0
  • No products in the cart.
 

آشنایی با چند روش طبیعی پاکسازی ریه و تنفس بهتر

آشنایی با چند روش طبیعی پاکسازی ریه و تنفس بهتر

آشنایی با چند روش طبیعی پاکسازی ریه و تنفس بهتر

اکثر ما آدم‌ها نفس کشیدن را چندان جدی نمی‌گیریم، آن را کاری غیر ارادی می‌دانیم و به حال خود رها می‌کنیم. حتی اگر سیگار هم نمی‌کشید یا مشکلات تنفسی ندارید، پاکسازی ریه می‌تواند بخشی از برنامه‌ی خود-مراقبتی شما باشد. اگر سیگار می‌کشید یا آسم یا آلرژی دارید، پاکسازی ریه ها حتی برای شما از بقیه مهم‌تر هم خواهد بود. در این مقاله از مجله توسعه دهندگان با ۱۹ روش طبیعی پاکسازی ریه و تنفس بهتر به خوبی آشنا می شوید.

پاکسازی ریه

ریه‌های شما از آنچه فکر می‌کنید بزرگ‌تر هستند

هرچند به طور کامل درون قفسه‌ی سینه‌تان جای گرفته‌اند، اما مساحت ریه‌ها (بیرون و خارج) ۴۰ برابر از مساخت پوست بیرونی شما بزرگتر است. آن‌ها از ماده‌ای اسفنجی ساخته شده‌اند که باعث انعطاف‌پذیری و قدرت نفوذپذیری‌شان می‌شود.

ما فقط با یک ریه هم می‌توانیم به زندگی ادامه دهیم اما کسی که یکی از ریه‌هایش را برداشته‌اند به شما خواهد گفت که پس از آن دیگر زندگی به روال سابق نیست.

درون هر ریه لوله‌های (تیوب‌های) هوایی به نام نایژک وجود دارد که از طریق درخت نایژه‌ای به هم متصل شده‌اند. در انتهای هر شاخه از این درخت‌ها کیسه‌های کوچک پر از هوایی به نام آلوئول وجود دارد.

گلبول‌های سفید خون در آلوئول‌ها مواد محرک و مزاحم موجود در هوا را فیلتر می‌کنند چه از طریق نابود کردن آن‌ها یا با بیرون راندنشان از بدن.

ریه‌های شما سخت کار می‌کنند تا اکسیژن را به درون بدن بکشند، آن را فیلتر کنند، و در جریان خون آزاد کنند تا در سرتاسر بدن‌تان پخش شوند. ریه‌ها در هر دقیقه بدون استراحت ۲۰ بار باز و بسته (منبسط و منقبض) می‌شوند، و لذا حفظ ریه‌ها در بهترین حالت ممکن یکی از اهداف دارای اولویت ما باید باشد.

بیماری آسم، برونشیت،  سرما خوردگی، فیبروز کیستی، آمفیزم،پلورزی،ذات الریه،بیماری سل و سرطان می توانند از علل ایجاد مشکلات تنفسی باشند.

علائم مشکلات تنفسی عبارتند از:

– تنگی نفس

– سرفه

– خس خس

– احساس سفتی در قفسه‌ی سینه

– درد قفسه سینه

– حساسیت موضعی سینه و پشت

– سرفه‌ی منجر به خروج خلط یا خون

– خشن شدن صدا

– علائم عفونت ریه شبیه سایر انواع عفونت‌ها است: تب، سرفه، خلط زیاد، درد بدن، حساسیت سینه و گلو، و خستگی مفرط.

مواد سمی چگونه بر ریه‌های‌تان تاثیر می‌گذارند

از سرفه‌های خفیف گرفته تا سرطان، مدام قرار گرفتن در معرض استنشاق مواد سمی مشکلی جدی برای ریه‌ها به شمار می‌آید.

حتی اگر سیگار نمی‌کشید (یا با یک سیگاری زندگی می‌کنید)، در معدن کار می‌کنید، یا از شوینده‌های شیمیایی در منزل‌تان استفاده می‌کنید، در معرض عناصر بسیار سمی و ذرات گرد و غبار موجود در هوا هستید که راهی به جز تنفس مدام آن‌ها ندارید.

