0
  • No products in the cart.
 

انتخاب هاست: ۱۶ مرحله کلیدی برای انتخاب هاست مناسب

هاست مناسب

انتخاب هاست: ۱۶ مرحله کلیدی برای انتخاب هاست مناسب

چگونه می‌توان به خوب بودن یا خوب نبودن یک هاست (میزبان وب) پی برد؟ آیا هم‌چنان پهنای باند (bandwidth) و فضای ذخیره‌سازی (disk storage) در این روزها جزء مولفه‌های کلیدی برای انتخاب هاست مناسب هستند؟ باید به دنبال کدام نوع خدمات هاستینگ (hosting) باشید؟ اجازه دهید در این مقاله، به کشف پاسخ‌هایی برای این پرسش‌ها و برخی پرسش‌های دیگر بپردازیم. در ادامه، به راهنمای گام به گام کاملی شامل یک فهرست ۱۶ مرحله‌ای اشاره می‌کنیم که به گونه‌ای خاصی طراحی شده است که مطمئنا به وسیله‌ی آن از چگونگی انتخاب هاست مناسب (میزبان) برای وب‌سایت‌تان دقیقا مطلع خواهید شد.

هاست مناسب

روند کار: چگونه خدمات هاستینگ را انتخاب کنیم؟

عوامل زیادی در این کار درگیر هستند که می‌توانند بیش‌تر آدم‌ها را سردرگم کنند، ولی توصیه می‌کنیم برای انتخاب هاست مناسب ، بر روی موارد کلیدی زیر تمرکز کنید.

۱. آگاهی از نیازهای‌تان در رابطه با هاستینگ

بدون این‌که از نیازهای‌تان باخبر باشید، هرگز نمی‌توانید هاست یا میزبان مناسبی را پیدا کنید. بنابراین، قبل از هر کاری – همه چیز را کنار بگذارید (حتی همین مقاله‌ای که در حال خواندن‌اش هستید) و به این موضوع فکر کنید که واقعا چه می‌خواهید.

الف. در حال ساخت چه نوع وب‌سایتی هستید؟
ب. آیا یک چیز عادی می‌خواهید (مثلا وبلاگ وردپرس
پ. آیا به اپلیکیشن‌های ویندوز نیاز دارید؟
ت. آیا به پشتیبانی یک زبان اسکریپت نویسی خاص نیاز دارید (مثلا پی ‌اچ‌ پی
ث. آیا وب‌سایت‌تان به نرم‌افزار خاصی نیاز دارد؟
ج. حجم ترافیک وب‌تان می‌تواند چه‌قدر زیاد (یا کم) باشد؟

این‌ها برخی از پرسش‌های اساسی بودند که باید به آن‌ها پاسخ دهید.

در ذهن‌تان تصور کنید چه وب‌سایتی می‌خواهید، سپس به این ایده پر و بال بدهید و حدود ۱۲ ماهِ پیش روی‌تان را ببینید. فقط به آن‌چه می‌خواهید ارائه دهید، فکر نکنید، بلکه آن‌چه را ممکن است در آینده بخواهید یا نیاز داشته باشید نیز در نظر بگیرید.

اگر در این حوزه کاملا مبتدی هستید …

همیشه ساده‌ترین قاعده برای تازه‌واردها این است که یک سنگ کوچک بردارند و با یک حساب هاست اشتراکی مناسب کارشان را شروع کنند.

هاست اشتراکی ارزان‌قیمت است، نگهداری‌اش آسان است، و برای بیش‌تر سایت‌های تازه‌وارد کافی است. هم‌چنین، هاست اشتراکی به شما امکان می‌دهد، بدون نگرانی درباره‌ی کارهای جانبی سرور، نظیر نگهداری از پایگاه داده‌ها و امنیت سرور، بر ساخت و توسعه‌ی سایت‌تان تمرکز کنید.

به خاطر داشته باشید، همیشه این گزینه را دارید که در مراحل بعدی که سایت‌تان بزرگ‌تر شد، خود را به سرور مجازی اختصاصی (VPS) یا سرور اختصاصی (dedicated hosting) پیشرفت و ارتقا دهید.

