0
  • No products in the cart.
 

گلبول های سفید: ۲۶ روش طبیعی افزایش گلبول سفید خون

گلبول های سفید: ۲۶ روش طبیعی افزایش گلبول سفید خون

گویچه‌های سفید (لوکوسیت‌ها) یا گلبول‌های سفید از یاخته‌های خون هستند. گلبول‌های سفید بخشی از دستگاه ایمنی بدن هستند و بدن را از بیماری‌های عفونی محافظت می‌کنند. در انسان بالغ گلبول‌های سفید در مغز استخوان جناغ و لگن خاصره و جمجمه ساخته می‌شوند (در کودکان مضافاً در استخوان لوله‌ای دست‌ها) و در خون آزاد می‌شوند. گلبول‌های سفید سپس در مغز استخوان، و تیموس «می‌آموزند» که دقیقاً چه نوع وظیفه دفاعی به عهده دارند و چه چیزهایی خودی و چه چیزهایی غیرخودی (دشمن) محسوب می‌شوند. هنگامی ‌که بدن‌تان به طور ناگهانی نسبت به بیماری‌ها و عفونت آسیب‌پذیر می‌شود، ممکن است مشکلی در سیستم ایمنی بدن‌تان وجود داشته باشد. لوزه‌ها که مسئول تولید آنتی‌بادی هستند ممکن است ضعیف عمل کنند، طحال که برای کشتن باکتری‌ها مانند یک شمشیر عمل می‌کند ممکن است دچار مشکلاتی شود یا گلبول‌های سفید خون (WBCs)، یعنی قسمت عمده‌ای از سیستم ایمنی بدن تحت تاثیر قرار گرفته باشند. گلبول‌های سفید در مغز استخوان ایجاد می‌شوند. وظیفه‌ی اصلی آنها حمایت از سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با باکتری‌ها و عفونت‌ها است. در این مقاله با روش های خانگی بالا بردن تعداد گلبول های سفید خون آشنا می شویم.

تعداد گلبول‌های سفید خون یک نفر از ۴۵۰۰ تا ۱۰، ۰۰۰ در هر میکرولیتر خون است. هنگامی‌ که این رقم پایین است (پایین ۳۵۰۰ یا کم‌تر)، خطر ابتلا به بیماری در این فرد در مقایسه با فردی که دارای تعداد عادی WBC است بیش‌تر خواهد بود. به همین علت، بسیاری از افرادی که می‌خواهند سیستم ایمنی بدن خود را بهبود ببخشند، روش‌هایی را برای بالا بردن تعداد گلبول های سفید دنبال می‌کنند. خوشبختانه، راه‌های مختلفی برای این منظور وجود دارد که می‌توانید آنها را بدون صرف پول و زمان زیاد در خانه انجام بدهید. به منظور کمک به شما برای محافظت از بدن و بهبود اوضاع سلامتی‌تان، ۲۶ نکته‌ی برتر را برای بالا بردن تعداد گلبول های سفید در خانه برای‌تان گردآوری کرده‌ایم. بیایید با هم ببینیم که چه کاری می‌توانیم انجام بدهیم تا سیستم ایمنی بدن‌مان را در بهترین وضعیت خود حفظ کنیم.

بالا بردن تعداد گلبول های سفید به طور طبیعی

۱. ویتامین E

ویتامین E نخستین توصیه‌ی موثر برای بالا بردن تعداد گلبول های سفید در خانه است که باید در دفتر یادداشت‌تان بنویسید.

این ویتامین یکی از مهم‌ترین تقویت‌کننده‌های سیستم ایمنی و نوعی آنتی‌اکسیدان است. ویتامین E به طور طبیعی تولید سلول‌های قاتل را که به دنبال یافتن و کشتن سلول‌های سرطانی و میکروب‌ها هستند، تحریک می‌کند. علاوه بر این، ویتامین E همچنین تولید لنفوسیت بی را که آنتی‌بادی‌هایی را برای نابود کردن باکتری‌ها تولید می‌کنند، بهبود می‌دهد.

