0
  • No products in the cart.
 

فایل htaccess چیست و چه کاربردی دارد؟

htaccess

فایل htaccess چیست و چه کاربردی دارد؟

فایل های اچ تی اکسس یک فایل متنی ساده بدون نام است که مخفف hyper text access است و  با بهره گیری از آن می توان پیکربندی سطوح دسترسی بخش های مختلف وبسایت را درست کرد و برای پوشه در سرور آپاچی و پیکربندی دایرکتوری ها مورد استفاده قرار داد. در ادامه برای آشنایی با فایل های Htaccess با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

 

htaccess به چه فایل هایی می گویند؟
فایل هایی با نام htaccess برای ایجاد تنظیمات و پیکربندی در پوشه ها و دارکتوری ها در سرور لینوکس (آپاچی) استفاده می شود لازم به ذکر است در صورتی استفاده می شود که پوشه کاربر نیازمند به پیکربندی خاصی باشد.

با استفاده از اچ تی اکسس می توانید فرمت فایلها را تغییر دهد و یا صفحه ای را به صفحه دیگر انتقال یا ریدایرکت دهد و می توانید ارورهای مثل ۴۰۴,۴۰۰,۴۰۱,۵۰۰,۴۰۳ را نمایش دهید و آنها را مدیریت کنید حتی میتوانید با فایل htaccess. برروی یک فایل پسورد قراردهید و یا آی پی های خاصی را مسدود کنید در زمانی ممکن است بعضی از دستورات در این فایل باعث غیر فعال کردن کل سایت شود که این کار مربوط به غیر فعال بودن گاهی توابع در فایل httpd.conf سرور است و شما باید دستورات مثل آن راقرار داده تا توابع بدرستی کار کنند و یا گاهی از توابع را حذف کنید. استفاده از این فایل در همه موارد پیشنهاد نمی شود چون ممکن است شما با فعال کردن یک تابع باعث هک شدن سایت خود شود اما در سرورهای اشتراکی که تعداد زیادی سایت برروی آن قرار دارند پیشنهاد می شود که از فایل htaccess استفاده شود. زیرا هر سایت باید توانایی پیکر بندی بخش مربوط به خود را دارا باشد.برای اعمال تغییرات مورد نظر در فایل htaccess کافی ایست فایل را در پوشه روت هاست خود قرار داده تا وب سرور آپاچی پس از بررسی این فایل تغییرات را برروی فایلها و پوشه ها اعمال کند.

htaccess

کاربرد ها فایل اچ تی اکسس htaccess

با استفاده از آن می توانید پسوند فایلها را تغییر دهید.
صفحه ای را به صفحه ای دیگر انتقال می دهد.
خطاهای ۴۰۰،۴۰۳،۵۰۰،۴۰۴,۴۰۱ را نمایش می دهد.
IP های خاصی را مسدود می کند.
پوشه ها را رمز نگاری می کند.
محتوای یک صفحه را مخفی و پنهان می کند.
از سرقت اطلاعات جلوگیری می کند.
تصدیق هویت انجام می دهد و نام کاربری و کلمه عبور در فایلهای htpassword را تایید می کند.
مشخص می کند که ورود به سایت با پیشوند www باشد یا نه.
دلیل عدم وجود فایل اچ تی اکسس htaccess در وردپرس

دلیل رایج این است که سایت WordPress شما هنوز یک فایل htaccess ایجاد نکرده اید. هنگامی که به بخش تنظیمات > پیوندهای یکتا رجوع می کنید، وردپرس فایل htaccess را می سازد. پس در صورت عدم مشاهده این فایل، به مسیر ذکر شده رجوع کنید. سپس بر روی دکمه ذخیره تغییرات کلیک کنید تا وردپرس یک فایل htaccess را در دایرکتوری اصلی سایت شما ایجاد کند.

وقتی این مورد کم اتفاق می افتد،به دلیل وجود محدودیت در مجوزها امکان دارد وردپرس نتواند فایل htaccess را بسازد. اعلانی را مبنی بر عدم توانایی رونویسی مجدد فایل htaccess در قسمت پیوندهای یکتا نمایش خواهد داد. در این حالت قطعه کدی را به همراه اعلان به شما ارائه می دهد. تا  بتوانید آن را در فایل htaccess. قرار دهید. همیشه با بررسی خطاها و اعلان های وردپرس می توان به راحتی مشکل را حل کرد.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website