0
  • No products in the cart.
 

معروف ترین رمان های جهان : ۱۰۰ تا از بهترین کتاب داستان های تاریخ که شاهکارند

هلدینگ توسعه دهندگان | آموزش مجازی | اخذ ایزو | طراحی سایت > مجله توسعه دهندگان  > مجله سرگرمی  > معروف ترین رمان های جهان : ۱۰۰ تا از بهترین کتاب داستان های تاریخ که شاهکارند
100کتابی که باید بخوانیم

معروف ترین رمان های جهان : ۱۰۰ تا از بهترین کتاب داستان های تاریخ که شاهکارند

بهترین کتاب داستان های تاریخ

حتما شما لااقل یکی از این داستان های زیبا را که شاهکار ادبیات جهان هستند خوانده اید و با داستان سرایی نویسندگان منحصر به فرد آنها به عالم داستان و افسانه رفته اید. در ادامه با ما همراه باشید تا با معروف ترین رمان های جهان آشنا شوید. این شما و این ۱۰۰ بهترین کتاب داستان تاریخ که شاهکارند.

 

۱. دون کیشوت اثر میگِل سِروانتِس ساآوِدرا

داستان جذاب شوالیه‌ای نجیب و مهربان و خدمتکارش سانچو پانزا که قرن‌ها است خوانندگان را شیفته‌ی خود کرده است. این اثر از قدیمی‌ترین رمان‌ها در زبان‌های نوین اروپایی است. بسیاری آن را بهترین کتابِ نوشته‌شده به زبان اسپانیایی و از برجسته‌ترین نمونه‌های رمان پیکارِسک می‌دانند.

سروانتس بخش اول دن کیشوت را در زندان نوشت. این بخش نخستین بار در سال ۱۶۰۵ و بخش دوم در سال ۱۶۱۵ چاپ شد. بخش اولِ رمان دن کیشوت در سال ۱۶۰۵ در مادرید منتشر شد و بخش دوم آن ده سال بعد، در ۱۶۱۵ به چاپ رسید. به راستی که این کتاب به خوبی در راس فهرست معروف ترین رمان های جهان جای گرفته است.

۲. سیر و سلوک زائر اثر جان بانیان

موضوع این کتاب درباره‌ی یک نفر است که با یک خواب شروع می‌شود و می‌فهمد که باید از شهری که در آن هست (شهر فنا) سفر کند به شهر آسمانی که تمام ماجراها که بسیار معنوی و دقیق است در این راه برای او مشکلاتی ایجاد می‌شود؛ در ضمن در این داستان به جای آنکه اسم معمولی به افراد بدهد آن‌ها را با لقب صدا می‌زند.

۳. رابینسون کروزوئه اثر دانیل دفو

این کتاب اولین رمان زبان انگلیسی است که به «پدر رمان انگلیسی» شهرت پیدا کرده است. این کتاب به نثر انگلیسی قرن هفدهم نگاشته شده و دقت و فضاسازی‌های رئالیستی و شخصیت پردازی‌های استادانه مرسوم در رمان‌های مدرن آن روزگار با ضرباهنگ پرشتاب و درون کاوی در رمان‌های ماجراجویانه اسپانیائی آن دوران ترکیب شده‌است و در فهرست معروف ترین رمان های جهان قرار گرفته است.

۴. سفرهای گالیور اثر جاناتان سوئیفت

اثری هجو و خارق‌العاده که هنوز هم، به رغم نگرش بی‌رحمانه‌ی سوئیفت همچنان برای تمام سنین مختلف جالب و خواندنی است. کتاب به‌شیوه‌ی کتاب‌های آن روزگار با شرح مختصری از زندگی شخصیت و معرفی او آغاز می‌شود و با شرح سفرهای او ادامه می‌یابد.

۵. تام جونز اثر هنری فیلدینگ

این کتاب داستان ماجراجویی‌های پسربچه‌ای یتیم و جسور است: کتاب تام جونز ماجرای کودکی نامشروع و سر راهی است و بیانگر حوادث و ماجراهایی است که بر او می‌گذرد، گسترش داستان در صفحات ابتدایی تا حدودی به دلیل معرفی شخصیت‌های قصه کمی کُند است اما بعد از آن همه چیز ساده و روان می‌گردد.

۶. کلاریسا اثر ساموئل ریچاردسون

یکی از طولانی‌ترین رمان‌ها و معروف ترین رمان های جهان در زبان انگلیسی است، اما وقتی آن را به دست بگیرید محال است به راحتی کتاب را زمین بگذارید!

۷. تریسترام شندی اثر لارنس استرن

این کتاب داستان زندگی و عقاید نجیب‌زاده‌ای به نام تریسترام شندی است. نویسنده در این رمان شیوه‌ای را به کار می‌گیرد که ادامه‌ی سنت فرانسوا رابله در داستان‌گویی است. داستان تریسترام شندی پر است از اظهارنظرها و عقاید راوی که به شکلی نامنظم و پراکنده به خواننده ارائه می‌شوند و نویسنده با کلک‌بازی‌های فراوان اصل داستان را مرتب به تأخیر می‌اندازد.

۸. روابط خطرناک اثر شودرلو دو لاکلو

«مارکیز دو مرتوی» و «ویکونت دو و المونت»، اشراف زاده‌هایی که سابقاً دل باخته یکدیگر بودند، اینک اوقات شان را صرف نقشه‌های اغواگرانه و تلافی جویانه می‌کنند…

معروف ترین رمان های جهان ۹: اِما اثر جین آستن

این رمان درباره‌ی برداشت نادرست از دلباختگی نوشته شده است. این کتاب نخستین بار در دسامبر ۱۸۱۵ میلادی (برابر با آذر یا دی ۱۱۹۴ خورشیدی) به چاپ رسید. مانند سایر رمان‌هایش، آستن در این داستان هم به درگیری‌ها و دلبستگی‌های زنان در دوره جورجی انگلستان می‌پردازد از معروف ترین رمان های جهان است.

۱۰. فرانکنشتاین اثر مری شلی

فرانکنشتاین دانشمند جوان و جاه طلبی است که با استفاده از کنار هم قرار دادن تکه‌های بدن مردگان و اعمال نیروی الکتریکی جانوری زنده به شکل یک انسان و با ابعادی اندکی بزرگ‌تر از یک انسان معمولی می‌سازد. موجودی با صورتی مخوف و ترسناک که بر همه جای بدنش رد بخیه‌های ناشی از دوختن به چشم می‌خورد. این موجود تا بدان حد وحشتناک است که همگان، حتی خالقش از دست شرارت‌های او فرار می‌کنند. هیولایی که خالقش نیز نمی‌تواند آن را کنترل کند و خود مقهور آن می‌شود.

۱۱. صومعه‌ی کابوس اثر توماس لاو پیکاک

یک اثر مینیاتوری کلاسیک: هجوی درخشان در مورد رمان‌های عاشقانه.

۱۲. گوسفند سیاه اثر انوره دو بالزاک

در این کتاب که از معروف ترین رمان های جهان است دو رقیب بر سر عشق زنی افسونگر با هم می‌جنگند.

۱۳. صومعه‌ی پارم اثراستاندال

این کتاب که از معروف ترین رمان های جهان است شرح حالی نافذ و گیرا از زندگی در حیاطی در ایتالیا در فرانسه‌ی پس از دوران ناپلئون است.

۱۴. کنت مونت کریستو اثر الکساندر دوما

ادموند دانتس، دریانوردی زندانی و مسافری مرموز با چندین چهره، می‌خواهد با ثروت‌های افسانه‌وار خود طبقه اشراف پاریس را به هم بریزد. دانتس در ۱۸۱۵، در روز ازدواجش، به اتهام دروغین طرفداری از ناپلئون در بندر مارسی زندانی می‌شود و بر اثر سعایت رقیب عشقی‌اش، فرنان، و رقیب تجاری‌اش، دانگلار، مدت چهارده سال محبوس می‌ماند و این واقعه، در عین حال، به نفع مقاصد سیاسی یک قاضی جوان و جاه‌طلب به نام ویلفور است که در زندانی‌شدن او دست دارد…

۱۵. سیبل اثر بنجامین دیزرائیلی

از اصلی‌ترین ویژگی‌های این رمان سیاسی می‌توان به تعادل موجود در آن اشاره کرد. بسیاری از منتقدان بر این باورند که رمان‌های سیاسی دوره بیش از حد طولانی و خسته کننده بودند ولی این دیزرائیلی بود که توانست طولانی بودن و خسته‌کننده بودن آثاری همچون ماری بارتون (اثر خانم گسکل) و یا Yeast اثر چارلز کینگزلی را برطرف کرده و رمانی جذاب برای خوانندگان دوره بنویسد.