مکمل‌های ویتامین E ممکن است در واقع واکنش سیستم ایمنی بدن را بهبود بدهند. بر اساس یک مطالعه، مکمل‌های ویتامین E می‌توانند خطر ابتلا به حمله‌ی قلبی را به میزان ۵۰ درصد کاهش دهند. دریافت ۶۰ میلی‌گرم ویتامین E به طور روزانه در رژیم غذایی کار دشواری نیست. غلات و دانه‌ها این ویتامین را بیش‌تر از چیزی که واقعا نیاز دارید برای‌تان فراهم می‌کند. با این حال، بیشتر مردم فکر می‌کنند که مصرف روزانه‌ی ۶۰ میلی‌گرم از این ویتامین به طور مداوم سخت است. در

صورتی که ورزش نکنید، سیگار نکشید و نوشیدنی الکل نخورید، روزانه ۴۰-۱۰۰ میلی‌گرم ویتایمن E برای حفظ سلامتی سیستم ایمنی بدن‌تان نیاز دارید. مصرف مکمل‌های ویتامین E یک ایده‌ی عالی برای همه‌ی افراد است، حتی اگر به فکر بالا بردن تعداد گلبول های سفید خون نیستند.

۲. سلنیوم

استفاده از سلنیوم نکته‌ی بعدی است که می‌تواند به بالا بردن تعداد گلبول های سفید کمک کند. یک تحقیق از پیتر آر. هافمن و مارلا جی. بری نشان داده‌است که این آنتی‌اکسیدان‌های مغذی می‌توانند به مبارزه با عفونت کمک کنند. هنگامی‌ که افراد سالخورده هر دو مکمل سلنیوم و روی را مصرف کردند، سیستم ایمنی بدن‌شان واکنش بهتری نسبت به واکسن نشان داد در مقایسه با افرادی که فقط دارونما دریافت کردند. دیگر انواع ایمنی نیز، به عنوان مثال، آسم آلرژیک و واکنش‌های ضد انگل، به لطف سلنیوم بهبود قابل‌توجهی داشتند. به همین دلیل، اگر به دنبال راه‌هایی برای بالا بردن تعداد گلبول های سفید خون به طور طبیعی هستید، این آنتی‌اکسیدان ارزش امتحان کردن را دارد.

 

۳.  روی

روی نوعی ماده‌ی معدنی حیاتی است که به تولید گلبول‌های سفید و مبارزه با عفونت کمک می‌کند. این ماده همچنین تعداد

سلول‌های قاتل را افزایش می‌دهد و گلبول‌های سفید خون را قادر می‌سازد تا آنتی‌بادی‌های بیش‌تری تولید کنند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ منتشر شده نشان داد‌ه‌است که مکمل‌های روی باعث کاهش سرعت رشد سرطان و همچنین کاهش تعداد عفونت‌ها می‌شوند. اعتقاد بر این است که مصرف بیش از ۷۵ میلی‌گرم روی به طور روزانه از عملکرد سیستم ایمنی جلوگیری می‌کند. به طور متوسط ۱۵ تا ۲۵ میلی‌گرم روی ​​ برای افراد عادی توصیه می‌شود. مهم است که روی را به طور روزانه به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید تا سالم بمانید و همچنین تعداد گلبول‌های سفید خون را افزایش دهید.

۴. ویتامین C

یکی از بهترین ویتامین‌هایی که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، ویتامین C است. این ویتامین به طور طبیعی در بسیاری از میوه‌ها، به ویژه پرتقال و لیمو یافت می‌شود. ‌همچنین می‌توانید این ویتامین را به شکل مکمل با قیمت ارزان تهیه کنید. ویتامین C با بالا بردن تعداد گلبول های سفید و همچنین آنتی‌بادی‌هایی که در واقع با باکتری‌ها و ویروس‌ها مبارزه می‌کند، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. به دلیل این خواص، ویتامین ث انتخاب خوبی است برای کسانی که می‌خواهند یاد بگیرند که چگونه می‌توان میزان گلبول‌های سفید خون را در خانه افزایش داد. ضرورتی ندارد مقدار بیش از حد ویتامین C به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید تا بتوانید سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت کنید. حدود ۲۰۰ میلی‌گرم در روز کافی است. شما می‌توانید این میزان را فقط با خوردن انواع میوه‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه‌تان کسب کنید. در صورتی که می‌خواهید مکمل مصرف کنید، دوز مصرفی را مطابق با توصیه‌ی پزشک‌تان انتخاب کنید.

