0
  • No products in the cart.

قوانین در آغوش گرفتن

قطعا وقتی کسی را که دوست داریم در آغوش بگیریم، حس بسیار خوبی به ما دست می دهد. بر اساس پژوهش‌هایی که راجع به فواید لمس کردن برای سلامتی انجام گردیده، در آغوش گرفتن دستگاه ایمنی بدن را قوی‌تر می‌کند. البته ممکن است در شرایط مختلفی بخواهیم افراد را در آغوش بگیریم؛ از استقبال و بدرقه گرفته تا مراسم خاکسپاری و جشن فارغ‌التحصیلی.

 

معمولا همه‌ی ما این کار را به صورت متداول انجام می‌دهیم، ولی تشخیص زمانِ مناسبِ این کار مشکل است.

آیا تاکنون برای‌تان پیش آمده است که بخواهید یک فرد ناشناس، یک آشنای دور، یا یک همکار را در آغوش بگیرید، و آنها از این کار امتناع کنند، و شما احساس کنید از حدودتان پا فراتر گذاشته‌ و کمی زیاده‌وری کرده‌اید؟

اگر می‌خواهید به کشورهای خارجی مسافرت و مهاجرت کنید، ممکن است گهگاه دچار چنین مشکلات و مخمصه‌هایی شوید؛‌ از یک طرف نگران آن هستید که دوری و رفتارِ سردتان باعث ناراحتی شخص مقابل شود، و از طرفی دیگر ممکن است یک تصمیم اشتباه عواقبِ بالا را در پی داشته باشد. از این رو، می‌توانیم از چند دستورالعمل ساده استفاده کنیم که کمک می‌کنند تشخیص دهیم چه وقت باید طرف مقابل را در آغوش بگیریم و چه وقت فقط با وی دست دهیم، یا به طور کلی هیچ تماس بدنی با وی برقرار نکنیم. در ادامه هفت قانون تجربی به شما معرفی می‌کنیم که کمک‌تان می‌کنند از بروز اتفاقات خجالت‌آور یا حتی بدتر از آن – در آغوش گرفتن‌های بد موقع یا امتناع طرف مقابل از پذیرشِ آن جلوگیری کنید.

آغوش

۷ قانون در آغوش گرفتن زیر را به خاطر داشته باشید تا گرفتار شرایط خجالت‌آور و دشوار نشوید.

قانون در آغوش گرفتن ۱ : اشاره‌ها و نشانه‌های رفتاریِ طرف مقابل‌تان را ارزیابی کنید.

برخی آدم‌ها به صورت خودکار و بدون فکر کردن به عواقبِ آن، به سرعت طرف مقابل را در آغوش می‌گیرند. اگر شما نیز عادت به در آغوش گرفتنِ افراد دارید، باید پیش از باز کردنِ دستان‌تان و جهش به سمت مقابل، اندکی صبر کنید و زبان بدن شخص مقابل‌تان را ارزیابی کنید. اگر طرف مقابل مثل یک تخته چوب بی‌حرکت ایستاد، و هیچ نشانه‌ای از حرکت رو به جلو از خود نشان نداد، باید در انتظار یک نشانه از وی باقی بمانید، یا دست‌تان را به سمت‌اش دراز و به یک دست دادنِ ساده بسنده کنید.

قانون در آغوش گرفتن ۲. تشخیص دهید چه کسانی آغوش‌تان را دوست دارند و چه کسانی آن را اهانت‌آمیز می‌دانند.

بر اساس یک پژوهش در مورد تماس‌ّهای بدنی میان دوستانِ غیرهم‌جنس که توسط پژوهش‌گری به نام میلر و همکاران‌اش به‌عمل آمد، زنانی که رابطه‌ای با غیرهم‌جنس نداشتند، مایل نبودند مردی آنها را در آغوش بگیرد. بنابراین اگر می‌خواهید یک خانم مجرد را در آغوش بگیرید، حتما این کار را با احتیاط انجام دهید. البته سن و سال هم می‌تواند در این میان یک عامل مهم تلقی شود.

قانون در آغوش گرفتن ۳ : بهترین راه را برای در آغوش گرفتن پیدا کنید.

یک گروه از پژوهش‌گران اروپایی به سرپرستیِ ایساک سِهلستِد (۲۰۱۶) دریافتند افراد مسن نسبت به جوان‌ترها تمایل بیش‌تری به لمس کردن دارند. با وجود این، بیش‌ترِ آنها به این جمله که “اگر شخص ناشناسی من را در آغوش بگیرد احتمالا ناراحت می‌شوم” جوابِ مثبت دادند. به علاوه، پاسخ افراد مسن به این جمله که “معمولا به دنبال برقراری تماس بندی با آدم‌های دیگر هستم”، آنها کم‌تر تمایل دارند نخستین نفری باشند که برای بغل کردن، پا پیش می‌گذارد. به نظر می‌رسد افراد مسن غالبا به دنبال گونه‌ی خاصی از تماس بدنی هستند که آهسته و ملایم است – و برخی آن را تماس بدنیِ اجتماعی/عاطفی می‌نامند. این نوع تماس بدنی دقیقا همان حسی را به شما می‌دهد که با گرمی و به آهستگی شخصی را بغل می‌کنید. اگر می‌خواهید شخصی را در آغوش بگیرید، باید حتما به سن طرف مقابل دقت کنید و البته، گرمی و آهستگی را نیز فراموش نکنید (حتما دقت کنید به جای بغل کردن، طرف مقابل‌تان را بارانداز نکنید). البته این را هم فراموش نکنید، ‌لزوما هر فرد مسنی هم ممکن است از بغل کردن خوشش نیاید، و عواملی نظیر مسائل فرهنگی و اجتماعی هم در بد موقع بودنِ یک آغوش دخیل هستند.

