0
  • No products in the cart.
 

قانون 2 عدد پیتزا و جدیدترین شیوه مدیریت

قانون 2 عدد پیتزا و جدیدترین شیوه مدیریت

قانون 2 عدد پیتزا و جدیدترین شیوه مدیریت

زمانی در شرکت آمازون (Amazon) مدیران به کارمندان پیشنهاد میدادند تا حدی که در توانشان هست، باید با دیگران ارتباط برقرار کنند اما؛ ناگهان روزی، Jeff Bezos مدیرعامل و موسس آمازون برخلاف انتظار عموم شیوه عجیب مدیریتی را معرفی کرد و گفت “نه !!! هرگز… ارتباطات زیاد مضر است…”

و بعد قانون عجیب و جالبی عنوان کرد برای کارمندانش که با نام قانون 2 عدد پیتزا معروف شد. این قانون میگوید : تیم کاری شما، باید به اندازه ای بزرگ باشد، که بتوانید با 2 عدد پیتزا تمام اعضای آنرا سیر کنید.

ارتباطات بیشتر عملا کلید حل مشکل ارتباطات نیست !
برای مثال قانون 2 عدد پیتزا را میتوانید به سادگی در جمع های بزرگتر مانند عروسی ها و جشن ها بزرگتر ببینید، در چنین شرایطی، به علت افزایش تعداد افراد، تعداد ارتباطاتی که باید ایجاد کنید افزایش پیدا میکند، در نتیجه شما نمیتوانید ارتباطات معنادار و بهتری با همه ایجاد کنید و مجبور میشوید، ارتبطات و سطح مکالماتتان را سطحی تر انتخاب کنید.
به همین دلیل است که در جمع های بزرگتر، مردم معمولا به دسته های کوچکتری تقسیم میشوند.

اما چطور جِف بِزوس، توانست به کمک قانون 2 عدد پیتزا و شیوه نوین مدیریتش، درآمد شرکت Amazon را 1.8 برابر افزایش دهد؟
در این مقاله قرار است، شیوه مدیریتی جِف بِزوس و علم ریاضی و روانشناسی پشت قانون 2 عدد پیتزا را بخوانید و یادبگیرید چطور از آن در کسب و کار و یا اداره و مدیریت تیم دوستانه تان استفاده کنید.

شاید قبلا تصور میکردید منابع انسانی بزرگترین سرمایه یک کسب و کار است، پس با افزایش منابع انسانی خوب، سرمایه کسب و کار افزایش پیدا میکند و رشد آن سریع تر خواهد شد… اما متاسفانه اینچنین نیست !
اکثر مدیران قدیمی با چنین تصوری راه کسب و کارشان را با شکست موازی کردند…

قانون 2 عدد پیتزا و این شیوه مدیریتی جدید،در شرکت های بزرگ دنیا مانند Amazon، Zappos، Karma و حتی در عملیات های حساس نیروهای نظامی آمریکا نیز استفاده میشود.

قانون 2 عدد پیتزا
و جدیدترین شیوه مدیریت :

با افزایش تعداد نفرات تیم تان، ارتباطات هولناک تر میشود
جِف بِزوس متوجه شد، با ایجاد تیم های کوچکتر، ارتباطات راحت تر و موثر تر میشود، باعث میشود مرکزیت تیم حفظ شود، سرعت و پریشانی کاهش یابد، باعث شود افراد تیم بیشتر سعی کنند خلاق تر باشند.

مشکل اصلی با تیم های بزرگتر، فقط افزایش تعداد اعضای تیم نیست. روانشناس سازمانی و متخصص داینامیک تیم J. Richard Hackman نیز اشاره میکند : مشکل اصلی، پیوند بین افراد تیم است. پیوندی که بین افراد تیم برقرار میشود، به شرح زیر است :

n(n-1)/2
n : تعداد افراد حاضر در تیم

با افزایش تعداد افراد تیم، پیوندهای بین افراد بیشتر میشود :

اگر قانون 2 عدد پیتزا را رعایت کنید، حدودا 6 نفر مثلا تعداد اعضای تیم شما میشود یعنی 15 پیوند
اگر تعداد اعضای گروه شما 12 نفر شود، پیوندهای بین تیم شما 66 عدد خواهد بود
یک کسب و کار به ظاهر کوچک که 50 نفر در آن درحال کار هستند، 1225 لینک ایجاد میشود

به هر میزان تعداد افراد تیم شما افزایش بیابد و یا افراد بیشتری در کسب و کار شما وجود داشته باشند، همانند گلوله برفی با افزایش یک نفر، تعداد پیوند ها به صورت نمایی افزایش پیدا میکند. هکمن (Hackman) میگوید:

“به هر میزان تعداد نفرات یک تیم افزایش پیدا کند، به همان میزان اعضای آن در ایجاد روابط با همدیگر به مشکل بر می خورند، مشکلات فردی افزایش پیدا میکند، آسیب پذیری تیم در برخورد با مشکلات بیشتر میشود.”

