0
  • No products in the cart.
 

راه های خلاصی از شرّ تاول های دهان

راه های خلاصی از شرّ تاول های دهان

تاول ها در دهان می توانند دردناک و آزار دهنده باشند، بنابراین شاید بخواهید خودتان را سریعاً از شر آنها خلاص کنید. این تاول ها به دلایل مختلفی از جمله سوختگی، سوزش یا ویروس پدیدار می شوند. برای خلاصی از شرّ تاول دهان خود، باید نوع آن را شناسایی کنید. زمانی که نوع تاول را بشناسید، می توانید آن را به خوبی با ترکیبی از درمان های خانگی و دارو درمان کنید. با درمان مناسب می توانید طول مدت زمان بهبود تاول خود را کاهش دهید، هر چند حداقل چند روزی طول می کشد تا بهبود یابد. در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

 

روش اول) خلاصی از شر تبخال

  1. به محل و رنگ تاول نگاه کنید تا تشخیص دهید که آیا یک تبخال است یا خیر. تبخال، تاول تب نیز نامیده می شود که توسط ویروسی به نام هرپس ایجاد می شود و بسیار مسری هستند. آنها اغلب بر روی لب ها ایجاد می شوند، از یک لکه قرمز شروع می شوند و به یک تاول پراز مایع تبدیل می شوند که ممکن است رنگ وسط آنها کمرنگ باشد. تبخال ها اغلب دردناک هستند، هر چند پس از گذشت 4 الی 5 روز از شروع تبخال، درد شما از بین می رود.
  • پس از گذشت چند روز، یک تبخال یا می ترکد یا آب زیر آن تخلیه می شود و یک لکه قرمز بر روی پوست برجای می گذارد.
  • تبخال ها می توانند یک یا چند برآمدگی پرشده از مایع داشته باشند که اطراف آنها قرمز رنگ است و هنگام شکاف خوردن چرک می کنند. هنگامی که تاول ها ترک می خورند یا خشک می شوند، احتمالاً پوسته پوسته به نظر می رسند.
  • همراه با تبخال ممکن است تب، درد بدن، خستگی و ورم گره های لنفاوی بزرگ را تجربه کنید.
  1. برای تسکین درد و تورم روزانه 4 الی 8 بار کمپرس یخ بگذارید. تکه ای یخ را در حوله یا دستمال تمیزی بپیچانید تا با پوست شما تماس پیدا نکند. یخ را به مدت 5 الی 10 دقیقه بر روی تبخال نگه دارید در صورت لزوم این کار را هر چند ساعت یکبار تکرار کنید.
  • پس از اینکه از حوله یا دستمال استفاده کردید، آن را فوراً بشویید یا از یک حوله یکبار مصرف استفاده کنید. ویروس هرپس که باعث ایجاد تبخال می گردد، بسیار مسری است.
  1. برای تسریع سریع از کرم ضد ویروسِ بدون نسخه استفاده کنید. انواع مختلفی از دران های موضعی وجود دارد که در بهبود سریع تر تبخال ها به شما کمک می کنند. این داروها در تمام داروخانه ها موجود هستند. دستورالعمل روی بسته بندی را بخوانید، که معمولاً نوشته شده کرم را 4 الی 5 بار در روز به مدت 4 تا 5 روز مصرف کنید.