۵

. ویتامین A

علاوه بر ویتامین C و E، نوع دیگری از ویتامین هم وجود دارد که می‌تواند در بهبود سیستم ایمنی موثر باشد. ثابت شد‌ه‌است که مصرف روزانه‌ی ویتامین A موجب بالا بردن تعداد گلبول های سفید خون در بدن خواهد شد. این سلول‌ها به سلول‌های سرطانی حمله می‌کنند و مهاجمان خارجی را از بین می‌برند. با توجه به تحقیقات صورت گرفته در مورد سیستم ایمنی بدن، ویتامین A اثرات بالقوه‌ای بر طیف گسترده‌ای از فرآیندهای ایمنی دارد. بدن ما به طور طبیعی می‌تواند ویتامین A را تولید کند، اما مکمل می‌تواند از توانایی‌های سیستم ایمنی بدن حمایت کند.

۶. اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی‌های چرب مانند ماهی خال‌خالی یا ماهی سالمون و همچنین در روغن‌هایی مانند روغن کبد ماهی و روغن تخم کتان یافت می‌شوند. این اسیدها با افزایش فاگوسیت‌ها سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشند. فاگوسیت‌ها یا بیگانه‌خوارها سلول‌هایی هستند که به عنوان یک سپر محافظت از بدن ما در برابر باکتری‌های کثیف یا سلول‌های مضر و خطرناک عمل می‌کنند. بنابراین، مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ نیز در میان بهترین نکات برای بالا بردن تعداد گلبول های سفید خون به طور طبیعی قرار می‌گیرند. توصیه می‌شود این اسیدهای سالم را به رژیم غذایی روزانه‌تان اضافه کنید تا یک سیستم ایمنی سالم ‌داشته باشید.

۷. افزایش مصرف کاروتنوئیدها

بتاکاروتن، یک آنتی‌اکسیدان عالی است که می‌تواند رادیکال‌های آزاد را که باعث آسیب و پیری زودرس می‌شوند به خوبی از بین ببرد بنابراین افزایش مصرف آن یک نکته‌ی موثر برای بالا بردن تعداد گلبول های سفید است. مطالعات نشان می‌دهند که بین غذاهای غنی از بتا کاروتن و کاهش خطر ابتلا به سرطان ارتباط نزدیک وجود دارد و خواص آنتی‌اکسیدانی این کاروتنوئیدها نقش مهمی‌ در این رابطه ایفا می‌کنند.

۸. میوه‌های خانواده‌ی مرکبات

مرکبات حاوی ویتامین C هستند، که نوعی ویتامین کلیدی برای مبارزه با عفونت‌ها است. بنابراین میوه‌های خانواده‌ی مرکبات برای افرادی که به دنبال راه‌هایی جهت بالا بردن تعداد گلبول های سفید هستند، بسیار مفید است. برخی از میوه‌های مرکبات عبارتند از گریپ‌فروت، لیمو، پرتقال و نارنگی. بسیاری از میوه‌های مرکبات غنی از ویتامین C و بسیاری از مواد مغذی دیگر هستند که می‌توانند به سلامت ما کمک کنند. با چنین تنوعی برای انتخاب، به راحتی می‌توانید این میوه‌ها را به رژیم روزانه‌تان اضافه کنید و به‌تدریج سیستم ایمنی‌تان را بهبود بخشید.

۹

. کلم بروکلی

کلم بروکلی یک منبع عالی از مواد معدنی و ویتامین‌ها است. این گیاه مقوی که سرشار از ویتامین E، C و A و آنتی‌اکسیدان‌های متعدد است، یکی از بهترین مواد غذایی است که حتما باید روی میز غذا قرار دهید تا سیستم ایمنی‌تان را بهبود ببخشد. کلید نگه داشتن تمام خواص کلم بروکلی این است که فقط مقدار کمی آن را بپزیم. حتی توصیه می‌شود که بروکلی خام بهترین راه برای برخوردار شدن از خواص این گیاه است چرا که به این ترتیب مواد مغذی آن در فرآیند پخت و پز از بین نمی‌روند. اگر هنوز هم نمی‌دانید چه‌طور باید تعداد گلبول‌های سفیدتان را افزایش دهید، تردید نکنید و بروکلی را امتحان کنید. این گیاه شما را مایوس نخواهد کرد.

