سرراست سراغ اصل مطلب بروید.

متخصصان استفاده از طرح‌ها و نمودارهای متنوع را در طرح‌های اقتصادی توصیه می‌کنند اما استفاده بیش از حد از این ابزار‌ها نه تنها باعث نمی‌شود تا سرمایه گذاران آینده شما به طرحتان علاقمند شوند بلکه به شدت آن را غیر واقعی و رویایی جلوه می‌دهد.

دوم اینکه موجَز بودن به معنی ناقص بودن نیست. توصیه اول ما به خلاصه نویسی را جدی بگیرید اما ناقص‌‌ رها کردن ایده‌ها و‌‌ رها کردن آن‌ها درمتن طرح کار شایسته‌ای نیست و‌‌ همان ابتدای کار شما را از هدفتان دور می‌کند و پول‌های نازنین را از دست شما می‌رباید! مبنای طرح اقتصادیتان را به خوبی شرح دهید، تعداد افراد و تخصصهای مورد نیاز برای به کار گیری در پیشبرد طرح و مسائل مربوط به نام و عنوان تجاری را به خوبی شرخ دهید تا در آینده نیاز کمتری به بازنگری داشته باشید.

طرح اقتصادی

باربار‌ها شنک نویسنده کتاب‌های متعددی در مورد طرح‌های اقتصادی و استارتاپ‌ها است، او رعایت نکات زیر را در موفقیت یک طرح اقتصادی مؤثر می‌داند:

۱-طرحتان را توصیف کنید.

۲-محصول یا خدماتی که قصد ارائه آن را دارید را شرح دهید.

۳-فضای رقابتی پیرامون محصولی که قصد ارائه آن را دارید را معرفی کنید.

۴- توضیح دهید که چطور می‌خواهید از مدل‌اقتصادی که در نظر گرفته‌اید پول درآورید.

۵- شیوه بازاریابی محصولتان را تعیین کنید.

۶-برنامه‌های خود را برای تولید محصولات جدید پس از عرضه مورد قبلی تعریف کنید.

۷-تیم اقتصادی خود را (هر چند کوچک) تعریف کنید.

۸-نیاز‌ها و انگیزه های مالی خود را تعریف کنید، برآورد کنید که به چه میزان سرمایه نیاز دارید و چه میزان در‌آمد کسب خواهید کرد.

موارد بالا مسائلی ساده و اولیه هستند که باید رعایت شوند اما خیلی‌ها به راحتی از کنار آن‌ها می‌گذرند و آن‌ها را نادیده می‌گیرند.

نکته آخر این‌که طرح اقتصادیتان را منحصر به فرد کنید. فرض کنید که دو نفر می‌خواهند روی یک زمینه فعالیت اقتصادی انجام دهند، اگر یکی از آن‌ها طرح اقتصادی خود را از روی دیگری که شاید موفق‌تر هم به نظر برسد الگو برداری کند توانایی‌های خودش را درپیش‌بینی شرایط منحصر به فرد پیش روی طرح‌ش و چالش‌ها و مشکلات پیش رو زیر سئوال می‌بردو سرمایه گذار نگران را از خود می‌راند!

پس حتما به یاد داشته باشید که به فعالیت اقتصادی خود و طرح مرتبط با آن به عنوان یک برنامه منحصر به فرد با قابلیت‌ها و چالشهای مربوط به آن نگاه کنید و برآوردهای واقعی خود را انجام دهید. زمانی که به جهت قابل اطمینان بودن و ثبات طرح و نیاز‌ها و اهدافش مطمئن شدید، شرکای آینده تان هم با دید مثبت‌تری با شما همکاری خواهند کرد.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website