0
  • No products in the cart.
 

با چند نکته طراحی گرافیکی آموزش الکترونیک آشنا شوید

هلدینگ توسعه دهندگان | آموزش مجازی | اخذ ایزو | طراحی سایت > مجله توسعه دهندگان  > موضوعات عمومی  > با چند نکته طراحی گرافیکی آموزش الکترونیک آشنا شوید
با چند نکته طراحی گرافیکی آموزش الکترونیک آشنا شوید

با چند نکته طراحی گرافیکی آموزش الکترونیک آشنا شوید

 10 نکته که هر متخصصی در حوزه اموزش الکترونیک باید با آن آشنا باشد را در این مقاله به شما ارائه می دهیم. اگر در حال ساخت یک دوره آموزش آنلاین شخصی باشید یا ساخت یک ماژول آموزش انلاین برای یک شرکت بزرگ، در هر صورت کیفیت طراحی گرافیکی آن بسیار مهم است.

درست است که محتوا پادشاه است، اما بدون یک طرح بندی دقیق و ساخت یافته، دوره های آموزش مجازی تجربه یادگیری واقعا موثری به یادگیرنده ها ارائه نمی دهد. شما برای بودن در صنعت آموزش الکترونیک لزوما نیازی نیست که یک متخصص طراحی گرافیک باشید. با این حال، برای موفقیت باید یک درک پایه ای از نکات اصلی طراحی داشته باشید که به شما کمک می کند تا دوره های آموزش الکترونیکی را توسعه دهید که ارزشی واقعی برای مخاطبانتان به ارمغان بیاورد.

1 – توجه به نقاط کانونی

هدف نهایی طراحی گرافیک این است که توجه یاد گیرنده را به مهم ترین عناصر دوره آموزش آنلاین جلب کند و برای او اصل موضوع را نسبت به فرعیات مهم تر جلوه دهد. به همین ترتیب، شما باید بدانید که روی هر صفحه کدام عناصر باید برجسته شوند تا بتوانید از این طریق یادگیرنده را هدایت کنید. به عنوان مثال، اگر سعی می کنید که بر یک ایده اصلی تاکید کنید، می توانید یک نقطه کانونی با قرار دادن این متن در بالای صفحه قرار دهید، در یک فونت با رنگ جذاب و بُلد و در اطراف آن از حاشیه استفاده کنید. در عین حال، اطمینان حاصل کنید که همه این ها برای نشان دادن ایده به جای مانع از نقطه درس است.

2 – همیشه باید یک دلیل برای استفاده از هر منبعی داشته باشید

هر منبعی که در طراحی گرافیک استفاده می کنید باید دلیل داشته باشد. تصاویر و گرافیک هایی که به موضوع مرتبط هستند را انتخاب کنید، به جای آن که فقط به زیبایی آن ها توجه کنید. مسئله این است که امروزه فراوانی فونت ها، گرافیک ها، حاشیه ها و تصاویر رایگان ممکن است این وسوسه را ایجاد کند که هر چه بیش تر از آن ها استفاده کنید. امیدواریم دوره آموزش الکترونیک بیشتر جذاب و جذاب باشد . با این حال، متضاد اغلب موارد است. تعداد انگشت شماری از انواع فونت ها، حاشیه ها، بافت ها و طرح بندی ها را انتخاب کنید و سپس تنها از آن ها در کل طول دوره آموزش الکترونیکی استفاده کنید تا یک تجربه یادگیرنده ساده و سازمان یافته ایجاد شود.