۱۶. دیوید کاپرفیلد اثر چارلز دیکنز

این رمانِ کاملا خودشرح‌حالی یکی از آثاری است که خود نویسنده علاقه‌ی زیادی به آن داشت. شخصیت اصلی این داستان، دیوید کاپرفیلد، کودک مورد علاقه خود دیکنز نیز می‌باشد. «دیوید کاپرفیلد» به دوران پختگی و کمال هنری دیکنز تعلق دارد. حجم انتقاد صریح اجتماعی در این رمان کمتر از نوشته‌های دیگر او است. این کتاب از معروف ترین رمان های جهان است.

۱۷. بلندی‌های بادگیر اثر امیلی برونته

رمانی است نوشته‌ی امیلی برونته، شاعر و نویسنده‌ی انگلیسی که بارها توسط مترجم‌های مختلف از جمله مهدی سجودی مقدم، رضا رضایی، نوشین ابراهیمی و جهانپور ملکی به زبان فارسی ترجمه و منتشر شده ‌است. وادِرینگ هایتس در این داستان نام عمارت خانوادگی ارنشاو است و به معنی خانه‌ای است که روی تپه و در معرض باد ساخته شده‌است.

۱۸. جِین ایر اثر شارلوت برونته

این رمان درباره‌ی زندگی دختری به نام جین است که در کودکی مادر و پدر خود را از دست می‌دهد و پس از ناملایماتی که از بستگان نزدیکش می‌بیند به پرورشگاه سپرده می‌شود و در محیط خشک و خشن پرورشگاه بزرگ می‌شود. او سپس با سمت معلمی به خانه‌ای اشرافی می‌رود، ارباب خانه (آقای راچستر) به تدریج به او علاقه‌مند می‌شود، ولی جین می‌فهمد که او قبلاً ازدواج کرده و همسر او که حالا دیوانه است در طبقه بالا همان خانه زندگی می‌کند…

۱۹. بازار خودفروشی اثر ویلیام تاکری

کتابی است از ویلیام تاکری نویسنده انگلیسی که برای اولین بار در سال ۱۸۴۷–۱۸۴۸ منتشر شده‌است. این رمان یکی از بیست رمان بزرگ قرن نوزدهم است که سامرست موآم -داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس انگلیسی- برگزیده است.

۲۰. داغ ننگ اثر ناتانیل هاوثورن

رمان معروف و شاید شاهکار نویسنده آمریکایی ناتانیل هاوثورن است که در سال ۱۸۵۰ به چاپ رسید. داستان درشهر بوستون در جامعه شدیدا مذهبی ایالت ماساچوست آمریکا (نیو انگلند) در قرن هفدهم اتفاق می‌افتد. رمان در مورد زن جوانی است به نام هستر پرین که به‌ خاطر ارتکاب به گناه زنا محکوم به به تن داشتن «داغ ننگ» یا «حرف سرخ» (حرف A برنگ سرخ که روی سینه زناکاران حک می‌شده و در واقع حرف اول کلمه Adulteress به معنی زناکار است) تا پایان عمر خویش می‌شود. هاثورن در این داستان مانند دیگر داستان‌هایش به مفهوم گناه اشاره دارد.

۲۱. موبی‌دیک اثر هرمان ملویل

رمان مشهوری از هرمان ملویل نویسنده آمریکایی است که در سال ۱۸۵۱، در دوران رنسانس آمریکایی، منتشر شد. ملوان اسماعیل داستان جستجوی دیوانه‌وار اهب، ناخدای کشتی پکوئود را می‌گوید که به دنبال انتقام از موبی‌دیک است، وال سفیدی که پیش‌تر کشتی‌اش را نابود کرده‌ و پایش را از زانو قطع کرده ‌است. کتاب تا زمان مرگ نویسنده آن در سال ۱۸۹۱ یک شکست تجاری بود امّا در قرن بیستم به عنوان یکی از معروف ترین رمان های جهان و بهترین رمان‌های آمریکایی شهرت یافت.

۲۲. مادام بواری اثر گوستاو فلوبر

نخستین اثر گوستاو فلوبر، نویسنده نامدار فرانسوی است که یکی از برجسته‌ترین آثار او به‌ شمار می‌آید. نگارش مادام بوواری از سپتامبر ۱۸۵۱ تا آوریل ۱۸۵۶ به مدت پنج سال در کرواسه طول کشید. در این مدت فلوبر روزانه بیش از چند خط نمی‌نوشت و مرتب مشغول ویرایش نوشته‌های پیشین بود و هر آنچه را بر کاغذ می‌آورد با صدای بلند برای خود می‌خواند…

۲۳. زن سفید پوش اثر ویلی کالینز

رمانی اسرارآمیز و گیرا درباره‌ی هویتی پنهان، آدم ربایی، تقلب، و خشونت ذهنی است.

۲۴. ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب اثر لوئیس کارول

نام کتابی است که لوئیس کارول در سال ۱۸۶۵ منتشر کرد. این کتاب که برای کودکان نوشته شده ‌است داستان خیالی سفر دختری به نام آلیس را تعریف می‌کند که به دنبال خرگوش سفیدی به سوراخی در زمین می‌رود و در آنجا با ماجراهای عجیبی روبه‌رو می‌شود.

۲۵. زنان کوچک اثر لوییزا می الکات

داستان در مورد زندگی ۴ خواهر -مگی، جو، بتی و ایمی مارچ- است که با الهام از زندگی واقعی نویسنده با سه خواهرش نوشته شده ‌است. جلد اول، زنان کوچک، به اندازه‌ای موفق بود که نوشتن جلد دوم، «همسران خوب» را موجب شد که به اندازه جلد اول موفق بود. چاپ کتاب در یک نسخه اول بار در سال ۱۸۸۰ با عنوان زنان کوچک انجام شد. الکات ادامه این داستان را با دو کتاب به نام‌های مردان کوچک و پسران جو ادامه داد.

۲۶. شیوه‌ای که اکنون زندگی می‌کنیم اثر آنتونی تروپ

این اثر آنتونی تروپ حمله‌ای خارق‌العاده و تحسین برانگیز به فساد حاکم بر جامعه‌ی انگلستان در اواخر عصر ویکتوریا است.

۲۷. آنا کارنینا اثر لئو تولستوی

این رمان در آغاز به‌صورت پاورقی از سال ۱۸۷۵ تا ۱۸۷۷ در گاهنامه‌ای به چاپ رسید. رمان آنا کارِنینا را یک داستان واقع‌گرا دانسته‌اند.

داستان آنا کارِنینا دارای شخصیت اولِ واحدی نیست. با دیدن نام آنا کارنینا، این تصور ایجاد می‌شود که این داستان حتما به‌کلی درباره‌ی اوست، اما در واقع این‌گونه نیست؛ درحالی‌که شاید بیش از نیمی از داستان درباره او باشد، بقیه داستان درباره فردی به نام «لوین» است که البته این دو شخصیت در داستان رابطه دورادوری با هم دارند.

۲۸. دانیل دروندا اثر جرج الیوت

این کتاب شرح شور و شکوهی حیرت انگیز است که عجیب و افسارگسیخته به نظر می‌رسد.

۲۹. برادران کارامازوف اثر فئودور داستایوفسکی

داستان کتاب ماجرای خانواده‌ای عجیب و شرح نحوه‌ی ارتباطی است که بین فئودور کارامازوف، پیرمرد فاسدالاخلاق و متمول با سه پسرش به نام‌های میتیا، ایوان و آلیوشا و پسر نامشروعش به نام اسمردیاکوف وجود دارد. برادران کارامازوف رمانی فلسفی است که به‌طور عمیقی به حوزه‌ی الهیات و وجود خدا، اختیار و اخلاقیات می‌پردازد. از زمان انتشار، این رمان توسط بسیاری از اندیشمندان و دانشمندان همانند آلبرت اینشتین، زیگموند فروید، مارتین هایدگر، کورت ونگات، لودویگ ویتگنشتاین و پاپ بندیکت شانزدهم مورد تحسین قرار گرفته‌است و به عنوان یکی از بهترین اثرها در ادبیات شناخته می‌شود.