۱۰. فلفل دلمه‌ای قرمز

فلفل دلمه‌ای قرمز ماده‌ی خوراکی بعدی است که در صورت تمایل به بالا بردن تعداد گلبول های سفید خون، باید گنجاندن آن را در رژیم غذایی‌تان مد نظر داشته باشید. فلفل دلمه‌ای قرمز دو برابر میوه‌های خانواده‌ی مرکبات ویتامین C به بدن‌تان می‌رساند و همچنین یک منبع عالی بتاکاروتن است. ویتامین C می‌تواند به حفظ سلامت پوست کمک کند، و بتاکاروتن قادر است سلامت پوست و چشم را بهبود دهد.

۱۱. اسفناج

اسفناج یک گیاه خوراکی آشنا است که به میزان فراوانی ویتامین C، آنتی‌اکسیدان و همچنین بتا کاروتن دارد و در نتیجه توانایی سیستم ایمنی را برای مبارزه با عفونت افزایش دهد. مانند کلم بروکلی، بهتر است به منظور حفظ مواد مغذی اسفناج، تا جایی که امکان دارد، آن را کم بپزید. پخت کم این گیاه خوراکی مقدار ویتامین A درون آن را حفظ می‌کند و به طور همزمان اگزالیک اسید را کاهش می‌دهد.

۱۲. ماست

تقریبا همه به این موضوع اعتقاد دارند که ماست برای تقویت سیستم ایمنی بدن مناسب است، اما بسیاری از افراد نمی‌توانند دلیل این تاثیر را توضیح دهند. ماست یک منبع عالی ویتامین D است که به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و به طور بالقوه قدرت دفاعی بدن را در مقابل بیماری‌ها افزایش می‌دهد. مصرف ماست به طور روزانه باعث بهبود سلامت روده می‌شود؛ از سرماخوردگی جلوگیری می‌کند و باکتری‌های مضر را از بین می‌برد. با این وجود، همه نوع ماست خواص یکسانی را برای شما فراهم نمی‌کنند، بنابراین هنگام انتخاب ماست، به دنبال محصولاتی باشید که می‌توانند سیستم ایمنی را تحریک کنند و به این ترتیب به بدن‌تان برای مبارزه با بیماری‌ها کمک کنند.

۱۳. چای سبز

هم چای سبز و هم چای سیاه پر از فلاونوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، و همین سبب می‌شود که برای بالا بردن تعداد گلبول های سفید مفید باشند. یک تحقیق در سال ۲۰۱۰ نشان داد‌ه‌است که مصرف طولانی مدت هر دو نوع چای به سلامت ما کمک می‌کند به این ترتیب که مانع از بروز سرطان و سایر بیماری‌های قلبی عروقی می‌شوند. این نوشیدنی همچنین می‌توانند به عنوان بهبوددهنده‌های واکنش سیستم ایمنی در شرایط اختلال ایمنی عمل کند. چای سبز همچنین یک منبع خوب ال- تیانین است که قادر است به تولید ترکیباتی که با باکتری روده مبارزه می‌کند، ‌کمک کند. مصرف چای سبز در واقع یکی از برترین شیوه‌ها برای افزایش تعداد گلبول‌های سفید به طور طبیعی است که بسیاری از مردم در جهان آن را امتحان می‌کنند.

۱۴. بادام

مصرف بادام نکته‌ی مفید بعدی برای بالا بردن تعداد گلبول های سفید است که باید در این فهرست قید شود. این مغز مفید و مغذی قادر است بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین E، پروتئین، فیبر و مس را به بدن‌تان برساند. بادام علاوه بر افزایش عملکرد سیستم ایمنی، می‌تواند اوضاع سلامتی ما را بهبود بدهد. این ماده‌ی خوراکی قدرتمند کلسترول LDL را کاهش می‌دهد، فشار خون را پایین می‌آورد و سطح قند خون را کنترل می‌کند. با در نظر گرفتن این همه فایده، هیچ دلیلی وجود ندارد که بادام را از برنامه‌ی غذایی روزانه‌تان حذف کنید. نیم فنجان بادام برای رسیدن به مزایای آن و تقویت سیستم ایمنی کافی است.