طراحی گرافیکی آموزش الکترونیک

3 – هماهنگی به جای آشفتگی

کلید موفقیت در طراحی گرافیکی، استفاده از عناصر گرافیکی کمتر است. شما باید یک پالت رنگ خاص انتخاب کنید و فقط با آن کار کنید تا احتمال سردرگمی یادگیرنده ها را به حداقل برسانید. صفحات و اسلاید های دوره آموزش الکترونیک خود را با مجموعهای گیج کننده از تصاویر و عناصر گرافیکی شلوغ نکنید. این فقط احساس آشفتگی و به هم ریختگی ایجاد می کند و در نتیجه انگیزه و علاقه فراگیران کلاس مجازی را از بین می برد و هیچ فایده ای ندارد. در هر صفحه با توجه به نقطه کانونی و همچنین توجه به ارتباط مواردی که انتخاب کرده اید، نظم و هماهنگی ایجاد کنید. به این ترتیب به هم ریختگی دوره شما کاهش می یابد و می توانید دوره های آموزش الکترونیک خود را یکپارچه تر سازماندهی کنید.

یکی از مؤثرترین راه های تقویت مشارکت یادگیرنده ها و کمک به آن ها برای در برقراری ارتباط با دوره آموزش الکترونیک شما این است که از رنگ در طراحی خود استفاده کنید. حتی اگر تجربه بسیار زیادی در صنعت آموزش الکترونیک نداشته باشید، رنگ می تواند هر موضوع مد نظر شما را به یک درس موفق آموزش مجازی تبدیل کند، به این دلیل که مغز انسان توانایی تبدیل رنگ به احساسات و روحیه را دارد.

4 – درهنگام انتخاب فونت، علاوه بر زیبایی به خوانایی آن نیز توجه کنید

انتخاب فونت در طراحی گرافیکی آموزش الکترونیک

فونت باید کل لحن دوره آموزش eLearning را تحویل دهد، اما هرگز نباید محور واقع شود. برای مثال، اگر شما به دنبال ایجاد یک ظاهر حرفه ای و زیبا هستید، فونت های تر و تمیز، واضح و مینیمال انتخاب کنید. در نهایت، قابلیت خواندن فونت بسیار بیشتر اهمیت دارد. فونت های عجیب و گیج کننده هر چند ممکن است زیبا باشند و به ایجاد نوآوری و خلاقیت در طراحی دوره آموزش الکترونیک کمک کند، اما باید به این مسئله توجه داشته باشید که آیا یاد گیرنده ها واقعا قادر به خواندن آسان آن و دریافت اطلاعات لازم هستند؟

5 – تعادل ایجاد کنید، اما از فضای خالی نترسید

وجود فضای خالی و سفید در صفحه نمایش اصلا چیز بدی نیست. چون یاد گیرنده محتوای آموزش مجازی را از راست به چپ می خواند، بیشتر اطلاعات مربوطه را در سمت راست صفحه نمایش قرار دهید و با چیدن عکس ها در سمت چپ در صفحه تعادل برقرار کنید (برای محتوای اموزشی انگلیسی برعکس). این تصاویر اطلااعات اصلی نیستند، اما برای کمک به یادگیرنده برای دریافت بهتر نکات کلیدی آموزشی بسیار موثر هستند.

6 – از بزرگ کردن بلوک های متنی خودداری کنید

برای جلوگیری از اضافه بار شناختی و قابل هضم کردن اطلاعات، بلوک های متن خود را کوچک نگه دارید و بلوک های بزرگ تر متن را به لیست های چند موردی یا پاراگراف های کوچک تر تبدیل کنید. بلوک های متنی بزرگ، حوصله فراگیران را سر می برد و باعث می شود که آن ها از روند یادگیری دور شوند، و این به آن معناست که قادر به دستیابی و حفظ دانش به طور موثر نخواهند بود.

7 – الگو ها می توانند به ایجاد ارتباط بین مفاهیم کمک کنند

الگوها اغلب می توانند حس نظم ایجاد کنند و ارتباط بین ایده ها یا مفاهیم اصلی را در یک ماژول را برقرار کنند. آنچه شما می توانید انجام دهید این است که یک الگو برای عنوان ها، زیر شاخه ها و اطلاعات کلیدی پیدا کنید. به عنوان مثال، می توانید کلمات کلیدی هر صفحه در ماژول را به صورت ایتالیک نمایش دهید. به این ترتیب، فرا گیران متوجه خواهند شد که این قسمت ها بخش اصلی دانش هستند که باید یاد بگیرند و به خاطر بسپارند.