برای تقویت طبیعی ریه‌ها، و جهت پاکسازی به بعضی از گیاهان خاص رجوع می‌کنیم و این ارگان‌های ارزشمند را سم‌زدایی می‌کنیم. بعضی از گیاهان خانگی وجود دارند که محیط درون منزل‌مان را تمیز می‌کنند. سایر آن‌ها را برای بهره‌مندی از قدرت درمانگری فوق‌العاده‌شان می توانیم مصرف کنیم.

پاکسازی ریه

۱. چای گل ماهور

برگ‌ها و گل‌های ماهور توسط گیاه شناسان برای پاکسازی ریه و درمان انواع بیماری‌های تنفسی از جمله آسم، سرفه، برونشیت، و بیماری ریوی استفاده می‌شود. مواد شیمیایی گیاهی موجود در آن نایژه‌ها را سم‌زدایی می‌کند و تسکین می‌دهد و خلط آور طبیعی کارامدی به حساب می‌آید.

مواد لازم برای تهیه داروی خانگی پاکسازی ریه

– ۲ قاشق چایخوری برگ گل ماهور

– یک و نیم فنجان آب تصفیه شده.

– ۱ قاشق چایخوری نعناع فلفلی خشک شده (اختیاری)

– ۱-۲ قاشق چایخوری عسل (اختیاری)

دستورالعمل:

۱. آب را بجوشانید و برگ‌های ماهور را به آن اضافه کنید.

۲. در صورت تمایل کمی نعناع فلفی را جداگانه اضافه کنید.

۳. به مدت ۱۵ دقیقه بخیسانید. و در صورت تمایل جهت طعم دهی به آن عسل اضافه کنید.

پاکسازی ریه

۲. چای اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس حاوی آنتی بیوتیکی طبیعی به نام سینئول است. این ترکیب خواص ضد ویروسی و ضد قارچی نیز دارد.

اکالیپتوس ریه‌ها و نایژه‌ها را آرام می‌سازد و منبسط می‌کند، که گرفتگی و ناراحتی را برطرف می‌کند – در نتیجه درمان طبیعی عالی برای عفونت سینه است.

مواد لازم برای تهیه داروی خانگی پاکسازی ریه

– یک دوم قاشق چایخوری برگ اکالیپتوس خشک شده

– ۱ فنجان آب، جوش

– عسل جهت طعم دهی

دستورالعمل:

۱. آب جوش را روی برگ‌های اکالیپتوس بریزید و درب آن را بپوشانید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه خیس بخورد.

۲. برای طعم دهی به آن عسل اضافه کنید (اختیاری).

۳. تا سه فنجان در روز از آن بنوشید.

۳. چای گیاه سینه دارو

سینه ‌دارو نام یک گیاه علفی همیشه‌سبز از تیره گاوزبانیان است. سینه‌دارو جزء گیاهان پایا و زمین‌ساقه است. این گیاه سابقا در درمان بیماری‌های ریوی کاربرد داشته است.

از آن برای پاکسازی ریه و درمان برونشیت، آسم، و بیماری ریه استفاده شده است. همچنین برای بیماری‌های معده و روده، کلیه و مشکلات مجاری ادراری خوب است. به علاوه، سینه دارو را می‌توان به صورت موضعی نیز برای تسکین ناراحتی‌هایی مثل اگزما، سوختگی و هموروئيد نیز استفاده کرد.

برای درست کردن آن، ۱ فنجان آب جوش را روی ۱ قاشق چایخوری سینه داروی خشک شده بریزید. درب آن را بگذارید تا ۱۵ دقیقه خیس بخورد. در پایان چند فنجان از آن در روز بنوشید تا التهاب ریوی را کاهش دهد و پروسه‌ی درمان را بهبود ببخشد.