۱۵. پاپایا

این میوه یکی دیگر از منابع خوب ویتامین C است که می‌تواند به بالا بردن تعداد گلبول های سفید کمک کند. پاپایا نوعی آنزیم گوارشی دارد که حاوی خواص ضد التهابی در بدن است. این میوه مقدار مناسبی از ویتامین B، پتاسیم و فولات به بدن‌تان می‌رساند و همه‌ی این‌ها برای سلامتی کلی شما مفید هستند. بنابراین، پاپایا یک انتخاب عالی برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی است.

۱۶. کیوی

کیوی پر از مواد مغذی ضروری است از جمله پتاسیم، ویتامین C، فولات و ویتامین K. ویتامین C موجب بالا بردن تعداد گلبول های سفید خون می‌شود و به این ترتیب به درمان عفونت کمک می‌کند، در حالی که سایر مواد مغذی این میوه سبب می‌شوند که باقی قسمت‌های بدن نیز عملکرد خود را به درستی انجام بدهند. کیوی قادر است بدن شما را دور از مشکلات تنفسی نگه دارد، و در عین حال از عوارض آنفلوانزا و یک سرماخوردگی ساده جلوگیری کند.

۱۷. سیر

یکی دیگر از نکات برای بالا بردن تعداد گلبول های سفید خون به طور طبیعی که در این مقاله قید شد‌ه‌است، مصرف سیر است. سیر توانایی گلبول‌های سفید خون را برای مبارزه با عفونت افزایش می‌دهد و دیگر سلول‌های ایمنی را تحریک می‌کند تا وارد عمل شوند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ بر روی موش‌ها صورت پذرفت، نشان داد که سیر می‌تواند گلبول‌های سفید خون را به طور کلی افزایش دهد و به بهبود عملکرد کلی سیستم ایمنی کمک کند. علاوه بر این، ترکیبات موجود در سیر می‌توانند به کاهش رادیکال‌های آزاد کمک کنند.

۱۸. انجام تمرینات ورزشی به طور منظم

ورزش می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و گردش خون را افزایش ‌دهد، و در عین حال تعداد گلبول‌های سفید را نیز زیاد کند. با این حال، یک تحقیق که در نوامبر ۲۰۱۰ منتشر شد، نشان داد‌ه که ورزشکاران نوعی ورزش سنگین دارای سطح گلبول سفید کم‌تری در مقایسه با سایر افراد هستند. این بدان معنا است که ورزش بیش از حد مانند دوی ماراتن یا تمرینات سنگین می‌توانند تعداد گلبول‌های سفید خون را در بدن کاهش دهند. بنابراین، شما باید به دقت بررسی کنید و ببینید که چه نوع ورزشی برای سلامت شما مفید است.

کودکان و نوجوانان باید ۶۰ دقیقه در روز ورزش کنند. بیش‌تر این زمان باید فعالیت‌های هوازی داشته باشند، در حالی که باقی زمان را باید به فعالیت‌های عضلانی اختصاص بدهند. بزرگسالان بین سن ۱۸-۶۴ سال دست کم ۱۵۰ دقیقه تمرین هوازی در هفته و حداقل ۲ روز در هفته فعالیت‌های بهبوددهنده‌ی عضلات نیاز دارند. بزرگسالان سالخورده‌ی ۶۵ ساله یا حتی بالاتر بدون مصرف دارو باید دست کم ۵۰ دقیقه فعالیت متوسط ​​داشته باشند.

۱۹. حرکت کبرا در یوگا

در حالی که تمام پوزها و حرکات یوگا گردش خون را بهبود می‌دهند و تولید گلبول‌های سفید را افزایش می‌دهد، این یکی تاثیری خاصی دارد، به این ترتیب که غده‌ی تیموس را که در پشت استخوان جناغ سینه قرار دارد فعال می‌کند. غده‌ی تیموس نیز در تولید سلول‌هایی که با بیماری‌ها مبارزه می‌کنند، موثر است.