  • برای مثال، می توانید از کرم بدون نسخه Abreva برای تسریع در بهبود تبخال خود استفاده کنید. پس از تمیز کردن ناحیه آسیب دیده، هر 3 الی 4 ساعت یکبار(حداکثر 5 بار در روز) براحتی پماد را به مدت 10 روز به صورت ضربه ای بر روی تبخال بمالید. همینطور پمادهای بلیکس و هرپسین می توانید درد شما را کاهش داده و از خشک شدن تبخال شما جلوگیری به عمل آورند.
  • اگر درد زیادی را تجربه می کنید، برای کمک به آن می توانید قرص استامینوفن مصرف کنید.
  • قبل از بیرون رفتن از منزل، از یک کرم محافظ لب استفاده کنید.
  • مهم است به محض دیدن تاول، بلافاصله اقدام به استفاده از کرم نمایید.
  1. برای مخفی کردن تبخال، با یک نوارچسب تبخال، یک تاول قابل رویت را بپوشانید. اگر تبخال در ناحیه ای قابل رویت از دهانتان است، مانند لب ها، ایده خوبی است که آن را با نوارچسب هیدروکلوئید بپوشانید. این نوارچسب ها از تاول محافظت کرده ، آن را از دید پنهان می کنند، و از انتشار عفونت جلوگیری به عمل می آورند.
  • این نوار چسب ها در داروخانه ها بدون نسخه موجود هستند.
  1. اگر مکرراً دچار تبخال می شوید، با پزشک خود مشورت نمایید. اگر غالباً دچار تبخال می شوید، ایده خوبی است که درباره آن با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند پیشنهاداتی از جمله تجویز دارو را برای درمان شما ارائه دهند. برای نمونه، تجویز کرم قدرتمند آسیکلوویر می تواند برای کاهش مدت زمان تبخال ها مورد استفاده قرار گیرد.
  • به محض مور مور شدن محل که مکن است نشانه شیوع بیماری باشد، از داروهای خود استفاده کنید. قبل از شیوع مجدد به پزشک مراجعه کنید تا نسخه ای از داروهای موردنیاز خود را دریافت کنید.
  • پزشک شما ممکن است داروی ضدویروس مانند قرص های آسیکلوویر یا والاسیکلوویر تجویز کند. نام های تجاری آسیکلوویر شامل زو ویراکس و سیتاویکس است.
  1. هنگام شیوع بیماری از بوسیدن، به اشتراک گذاشتن غذا، ظروف یا محصولات مراقبتی خودداری کنید. ویروس هرپس بسیار مسری است، بنابراین شخص دیگری را در تماس با تبخال خود قرار ندهید. کسی را نبوسید و با دیگران تماس نزدیک برقرار نکنید. همچنین فنجان، ظروف، مواد غذایی، حوله یا تیغ خود که می توانند دیگران را در معرض ویروس قرار دهند، به اشتراک نگذارید.
  • اگر نگران آلوده بودن وسیله ای هستید، آن را به اشتراک نگذارید.