۳۰. تصویر یک بانو اثر هنری جیمز

این کتاب یکی از آثار مشهور ادبی جهان است. کتاب برای اولین بار به شکل پاورقی در ماهنامه آتلانتیک و مجله مک میلان چاپ شد و سپس در سال ۱۸۸۱ به صورت کتاب مستقل منتشر شد. «تصویر یک بانو» شرح ماجرای یک زن جوان آمریکایی به اسم ایزابل آرچر است که پول هنگفتی را به ارث برده است اما قربانی نیرنگ دو تن از مهاجران آمریکایی می‌شود. این اثر مانند اغلب آثار جیمز در اروپا (عمدتاً انگلستان و ایتالیا) روایت شده است. اتفاق نظر بر این است که این کتاب شاهکار دوران آغازین جیمز است. رمان همواره در پی نشان دادن علاقه جیمز به تفاوت بین دو دنیای قدیم و مدرن است.

۳۱. ماجراهای هاکل‌بری فین اثر مارک تواین

این کتاب داستان نوجوانی است که از پدری الکلی متولد می‌شود. پدرش بعد از چند سال گم می‌شود بعد او با تام سایر دوست می‌شود . او را بدست فردی به نام بیوه می‌سپارند. او همراه با خواهرش دوشیزه واتسون زندگی می‌کند که یک برده سیاه به اسم جیم دارد. پدر هاکلبری فین بالاخره به روستایشان می آید و هاک را به کلبه‌ای در وسط جنگل می برد. هاک پس از چند روز از آنجا فرار می‌کند و …

تواین یک فکاهی نویس بود، اما این تصویر از زندگی در می‌سی‌سی‌پی به لحاظ اخلاقی از غنای عمیقی برخوردار است و همچنان اثرگذاری باورنکردنی خود را حفظ کرده است.

۳۲. مورد غیرعادی دکتر جکیل و آقای هاید اثر رابرت لوییس استیونسون

یک مطالعه‌ی کاملا نمادین و پر صلابت درباره‌ی دوگانگی انسانی توسط یک قصه‌گوی واقعی.

در این رمان دکتر جکیل، که به مبحث دوگانگی شخصیت علاقه‌مند است، دارویی برای جدا کردن جنبه‌های خوب و بد انسانیش می‌سازد. از جنبه‌های بد، فردی به نام آقای هاید پدید می‌آید که دست به اعمال جنایتکارانه و حتی قتل می‌زند. در پایان، دکتر جکیل که دیگر نه قادر به کنترل آقای هاید است و نه می‌تواند از قالب آقای هاید خارج شده و به صورت اصلی خود یعنی دکتر جکیل درآید، خودکشی می‌کند.

۳۳. سه مرد در یک قایق اثر جروم کی. جروم

یکی از تحسین شده ترین ویژگی های کتاب سه مرد در یک قایق، امروزی بودن آن برای مخاطبین جدید است به طوری که انگار، شوخی های موجود در کتاب در همین دوران نوشته شده اند و نه زمانی بیش از یک قرن پیش. این یکی از سرگرم‌کننده‌ترین و جذاب ترین کتاب‌های نوشته شده‌ی تاریخ به زبان انگلیسی است.

۳۴. تصویر دوریان گری اثر اسکار وایلد

یک ملودرام رمزنگاری شده و آمیخته با لطیفه که از احساس همجنسگرایانه‌ی رنج‌آور و پر مشقت خود او الهام گرفته است. صویر دوریان گری به سبب تازگی موضوع و شاید نیز به سبب آنکه چهره خود نویسنده را منعکس می‌کند، شهرتی عظیم یافت. وایلد با این اثر تمثیلی قصد داشته است نشان بدهد که تغییر شکلی که از هنر بر امور واقعی پدید می‌آید تا چه حد می‌تواند نیرومند و نافذ باشد.

۳۵. خاطرات هیچکس اثر جورج گروسمیث

این اثر کلاسیک مربوط به حومه‌ی ویکتوریا به خاطر کاراکتری به نام مستر پوتر همیشه در یادها و شناخته شده باقی خواهد ماند.

۳۶. جود گمنام اثر توماس هاردی

عریانی بی پروای این اثر آن را به یکی از اولین رمان‌های قرن بیستم در این حوزه تبدیل کرده است. جود فاولی، مردی است که تلاش های بی شمارش برای پیشرفت و بیرون آمدن از طبقه ی اجتماعی خود توسط جامعه و دست سرنوشت با شکست مواجه شده، و توماس هاردی با روایت داستان زندگی این شخصیت، از باارزش ترین نهادهای جامعه ی ویکتوریایی-از قبیل ازدواج، طبقه ی اجتماعی، دین و تحصیلات عالی-به سختی انتقاد کرده است.

۳۷. معمای شن‌ها اثر ارسکین چالدرز

رمان کلاسیک دیگری که داستانی جاسوسی و جذاب درباره یک سرویس مخفی آلمانی را برای مخاطب به قلم چالدرز روایت می کند. این نویسنده بر اساس ماجرایی واقعی این داستان را به رشته تحریر در آورده است. البته او به اصل داستان چندان وفادار نبوده و تخیلش را در این حوزه بکار برده است. او از موفقیت این سرویس مخفی آلمانی که در کشتی مامورتش را دنبال می‌کند داستانی جذاب روایت کرده است و هوش، هنر جاسوسی و استفاده ازتکنولوژی مدرن آن روز را عامل موفقیت این گروه نشان می‌دهد. نویسنده‌ی این رمان بعدا به خاطر نقش داشتن در شورش جمهوری خواهان ایرلند به ضرب گلوله کشته شد.

۳۸. آوای وحش اثر جک لندن

داستان سگی است که بعد از مرگ صاحبش به گله‌ی گرگ‌ها می‌پیوندد. «باک» سگی است که از محیط انسان‌ها به دنیای وحش می‌رود. جک لندن در رمان دیگر خود سپید دندان داستان سگ-گرگی را حکایت می‌کند که از میان گرگان به جهان انسان‌ها وارد می‌شود. این دو رمان را «رمان‌های سگی» جک لندن خوانده‌اند. آوای وحش با ترجمه پرویز داریوش به فارسی ترجمه شده است.

۳۹. نوسترومو اثر جوزف کنراد

شاهکار کنراد: داستان پول، عشق و سیاست‌های انقلابی است. این کتاب در حقیقت، بررسی عمیق و ظریفِ تأثیرات فاسدکننده سیاست و منافع مادی بر روابط انسان‌هاست. شخصیت‌های این رمان پنداری هر یک صاحب تاریخی مجزا و منحصر به فرد هستند…

۴۰. باد در بیدزار اثر کِنِت گراهام

کتاب معروف این نویسنده با عنوان «باد در بیدزار» در سال ۱۹۰۸ چاپ شد. پس از حادثه مرگ پسرش، گراهام افسرده و منزوی شد. او پس از درگذشتش در سال ۱۹۳۲ در آکسفورد به خاک سپرده شد. گراهام در این داستان از شخصیت‌های حیوانات استفاده کرده تا به زندگی انسان‌ها بپردازد. همین فضای سمبلیک و فانتزی این رمان را برای گروه‌های سنی مختلف جذاب کرده است. اهمیت دادن به دوستی، ازخودگذشتگی و احساس مسئولیت در برابر دیگران در این اثر اصیل و ماندنی با سبکی متفاوت مطرح می‌شود.

۴۱. در جستجوی زمان از دست رفته اثر مارسل پروست

تصویری فراموش نشدنی از پاریس در دوران زیبا (عصر طلائي) و احتمالا طولانی ترین رمان این فهرست است. این رمان در ۷ جلد نوشته شده که هرکدام نامی مستقل دارند. این رمان چندان به تشریحِ کلاسیکِ یک «داستان» نمی‌پردازد، بلکه از ورایِ داستانِ اصلی (پروست در جایی می‌گوید: «متاسفانه کتابم را با ضمیرِ «من» شروع کردم و فورا همه فکر کردند، که به جای جستجوی قوانین کلی، من در حال تجزیه و تحلیل خود، به معنای انزجارآمیز کلمه، بودم») یک تحلیل عمیق ادبی، هنری، فلسفی و اجتماعی جامعه فرانسه در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن بیست میلادی (آنچه در تاریخ فرانسه جمهوری سوم نامیده می‌شود) به دست می‌دهد.

۴۲. رنگین‌کمان اثر دی. اچ. لارنس

این رمان داستان خانواده‌ی برنگون را که در مارش فارم زندگی می‌کنند طی سه نسل بازگو می‌کند و به طور ویژه بر رشد فردی و رسیدن به رضایت شخصی در چارچوب جامعه‌ی انگلیسی قرن بیستم تأکید دارد.