8 – از تضاد استفاده کنید، این توجه یادگیرنده ها را جلب می کند و آن ها را علاقه مند می کند

رنگ ها و شکل های متنوع به یادگیرنده ها کمک می کنند تا روی دوره اموزش الکترونیک تمرکز کنند و در آن غرق شوند. به عنوان مثال، اگر شما دو رنگ فونت را انتخاب کنید که یک دیگر را تکمیل می کنند، این امر طراحی کلی ماژول را افزایش می دهد و همچنین حساسیت های بصری یادگیرندگان را جلب تحریک می کند. با استفاده از کنتراست، همچنین می توانید جنبه های مهم برنامه درسی را برجسته کنید یا چشم های یادگیرندگان را به یک مفهوم که به توجه نیاز دارند جذب کنید.

9 – نویگیشن را ساده و سر راست نگه دارید

نویگیشن در طراحی گرافیکی آموزش الکترونیک

یکی از ساده ترین و در عین حال قدرتمندترین نکات طراحی گرافیک برای eLearning، نویگیشن آسان است. دکمه NEXT را فقط به خاطر طراحی مخفی نکنید و یا آیکون هایی ایجاد کنید که نوآورانه و خلاقانه باشند، به طوریکه کاربران متوجه نشوند که آن ها در واقع آیکون نویگیشن هستند. یادگیرنده ها باید بتوانند بدون هیچ گونه سرخوردگی یا سردرگمی قادر به حرکت در دوره آموزش آنلاین باشند. این مسئله برای لینک ها هم صدق می کند. همیشه اطمینان حاصل کنید که لینک ها قابل توجه در صفحه باشند (و فعال باشند!)، به جای اینکه در میان عناصر طراحی مختلف پنهان شوند.

10 – هارمونی و هماهنگی طراحی هرگز نباید قربانی خلاقیت شود

داشتن خلاقیت در طراحی دوره های آموزشی و سخنرانی های الکترونیکی همیشه یک ایده خوب بوده و است. با این حال، خلاقیت هرگز نباید به قیمت بی نظمی و عدم انسجام باشد. ابزار طراحی گرافیک و عناصر مورد استفاده شما باید پیام کلی دوره آموزش مجازی را منتقل کند، و به هدف یادگیری کمک کند. هر بخش در نگاه کلی و حسی که می دهد باید با دوره آموزش الکترونیک متناسب باشد و به یاد گیرنده کمک کند تا به راحتی مهارت ها و دانش هایی که ارائه می کنید را دریافت کند. پس خلاق و نوآور باشید، اما در عین حال سادگی و صراحت را تا جای ممکن حفظ کنید.

یک نکته تکمیلی هم اضافه می کنم، سرگرم کننده باشید! اگر می خواهید دانش آموزان از دوره آنلاین شما لذت ببرند، به آن عنصر سرگرم کنندگی اضافه کنید. ب انتخاب رنگ های روشن و گرافیک هایی که می توانند مخاطب را سر حال بیاورند می توانید این کار را انجام دهید. راه های مختلفی وجود دارد که می توانید دوره های خود را به واسطه آن ها هم برای دانش آموزانتان هم خودتان لذت بخش کنید.

این لیست نکات طراحی گرافیک برای آموزش الکترونیک را دم دست داشته باشید تا در دوره های اموزش الکترونیکی که ایجاد می کنید، جذب و به خاطر سپاری دانش فراگیران با درگیر نگه داشتن کامل آن ها در فرآیند آموزش افزایش یابد. حتی اگر هیچ تجربه قبلی در زمینه طراحی گرافیکی نداشته باشید، این نکات می توانند به شما کمک می کند سطح دوره های آموزش الکترونیک خود را یک درجه ارتقا دهید.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website