۲. قابلیت اعتماد به سرور / میزان آپتایم

هیچ چیز از این مهم‌تر نیست که هاست یا میزبانی داشته باشید که هفت روز هفته، بیست و چهار ساعته کار کند، به این ترتیب، بازدید کننده‌های‌تان می‌توانند از هر منطقه‌ی زمانی در سراسر دنیا به سایت‌تان وارد شوند. به هاست مناسبی نیاز دارید که چه از نظر سرورهای‌اش، و چه از جهت اتصالات شبکه، باثبات و پایدار باشد. این روزها ۹۹.۹۵ درصد جز موارد عادی تلقی می‌شود، حتی برای حساب‌های هاست اشتراکی؛ هر هاست که زیر ۹۹ درصد باشد، به هیچ عنوان قابل قبول نیست. غالبا حساب‌های ممتاز (پریمیوم) از ۹۹.۹۹ درصد یا آپتایم‌های بهتری نیز سخن می‌گویند.

راه‌های مختلفی برای دستیابی به اطلاعات آپتایم یک هاست وجود دارد. مثلا می‌توانید عملکرد هاست مورد نظرتان را به آسانی با استفاده از ابزارهای مانیتورینگِ سرور ردیابی کنید – بسیاری از این ابزارها به صورت رایگان، یا دست‌کم با دوره‌های کاربرد آزمایشی در دسترس هستند. این ابزارها کارآمد هستند و استفاده از آن‌ها نیز بسیار آسان است.

۳: گزینه‌های ارتقای سرور

هاست‌های اشتراکی، این روزها، واقعا قدرتمند شده‌اند.

بر اساس یک حدس و تخمین تقریبی، برای پشتیبانی یک وبلاگ وردپرس که به صورت مناسبی بهینه‌سازی شده، و ماهانه ۳۰،۰۰۰ الی ۴۰،۰۰۰ بازدید کننده‌ی مجزا داشته باشد، یک هاست اشتراکی کافی خواهد بود. اتصال به پایگاه داده‌ها معمولا کار سرور را سخت‌تر می‌کند، و هر چه آدم‌های بیش‌تری به طور هم‌زمان به وب‌سایت‌تان وصل شوند، از لحاظ عملکردی آسیب بیش‌تری می‌بیند.

در یک هاست اشتراکی، تا وقتی که بتوانید اتصالات هم‌زمان به پایگاه داده‌ها را به زیر ۲۰ محدود کنید، همه چیز باید به خوبی پیش برود (به همین دلیل می‌گوییم، همیشه بهترین راه برای شروع یک سایت جدید استفاده از هاست اشتراکی است).

با وجود این …

اگر انتظار دارید وب‌سایت‌تان بعد از دو الی سه سال دیگر واقعا بزرگ شود، باید انتخاب هاست مناسبی را مد نظر قرار دهید که فضا برای رشد داشته باشد. منظور از رشد یعنی این‌که قادر باشد طرح‌های بهتری به شما ارائه دهد. این رشد می‌تواند شامل ارتقا از هاست اشتراکی به یک سرور مجازی اختصاصی و سرور اختصاصی باشد که در آن‌ها قدرت پردازش، ظرفیت حافظه، و فضای ذخیره‌سازی بیش‌تر وجود داشته باشد و شاید حتی ویژگی‌های امنیتی آن‌ها نیز بالاتر باشند.

۴. وجود چندین دامنه‌ی اضافه‌ (ادآن دامین)

نام‌های دامنه بسیار ارزان‌قیمت هستند – آن‌چنان ارزان که معمولا به سختی می‌توان در مقابل وسوسه‌ی تملک بیش از یک نام دامنه مقاومت کرد. بسیاری از افراد ممکن است حتی بیش‌تر از ۵۰ نام دامنه داشته باشند. بر اساس نتایج یک نظرسنجی، ۸۰ درصد از شرکت‌ کننده‌ها بیش از ۵ نام دامنه و بیش‌تر از ۲۰ درصد‌شان نیز بیش از ۵۰ نام دامنه داشتند!