۴۳. سرباز خوب اثر فورد مادوکس فورد

این رمان، از یک سری فلاش‌بک با نظمی غیر زمانی بهره می‌برد. این تکنیک بخشی از نمای پیشگامانه فورد در امپرسیونیسم ادبی است. فورد همین‌طور از راوی غیرقابل اعتماد بهره می‌گیرد تا سیری از حوادث از جانب راوی، نقل شود که با آن‌چه خواننده از متن درمی‌یابد، به‌کلی متفاوت است. عنوان اصلی کتاب ابتدا، غم‌انگیزترین داستان بود اما پس از آغاز جنگ جهانی اول، ناشران از فورد خواستند تا عنوانش را تغییر دهد و او نام سرباز خوب را برای آن برگزید.

۴۴. سی و نه پله اثر جان باکن

یک داستان ماجراجویانه‌‌ی چند پسر، که با اکشن، خشونت و تعلیق همراه است. زمانی که اروپا در معرض جنگ است و همه جا پر از جاسوس‌های سازمان‌های مختلف است. ریچارد هنی تازه از رودزیا در جنوب آفریقا به لندن آمده است تا زندگی جدیدی را شروع کند؛ ولی سازمان جاسوسی بریتانیا به کمک او نیاز پیدا می‌کند تا نقشه‌های یک افسر آلمانی را خنثی کند. نام کتاب برگرفته از جمله اسرارآمیزی است که افسر آلمانی آن را اولین‌بار می‌گوید و قرار است کلید حل معما به دست ریچارد هنی باشد.

۴۵. اولیس اثر جیمز جویس

رمان معروف جیمز جویس نویسندهٔ ایرلندی است که از شاهکارهای ادبیات مدرن و  از معروف ترین رمان های جهان به‌شمار می‌رود. تمام وقایع رمان اولیس در یک روز رخ می‌دهند. این کتاب که سومین اثر جیمز جویس است در سال ۱۹۲۲ در پاریس منتشر شد. داستان اولیس ریشه در اساطیر یونانی و به خصوص اودیسه‌ی هومر، شکسپیر، عهد عتیق و عهد جدید دارد. اشارات تلمیحی و بینامتنیتی، نزدیکی فرم و محتوا و ساختار پیچیده‌ی روایی از مشخصه‌های بارز ارزشِ ادبی این اثر می‌باشد. اولیس در صدر صد رمان برتر به انتخاب کتابخانه مدرن قرار دارد.

۴۶. خانم دالووی اثر ویرجینیا وولف

این رمان جایگاه وولف را به عنوان یکی از بزرگترین رمان نویسان قرن بیستم ادبیات انگلیسی تثبیت می‌کند. این اثر که به شیوه جریان سیال ذهن نوشته شده، برگرفته از داستان کوتاه «خانم دلووی در خیابان باند» و داستان ناتمام «نخست وزیر» است.

۴۷. گذری به هند اثر ادوارد مورگان فوستر

ترانه‌ی عاشقانه‌ی فوق‌العاده زیبای فوستر برای هندوستان. فورستر در این رمان که در دوره سلطه انگلیس بر هند می‌گذرد به رابطه انگلیسی‌ها و هندی‌ها و نیز تلقی دو فرهنگ از جهان و انسان می‌پردازد. گذری به هند از مطرح‌ترین آثار فورستر می‌باشد. این رمان برنده چند جایزه شده‌است. دیوید لین در سال ۱۹۸۴ فیلمی بر پایه این زمان ساخت.

۴۸. گتسبی بزرگ اثر اف. اسکات فیتزجرالد

رمانی است به قلم نویسنده آمریکایی اف. اسکات فیتزجرالد که برای اولین بار در ۱۰ آوریل ۱۹۲۵ منتشر گردید. ماجراهای این کتاب در نیویورک و لانگ آیلند و در تابستان سال ۱۹۲۲ اتفاق می‌افتند. داستان دورانی را توصیف می‌کند که فیتز جرالد خود آن را دوران موسیقی جاز یا عصر جاز می‌نامید.

۴۹. محاکمه اثر فرانتس کافکا

رمانی ناتمام از فرانتس کافکا است که اولین بار در سال ۱۹۲۵ چاپ شد. این کتاب از معروف ترین رمان های جهان و از مشهورترین آثار کافکاست و داستان مردی است که به دست حاکمی خارج از صحنه و غیرقابل دسترسی، و به جرمی که هرگز ماهیتش نه برای خواننده و نه برای خودش مشخص نمی‌شود، دستگیر و مجازات می‌شود. مانند سایر آثار کافکا محاکمه هم کامل نشد، اگرچه فصلی دارد که در آن داستان به سرانجامی می‌رسد. پس از مرگ کافکا، دوست و فعال ادبی اش ماکس برود نوشته‌ها را برای چاپ آماده کرد.

۵۰. مردان بدون زنان اثر ارنست همینگوی

نام کتابی‌است مشتمل بر مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه که ارنست همینگوی، نویسنده‌ی اهل ایالات متحده آمریکا، در سال ۱۹۲۷ میلادی منتشر کرد. این کتاب شامل ۱۴ داستان کوتاه است که ۱۰ داستان آن قبل از انتشار کتاب در مجلات مختلف به چاپ رسیده بود. موضوعات اصلی مطرح شده در این کتاب عبارت‌اند از: طلاق، خیانت، مرگ و گاوبازی. آدمکش‌ها، تپه‌هایی مثل فیل سفید و در کشوری دیگر، از آثار برجسته و بهترین آثار همینگوی، در این کتاب هستند. مردان بدون زنان دومین مجموعه داستان کوتاهی است که توسط ارنست همینگوی چاپ شده‌است. در ایران اسدالله امرایی این کتاب را به فارسی برگردانده‌ است.

۵۱. سفر به انتهای شب اثر لویی فردینان سلین

نخستین رمان لویی فردینان سلین نویسنده فرانسوی است که در ۱۹۳۲ چاپ شد و داستان فردینان باردومو را تعریف می‌کند که در بین سال‌های جنگ جهانی اول تا دوم زندگی می‌کرد. او از روزهای جوانی خودش می‌گوید که بیشتر به ولگردی و خوشگذرانی گذشته‌است. این رمان داستان خود سلین است. این داستان برنده جایزه ی«رنودو» شد. سفر به انتهای شب به قلم فرهاد غبرایی از فرانسه به فارسی ترجمه شده‌است. برطبق تحقیقات فرهاد غبرایی که در مقدمه ترجمه سفر به انتهای شب نیز آمده، اولین بار نام این کتاب از زبان آل احمد و در کتاب ارزیابی شتابزده آمده ‌است. این رمان تجارب پزشکی لاغر اندام و نه چندان جذاب را در دوران جنگ جهانی اول به تصویر می‌کشد: شاهکاری از نوآوری زبانی.

۵۲. گور به گور اثر ویلیام فاکنر

یک کمدی سیاه و عجیب نوشته‌ی نویسنده‌ی چیره دست آمریکایی. جان که می‌دادم (ترجمه شده به گوربه‌گور در فارسی) (به انگلیسی: As I Lay Dying) رمانی است اثر ویلیام فاکنر نویسنده شهیر آمریکایی و برنده جایزه نوبل ادبیات که نخستین بار در سال ۱۹۳۰ در آمریکا چاپ شد. عنوان کتاب برگرفته از کتاب ششم ادیسه اثر هومر است که در آن آگاممنون خطاب به اودوسئوس جمله عنوان کتاب یعنی «As I Lay Dying» را به کار می‌برد. نجف دریابندری (مترجم) نام «گور به گور» را برای این اثر ادبی بر گزید.

۵۳. دنیای قشنگ نو اثر آلدوس هاکسلی

دنیایِ قشنگ نو یا دنیای شگفت‌انگیز جدید –  یک رمان علمی-تخیلیِ پادآرمانی است که در سال ۱۹۳۲ به قلم آلدوس هاکسلی نویسنده انگلیسی منتشر شده ‌است.

وقایع این رمان در سال ۲۵۴۰ میلادی در شهر لندن می‌گذرد و آرمانشهری را به تصویر می‌کشد که در آن مهندسی ژنتیک به آفرینش انسان‌ها با ویژگی‌های از پیش تعیین شده منجر شده، نظام اخلاقی جامعه با تشکیل حکومت جهانی و از میان بردن جنگ و فقر و نابودی کامل خانواده و تولید مثل به کلی پوست انداخته و دانش روان‌شناسی به طرز حیرت‌انگیزی اعتلا یافته و تنها هدف انسان ایجاد سعادت و از میان بردن رنج‌های غیرضروری است.