برای انجام پوز کبرای یوگا است، در ابتدا، روی شکم دراز بکشید، پاها را به بیرون دراز کنید و دست‌ها را در حالی که آرنج به سمت بالا تا شده و کف دست رو به پایین است، زیر شانه‌ها قرار دهید. سپس، ران، مرکز شکم و همچنین نوک پاها را به زمین فشار دهید. پس از آن، با کمک بازوها، نفس بکشید و به آرامی قسمت بالاتنه را از روی زمین بلند کنید. در این موقعیت بمانید، بدن‌تان را کش بدهید و سعی کنید سرتان را به عقب بکشید. این حالت را به مدت ۱۵-۳۰ ثانیه نگه دارید، و پس از آن، نفس‌تان را بیرون بدهید، و پایین تنه را پایین بیاورید و دست‌ها را در کنار بدن قرار بدهید. در نهایت، استراحت کنید و ۵ تا ۱۰ بار این حرکت را تکرار کنید.

۲۰. داشتن یک رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی مناسب برای سلامتی ما اهمیت زیادی دارد. اگر در این فکر هستید که که تعداد گلبول‌های سفید خون‌تان را افزایش دهید، ابتدا باید به آن‌چه که هر روز مصرف می‌کنید، توجه داشته باشید. بسیاری از مردم فقط زمانی که بیمار می‌شوند به سلامت‌شان فکر می‌کنند. برای این‌که به فکر سلامتی‌تان باشید هرگز تا زمانی که سلامتی شما در معرض خطر قرار بگیرد، صبر نکنید. انتخاب گزینه‌های غذایی سالم یکی از بهترین راه‌های حفظ سلامتی، افزایش سطح انرژی و همچنین تقویت استخوان‌ها و عضلات است. یک رژیم غذایی سالم باید شامل میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین‌های بدون چربی باشد و در عین حال قند و چربی کمی داشته باشد. الکل نیز جایی در یک رژیم غذایی سالم ندارد.

۲۱. نوشیدن آب به اندازه‌ی کافی

آب به عضلات انرژی می‌دهد، عملکرد روده را بهبود می‌دهد و به طور همزمان سطح مایعات بدن را متعادل می‌کند. شما باید ۸ لیوان آب در روز بنوشید. علاوه بر این، از نوشیدن نوشابه، چای، الکل یا قهوه تا حد امکان پرهیز کنید به دلیل این‌که این نوشیدنی‌ها، در واقع، بدن‌تان را دهیدراته می‌کنند.

۲۲. ترک سیگار

سیگار به همه‌ی ارگان‌های بدن آسیب می‌رساند، خطر ابتلا به حمله‌ی قلبی و سرطان ریه را افزایش می‌دهد و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. نیکوتین به جای اکسیژن به هموگلوبین متصل می‌شود و توانایی آن را برای رساندن اکسیژن به سلول‌های بدن کاهش می‌دهد. علاوه بر این، سیگار کشیدن بدن ما را در معرض مواد شیمیایی سرطان‌زا قرار می‌دهد و به این ترتیب منجر به افزایش عفونت‌ها می‌شود.

 

۲۳. ترک الکل

نکته‌ی دیگر برای بالا بردن تعداد گلبول های سفید به طور طبیعی که سزاوار ذکر شدن در این مقاله است ترک کردن مصرف الکل است. اگر شما در تلاش برای مقابله با کمبود گلبول‌های سفید خون هستید و می‌خواهید عملکرد سیستم ایمنی را بهبود ببخشید، از الکل دور بمانید. الکل زمانی که در بدن متابولیزه می‌شود، سبب تشکیل مواد شیمیایی مضر می‌شود که قادر به از بین بردن گلبول‌های سفید خون هستند. علاوه بر این، الکل همچنین جذب بسیاری از مواد معدنی و ویتامین‌ها را کاهش می‌دهد، و به این ترتیب باعث کاهش تعداد گلبول‌های سفید خون می‌شود.

۲۴. خواب شبانه به میزان دست کم ۶ ساعت

داشتن خواب مناسب، نه تنها باعث بهبود خلق و خوی و همچنین سطح انرژی می‌شود، بلکه مانع از بروز سکته‌ی مغزی شده و به کاهش وزن کمک می‌کند. خواب کافی همچنین از روند سوخت‌رسانی به سلول‌ها و سپس بازسازی آنها حمایت می‌کند. بنابراین، در صورتی که دوست دارید سیستم ایمنی‌تان را سالم نگه دارید، اطمینان حاصل کنید که هر روز به اندازه‌ی کافی می‌خوابید.