جهت پذیرش این دامنه‌های اضافه، به فضای هاستینگ اضافه نیاز داریم. به همین دلیل نیز انتخاب هاست مناسبی که امکان افزودن چندین دامنه را در اختیارتان قرار دهد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

به دنبال هاست مناسبی باشید که بیش از ۵۰ دامنه‌ی اضافه داشته باشد

به طور کلی باید گفت، امروزه بیش‌تر شرکت‌های هاستینگ اشتراکی که با بودجه‌ی‌تان سازگار باشند، دست‌کم ۲۵ دامنه‌ی اضافی (ادآن دامین) را تحت یک حساب کاربری در اختیارتان می‌گذارند؛ ولی هرگز نمی‌توانید از این مسئله مطمئن باشید. برخی افراد در این مسئله بی‌دقت عمل می‌کنند و هاست نامناسبی را انتخاب می‌کنند که تنها یک دامنه در اختیارشان می‌گذارد؛ در صورتی که بسیاری از کاربران دارای بیش از ۱۰ دامنه‌‌ی پارک شده (Parked Domain) هستند. بنابراین شما نباید این اشتباه را مرتکب شوید – پیش از خرید خدمات هاستینگ حتما ظرفیت دامنه‌ی آن را بررسی کنید.

نکتهی کاربردی: دامنه‌ي اضافی (ادآن دامین) عبارت است از وب‌سایتی جداگانه‌ با دامنه‌ی متفاوت که یک هاست از آن میزبانی می‌کند؛ دامنه‌ی پارک شده عبارت است از دامنه‌ی اضافی که برای فوروارد دامنه (domain forwarding) – ارجاع دامنه به سایت یا آدرس دیگر – یا هاستینگ ایمیل (رایانامه) در همان هاست در کنار دامنه‌ی اصلی قرار می‌گیرد – یا به اصطلاح پارک می‌شود.

۵:قیمت‌های خرید در مقایسه با قیمت‌های تمدید

معاملات هاستینگ، به خصوص برای هاست اشتراکی، به طور معمول دارای برنامه‌هایی با نازل‌ترین قیمت هستند که در مرحله‌ی خرید قیمت‌های فوق‌العاده‌ای را به مشتری پیشنهاد می‌دهند. با وجود این، این پیشنهادها غالبا قیمت‌های تمدید بسیار بالاتری را به همراه خواهند داشت؛ بنابراین، قبل از کلیک بر روی دکمه‌ی “‌خریدِ‌”‌ یک هاست که قیمت خریدش را با ۸۰ درصد تخفیف به شما ارائه می‌دهد، این مسئله را با دقت بررسی کنید.

این یک رویه‌ی معمول در این صنعت است.

در هر حال، هیچ راهی برای اجتناب از بهاگان (هزینه‌های) گران‌قیمت تمدید وجود ندارد، مگر این‌که بخواهید هر دو سال یک بار بین دو یا سه هاست مختلف در رفت و آمد باشید.

در بررسی قیمت‌های خدمات هاستینگ،‌ از هاست‌هایی که قیمت‌های تمدیدشان را به طور قابل توجهی، یعنی بیش از ۵۰ درصد، افزایش می‌دهند، امتیاز کم می‌شود؛ ولی معمولا در عمل، شرکت‌هایی که قیمت‌های تمدید را کم‌تر از ۱۰۰ درصد افزایش می‌دهند تا حدودی قابل قبول هستند – یعنی، اگر قیمت خرید یک هاست خارجی ماهی ۵ دلار باشد، قیمت تمدید آن نباید از ماهی ۱۰ دلار بیش‌تر شود.

برای اجتناب از غافلگیری در هنگام تمدید هاست ، حتما بخش ToS (شرایط خدمات) را در سایت‌های هاستینگ خارجی بررسی کنید و از قیمت‌های تمدیدشان به خوبی مطلع شوید.

نکتهی کاربردی: روش سریع برای بررسی قیمت تمدید، مراجعه به بخش ToS سایت‌های شرکت‌های هاست خارجی، فشردن دکمه‌های Ctrl و F، و جستجوی کلمه‌های “‌renewal‌”‌ یا “‌renew‌”‌ است. البته باید خاطرنشان کرد، این مسئله بیش‌تر در مورد هاست‌های خارجی صادق است، زیرا هاست‌های ایرانی معمولا به صورت سالانه و با قیمت‌های خرید و تمدید یکسانی ارائه‌ی خدمات می‌دهند.