۵۴. اسکوپ اثر اِولین وو

یک رمان پرسه‌های خیابانی متعالی اثر نویسنده‌ی انگلیسی اولین وو است. آرتور اِوِلین سنت جان وو، ازجمله نویسندگان و داستان پردازان انگلیسی است که در سال ۱۹۰۳ متولد گردید و در سال ۱۹۶۶ درگذشت. این نویسنده انگلیسی که چندین رمان، زندگی‌نامه و سفرنامه را در پرونده کاری خود دارد و روزنامه‌نگار و منتقد هم بود زندگی پر فراز و نشیبی داشت.

۵۵. یو اس ای اثر جان دوس پاسوس

دوس پاسوس در روایت سه‌گانه یا تریلوژی یو اس ای چند حادثه را توامان نقل می‌کند و هر یک از حوادث را به تناوب توصیف و بیان می‌کند. این اثر از سال ۱۸۹۶ تولد جان دوس پاسوس آغاز می‌شود و تا سال ۱۹۳۹ وقوع «بحران مالی بزرگ آمریکا» ادامه پیدا می‌کند.

رمان «سه سرباز»، کتاب‌های «منهتن ترنسفر» و تریلوژی «یو اس آ» توسط علی کهربایی به فارسی ترجمه شده ‌است. همچنین دو جلد اول تریلوژی “یو اس ای” یعنی “مدار چهل‌ و دو درجه” و “۱۹۱۹” توسط سعید باستانی (۱۳۸۵، انتشارات هاشمی) ترجمه شده بود.

۵۶. خواب گران اثر ریموند چندلر

خواب گران یک کتاب از سری «فیلیپ مارلو» از ریموند چندلر است که توسط انتشارات آلفرد ای. کناف منتشر شد. قاسم هاشمی‌نژاد این کتاب را در سال ۱۳۸۲ به فارسی برگردانده است. اثر حاضر به توصیف و معرفی فیلیپ مارلو می‌پردازد: شخصی با حال، زیرک، خوشتیپ – و دچار تنهایی تلخ ازلی…

۵۷. در جستجوی عشق اثر نانسی میتفورد

یک کمدی اعلا و درجه یک از طریقه‌ی برخورد و تعامل با هواداران بی‌شمار… نبوغ میتفورد در طنز شرورانه‌اش نهفته است که با آن مصائب رادلت روحانی را به تصویر می‌کشد.

۵۸. طاعون اثر آلبر کامو

رمانی است نوشته‌ی آلبر کامو که در سال ۱۹۴۷ به چاپ رسید. رمان از رده‌ی آثار اگزیستانسیالیستی شمرده می‌شود. نویسنده در مورد این اثر در نامه‌ای به رولان بارت می‌نویسد:

در مقایسه با رمان بیگانه، طاعون بی‌گفتگو گذاری است از سرکشی انفرادی به جهان اجتماعی، اجتماعی که باید در مبارزه‌هایش شرکت کرد. اگر از بیگانه تا طاعون راهی در راستای تحول باشد، این تحول در جهان همبستگی و مشارکت است.

۵۹. ۱۹۸۴ اثر جورج اوروِل

۱۹۸۴ نام کتاب مشهوری از جورج اورول به سال ۱۹۴۸ است. این کتاب بیانیه‌ی سیاسی شاخصی بر ضد نظام‌های تمامیت‌خواه (توتالیتر) و نیز کمونیسم شمرده می‌شود. ۱۹۸۴ کتابی پادآرمانشهری به‌شمار می‌آید. کتاب به نام نوزده هشتاد و چهار نیز شناخته می‌شود.

جرج اورول در این کتاب، آینده‌ای را برای جامعه به تصویر می‌کشد که در آن خصوصیاتی همچون تنفر نسبت به دشمن و علاقه‌ی شدید نسبت به برادر بزرگ (ناظر کبیر) (رهبر حزب با شخصیت دیکتاتوری فرهمند) وجود دارد. در جامعه‌ی تصویرشده گناهکاران به راحتی اعدام می‌شوند و آزادی‌های فردی و حریم خصوصی افراد به‌شدت توسط قوانین حکومتی پایمال می‌شوند، به نحوی که حتی صفحات نمایش در خانه‌ها از شهروندان جاسوسی می‌کنند. در این داستان مسائلی همچون اینگساک (Ingsoc)، بزه فکری، گفتارنو، دوگانه‌باوری مطرح می‌شود.

در قرار گرفتن کتاب در ژانر علمی–تخیلی بحث وجود دارد؛ اما بسیاری آن را کتابی شاخص در این سبک می‌دانند.

۶۰. مالون می‌میرد اثر ساموئل بکت

رمانی است از ساموئل بکت. این کتاب را بکت نخست به زبان فرانسه نوشت و سپس به انگلیسی ترجمه کرد. این بخشی از تریلوژی (سه گانه) مونولوگ‌های حیرت انگیزی با لحن طنز سیاه نویسنده‌ی «در انتظار گودو» است. «مالون می‌میرد» تا کنون سه بار به فارسی برگردانده شده است؛ نخستین ترجمه به دست محمود کیانوش در سال ۱۳۴۷ (انتشارات نیل) انجام شد و سالها بعد مهدی نوید و سهیل سمی ترجمه های دیگری از این اثر عرضه کردند.

۶۱. ناطور دشت اثر دیوید سالینجر

نام رمانی اثر نویسنده‌ی آمریکایی جروم دیوید سالینجر است که در ابتدا به صورت دنباله‌دار در سال‌های ۱۹۴۵–۴۶ انتشار یافت. این رمان کلاسیک که در اصل برای مخاطب بزرگسال منتشر شده بود، به دلیل درون‌مایه طغیان‌گری و عصبانیت نوجوان داستان، مورد توجه بسیاری از نوجوانان قرار گرفت. این اثر یک هفته از زندگی هولدن کالفیلد نوجوانی هفده ساله است که در لحظه‌ی آغاز رمان، در یک مرکز درمانی بستری است و ظاهراً قصد دارد آنچه را پیش از رسیدن به این‌جا از سر گذرانده برای کسی تعریف کند و همین کار را هم می‌کند، و رمان نیز بر همین پایه شکل می‌گیرد.

۶۲. خون هوشیار اثر فلانری اوکانر

فلانری اوکانر نویسنده بزرگ آمریکایی است که علی رغم عمر کوتاه خود، آثار بسیار موفقی از خود به جا گذاشت و رمان های جذابی نوشت. فلانری اوکانر یکی از مشهورترین رمان نویس ها، نویسندگان و مقاله نویس های آمریکایی به حساب می آید. وی که نویسنده ی آثاری چون «خون هوشیار» و «از خشونت دست بردار» می باشد، خیلی زود در 39 سالگی درگذشت.

۶۳. تار شارلوت اثر ای بی وایت

نام کتابی است که ای بی وایت در سال ۱۹۵۲ (میلادی) منتشر کرد. این کتاب با عنوان «کارتنک شارلوت» به ترجمه‌ی مهشید امیرشاهی در سال ۱۳۵۰ توسط شرکت سهامی کتابهای جیبی در تهران به چاپ رسید. این اثر به نحوه‌ی نجات «ویلبر خوکه» توسط نبوغ ادبی یک عنکبوت دوست داشتنی می‌پردازد…

۶۴. ارباب حلقه‌ها اثر جی. آر. آر. تالکین

رمانی به سبک خیال‌پردازی حماسی به قلم جی. آر. آر. تالکین نویسنده و زبان‌شناس انگلیسی است. این مجموعه داستان ادامه‌ی اثر پیشین تالکین با نام هابیت است که در همین ژانر نوشته شده بود. این کتاب طی ۱۲ سال از سال ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۹ که بیشتر آن در زمان جنگ جهانی دوم بوده نوشته شده ‌است. اگرچه این کتاب در بین خوانندگان به شکل یک سه‌گانه جا افتاده است، اما در ابتدا بنا بود این اثر جلد اول کتاب «سیلماریلیون» باشد که نویسنده به دلایل اقتصادی تصمیم به حذف جلد دوم گرفت و کتاب ارباب حلقه‌ها را در سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۵ در سه جلد منتشر کرد. از آن زمان تاکنون کتاب ارباب حلقه‌ها بارها تجدید چاپ شده و به زبان‌های زیادی ترجمه شده‌است. کتاب ارباب حلقه‌ها یکی از مشهورترین و تأثیرگذارترین کتاب‌های ادبیات در قرن ۲۱ به ‌شمار می‌رود.