 

روش دوم) خلاصی از شرّ زخم کانکر

  1. اگر زخم کانکر دارید، برای تعیین نوع آن به رنگ و شکل آن توجه کنید. زخم های کانکر که زخم های آفتی یا استوماتیت آفتی نیز نامیده می شوند، مسری نیستند و متفاوت از تبخال ها به نظر می رسند. این زخم ها به طول 5 الی 8 میلیمتر، دردناک و همچنین کمرنگ یا به رنگ زرد با حلقه ای قرمز رنگ در اطراف خود هستند.  این زخم ها معمولاً در داخل دهان ایجاد می شوند. ممکن است یک تاول یا چندین تاول در یک خوشه را ببینید. اگر تاول شما اینگونه به نظر می رسد، این احتمال وجود دارد که یک زخم کانکر باشد.
  • در اکثر موارد، زخم های کانکر علائم دیگری به همراه ندارند. آنها اغلب در حدود 10 روز بهبود پیدا می کنند.
  • زمانی که زخم های کانکر بر روی لب ها منتشر می شوند، در داخل دهان نیز ایجاد می گردند.
  • تاول هایی که توسط سوختگی ایجاد می شوند، می توانند مشابه با زخم های کانکر به نظر برسند، اما در تاول حاصل از سوختگی معمولاً می توانید دلیل ایجاد تاول را تشخیص دهید.
  1. برای خشک شدن تاول، آب نمک غرغره کنید. یک قاشق چایخوری نمک را با یک دوم فنجان آن گرم مخلوط کنید. یک جرعه از مخلوط را بخورید، آن را در دهان خود نگه دارید. حدود یک دقیقه مخلوط را در دهان خود بچرخانید و سپس آن را تف کنید.
  • این محلول به خشک شدن تاول کمک می کند اما می تواند دردناک باشد. اگر این محلول باعث ایجاد درد غیرقابل تحملی شد، روش درمانی دیگری را امتحان کنید.
  • این فرایند را هر دو ساعت یکبار تکرار کنید تا تاول از بین برود.
  • به عنوان یک راه حل جایگزین، خوردن بستنی یخی یا مزمزه کردن مایعات خنک، می توانند به بهبود زخم کانکر شما کمک کنند. راه های خلاصی از شرّ تاول های دهان
  1. برای کاهش التهاب سعی کنید از خمیر جوش شیرین استفاده کنید. یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک کاسه کوچک بریزید و چند قطره آب به آن اضافه کنید تا خمیر ایجاد گردد. با استفاده از انگشت خود، لایه نازکی از خمیر را بر روی زخم کانکر قرار دهید و اجازه دهید به مدت یک دقیقه باقی بماند. پس از این مدت، دهان خود را با آب خنک بشویید.
  • می توانید این روند را روزانه تکرار کنید تا به خلاص شدن از شر زخم کانکر کمک نمایید.راه های خلاصی از شرّ تاول های دهان
  1. برای تسکین درد از داروهای بدون نسخه استفاده کنید. گونه های مختلفی از داروهای بدون نسخه وجود دارد که از تاول محافظت کرده و درد ناشی از آن را کاهش می دهند. این داروها شامل ژل یا پماد بنزوکائین و محلول هیدروژن پراکسید هستند. اگر این زخم باعث افزایش درد و ناراحتی شما می گردد، به دستورالعمل روی بسته ی هر کدام ازداروهایی که از داروخانه خریداری می نمایید توجه کنید و آنها را به طور کامل مصرف کنید.راه های خلاصی از شرّ تاول های دهان
  2. هنگام خوردن غذا و مسواک زدن دندان خود مراقب باشید. به منظور کمک به خلاصی از شرّ زخم کانکر، حتماً آن را به آرامی درمان کنید. موادغذایی خیلی تند، شور، سفت یا اسیدی نخورید. همچنین هنگام مسواک زدن، مسواک خود را از تاول دور نگه دارید تا تحریک نشود.
  • غذاهای اسیدی، نمکی و ادویه داری که باید از خوردن آنها پرهیز کنید شامل گوجه فرنگی، مرکبات، فلفل دلمه ای، چیپس سیب زمینی و آب میوه هستند اما محدود به آنها نمی شود.
  • سعی کنید از خوردن غذاهای سفت و ترد مانند نان خشک و بیسکوئیت های تُرد پرهیز کنید، زیرا آنها می توانند تاول را خراشیده و باعث ایجاد درد شوند.
  • غذاهای نرم و ضد التهاب بخورید. هنگام مواجه با زخم کانکر، هنوز نیاز به غذا خوردن دارید، اما مهم است که غذاهای مناسبی را انتخاب کنید. غذاهایی مانند عسل و ماست هم نرم و هم ضد التهاب بوده، تاول را تحریک نمی کنند و حتی ممکن است به بهبودی زخم کمک نمایند.راه های خلاصی از شرّ تاول های دهان
  1. اگر نمی توانید از شرّ تاول خلاص شوید، توسط پزشک معالجه شوید. در موارد حادتر، مانند زمانی که زخم کانکر شما بسیار بزرگ شده یا بعد از یک هفته هنوز خوب نشده است، باید در مورد آن با پزشک خود مشورت کنید. در صورت حاد بودن زخم کانکر، ممکن است پزشک زخم را معاینه کند و درمان های تجویزی را پیشنهاد نماید.
  • دارویی هایی که ممکن است تجویز شوند عبارتند از: ژل فلوسینونید (لیدِکس)، خمیر ضد التهاب آمگزانوس (آفتازول )، یا دهان شویه کلرهگزیدین (پریدکس).