۲۵. مدیریت استرس

استرس می‌تواند عملکرد و توانایی سیستم ایمنی بدن را به صورت منفی تحت تاثیر قرار دهد. در واقع، استرس ارگان‌های بدن را تحت فشار قرار می‌دهد و به این ترتیب می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را کاهش دهد. شما می‌توانید با پرهیز از فعالیت‌ها و افرادی که باعث ناراحتی و استرس در شما می‌شوند، بر استرس‌تان غلبه کنید. علاوه بر این، باید یاد بگیرید که چگونه با بالا و پایین‌های زندگی‌تان کنار بیایید. وقت‌تان را برای انجام فعالیت‌هایی مانند رقصیدن، مراقبه و داشتن رابطه‌ی جنسی صرف کنید. در صورتی که فکر می‌کنید استرس مزمن دارید، سعی کنید یک درمانگر را پیدا کنید که می‌تواند کمک‌تان کند استرس را در خود مدیریت کنید. قبل از انجام هر گونه تمرینات ورزشی یا انتخاب رژیم غذایی، حتما با پزشک مشورت کنید.

۲۶. رعایت مناسب بهداشت

در صورتی که تعداد گلبول‌های سفید خون کم باشد، بسیار مهم است که بهداشت را به خوبی رعایت کنید. این مورد نکته‌ی آخر است، اما اهمیت زیادی دارد و می‌تواند به شما در بهبود سیستم ایمنی کمک شایانی کند. در صورتی که اقدامات لازم را برای بالا بردن تعداد گلبول های سفید انجام می‌دهید، اقدامات بهداشتی نیز در کنار آنها می‌تواند از تمام تلاش‌های شما پشتیبانی کند و عدم رعایت آن می‌تواند همه‌ی زحمات‌تان را نقش بر آب کند. چرا که بهداشت ضعیف می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌ها و عفونت را افزایش دهد، سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند و تولید گلبول‌های سفید خون را کاهش دهد.

یادتان باشد که حتما قبل از خوردن غذا و بعد از استفاده از دستشویی، دست‌ها را با صابون و آب بشویید. این کار می‌تواند به شما در از بین بردن هر گونه میکروب، آلودگی و باکتری‌هایی که ممکن است در طول روز با آنها مواجه شوید، کمک کند. از مصرف غذاهای خام پرهیز کنید و مواد غذایی را ابتدا شستشو بدهید و قبل از خوردن، آنها را طبخ کنید. علاوه بر این، هر روز دوش بگیرید. در صورتی که تمایلی به شستن موها به طور روزانه ندارید، یک کلاه دوش خریداری کنید و فقط بدن‌تان را با آب و صابون بشویید. در نهایت، به یاد داشته باشید که دندان‌ها را دوبار در روز بشویید. این کار به شما کمک می‌کند از بروز بیماری‌های لثه جلوگیری کنید.

نیازی به به توضیح نیست که سیستم ایمنی بدن برای سلامتی ما اهمیت زیادی دارد. هنگامی‌ که این بخش نتواند به درستی عمل کند، تمام بدن دچار آسیب خواهد شد. در این سیستم ضروری، نقش گلبول‌های سفید قابل توجه است. شما باید اطمینان حاصل کنید که حد متوسط ​​WBC را دارید به این ترتیب می‌توانید سالم بمانید و از عفونت‌های مختلفی که زندگی شما را تهدید می‌کنند دور باشید. اگر تعداد گلبول‌های سفید کم‌تر از حد انتظار باشد، مهم است که یاد بگیرید چگونه تعداد آنها را در خانه افزایش دهید.

در این مقاله، با ۲۶ نکته آشنا شدید که به شما در همین راستا کمک می‌کنند. یکی را که بیش‌تر از بقیه ترجیح می‌دهید انتخاب کنید و نظرات خود را در مورد اثراتی که روی شما داشته حتما به ما اطلاع بدهید. اگر ایده‌ای در مورد بالا بردن تعداد گلبول های سفید دارید، لطفا آن را در بخش نظرات با ما و خوانندگان این مقاله به اشتراک بگذارید!

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website