۶. شرایط استرداد وجه و دوره‌ی آزمایشی رایگان

آیا تاکنون، ظرف یک دوره‌ی آزمایشی استفاده از هاست مجبور شده‌اید برنامه‌ی هاستینگ را لغو کنید، و آیا شرکت هاستینگ انتخابی‌تان شرایط استرداد کامل وجه را ضمانت کرده است؟
بعد از پایان دوره‌ی آزمایشی،‌ شرایط استرداد وجه شرکت هاستینگ مورد نظر چیست؟
آیا شرکت بابت لغو برنامه‌ی هاستینگ هزینه یا کارمزدهای اضافی طلب می‌کند؟

این‌ها برخی پرسش‌های اساسی بودند که قبل از خرید و انتخاب هاست باید پاسخ‌های‌شان را پیدا کنید.

آگاهی از این مسئله که شرکت هاستینگ مورد نظرتان چگونه در قضیه‌ي استرداد وجه با مشتریان برخورد می‌کند بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا هیچ کس دوست ندارد در صورت لغو قرارداد به هر دلیل، مجبور شود پول زیادی از دست بدهد.

برخی از شرکت‌های هاستینگ در صورت لغو حساب کاربری از جانب مشتری در طول دوره‌ی آزمایشی، به طور نامعقولی هزینه‌ی لغو بالایی از وی طلب می‌کنند. توصیه‌ی ما این است که به طور کلی از خرید چنین هاست‌هایی خودداری کنید! ولی از سویی دیگر، برخی شرکت‌های هاستینگ وجود دارند که پس از پایان دوره‌ی آزمایشی، در صورت درخواست استرداد بخشی از وجه – بابت زمان یا خدمات استفاده نشده – از جانب مشتری، بازگشت پول وی را در هر زمان تضمین می‌کنند.

۷: ویژگی‌های ضروری برای یک هاست

مطمئنا برخی امکانات مثل مدیریت فایل و آمار سایت جزء مواردی هستند که تقریبا همه‌ی هاست‌ها باید داشته باشند، ولی هنگام انتخاب هاست مناسب باید به امکاناتی نظیر اف تی پی / اس اف تی پی (پروتکل انتقال فایل امن)، نصب با یک کلیک (one click installer)، و مدیریت دی ان اس به خوبی دقت کرد. هم‌چنین، مطمئن شوید می‌توانید از طریق مدیریت فایل، فایل‌های htaccess. را ویرایش کنید.

نصب با یک کلیک (one click installer)

امکانات نصب با یک کلیک در اشکال مختلفی نظیر Softalucous  یا Simple Script به بازار آمده‌اند.

در هر دو حالت، هدف از امکانات نصب با یک کلیک این است که به طور قابل توجهی کارتان راحت شود. این امکانات حاوی مراحل نصب آسانی (installation wizards) هستند که در نصب وردپرس، جوملا، دروپال، یا هاست سایر اپلیکشین‌های وب کمک‌تان ‌کنند. فقط کافی است برخی نام‌ها و کادرها را پر کنید و هم‌چنین در صورت لزوم یک دایرکتوری (یا مسیر نصب) را مشخص کنید و بقیه‌ی کار را به آن‌ها واگذارید.

دسترسی اف تی پی / اس اف تی پی

دسترسی به اف‌تی‌پی / اس‌اف‌تی‌پی (FTP / SFTP) برای انتقال امن مقدار زیادی از فایل‌ها، فوق‌العاده ارزشمند است. برخی هاست‌ها سعی می‌کنند این کار را تنها از طریق مدیریت فایل انجام دهند، ولی این کار معمولا با محدودیت‌هایی مواجه است.

دسترسی به فایل‌ htaccess.

فایل‌ htaccess. نیز به شدت قدرتمند است و می‌تواند در انجام تغییرات مدیریتی در سطح سایت به شما کمک کند. این فایل تقریبا می‌تواند همه چیز، از ریدایرکت (redirect، تغییر مسیر نشانی وب) گرفته تا تصدیق رمز عبور و مدیریت را کنترل کند، و وجود آن‌ها برای ثمربخشی برخی از تلاش‌های‌تان در آینده بسیار حیاتی است.