۶۵. جیم خوش شانس اثر کینگزلی آمیس

جیم خوش شانس (1954) معروف ترین رمان کینگزلی امیس (1922-1955) می باشد. این رمان از جنبه های گوناگونی قابل توجه است: ابتدا این رمان سبک رئالیستی، لحن کمیک و نمونه اولیه از شخصیت های بعدی نویسنده آن را ارائه می نماید. دوم، اعتقاد بر این است این رمان بهترین نمونه ایی است که طبقات اجتماعی و آموزش عالی بریتانیای بعد از جنگ را نشان می دهد. رمان جیم خوش شانس مرد جوانی را به تصویر می کشد که از طبقات پایین جامعه آمده و حال سعی بر این دارد که با فرهنگ و سلیقه قشر متوسط جامعه کنار آید، گرچه ابتدا پنهانی و در آخر بطور آشکارا حاضر به پذیرش فرهنگ آنها نیست. این رمان به مسائل اختلاف طبقاتی و فرهنگ در جامعه و دانشگاه ها می پردازد.

این تحقیق خوانشی جدید بر اساس مفاهیم هابیتس، میدان، سرمایه، سوء تشخیص و اجبار نمادین پیر بوردیو و نظریاتش در باب طبقات اجتماعی و آموزش عالی می باشد. هدف شرح دلایل بنیادی اخلاق و رفتار هر یک از شخصیت های رمان بر اساس یک چارچوب نظری جدید است. نکته مهم در این مطالعه تجربه تغییر میدان دیکسون که متعاقبا منجر به تفکیک بین میدان و هابیتسش می شود، و از این رو دچار حس بیگانگی و بیزاری می شود.

۶۶. سالار مگس‌ها اثر ویلیام گلدینگ

رمانی است از ویلیام گلدینگ، نویسنده انگلیسی و برنده جایزه نوبل ادبیات، که لزوم حاکمیت قانون در جوامع انسانی را به تصویر می‌کشد. در این داستان هواپیمای حامل بچه‌های یک مدرسه در نزدیکی جزیره‌ای متروکه سقوط می‌کند و آنها بدون سرپرست موظف به اداره خودشان می‌شوند. پس از مدت کوتاهی گروه قانون گریز با توسل به اهرم‌های زر و زور و تزویر جمعیت را به سوی توحش می‌کشند.

بر اساس این داستان در سال‌های ۱۹۶۳، ۱۹۷۶ و ۱۹۷۰ فیلم‌هایی ساخته شده است. سریال لاست بسیاری از مضامین خود را از این داستان الهام گرفته است.

۶۷. آمریکای آرام اثر گراهام گرین

نام رمانی از گراهام گرین نویسنده زبردست آمریکایی است که در سال 1955 نوشته شده است. داستان آمریکایی آرام در رابطه با روزنامه‌نگار انگلیسی ساکن ویتنام است که شاهد کشتار کودکان معصوم و بی‌دفاع این کشور است. جنایتی که به دست آمریکایی‌های به ظاهر آرام رخ می‌دهد. و باز کشتار کودکانی که به هیچ یک از طرفین نزاع وابستگی ندارند، بستر مناسبی برای نوشتن داستانی جاسوسی می‌شود.

شخصیت اصلی رمان که احساس می‌کند رابطه‌ی عاشقانه‌اش به خطر افتاده، خود نیز دست به جنایتی هولناک می‌زند که متاسفانه توجیه‌پذیر است. کشتار کودکان، به دلایل ظاهرا انسانی، و قتل انسانی خطرناک، به دلایلی غیر انسانی، موقعیت‌هایی‌ است که شخصیت‌های رمان در آن گیر می‌افتند تا با عمل‌شان، پاسخ تلخی داده باشند به پرسش گرین در رابطه با وجدان طبقه‌ی متوسط در شرایطی پر از واهمه و لرز.

۶۸. در جاده اثر جک کرواک

یک رمان از نویسنده آمریکایی جک کرواک است که در سال ۱۹۵۷ توسط وایکینگ پرس منتشر شد. این اثر نوعی خودزندگی‌نامه‌است و حاصل تجربیات کرواک در ملاقات با مردم مختلف در سرتاسر آمریکا است. این کتاب در رتبه ۵۵ صد رمان برتر به انتخاب کتابخانه مدرن قرار دارد. همچنین والتر سالس فیلمی تحت عنوان «در جاده» در سال ۲۰۱۲ بر اساس این رمان ساخته‌است. این فیلم نامزد دریافت نخل طلا در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۲ بود.

این کتاب در سال ۱۳۹۵ با ترجمه یاشین آزادبیگی توسط کتاب کوله‌پشتی در ۴۹۶ صفحه به فارسی منتشر شده‌است. ترجمه دیگری را نیز، انتشارات چشمه با عنوان «در راه» را با ترجمه‌ی احسان نوروزی در سال ۱۳۹۴ منتشر کرده ‌است.

۶۹. لولیتا اثر ولادیمیر ناباکوف

لولیتا رمانی است از ولادیمیر ناباکوف که به زبان انگلیسی نخستین بار در سال ۱۹۵۵ در پاریس منتشر شد. ناباکوف بعداً خودش آن را به زبان مادریش روسی ترجمه کرد. لولیتا مضمون بسیار بحث‌برانگیزی دارد. راوی غیرقابل اعتماد داستان یک استاد ادبیات روان‌پریش به نام هامبرت هامبرت است که عشقی بیمارگونه به دختری ۱۲ ساله به نام دلورس هیز (ملقب به لولیتا) دارد و چون پدرخوانده او می‌شود با او وارد رابطه جنسی می‌شود.

لولیتا از آثار کلاسیک و شاهکارهای ادبیات داستانی قرن بیستم محسوب می‌شود و در رتبه چهارم بهترین رمان انگلیسی زبان کتابخانه مدرن قرار گرفته‌است. شهرت داستان در فرهنگ عمومی موجب شده تا نام «لولیتا» به لقبی برای دختران زودبالغ و جذاب تبدیل شود.

۷۰. طبل حلبی اثر گونتر گراس

رمانی است به قلم گونتر گراس که سال ۱۹۵۹ میلادی منتشر شد. این رمان در کنار دو رمان دیگر با نام‌های موش و گربه و سال‌های سگی سه‌گانه‌ای را تشکیل می‌دهند. گونتر گراس در مصاحبه‌های مختلف خود بارها گفته‌است که او هیچ وقت انتظار نداشته این رمان تا این اندازه مورد استقبال خوانندگان و منتقدان قرار گیرد. سال ۲۰۰۹ به مناسبت پنجاهمین سال انتشار این رمان در بسیاری از انجمن‌ها و مراکز فرهنگی آلمان برنامه‌های بزرگداشتی با حضور گونتر گراس برگزار شد. رمان طبل حلبی را سروش حبیبی به فارسی برگردانده که انتشارات نیلوفر سال ۱۳۸۱ آن را چاپ کرد.

۷۱. همه چیز فرو می پاشد اثر چینوا اچه بی

همه چیز فرو می‌پاشد یک رمان مدرن آفریقایی بر پایه ی کهن الگوها است و از نخستین رمان های آفریقایی است که تحسین منتقدان جهان را برانگیخته و شاهکار اچه بی محسوب می شود. این رمان در بسیاری از کشورهای جهان، از آفریقا گرفته تا امریکا و اروپا، در مدارس و دانشگاه ها تدریس می شود. بیشتر داستان در روستای اوموفیا در کرانه ی شرقی رود نیجر رخ می دهد و نزاع فرهنگ سنتی بومیان را با استعمارگران در سال های پایانی قرن نوزدهم به تصویر می کشد.همه چیز فرومی پاشد به بیش از پنجاه زبان ترجمه شده و بیش از هشت میلیون نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رسیده است.

این اثر را نشر افراز در سال ۱۳۹۱ با ترجمه‌ی کامروا ابراهیمی به چاپ رسانده است.

۷۲. بهار زندگی دوشیزه ژان برودی اثر موریل اسپارک

بهار دوشیزه ژان برودی رمانی از موریل اسپارک است، نویسنده‌ای که کتاب‌هایش معمولا موضوعاتی جنجالی دارند. کتاب در ۱۹۶۱ و در انگلستان به چاپ رسید و نمونه خوبی برای این جمله معروف «زیبایی در سادگی» است.  آموزگار مدرسه‌ای دخترانه به نام ژان برودی، به صورت عاشقانه، جذاب، خنده‌دار و سرانجام تراژیک در مرکز داستان قرار دارد، شخصی که از گناه غرور و اعتماد به نفس بیش از حد خود رنج می‌برد. در ابتدا، ایده‌های او در مورد زیبایی و خوبی، همچنین جذابیت و فریبندگی مرموز او دختران دانش آموز را خیره و مفتون می‌کند اما در نهایت همین نظرات باعث سقوط او می‌شوند.