۴. چای ارگانو (پونه‌‌ی کوهی)

کارواکول موجود در ارگانو عامل توانایی ضد احتقان و هیستامین‌کاهی آن است، که سلامت ریه را بهبود می‌بخشد. ارگانو که گیاهی ضد ویروسی، ضد باکتریایی، و ضد قارچی است، آنتی اکسیدان‌هایی نیز دارد که استرس اکسیداتیو را در کل بدن کاهش می‌دهد.

مواد لازم برای تهیه داروی خانگی پاکسازی ریه

– ۴ تا ۶ قاشق غذاخوری ارگانو تازه یا خشک شده

– ۲ و یک دوم فنجان آب

– یک قاشق غذاخوری عسل

دستورالعمل:

۱. برگ‌های تازه‌ی ارگانو را خرد کنید و بکوبید تا روغن آن در بیاید. اگر از ارگانوی خشک استفاده می‌کنید نیازی به انجام این مرحله نیست.

۲. ارگانو را اضافه کنید و بگذارید حداقل ۵ دقیقه خیس بخورد.

۳. آن را داغ بنوشید و از بخاری که از آن بر میخیزد استنشاق کنید.

۵. دم کرده‌ی برگ بارهنگ

برگ‌های بارهنگ تولید خلط را تحریک می‌کند، که همین آن را به درمانی فوق‌العاده برای سرفه‌ی خشک و خارش گلو تبدیل می‌کند. در واقع، مطالعات نشان داده‌اند که برگ بارهنگ در تسکین برونشیت بسیار موثر است و برای مصرف کودکان نیز به اندازه‌ی کافی ملایم هست.

۱. یک فنجان آب جوش را روی ۳-۴ قاشق غذاخوری گیاه بارهنگ خشک شده (یا یک چهارم فنجان برگ تازه) بریزید.

۲. بگذارید ۱۵-۲۰ دقیقه خیس بخورد و بعد بلافاصله از آن بنوشید.

پاکسازی ریه

۶. شربت زنجبیل شامی

زنجبیل شامی که با نام «مصفا» نیز شناخته می‌شود، برای پاکسازی ریه موثر است. ریشه‌ی این گیاه که در زمان باستان و طب شرقی برای برونشیت و آسم استفاده می‌شده است، یک خلط‌آور طبیعی کارآمد است. ریشه‌ی آن حاوی انیولین است، ماده‌ی شیمیایی گیاهی سم‌زدا که نایژه‌ها را می‌پوشاند و تسکین می‌دهد و باعث آرمسازی‌شان می‌شود که از این طریق خس خس سینه و سرفه را از بین می‌برد.

– مصرف زنجبیل شامی به زنان باردار توصیه نمی‌شود.

مواد لازم برای تهیه داروی خانگی پاکسازی ریه

– ۲ قاشق غذاخوری ریشه‌ی زنجبیل شامی خشک شده

– ۲ لیوان آب

– عسل

– آب لیمو

دستورالعمل:

۱. در یک ماهیتابه آب را بجوشانید.

۲. زنجبیل شامی را به آن اضافه کنید و روی حرارت پایین آن را ۲۰ دقیقه بجوشانید.

۳. وقتی مقدار مایع به نصف کاهش پیدا کرد، آن را صاف کنید و تمام مایع گیاه را از آن بچلانید.

۴. کمی عسل و لیمو جهت طعم‌دهی و خنک کردن به آن اضافه کنید.

۵. شربت به دست آمده را تا ۶ ماه می توانید در یخچال نگهداری کنید.

۶. به کودکان زیر ۱۴ سال، هر دو ساعت ۳/۲ قاشق چایخوری و به بزرگسالان ۲ قاشق چایخوری بخورانید.

۷. تنتور لبلیا

لبلیا یک گیاه دارویی بسیار قدرتمند و پیچیده است، که به آن توتون هندی هم می‌گویند. می‌توان از آن به عنوان جایگزین تنباکو کنید و از این طریق استعمال دخانیات را کنار بگذارید. لبلین ماده‌ای در لبلیا است که محرکی ملایم به شمار می‌رود مانند نیکوتین اما اعتیاد آور نیست. لبلیا همچنین ضد اسپاسم و خلط آور نیز هست.