این ویژگی‌های اساسی جزء ضروریات یک هاست هستند، مگر این‌که هاست ویژه و قدرتمندی خریداری کرده باشد که عمدتا بر هاستینگ یا میزبانی وردپرس متمرکز باشند. هرگز هاست یا میزبانی را انتخاب نکنید که این امکانات را نداشته باشد.

فضای ذخیره‌سازی و ظرفیت انتقال داده‌ها را نادیده بگیرید

این روزها مشتریان شرکت‌های هاستینگ به ندرت فضای ذخیره‌سازی و ظرفیت انتقال داده‌ها را به عنوان مولفه‌ای برای مقایسه‌ معنادار این شرکت‌ها در نظر می‌گیرند – به خصوص اگر تازه‌وارد نیز باشند.

با بررسی عمیق‌تر این مسئله در می‌یابید، تقریبا تمام شرکت‌های ارائه دهنده‌ی هاست اشتراکی فضای ذخیره و انتقال داده‌های “‌نامحدودی‌”‌ را در اختیار مشتری‌ها می‌گذارند. با این‌که بسیاری از شرکت‌ها از اصطلاح “‌نامحدود‌”‌ صرفا به عنوان یک تدبیر بازاریابی استفاده می‌کنند، کاربران خدمات هاستینگ غالبا از لحاظ ذخیره‌سازی و پهنای باند انتقال داده‌ها، به طور کلی حتی بیش‌تر حد نیازشان نیز دریافت می‌کنند. (در بیش‌تر موارد، میزان رم و قدرت پردازنده‌ی دستگاه‌ها، استفاده از هاستینگ نامحدود را محدود می‌کنند.)

اگر کمی دقیق‌تر به این مسئله بنگرید، در می‌یابید این روزها فضای ذخیره‌سازی و پهنای باند به ندرت برای صاحبان وب‌سایت‌های معمولی حائز اهمیت هستند. امروزه می‌توان تصاویر را در ایمجر و فلیکر، فایل‌ها و اسناد را در گوگل داکس، ویدئوها را در یوتیوب و ویمیو، و فایل‌های داده‌ای بزرگ را نیز در خیل عظیم سایت‌های ذخیره‌سازی ابری (cloud storage) ذخیره کرد.

بنابراین، امروزه لازم نیست در مورد فضای ذخیره‌سازی یا پهنای باند هاست نگران باشید.

۸: ویژگی‌های تجارت الکترونیک

آیا در حال اداره‌ی یک وب‌سایت تجارت الکترونیک هستید؟
آیا از هر یک از نرم‌افزارهای فروشگاه‌های اینترنتی استفاده می‌کنید؟
آیا به پردازش تراکنش‌های کسب و کاری در وب‌سایت‌تان نیاز دارید؟
آیا به پشتیبانی فنی خاص نیاز دارید (مثلا پرستاشاپ یا غیره)؟

در این صورت، انتخاب هاست یا میزبانی که بتواند به اندازه‌ی کافی این ویژگی‌های تجارت الکترونیک را پشتیبانی کند، بسیار حائز اهمیت است. گواهینامه‌ی اس اس ال، آی پی اختصاصی، و نصب نرم افزار خرید با یک کلیک از جمله ویژگی‌ها / پشتیبانی‌هایی هستند که هاست مورد نظر باید دارا باشد.

۹. کنترل پنل هاستینگ ساده و کاربردی

وجود یک کنترل پنل (یا صفحه‌ی کنترل) کاربر پسند با کارکرد گسترده بسیار حائز اهمیت است، زیرا کنترل پنل مانند مغز یک هاست عمل می‌کند.

مهم نیست هاست مورد نظرتان از کنترل پنل سی‌ پنل، پلسک، یا حتی از سایر کنترل پنل‌ها استفاده می‌کند؛ مهم این است که کاربر پسند باشد و تمام کارکردهای ضروری را نیز داشته باشد. بدون یک کنترل پنل کامل و مجهز، همیشه حتی برای اساسی‌ترین نیازهای‌تان نیز باید محتاج لطف کارکنان پشتیبانی فنی شرکت هاستینگ باشید.

