0
  • No products in the cart.
 

آشنایی با ۱۰ مهارت کلامی آدم های دوست داشتنی

مهارت کلامی آدم های دوست داشتنی

آشنایی با ۱۰ مهارت کلامی آدم های دوست داشتنی

هوش هیجانی و آدم دوست‌داشتنی بودن عمیقا بر موفقیت‌ اثرگذار است و البته کارآفرینان و رهبران مشهور این مسئله را به خوبی می دانند. جای تعجب نیست وقتی متوجه شوید استخدام کارمندان کلیدی، مدیریت تیم‌ها، و به سرانجام رساندن وظایف خطیر همه به شکل‌گیری اعتماد و اطمینان و برقراری ارتباطات معنی‌دار با افراد کمک می‌کنند. ارتباطات، نقطه‌ی اصلی این فرآیند است. به عبارت ساده، نمی‌توانید در ارتباطات‌تان یک سخنور بد باشید و باید مهارت کلامی خوبی داشته باشید.

در این نوشتار که توسط تیم تدسا فراهم گردیده، ۱۰ مهارت کلامی قدرتمند ارائه می‌شود که به شما کمک می‌کند افسار ارتباطات‌تان را دردست بگیرید و یک سخنور زبردست شوید.

۱. زبان‌تان را گاز بگیرید

هیچ‌کس دوست ندارد دیگران وسط حرفش بپرند. این کار هم غیرمحترمانه است و هم باعث می‌شود افراد حس کنند کسی برای‌شان ارزش قائل نیست و در لاک دفاعی فروبروند. وقتی پریدن وسط حرف دیگران را از عاداتم حذف کردم، متوجه شدم که آن‌ها هم کمتر وسط حرف من می‌پرند. سعی کنید زبان‌تان را (به آرامی) گاز بگیرید و سپس سه ثانیه صبر کنید و اطمینان حاصل کنید حرف طرف مقابل‌تان تمام شده‌است.

 

۲. بگذارید دیگران بیشتر حرف بزنند

هرچند ممکن است واقعا کم صحبت کنید، ولی وقتی سوالات خوبی بپرسید و یک شنونده‌ی فعال باشید، همچنان ارتباطات خوبی خواهید ساخت. همیشه سعی می‌کنم این جمله‌ی بنجامین دیزرائیلی را به یاد داشته‌باشم: ’با آدم‌ها از خودشان بگویید، خواهید دید که ساعت‌ها به شما گوش خواهند داد‘.

این مهارت به‌ویژه برای درون‌گراها، که غالبا احساس می‌کنند مجبورند صحبت کنند، خوب است، ولی این مهارت زمانی مؤثرتر می‌شود که آدم‌ها به گرایشات طبیعی خود در مورد گوش دادن برگردند.

 

۳. سؤالات خوب بپرسید

افراد بسیار موفق سؤالات متفکرانه و هدفمند می‌پرسند – عملی که  نشان‌دهنده‌ی علاقه‌ای زیرکانه و هوشمندانه نسبت به افراد دیگر است.

از آدم‌ها درباره‌ی اهداف و علایق‌شان در زندگی‌ بپرسید یا بپرسید چرا در فلان مراسم شرکت کرده‌اند. با استفاده از جملات پایان باز به مکالمه‌تان عمق بدهید، سوالاتی مانند “چرا”  و “چطور” که با بله یا خیر جواب‌شان تمام نمی‌شود.

 

۴. راحت و خوش مشرب باشید

این‌که بخواهید عقاید و نظرات‌تان را با دیگران به اشتراک بگذارید کاملا طبیعی است. بعضی اوقات، تکان دادن سر و لبخند زدن نیز خوب است. عدم‌توافق‌ها و اشتباهات را بپذیرید. با انعطاف‌پذیری و آرام بودن مي‌توانید قلب دیگران را به‌دست بیاورید.

 

۵. از حوزه‌ی کاری افراد فراتر بروید

هیچ آدمی دوست ندارد صرفا به‌خاطر شغلش شناخته شود. با پرسیدن سوالاتی درباره‌ی اهداف، علایق و سرگرمی‌ها افراد را فارغ از شغل‌شان ببینید. وقتی با خودشان روبرو شوید نه با شغل‌شان، ارتباط عمیق‌تری خواهید داشت.

 

۶. پشت سر دیگران بدگویی نکنید

اگر از دیگران بدگویی کنید، دیگران فکر می‌کنند احتمالا پشت سر آن‌ها نیز بدگویی خواهید کرد. درعوض، مثبت باشید و از دیگران تعریف کنید. همان آدمی باشید که مردم دوست دارند در کنارش باشند. این نکته در مورد رقبای‌تان نیز صادق است.

 

۷. صادقانه تمجید کنید

مردم به راحتی می‌توانند چاپلوسی را تشخیص دهند، و این مسئله باعث می‌شود به شما مشکوک شوند. اما وقتی تعریف و تمجید شما صادقانه باشد،‌طرف مقابل‌تان را برمی‌انگیزاند و احساس خوبی به او دست می‌دهد. به‌دنبال دستاوردها، ویژگی‌ها یا صفاتی باشید که در طرف مقابل‌تان تحسین می‌کنید و آن موارد را با او درمیان بگذارید.

 

۸. مؤدب باشید

اخلاق و ادب را فراموش نکنید. گفتن عبارات “لطفا” و “متشکرم” در نشان دادن احترام تأثیر بسزایی دارد. رفتار خوب شما را دوست داشتنی‌تر و قابل‌اعتمادتر نشان می‌دهد.

 

۹. از بحث‌های حساس خودداری کنید

هرآن‌چه در دورهمی‌های خانوادگی صدق می‌کند در روابط اجتماعی نیز صادق است- از مسائل سیاسی، مذهبی، جوک‌های نامناسب، و مسائل حساس دوری کنید. وقتی قصدتان برقراری ارتباط است پس بهتر است از مشاجره و تناقض جلوگیری کنید

 

۱۰. یادبگیرید چطور یک مکالمه را تمام کنید

هیچ‌کسی دوست ندارد مکالمه‌اش با سکوت به پایان برسد. وقتی مکالمه رو به اتمام است، به طرف مقابل‌تان بگویید عمیقا از این تعامل و دیدار لذت برده‌اید ولی مجبورید به قرار دیگری برسید یا جای دیگری بروید. حتما با لبخند از او جدا شوید.

عنصر معمول این مهارت‌های مهم چیزی نیست جز احترام. و این یعنی با دیگران به‌گونه‌ای رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود. مکالمات خوب بر پایه‌ی احترام استوار هستند نه تکنیک. این مهارت‌ها را تمرین کنید و به شیوه‌ای رفتار کنید که احترام و توجه دیگران را به خود جلب کنید.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website