لبلیا همچنین حالت تهوع را القاء می‌کند و باعث استفراغ می‌شود که این امر به از بین بردن سموم بدن کمک می‌کند. به همین خاطر است که مصرف دوز بالایی از این گیاه می‌تواند مسمومیت زا باشد. توصیه می‌شود که فقط تحت نظارت پزشک این گیاه را مصرف کنید.

۸. چای بلوط همیشه بهار

گیاه بوته‌ی بلوط همیشه بهار حساسیت و ناراحتی ریه را تسکین می‌دهد و واکنش هیستامینی را تعدیل می‌کند، که آن را برای برونشیت و سرماخوردگی به درمانی فوق‌العاده مفید تبدیل می‌کند. به علاوه، این گیاه حاوی ماده‌ی آنتی اکسیدانی به نام NDGA است که توانایی ایجاد انرژی سلول‌های غیر عادی (سرطانی) را کاهش می‌دهد.

در صورتی که به صورت چای مصرف شود، بلوط همیشه بهار یک خلط آور طبیعی نیز هست.

برای درست کردن چای از آن، ۵ قاشق غذاخوری برگ و ساقه‌ی خشک شده‌ی گیاه بلوط همیشه بهار را با یک چهارم لیتر آب جوش مخلوط کنید.

پاکسازی ریه

۹. حمام بخار نعناع فلفلی

منتول، ترکیبی در نعناع فلفلی است که دارای خواص ضد اسپاسمی و ضد التهابی است. به همین خاطر باعث تسکین دستگاه تنفسی می‌شود. بخار نعناع فلفلی مخاط ( و مواد سمی موجود در آن)‌ را از ریه‌ها پاکسازی می‌کند، و ارگان‌های بدن را سم زدایی می‌کند. در حقیقت، یکی از بهترین روغن‌های موجود برای سرماخوردگی‌ها است.

جهت استفاده، آب جوش را داخل یک کاسه‌ی شیشه‌ای بزرگ بریزید و ۳ قطره روغن نعناع فلفلی به آن اضافه کنید. یک حوله روی سرتان بیندازید و بر روی کاسه بخار بگیرید (صورت‌تان را بیش از حد نزدیک نکنید!). چشم‌های‌تان را ببندید و بخار را تا زمانی که متصاعد می‌شود استنشاق کنید. مرتب بینی‌تان را پاک کنید تا از مخاطی که به بیرون جاری می‌شود خلاص شوید. این کار برای درمان سرماخوردگی‌های سمج نیز مناسب است!

۱۰. جوشانده‌ی شفابخش زالزالک

این گیاه به عنوان درمانی برای سلامتی قلب کاملا جا افتاده است. میوه‌های زالزالک حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارند و جریان خون را بهبود می‌بخشند. این ویژگی‌های برای پیشگیری از جمع شدن مایعات در ریه‌های‌تان و پاکسازی آن‌ها ضروری هستند.

اگر داروی قلب یا داروی رقیق کننده‌ی خون مصرف می‌کنید از زالزالک استفاده نکنید.

مواد لازم:

– ۲۸ گرم میوه و برگ زالزالک خشک شده

– ۴ فنجان آب جوش

دستورالعمل:

۱. آب جوش را بر روی زالزالک‌ها بریزید و بگذارید ۴۸ ساعت خیس بخورد.

۲. آن را صاف کنید، فشار بدهید و به صورت گرم یا خنک بنوشید.

۱۱. شربت آویشن

مطالعه‌ای به سال ۲۰۱۶ درباره‌ی اثرات آویشن بر مجراهای برونشی به این نتیجه رسید که – بی شک – این گیاه در بین برترین گیاهان محافظ و تقویت کننده‌ و پاکسازی ریه قرار می‌گیرد.

مواد لازم برای تهیه داروی خانگی پاکسازی ریه

– ۶۰ تا ۱۲۰ گرم برگ و گل آویشن (بهترین گزینه تازه‌ی آن است اما خشک شده‌اش هم اثر بخش است)

– یک چهارم لیتر آب

– یک فنجان عسل

دستورالعمل:

۱. آویشن و آب را در ماهیتابه‌ای روی حرارت کم ترکیب کنید.