در گذشته، با هاستی کار می‌کردیم که علی‌رغم مناسب بودن امکانات و خدمات‌اش – ارائه‌ی چندین آی‌پی اختصاصی، با قیمت واقعا منصفانه، و پشتیبانی فنی عالی – به دلیل کاربر پسند نبودن کنترل پنل‌اش مجبور شدیم با آن قطع همکاری کنیم.

۱۰. تعلیق حساب: چه محدودیت‌هایی باعث این مسئله می‌شوند؟

در این بخش، قصد داریم به یک نکته‌ی مالی اشاره کنیم که شاید بیش‌تر سایت‌های مشاور و تحلیلگر خدمات هاستینگ تاکنون به شما نگفته‌اند: شرکت‌های هاستینگ در صورت استفاده‌ی بیش از اندازه از توان سی‌پی‌یو (هر هاست نامحدودی نیز محدودیت‌هایی دارد) یا تخطی از قوانین، حساب‌تان را تعلیق خواهند کرد و به اصطلاح، دو شاخه‌تان را از برق می‌کشند.

بنابراین، پیش از خرید یک هاست، مطالعه‌ی کامل قوانین و شرایط آن بسیار حائز اهمیت است.

توان سرورهای اشتراکی غالبا جزء آن مسائلی است که شرکت‌های هاستینگ مایل نیستند جزییات خاصی را درباره‌ی آن‌ها به اطلاع عموم برسانند؛ در عوض، در بخش شرایط و ضوابط، در ظاهر به زبانی پر طمطراق، فقط به شما می‌گویند در صورت استفاده‌ی بیش از اندازه از منابع، حساب‌تان معلق یا فسخ می‌شود – آن‌ها معمولا نمی‌گویند بیش از اندازه یعنی چه‌قدر.

هم‌چنین کاملا منطقی و بدیهی است که تقریبا تمام هاست‌ها میزبانی از هرگونه فایل‌ها و / یا خدمات غیر قانونی را تحمل نیز نکنند. بنابراین، چنان‌چه قصد راه‌اندازی وب‌سایتی را دارید که در آن به کاربران امکان دانلود فایل‌های غیر مجاز یا ناقض کپی رایت را بدهید، احتمالا شانسی برای ادامه نخواهید داشت.

آگاهی از محدودیت‌های حساب‌تان در درک دو مسئله به شما کمک می‌کند

۱. میزان سخاوتمندی (یا خساست) هاست‌های موجود در فهرست انتخابی‌تان چه‌قدر است؟ – آیا بهتر است این یکی را انتخاب کنید، یا آن دیگری دارای محدودیت‌های کم‌تری است؟
۲. شرکت هاستینگ مورد نظرتان تا چه حد صادق و شفاف است – آیا می‌توانید به حرف‌های شرکت هاستینگ مورد نظر اعتماد کنید؟‌ شرکت‌های هاستینگ صادق معمولا در رابطه با محدودیت‌های حساب و شرایط خدمات‌شان دارای خط مشی‌های بسیار شفافی هستند.

۱۱: دوستدار محیط زیست

برای برخی از مدیران و صاحبان وب‌سایت‌ها، همکاری با هاست یا میزبانی که سازگار با محیط زیست باشد، از جمله دغدغه‌های اصلی به حساب می‌آید.

بر اساس نتایج مطالعات علمی، یک سرور وب به طور میانگین، سالانه ۶۳۰ کیلوگرم CO2 (بسیار زیاد) تولید، و ۱،۰۰۰ کیلو وات ساعت انرژی مصرف می‌کند. از سویی دیگر، یک هاست دوستدار محیط زیست، به صورت تئوریک، می‌تواند هیچ گاز دی‌اکسید کربنی تولید نکند. به این ترتیب، مشاهده می‌کنیم تفاوت زیادی میان یک هاست دوستدار محیط زیست و یک هاست غیر سازگار با محیط زیست وجود دارد.

اگر شما هم به محیط زیست اهمیت می‌دهید و آرزو می‌کنید میزان کربن تولیدی شرکت یا خودتان کاهش یابد، هاست یا میزبانی را انتخاب کنید که از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کند (یا دست‌کم، هاست یا میزبانی که مصرف انرژی‌اش را از طریق اخذ گواهی‌های سبز جبران می‌کند).