۷۳. کشتن مرغ مقلد اثر هارپر لی

رمانی نوشته هارپر لی، نویسنده آمریکایی در سال ۱۹۶۰ میلادی است. وی برای نوشتن این رمان در سال ۱۹۶۴ میلادی، جایزه پولیتزر را به دست آورد. از زمان اولین انتشار تاکنون، بیش از ۴۰ میلیون نسخه از این کتاب به فروش رفته و به بیش از ۴۰ زبان بین‌المللی ترجمه شده‌است. تیراژ نخستین چاپ رُمان کشتن مرغ مقلد ۵ هزار نسخه بود. با وجود برخورد با مسائل جدی مانند تجاوز به عنف و نابرابری نژادی، این رمان به خاطر  گرما و طنز آن مشهور است.

۷۴. تبصره‌ ۲۲ اثر جوزف هلر

رمانی است به‌سبک کمدی سیاه نوشته‌ی جوزف هلر نویسنده و طنز پرداز آمریکایی که برای اولین بار در سال ۱۹۶۱ به چاپ رسید. وقایع این رمان مربوط به سال‌های ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۴ جنگ جهانی دوم می‌باشد. این اثر به عنوان یکی از رمان‌های برتر قرن بیستم شناخته می‌شود. داستان به گونه‌ای نوشته شده است که زمان گذرا و از دیدگاه افراد مختلف بیان شده است. این رمان شامل افسر یوساریان و دیگر شخصیت‌های نیروی هوایی بمب افکن ب ۵۲ می‌شود. همچنین این رمان، دیدگاه انتقادی به عملیات‌های بروکراتیک دارد.

این رمان توسط احسان نوروزی در نشر چشمه و حسن افشار در نشر ماهی به فارسی برگردانده شده است.

۷۵. هرتزوگ اثر سال بلو

رمان هرتزوگ نخستین بار در سال ۱۹۶۴ چاپ شد. داستان شخصیت مرکزی (فورس هرتزوگ، نجیب‌زادة یهودی‌الاصل که روسیه را ترک گفته است) به نوعی زندگی‌نامه داستانی سال بلو و تجربه‌های شخصی وی است که از روسیه ابتدا به کانادا و بعد به آمریکا رفت.

رمان هرتزوگ بیانیه‌ای سیاسی، ایدئولوژیک و تأیید ادعای تاریخی قوم یهود، به اصطلاح، یعنی ستم‌کشیدگی ایشان است. در کل، رمان که در عرض زمانی حدود یک سال اتفاق می‌افتد، در واقع طول زمانی مقطع جنگ جهانی دوم، جنگ جهانی اول و انقلاب شوروی، قرن هفدهم تا بیستم و نظریه‌پردازی‌های نخبگان یهودی را شامل می‌شود.

چاپ اول این کتاب با ترجمه‌ی فرشته داوران از سوی نشر پیکان در سال ۱۳۹۱ روانه‌ی بازار شده است.

۷۶. صد سال تنهایی اثر گابریل گارسیا مارکز

مانی به زبان اسپانیایی نوشته گابریل گارسیا مارکز که چاپ نخست آن در سال ۱۹۶۷ در آرژانتین با تیراژ ۸۰۰۰ نسخه منتشر شد. تمام نسخه‌های چاپ اول صد سال تنهایی به زبان اسپانیایی در همان هفته نخست کاملاً به فروش رفت. در ۳۰ سالی که از نخستین چاپ این کتاب گذشت بیش از ۳۰ میلیون نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رفته و به بیش از ۳۰ زبان ترجمه شده‌است. جایزه نوبل ادبیات ۱۹۸۲ به گابریل گارسیا مارکز به خاطر خلق این اثر تعلق گرفت. در این رمان به شرح زندگی شش نسل خانواده بوئندیا پرداخته شده‌است که نسل اول آن‌ها در دهکده‌ای به نام ماکوندو ساکن می‌شود.

این کتاب چندین بار توسط مترجمان گوناگون به فارسی ترجمه شده‌است که عموماً از روی ترجمه انگلیسی به فارسی ترجمه شده‌اند. اما معروفترین ترجمه آن را بهمن فرزانه انجام داده است.

۷۷. خانم پالفری در کلارمونت اثر الیزابت تیلور

مطالعه‌ای فراموش نشدنی برای ارائه‌ی درکی بهتر از دنیای قدیم. این رمان ابتدا در سال ۱۹۷۱ منتشر شد اما یازدهمین رمان تیلور بود. این کتاب نامزد جایزه بوکر سال ۱۹۷۱ شد. در ۱۹۷۳ اقتباسی از این رمان برای تلویزیون صورت گرفت و مبنای فیلمی در ۲۰۰۵ شد که همین نام را داشت. از این اثر ترجمه‌ای به زبان فارسی در دست نیست.

۷۸. تینگر تیلور سرباز جاسوس اثر ژان لوکاره

مرثیه‌ای هیجانی برای بریتانیای پسا-استعمار است. ژان لو کاره نویسنده‌ای اهل بریتانیا است. نام اصلی او دیوید جان مور کورن ول است. این کتاب رمانی جاسوسی در سال ۱۹۷۴ است که تلاشهای فردی کم حرف و مسن – جاسوس حرفه‌ای جورج اسمایلی – را به تصویر می کشد که سعی دارد جاسوسی یک موج شکن شوروی سابق را در سرویس جاسوسی بریتانیا انجام دهد….

۷۹. آواز سلیمان اثر تونی موریسون

تونی موریسون با نامِ اصلیِ کلوئه آنتونی ووُفورد نویسنده، فمینیست و استاد دانشگاه زن سیاهپوست آمریکایی و برنده جایزه ادبی نوبل ۱۹۹۳ است، و آثارش به خاطر فضای حماسی، دیالوگ‌های زنده و تصویر کردن شخصیت‌های سیاهپوست آمریکایی مشهور می‌باشد. او نخستین زنِ سیاهپوستی است که کرسی‌ای به نامِ خود در یکی از دانشگاه‌های بزرگ آمریکا (دانشگاه پرینستون) دارد و همچنین اولین زن سیاهپوست آمریکایی است که جایزه نوبل را دریافت کرده‌است.

۸۰. گردش در کارخانه‌ی بطری سازی اثر بریل بینبریج

این اثر یک کمدی خوفناک درباره‌ی زندگی شهری است. هنوز ترجمه‌ای از این کتاب به زبان فارسی در دست نیست. بریل بینبریج نویسنده‌ی انگلیسی برنده‌ی کتاب سال انگلیس و نامزد جایزه‌ی بوکر بود. بینبریج به خاطر نوشتن رمان‌هایی با مضمون روانشناختی شناخته می‌شود. مجله «تایمز» او را جزو ۵۰ نویسنده‌ی بزرگ بریتانیا به‌شمار آورده‌است. «جواهر ملت انگلیس» و «بانوی نویسنده» دو لقب و نشانی است که مردم بریتانیا، منتقدان، روزنامه نگاران و ملکه‌ی انگلستان به او داده‌اند. بینبریج تنها نویسنده ای است که پنج بار به مرحله‌ی نهایی جایزه‌ی بوکر راه یافته، هرچند هرگز موفق نشد آن را از آن خود کند؛ سال ۲۰۱۰ نیز به پاس همین حضور پیوسته در نامزدی نهایی جایزه‌ی بوکر، از سوی آکادمی بوکر تقدیر شد و جایزه ای ویژه به او تعلق گرفت. بینبریج در سال ۲۰۰۹ نیز نامزد دریافت جایزه‌ی نوبل شده بود.

۸۱. ترانه‌ی دژخیم اثر نورمن میلر

ترانه‌ی دژخیم نام رمانی از نورمن میلر است که در سال ۱۹۸۰ برنده جایزه پولیتزر برای داستان شد. داستان این رمان به ماجرای اعدام گری گیلمور در استان یوتا به اتهام قتل می‌پردازد.