۲. در ظرف را نیمه باز بگذارید و مایع را بجوشانید تا به نصف مقدار اولیه برسد. باید نهایتا حدود ۲ فنجان چای آویشن غلیظ باقی بماند.

۳. آن را صاف کنید، بگذارید به آرامی خنک شود و سپس کمی عسل به آن اضافه کنید.

۴. آن را خوب هم بزنید و در یک ظرف شیشه‌ای درون یخچال به مدت ۳ تا ۴ هفته نگه‌دارید.

۵. برای استفاده، ۲/۱ تا ۱ قاشق چایخوری هر یکی دو ساعت یکبار مصرف کنید تا سرماخوردگی و سرفه‌ی شما از بین برود.

پاکسازی ریه

۱۲. چای مریم گلی

این گیاه دارویی مانع رشد سرطان و متاستاس در ریه‌ها و هر جای دیگری از بدن می‌شود. از این رو، کسانی که ریه‌های‌شان در معرض خطر قرار دارد (سیگاری‌ها و کسانی که با مواد سمی خطرناک سر و کار دارند) از مریم گلی بیشترین بهره را خواهند برد. بسیاری از روغن‌های معطر موجود در مریم گلی سینوس‌های شما را باز می کنند و انسداد ریه را برطرف می‌کنند. آن‌ّها سرفه، سرماخوردگی و گلو درد را درمان می‌کنند.

مریم گلی، که سرشار از آنتی اکسیدان نیز هست، کلسترول را نیز تنظیم می‌کند.

مواد لازم برای تهیه داروی خانگی پاکسازی ریه

– ۱ فنجان آب

– ۲ قاشق چایخوری برگ مریم گلی تازه یا ۱ قاشق چایخوری مریم گلی خشک شده

– ۱ قاشق چایخوری عسل

دستورالعمل:

۱. مریم گلی را داخل یک صافی چای بریزید

۲. آب را بجوشانید و درون قوری بریزید

۳. مریم گلی را حدود ۱۰ دقیقه بخیسانید و هر از گاهی هم بزنید

۴. چای را داخل یک لیوان بزرگ بریزید و با عسل آن را شیرین کنید

۵. بیش از ۳ فنجان در روز ننوشید.

۱۳. چای ریشه‌ی شیرین بیان

ریشه‌ی شیرین بیان حاوی اسید گلیسیریزین است که ماده‌ای ضد ویروسی است. سایر مواد شیمیایی گیاهی موجود در این ریشه ضد التهابی، ضد باکتریایی، و ضد قارچی هستند. به علاوه، شیرین بیان التهاب ریه و بافت مخاطی را بر طرف می‌کند.

هشدار: زنان باردار و کسانی که فشار خون یا بیماری کلیوی دارند باید از خوردن ریشه‌ی شیرین بیان اجتناب کنند. بیش از ۷ روز چای شیرین بیان ننوشید.

مواد لازم برای تهیه داروی خانگی پاکسازی ریه

– ۱ قاشق چایخوری ریشه‌ی شیرین بیان

– ۱۲۰ گرم آب

دستورالعمل‌

۱. در یک ماهیتابه‌ی کوچک آب را به جوش بیاورید.

۲. آن را از روی شعله بردارید و ریشه‌ی شیرین بیان را داخل آن بریزید

۳. بگذارید به مدت ۵ دقیقه خیس بخورد.

۴. از نوشیدن آن در حالی که هنوز داغ است لذت ببرید و گاهگاهی از بخار آن استنشاق کنید.

۱۴. تنتور گیاه پای خر

گل‌های گیاه پای خر بسیار شبیه گل های قاصدک است و به همان اندازه نیز خاصیت پزشکی دارد. در واقع، این گیاه به نحو موثری برونشیت، ذات‌الریه، آسم، و سل را درمان می‌کند. به ویژه، در زمینه‌ی کاهش التهاب بی‌نظیر است. اما، بهتر است طولانی مدت از آن استفاده نکنید.

دستورالعمل:

۱. گل‌ها و گیاه را به قطعات ریز خرد کنید.