نکتهی کاربردی: در چند سال گذشته، بسیاری از شرکت‌های هاستینگ از “‌استراتژی بازاریابی سبز‌ ‌”‌ بهره می‌بردند، ولی امروزه به نظر می‌رسد این روند متوقف شده باشد.

۱۲. [email protected]

چنان‌چه می‌خواهید در کنار وب‌سایت‌تان از حساب‌های ایمیل (رایانامه) نیز میزبانی کنید، باید به دنبال انتخاب هاست مناسبی بگردید که دارای این ویژگی باشد. بیش‌تر شرکت‌های هاستینگ توانایی میزبانی از ایمیل‌تان را خواهند داشت (چیزی شبیه [email protected])، ولی همیشه بهتر است این مسئله را بررسی و نسبت به آن اطمینان حاصل کنید.

چنان‌چه هاست فعلی‌تان این ویژگی را فراهم نمی‌کند، مشکل بزرگی نیست! راه‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید با دامنه‌ی خودتان یک حساب ایمیل داشته باشید. برای مثال، G Suite یکی از خدمات گوگل است که از طریق آن، بر روی سرورهای‌اش از ایمیل‌تان میزبانی می‌کند. قیمت‌های این گونه خدمات از ماهی ۵ دلار شروع می‌شود.

۱۳: دوره‌ی اشتراک (آبونمان)

تعجب نکنید از این‌که بشنوید برخی هاست‌ها مشتریان‌شان را به طور غیر منطقی به بستن قراردادهای طولانی‌ مدت مجبور می‌کنند. ممکن است یک شرکت هاستینگ در ازای پیشنهاد قیمت مناسب و اندک از شما بخواهد قرارداد بیش از دو سال یا طولانی‌تری امضا کنید؛ به شما توصیه می‌کنیم این پیشنهاد را نپذیرید.

به طور کلی، کم‌تر افرادی می‌توانند پیشنهادهایی از این قبیل را بپذیرند. باز هم تاکید می‌کنیم، هرگز هاست یا میزبانی را به مدت بیش‌تر از دو سال خریداری نکنید، مگر آن‌که به صراحت استرداد وجه در هر زمان را ضمانت کرده باشد.

نکتهی کاربردی: شرکت‌های هاستینگ معمولا به کاربرانی که زیر بار پذیرش دوره‌های آبونمان طولانی‌مدت می‌روند، قیمت‌های خوبی پیشنهاد می‌کنند. این پیشنهادها حاوی تخفیفات بسیار خوبی هستند؛ ولی اکیدا توصیه می‌کنیم هزینه‌ی بیش‌تر از دو سال را از پیش، پرداخت نکنید. فناوری به سرعت در حال پیشرفت است و ممکن است در مدت زمان کوتاهی متوجه شوید نیازهای‌تان به طور کلی فرق کرده‌اند.

۱۴. پشتیبان سایت

رایانه‌ها از کار می‌افتند، تجهیزات خراب می‌شوند؛ این‌ها نیز مانند مرگ و مالیات جزء حقایق زندگی هستند. سایت‌تان نیز در برابر این عوامل آسیب‌پذیر است، یا شاید هکرها وارد وبلاگ وردپرس‌تان شوند و فایل index.php وبلاگ‌تان را عوض کنند. شاید تمام پایگاه‌ داده‌های‌تان مورد حمله قرار گیرد.

اگر شرکت هاستینگ مرتبا از سایت‌تان بک‌آپ (پشتیبان) تهیه کند، دیگر در مورد بروز اتفاقات بالا جای نگرانی وجود ندارد. شرکت هاستینگ باید قادر باشد کل سایت‌تان را (یا دست‌کم، بخش بزرگی آن را) بدون فوت وقت به طور کامل بازیابی کند.