 

 

روش سوم) خلاصی از شر تاول های ناشی از سوختگی یا همان آفت

راه های خلاصی از شرّ تاول های دهان

  1. به رنگ و محل تاول داخل دهان خود توجه کنید. تاول های ناشی از سوختگی هنگام خوردن غذاهای بسیار داغ ایجاد می شوند. اگر پس از خوردن غذای داغ، دردی در کل دهان خود دارید، به داخل دهان خود نگاه کنید تا اگر تاولی تشکیل شده، مشخص گردد. احتمالاً رنگ وسط تاول روشن و حاشیه های آن قرمز خواهد بود.
  • قسمت داخل دهان به دلیل دارا بودن لایه هایی از بافت بسیار لطیف در معرض سوختگی جزئی قرار دارد که باعث ایجاد تاول می شود.راه های خلاصی از شرّ تاول های دهان
  1. برای تسکین درد، ماده ای خنک را روی سوختگی بمالید. یخ یا آب سرد ناحیه سوختگی را به سرعت خنک خواهد کرد و به بهبود پوست از سوختگی کمک می کند. برخی از غذاهای سرد ساخته شده از لبنیات مانند شیر یا بستنی، می توانند ناحیه سوختگی را پوشانده و نسبت به آب سرد آن را برای مدت زمانی طولانی تر خنک نگه دارند.
  • تا زمانی که درد کاهش یابد، خنک نگه داشتن ناحیه را ادامه دهید. اگر در بازمی گردد، راحت باشید، دوباره ماده خنکی بر روی آن قرار دهید.
  1. درد را با داروهای بدون نسخه تسکین دهید. یک تاول ناشی از سوختگی در داخل دهان به ویژه هنگام غذا خوردن می تواند دردناک باشد. برای کاهش درد، از یک داروی بدون نسخه مانند یک داروی ضد التهاب غیراستروئیدی مانند کپسول ایبوپروفن استفاده کنید.
  • دستورالعمل روی بطری دارو را دنبال کنید تا بیش از مقدار توصیه شده در یک دوره 24 ساعته آن را مصرف نکنید.
  1. تاول را نترکانید. تاول یک پوشش محافظتی است که بدن برای کمک به بهبودی خود ایجاد می کند. ترکاندن آن، نه تنها لایه های مفید اول را از بین می برد، بلکه ورود باکتری ها و میکروب ها را به داخل ناحیه آسیب دیده را امکان پذیر می نماید.
  • اگر تاول با جویدن، صحبت کردن یا فعالیت های روزانه شما تداخل داشته باشد، پزشک شما ممکن است ترکاندن آن را توصیه کند.
  1. از خوردن مواد غذایی که باعث تحریک ناحیه سوختگی می گردند، پرهیز کنید. هنگامی که تاول در حال بهبود است، از خوردن غذاهای داغ، غذاهای اسیدی، غذاهای سفت، و غذاهای ادویه دار خودداری کنید. از خوردن نوشیدنی های الکلی که باعث تحریک ناحیه سوختگی می گردند، خودداری کنید.
  • در عوض از غذاهای خنک، نرم و مطلوب مانند غذاهای خامه ای از جمله ماست و پنیر کتاژ استفاده کنید.
  • مراقب تاول داخل دهان خود باشید تا سریع تر بهبود یابد و احتمال آلوده شدن آن ناحیه را کاهش دهد.
  1. هنگامی که تاول داخل دهانتان در حال بهبود است، از سیگار کشیدن خودداری کنید. سیگار کشیدن موجب تحریک تاول می گردد. مواد تحریک زا در سیگار می توانند زمان بهبودی تاول را کند نمایند، بنابراین بهتر است از سیگار کشیدن خودداری نمایید.
  • در صورت امکان از این فرصت برای ترک سیگار استفاده کنید.
  1. اگر درد شدیدی دارید و تاول از بین نمی رود، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. اگر سوختگی داخل دهانتان حاد است، ممکن است جهت جلوگیری از عفونت، نیاز به مراقبت های پزشکی مانند خوردن آنتی بیوتیک ها داشته باشید. تاول های ناشی از سوختگی جزئی حداکثر طی دو روز از بین می روند، بنابراین اگر پس از این مدت، بهبود نیافتید به پزشک مراجعه کنید.
  • ممکن است پزشک برایتان یک دهانشویه ضدعفونی کننده که ناحیه را تمیز و به از بین بردن هرگونه عفونت کمک می کند، تجویز نماید.
  • اکثر سوختگی های جزئی نیازی به مراقبت های پزشکی ندارند. با این وجود، در صورت نگرانی می توانید با پزشک خود تماس حاصل نمایید.

 

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website