۲. آن‌ها را داخل ظرفی شیشه‌ای بریزید

۳. کاملا روی ظرف حاوی پای خر را بپوشانید و درب شیشه‌ را خوب سفت کنید.

۴. روی آن تاریخ بزنید و در یک جای خشک و خنک نگهداری‌اش کنید

۵. بعد از شش هفته، ماده‌ی گیاهی را تصفیه و مایع به دست آمده را ذخیره کنید.

۶. آن را با قطره چکان درون یک بطری تیره رنگ برزید

۷. بسته به نیاز، روزی ۲-۴ میلی‌لیتر از آن را مصرف کنید.

پاکسازی ریه

۱۵. چای شنبلیله و قاصدک

شنبلیله به لطف داشتن ترکیبات ضد التهابی گلو درد را تسکین می‌دهد. همچنین مخاط را تجزیه می‌کند. از طرف دیگر، قاصدک، متخصص سم زدایی ریه‌ها، کبد، و کلیه‌ها است.

مواد لازم:

– ۶ قسمت برگ گل ماهور

– ۱ قسمت تخم شنبلیله

– ۱ قسمت ریشه‌ی قاصدک

دستورالعمل:

۱. تمام گیاهان را در یک ظرف شیشه‌ای در دار مخلوط کنید و تکان بدهید تا خوب قاطی شوند.

۲. به اندازه‌ی ۱ قاشق غذاخوری از این گیاهان را به یک قوری متشکل از ۲ فنجان آب جوشیده اضافه کنید.

۳. بگذارید به مدت ۱۰-۲۰ دقیقه خیس بخورد.

۴. آن را صاف و بعد شیرین کنید و بنوشید.

۱۶. چای میخک و لیمو

میخک حاوی اوژنول است، مسکنی که ناراحتی را از بین می‌برد. و مهمتر آنکه، ساختار مواد شیمایی گیاهی پیچیده‌ی میخک سلول‌های سرطان ریه را از بین می‌برد و تکثیر آن‌ها را متوقف می‌کند. از طرف دیگر، لیمو، سرشار از ویتامین C است که ضد ویروسی بسیار قوی به شمار می‌رود.

با ترکیب کردن این دو، چای غنی و نجات بخشی به دست می‌آید که التهاب گلو و ریه را کاهش می‌دهد و سیستم ایمنی‌تان را تقویت می‌کند. این چای بهترین مورد برای رفع سرماخوردگی است.

مواد لازم برای تهیه داروی خانگی پاکسازی ریه

– ۱ قاشق غذاخوری چای سبز به انتخاب خودتان

– یک دوم قاشق چایخوری از هر یک از گیاهان میخک، زردچوبه، و آویشن

– ۲ قاشق چایخوری عسل

– آب نصف لیمو

دستورالعمل:

۱. چای، ادویه‌ها و گیاهان را درون یک چای صاف کن بریزید و آن را درون یک فنجان آب جوش قرار دهید.

۲. بگذارید سه تا پنج دقیقه بجوشد.

۳. آن را صاف کنید و عسل و لیمو داخلش بریزید.

پاکسازی ریه

۱۷. چای زنجبیل-زردچوبه

زردچوبه خواص ضد التهابی دارد. زنجبیل پسرعموی آن است و به همان اندازه در مبارزه با التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن با استفاده از آنتی اکسیدان‌ها موثر است. از این رو، این دو ریشه برای هر نوع سم زدایی یا پاکسازی بدن مفید هستند.

این چای زردچوبه زنجبیل برای سیگاری‌ها ایده‌آل است و آن‌ها را از توده‌های عفونی و سمی جمع شده در ریه‌ها خلاص می‌کند و آن را می‌شوید و از بدن خارج می‌کند.

مواد لازم برای تهیه داروی خانگی پاکسازی ریه

– ۱ تکه‌ی کوچک ریشه‌ی زنجبیل

– ۴۰۰ گرم پیاز تمیز و خرد شده

– ۲ قاشق چایخوری زردچوبه

– ۱ لیتر آب

– در صورت تمایل برای طعم دهی به آن عسل اضافه کنید.