قانون 2 عدد پیتزا… واقعا جواب میدهد
اکثر مدیران ارشد شرکت ها و یا کارآفرینان در برخورد با نیروهای کار جدید در دام تله ی ذهنی گرفتار میشوند که هرچقدر میتوانند افراد تیم شان را افزایش دهند، نیروی کار بیشتری استخدام کنند تا رشد کسب و کارشان سریع تر و با شتاب بیشتری افزایش یابد.

اما در واقع، با افزایش سایز تیم، افراد تیم مغرورتر میشوند و به علت اثر روانشناسی مسئولیت پذیری افراد نسبت به خروجی تیم کمتر میشود. برای مثال، تحقیقاتی توسط دانشجویان داشگاه MIT انجام شد که به شرح زیر است :

یک بازی لگو (LEGO) برای برهم سوار کردن به دو نفر دادند و در 36 دقیقه تمام شد. مجددا همان بازی را به 4 نفر دادند، اینبار بازی در 52 دقیقه تمام شد ! 44% زمان بیشتر…

کارآفرینان و متخصصان جوان، تصور میکنند در اوایل کار، به هر میزان کمک انسانی در کسب و کارشان افزایش بیابد، سریع تر پیشرفت میکنند، اما این تنها یک دام ذهنی است که هرگز اتفاق نمی افتد، بلکه برعکس آن رخ میدهد. پس اگر تصور میکنید کارتان کند پیش میرود بهتر است چند نفر را استخدام کنید… بهتر است مجددا فکر کنید.

اما چطور قانون 2 عدد پیتزا را در کسب و کار خود پیاده کنیم؟

عدد جادویی کدام است؟
جِف بزوس معتقد است حداکثر افرادی که باید در شرکتش در یک تیم باشند، 6 یا 7 نفر است. هِکمن معتقد است، نهایت 5 نفر مفید ترین حالت است و بیشتر از 10 نفر میتواند خطرناک باشد. Bob Sutton کارشناس مدیریت نظامی آمریکا، معتقد است ” بهترین عدد 4 است و حساس ترین عملیات های نظامی را نیز با کمک تیم های 4 نفره انجام میدهیم…”

اگر میتوانید، تیم کاریتان را کمتر از 5 نفر، و حداقل تک رقمی نگه دارید. اگر نمیتوانید، حداقل تیم بزرگتان را به تیم های کوچکتر تقسیم کنید.

احساسات را در تیم تان به جریان بیاندازید
به هر میزان بتوانید صمیمیت بین افراد تیم را افزایش دهید، به همان میزان کارایی تیم شما افزایش پیدا خواهد کرد.

شرکت Zappos با هزاران کارمند، به خوبی به کارمندان خود یاد داده که افراد تیم شان در واقع اعضای خانواده کاری شان هستند، یکی از ابتکارات جالب این شرکت در کمک کردن به کارمندان برای درک بیشتر همدیگر، مشخص کردن خصوصیات هرکدام از کارمندان است که به عنوان اطلاعات به کارمند دیگر داده میشود، و کارمند مذکور برای وارد شدن به سیستم با توجه به اطلاعات دریافتی باید نام کارمند مورد نظر که اعضای تیم اش است را حدس بزند.

شرکت Karma نیز با اینکه یک استارتاپ کوچک است، اما افراد تیم 30 نفره اش را مجاب کرده حتما با همدیگر در یک ساعت معین ناهار بخورند، آن هم ناهار خانگی، نه فست فود.

کار تیمی را به کمک شفاف سازی، ساده تر کنید
به هر میزان وظایف و سمت های افراد تیم مشخص تر و شفاف تر باشد، به همان میزان کارایی تیم افزایش می یابد، سوء تفاهم ها کاهش می یابد و انتظارات منطقی تر خواهد بود.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website