قانون در آغوش گرفتن ۴. دقت کنید آدم‌های دیگر در موقعیت‌های خاص چه کار می‌کنند.

شاید فردی که به جشن فارغ‌التحصیلی رفته باشد، بیش از ۵۰ دفعه این و آن را در آغوش بگیرد. یا این‌که حتی ممکن است در مراسم‌هایی نظیر عروسی، خاکسپاری یا هر رویداد احساسی و عاطفیِ دیگری برای در آغوش گرفتن دیگران در صف انتظار بایستید. اگر در اولِ صف قرار دارید، مطالب بخش‌های بالا می‌تواند کمک‌تان کند. ولی اگر در اواسطِ صف هستید، با دقت به رفتارهای دیگران می‌توانید اطلاعات کافی جمع‌آوری کنید.

قانون در آغوش گرفتن ۵ : هنگامِ در آغوش گرفتن دیگران در محل کار، احتیاط کنید.

بر اساس تمام اتفاقاتی که در مورد آزار و اذیت‌های جنسی رخ داده است و حتما شما هم درباره‌شان چیزهایی شنیده‌اید، بهتر است برای نشان دادن توجه و محبت‌تان به همکاران، از بغل‌ کردن‌شان خودداری کنید. اگر در درست یا غلط بودنِ بغل کردنِ همکارتان تردید دارید و حتی اگر وی را می‌شناسید و فکر می‌کنید از این کار استقبال می‌کند، باز هم بهتر است این کار را انجام ندهید. بهترین موقعیت‌ها برای در آغوش گرفتن، مناسبت‌های خاصی نظیر بازنشستگی یا زمانی است که شخصی می‌خواهد شرکت را ترک کند؛ ولی در این شرایط نیز باید به موقعیت محل کارتان و مقبولیتِ این عمل فکر کنید.

قانون در آغوش گرفتن ۶ : بدانید چه هنگام آغوش‌تان “پناه امن” برای طرف مقابل است.

در آغوش گرفتن می‌تواند به فردی که از لحاظ عاطفی دچار آسیب شده‌ است، خیلی کمک کند؛ درست مثل والدینی که فرزند کوچک‌شان را در آغوش می‌گیرند و آغوش‌شان “پناه امن” برای فرزندشان است. اصطلاح “پناه امن” به یک نوع توانایی اشاره می‌کند که با آن یک فرد می‌تواند شخصی را به گونه‌ای در آغوش بگیرد که وی احساس آرامش کند. این آغوش معمولا طولانی است و بهتر است برای افرادی استفاده کنید که به خوبی آنها را می‌شناسید.

قانون در آغوش گرفتن ۷ : همیشه آماده‌ی جبران آغوش گرم اطرافیان‌تان باشید.

شاید شما به در آغوش گرفتن علاقه‌ نداشته باشید، ولی اطرافیان‌تان مثل شما نباشند. اگر پاسخِ آغوش دیگران را ندهید، شاید آدمِ سرد و مغروری به نظر بیایید. اگر واقعا از بغل کردن بدتان می‌آید، یا از انتقال آلودگی‌ها و میکروب‌ها می‌ترسید، یا اگر شخص مقابل زیاد عرق می‌کند و کمی بو می‌دهد، باید راهی برای خلاصی از آن بیابید. مثلا وقتی نزدیک‌تان می‌شود، فاصله‌تان را با وی حفظ کنید، دست‌تان را به سمت‌اش دراز کنید، یا وانمود کنید سرما خورده‌اید. اگر این کار را مکررا انجام می‌دهد، بهتر است به وی بگویید “شاید تا الان متوجه شده باشید، من به بغل کردن علاقه ندارم”. شاید از صداقت‌تان به اندازه‌ی در آغوش گرفتن‌تان خوش‌اش بیاید.

برقراری تماس بدنی محبت‌آمیز میان آدم‌هایی که به یکدیگر علاقه‌مند هستند، واقعا تجربه‌ی شیرین و دلپذیری است. اگر این‌گونه تماس‌ها به شکل و وقتِ مناسب ایجاد شود، احساس خوشایند و رضایت‌بخشی خواهید داشت، و رشته‌های صمیمیت و دوستی‌تان مستحکم‌تر می‌شوند.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website