دستورالعمل:

۱. آب را درون یک ماهیتابه‌ی کوچک روی شعله‌ی زیاد به جوش بیاورید، و بعد ریشه‌ی زنجبیل و پیاز را به آن اضافه کنید.

۲. حرارت را کم کنید و بگذارید به جوش بیاید.

۳. کمی زجبیل دیگر درون مخلط رنده کنید و به آن زردچوبه بیفزایید.

۴. به مدت چند دقیقه آن را بجوشانید.

۵. آن را صاف کنید و از نوشیدن آن هنگامی که داغ است لذت ببرید.

۱۸. گل ختمی و حشیشه القزاز

ریشه‌ی گل ختمی تسکین بخش و شیرین است. همچنین التهاب، حساسیت، و سرفه‌ را کاهش می‌دهد. حشیشه القزاز به خاطر نقشی که دارد، مانند بسیاری دیگر از علف‌های هرز، برای حفاظت از سلامتی انسان‌ها بسیار مفید است. استفاده از حشیشه‌ القزاز یکی از راه‌های پاکسازی ریه از مخاط، و بر طرف کردن گرفتگی ریه‌ها است. این ترکیب نرم کننده و روان کننده است و حاوی مواد مغذی بسیاری است.

برای استفاده مقادیر یکسانی از ریشه‌ی گل ختمی، برگ کافور، برگ حشیشه القزاز، برگ گل ماهور، و برگ لبلیا را با هم مخلوط کنید. ۲ قاشق چایخوری از هر یک را در آب جوش به مدت ۵-۱۰ دقیقه بجوشانید. بزرگسالان باید ۱ تا ۳ بار در روز از آن بنوشیند در حالی که کودکان نباید بیشتر از ۲/۱ فنجان ۳ بار در روز مصرف کنند.

۱۹. چای اکیناسه

بعضی از آدم‌ها به اسم اکیناسه به عنوان راهی مطمئن برای دور نگه داشتن سرماخوردگی و آنفولانزا قسم می‌خورند؛ سایرین اما به مفید بودن آن باور ندارند. مطالعات علمی هر دوی این تجارب را تایید می‌کند – ظاهرا تفاوت در قدرت سیستم ایمنی در موقع شروع بیماری است. اکیناسه یک سیستم ایمنی ضعیف‌تر را بیشتر تقویت می‌کند تا سیستم ایمنی قوی‌ را.

از اکیناسه با احتیاط استفاده کنید: اگر باردار هستید، داروی کبد مصرف می‌کنید یا سیستم ایمنی‌تان در معرض خطر است، برای بیش از ۱۰ روز متوالی اکیناسه مصرف نکنید.

مواد لازم برای تهیه داروی خانگی پاکسازی ریه

– یک دوم فنجان برگ، ریشه و/یا گل اکیناسه‌ی تازه یا یک چهارم فنجان خشک شده‌ی آن‌ها

– ۲۴۰ گرم آب

– یک تا دو قاشق چایخوری عسل

دستورالعمل:

۱. آب را در یک ظرف کوچک روی حرارت متوسط بجوشانید.

۲. اکیناسه را به آن اضافه کنید، روی آن را بپوشانید و به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید.

۳. چای را درون یک لیوان بزرگ صاف و به آن عسل اضافه کنید و از نوشیدنش لذت ببرید.

خب همه ممکن است برای حفظ سلامتی و عملکرد پاکسازی ریه مجبور باشند از جایی یا کسی کمک بگیرند. این فقط مختص شما نیست: این مشکل به خاطر آلاینده‌ها و افزایش سن به معضل و چالش روزمره‌ی آدم ها تبدیل شده است. مصرف داروهای گیاهی مختلف و سایر درمان‌های طبیعی به صورت منظم از تمام ارگان‌های بدن محافظت و آن‌ها را تقویت می کند که ریه‌ها هم جزوی از آن‌ها هستند.

آگاهی از باید‌ها و نبایدهای مصرفی وقتی که لازم است به ریه‌های‌تان توجه بیشتری داشته باشید به بیشتر عمر کردن آن‌ها کمک خواهد کرد.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website