در رابطه با تهیه‌ی بک‌آپ از سایت، لازم است پرسش‌های زیر را از هاست مورد نظرتان بپرسید:

الف. آیا مرتبا به طور کامل از سایت‌تان بک‌آپ (پشتیبان) تهیه می‌کند؟
ب. آیا تهیه‌ی بک‌آپ از سایت به صورت دستی انجام می‌شود یا از طریق کنترل پنل؟
پ. آیا می‌توانید بک‌آپ‌های سایت‌تان را به آسانی به طور خودکار به وسیله‌ی کرون جاب یا سایر برنامه‌ها ایجاد کنید؟
ت. آیا در طول دوره‌ی بازیابی از فاجعه‌ای که بر سایت‌تان وارد آمده است، خودتان قادر خواهید بود به آسانی از فایل‌های بک‌آپ (پشتیبان) استفاده کنید یا باید منتظر کارکنان پشتیبانی شرکت بمانید؟

۱۵. پشتیبانی چت آنلاین / تلفنی

معمولا برخی از کاربران دریافت پشتیبانی را از طریق چت آنلاین به تماس تلفنی ترجیح می‌دهند؛ به علاوه، شرکت هاستینگ نیز باید خدمات پشتیبانی را به طور جامع و کامل ارائه دهد (به این ترتیب، کاربر می‌تواند راه‌حل‌ها را بخواند و به مشکلات‌اش رسیدگی کند).

ولی این نظر همه‌ی کاربران نیست؛ برخی دیگر ممکن است پشتیبانی از طریق ایمیل یا به صورت تلفنی را ترجیح دهند.

به هر نحو، کاربر می‌خواهد درست در لحظه‌ای که سرش را از آب خارج کرد و کمک خواست، قایق نجاتی به سمت‌اش فرستاده شود.

۱۶: پاسخگویی سرور

منظورمان از پاسخگویی سرور این نیست که آیا شرکت هاستینگ به سرعت به شما پاسخ می‌دهد یا خیر. پاسخگویی عبارت است از میزان زمان مورد نیاز برای پذیرش یک درخواست از سمت سرور، از لحظه‌ای که یک فرد دکمه‌ی اینتر را بر روی نام دامنه‌ی سایت فشار می‌دهد.

سرعت پاسخگویی سرورتان، که غالبا با عنوان زمان رسیدن به اولین بایت (TTFB) شناخته می‌شود، فراتر از آن چیزی است که صرفا به خاطرِ در اختیار داشتن وب‌سایتی با بالاترین سرعت بارگیری بخواهیم به آن پز دهیم. ثابت شده است که هر چه یک کاربر اینترنت مدت زمانی بیش‌تری برای لود شدن (بارگیری) سایت منتظر بماند، احتمال انصراف و خروج از سایت، حتی پیش از بارگیری کامل آن، بیش‌تر خواهد شد.

هم‌چنین، سرعت وب‌سایت‌تان بر نحوه‌ی رتبه‌بندی گوگل و سایر موتورهای جستجو تاثیر می‌گذارد.

این مسئله را شرکت‌های هاستینگ به ندرت به شما می‌گویند. یکی از معیارهای رایج، در این میان، قیمت خدمات هاستینگ است. تجهیزات و زیر ساخت‌های سطح بالا و با کیفیت هرگز ارزان نیستند. اگر هاست مورد نظرتان می‌تواند فقط با دریافت ماهانه مبلغ ناچیزی خدمات هاستینگ به شما ارائه دهد، وضعیت کمی مشکوک به نظر می‌رسد.

جمع‌بندی: آن‌چه یکی را نوش است، دیگری را نیش است

امیدواریم با ضرب‌المثل بالا توانسته باشیم منظورمان را به درستی بیان کنیم.

به عبارت ساده – هرگز راه‌حل ثابتی برای رفع نیازهای هاستینگ تمام کاربران وجود ندارد.

در این مقاله، قصد نداشتیم بهترین شرکت‌های هاستینگ را به شما معرفی کنیم؛ زیرا سایت‌ها یا وبلاگ‌های مختلف نیازهای مختلفی دارند. هنگام انتخاب یک هاست، به خاطر داشته باشید،‌ بهترین گزینه، همان هاستی است که بیش از همه با نیازهای‌تان سازگار باشد.

قرار نیست دنبال بهترین هاست دنیا باشید؛ بلکه، باید به دنبال مناسب‌ترین هاست برای خودتان بگردید.

آن‌گاه حتما هاست مناسب‌تان را پیدا خواهید کرد – در این مقاله، قصد داشتیم راهنمای خرید هاست مناسب را در اختیارتان بگذاریم. امیدوار هستیم، مطالعه‌ی این مقاله بتواند فرایند انتخاب هاست را برای‌تان کمی آسان‌تر کند، موفق باشید!

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website