0
  • No products in the cart.
 

اراک درصدر ابتلا به تب مالت

تب مالت

اراک درصدر ابتلا به تب مالت

به نقل از سرپوش – سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۳۵۹ نفر در استان مرکزی مبتلا به تب مالت شده اند، گفت: اراک درصدر ابتلا به تب مالت در بین شهرستان‌های استان قرار دارد.

سرپوش پزشکی – دکتر ابوالفضل حمزه لوئیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه از حدود هزار و ۷۰۰ نوع بیماری که انسان می‌تواند در طول زندگی به آن مبتلا شود، بیش از ۸۵۰ بیماری به صورت مستقیم یا غیر مستقیم سرمنشاء دامی دارد، گفت: در دسته بندی دام از نظر دامپزشکی تنها گاو و گوسفند دام محسوب نمی‌شوند بلکه این دسته بندی شامل سگ، گربه، زنبور عسل، ماهی، حیوانات گوشت خوار، حیوانات علف خوار و … هم می شود.

 

وی ادامه داد: بیماری‌های متعددی در کشور بین انسان و دام مشترک است که رایج ترین آنها بیماری بروسلوز(تب مالت)، شاربن( سیاه زخم)،سل، مشمشه، هاری و بیماری های انگلی همچون کیست هیداتید، توکسوپلاسموز و غیره نام برد.

 

حمزه لوئیان با اشاره به اینکه بیشترین بیماری مشترک بین دام و انسان در استان مرکزی بروسلز یا تب مالت است، گفت: بر اساس آماری که مراکز درمانی استان به دامپزشکی گزارش داده اند در سال گذشته ۳۵۹ نفر مبتلا به تب مالت شده‌اند در صورتی که در سال ۹۵ این تعداد به ۴۳۲ نفر می رسید.

 

وی ادامه داد: از تعداد ۳۵۹ نفر مبتلا به این بیماری شهرستان‌های اراک با ۱۰۵ مبتلا، زرندیه با ۵۸ مبتلا، خمین با ۵۰ مبتلا، شازند ۴۲ نفر به ترتیب بیشترین آمار ابتلا و شهرستان‌های آشتیان و محلات کمترین آمار افراد مبتلا به این بیماری را داشته اند.

 

وی با بیان اینکه ابتلا به بیماری های مشترک انسان و دام در فصل خاصی رخ نمی دهد، گفت: خطر مبتلا شدن انسان به این بیماری‌ها همیشه وجود دارد، ولی عمدتا در فصل زایش‌ها دام ها بخاطر ترشحاتی که دارند، شیوع این بیماری ها بیشتر خواهد شد. عمده شیوع بیماری‌های مشترک دامی که شیوع آن به انسان از ترشحات دام بطور مستقیم یا غیر مستقیم است متعلق به بز و گوسفند است.

 

حمزه لوییان گفت: نمی‌توان بیماری مشترک انسان و دام را از لحاظ خطرناک بودن دسته بندی کرد ولی از لحاظ میزان خطر مرگ انسان بیماری‌های هاری، تب کریمه کنگو، آنفولانزای فوق پرندگان در صدر قرار دارند که خوشبختانه تا کنون گزارشی از مبتلا شدن افراد این نوع بیماری ها از طرف مرکز بهداشت استان به ما نشده است.

 

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی در پایان گفت: با توجه به اینکه حیوانات خانگی همچون سگ، گربه و غیره جز دام محسوب می شوند ولی خوشبختانه تا ۹۹.۵ درصد این حیوانات عامل انتقال این بیماری ها به صاحبانشان نبوده‌اند، زیرا این حیوانات توسط صاجبانشان مراقبت های پزشکی و غذایی مداوم می‌شوند.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website