۸۲. اگر شبی از شب‌های زمستان مسافری اثر ایتالو کالوینو

کتاب در حقیقت مجموعه ای از داستان هایی است که هیچ گاه تمام نمی شوند . آقای خواننده روزی کتابی را می خرد و ما همراه با او مشغول خواندن داستان می شویم اما در جای پرهیجان ، کتاب تمام می شود و خواننده عصبانی از نیمه کاره بودن کتاب به کتاب فروشی می رود و در آنجا با خانم خواننده آشنا می شود . آنها نسخه درستی از کتاب را می گیرند که متوجه می شوند تماما داستان دیگری است که به علت بدی چاپ، ادامه اش  قابل خواندن نیست و به همین ترتیب ما ۱۰داستان نیمه تمام را در ماجرای اصلی کتاب دنبال می کنیم.

رمان «اگر شبی از شب های زمستان مسافری»، ابتدا خواننده را به پشت ویترین کتابفروشی برده و پس از مکثی کوتاه، او را به درون آن می برد تا برابر یک لشگر کتاب توقف کند و با چشمان تیزبین و حواس از پیش آماده شده اش، در میان قفسه ها به دنبال آخرین کتاب نوشته کالوینو بگردد. می گوید: تو در برابر قفسه ها، کتاب هایی می بینی که قبل از چاپ شدن خوانده شده اند. کتاب شامل مباحثی در مورد تجارب خواندن است و بنظر میرسد کالوینو در این اثر خواندن را به نوشتن ارجح دانسته است. این اثر را لیلی گلستان به فارسی برگردانده است.

۸۳. خم رودخانه اثر وی. اس. نیپال

داستان کتاب خم رودخانه که به دوران پس از استقلال کشوری بی نام و نشان می پردازد، توسط مردی هندی به نام سلیم روایت می شود. سلیم، مغازه ای در شهری کوچک و در حال توسعه دارد و زندگی اش، با دیدن تغییرات سریع و مداوم آفریقا گره خورده است. وی. اس. نیپال در این رمان درخشان، مخاطب را به ژرفای زندگی مردی می برد که به خاطر شرایط سخت زندگی در کشوری جهان سومی، تصمیم گرفته تا به شهری دنج و دور افتاده در کنار خم رودخانه ای بزرگ در کشوری تازه استقلال یافته نقل مکان کند. نیپال با نوشتن این رمان جذاب، ملموس ترین و درگیر کننده ترین تصویر از زندگی در مکانی را ارائه کرده که بین دنیای پرمخاطره و وسوسه انگیز مدرن، و گذشته و سنت های استوار خود گیر افتاده است. این کتاب را مهدی قراچه داغی به فارسی ترجمه کرده است.

۸۴. در انتظار بربرها اثر جان مکسول کوتزی

در انتظار بربرها رمانی نوشته نویسنده معروف آفریقای جنوبی، جان مکسول کوتزی است. کوتزی برنده جایزه نوبل ۲۰۰۳ است. کوتزی نامِ این رمان خود را از شعری به همین نام از کنستانتین کاوافی شاعری که اصلیت یونانی/مصری دارد انتخاب کرده ‌است. ممکن است عنوان این کتاب اشاره ای به نمایش نامه‌ی «در انتظار گودو» اثر ساموئل بکت، اندیشمند و نویسنده‌ی شهیر ایرلندی باشد که کوتزی از زمان تحصیلات دانشگاهی اش شیفته‌ی سبک نگارشی او شده بود. در این کتاب همچنین الهام ‌پذیری کوتزی از رمان «صحرای تاتارها» اثر دینو بوتزاتی نویسنده‌ی شهیر ایتالیایی چه در عنوان و چه در طرح داستان مشهود است.

۸۵. خانه داری اثر مریلین رابینسون

«خانه داری» داستان دو خواهر یتیم، روت و لوسیل است که تحت سرپرستی اقوام مادر قرار می گیرند و بعد خاله آن ها که زنی عجیب و غریب و افسرده است، برای نگهداری شان به خانه مادری می آید. بر خلاف دو رمان دیگر رابینسون، کتاب «خانه داری» حول روابط مادران و دخترها می چرخد.

داستان از زبان اول شخص مفرد (روت) بیان می شود. در واقع روت به فرهنگی اشاره می کند که به نوعی فرهنگ حاکم در زمان کودکی خود رابینسون است. کتاب تحت تأثیر انجیل و امیلی دیکنسون (شاعره آمریکایی) است و داستان پر است از ایما و اشاره هایی که راوی برای قابل درک کردن دنیا برای خواننده به آن ها متوسل شده است.

ناشر در معرفی این اثر نوشته است: «مریلین رابینسون (نویسنده خانه داری) نه تنها در آمریکا بلکه در تمام دنیا نویسنده ای است که او را به دلیل متانت و قدرت قلمش و توجه به موضوع دموکراسی شناخته اند. این کتاب را در سال ۹۳ مرجان محمدی ترجمه کرده است.

۸۶. لنارک اثر آلاسدیر گری

لنارک – با عنوان فرعی «یک زندگی در چهار کتاب» – اولین رمان این نویسنده‌ی اسکاتلندی است. این رمان در طول دوره‌ای تقریبا ۳۰ ساله نوشته شده است و تصویرهای رئالیسم و سوررئالیسم روحانی را در زادگاهش گلاسکو به تصویر می‌کشد. لنارک در سال ۱۹۸۲ جایزه‌ی کتاب انجمن سالتیر را از آن خود کرد.

۸۷. سه گانه‌ی نیویورک اثر پل استر

مجموعه‌ی سه رمان از نویسنده‌ی پست‌مدرن آمریکایی، پل استر است. این سه رمان که هر یک داستان جنایی و شخصیت‌های داستانی مجزایی از هم دارند تنها به سبب مکان مشترک سه گانه تشکیل داده اند. این سه رمان شامل شهر شیشه ای، ارواح و اتاق دربسته هستند. سه گانه‌ی نیویورک را نشر افق در سال ۱۳۸۴ با ترجه‌ی شهرزاد لولاچی و خجسته کیهان راهی بازار کرده است.

۸۸. بی. اف. جی. اثر رولد دال

رمان غول بزرگ مهربان نوشته رولد دال رمانی تخیلی است که برای کودکان و نوجوانان به فارسی ترجمه شده، این کتاب ماجراهای غول بزرگ و مهربانی است به نام «بی.اف.جی» که دخترک یتیمی به نام «سوفیا» را می‌رباید «بی.اف.جی» بر خلاف غول‌های دیگر، صفات و شخصیت خوبی دارد.

به همین سبب این غول مهربان تصمیم می‌گیرد با غول‌های آدم‌خوار مبارزه کند. از طرفی «سوفیا» پس از ورود به سرزمین غول‌ها، متوجه می‌شود که غول‌های گوشتخوار هر شب به انگلستان می‌تازند تا چند بچه زیبا را ببلعند. غول مهربان و سوفیا برای جلوگیری از این کار، وارد عمل می‌شوند و … رولد دال نویسنده ای است که به خوبی بچه‌ها را می‌شناسد. او نویسنده محبوب کودکان در هر جای دنیاست و شاید کمتر پدیدآورنده ای بتواند به اندازه او تخیلی کودکانه داشته باشد. پرواز تخیل دال و کلام طنزآمیز و گیرایش در کنار تصویرهای جذاب و ساده کوانتین بلیک، می‌تواند هر خواننده ای را از کوچک و بزرگ تا پایان قصه پی خود بکشد و لذت همراه بیاورد.

۸۹. جدول تناوبی اثر پریمو لوی

لوی در این داستان با بهره‌گیری از سبک سورئال توانسته است روحی تازه به اشیاء ببخشد و از آنها در راستای بیان نظریاتش استفاده کند به عنوان مثال راهنما را مخلوقی حرام زاده می‌داند دورگه ای از برف و سنگ آمیخته با کاغذ و یا شیمی و فیزیک را پادزهر فاشیسم می‌خواند که شفاف، واضح و اثبات شدنی هستند.

او همچنین شرافت انسان را در غلبه  وی بر ماده دانسته و آزمایش‌های شیمی را چون میدان جنگ توصیف می‌کند و این فکر جنگ زده  وی را نشان می‌دهد که به شدت از شرایطی که با آن مواجه است در رنج و عذاب است.

۹۰. پول اثر مارتین آمیس

مارتین اِمیس رمان نویس، داستان کوتاه نویس و منتقد شهیر بریتانیایی به سال ۱۹۴۹ میلادی در آکسفورد انگلستان به دنیا آمده است. او فرزند دوم کینگزلی اِمیس رمان نویس مشهور انگلیسی و هیلاری برادول است که والدینش هنگامی که او دوازده سال داشت از هم جدا شدند. پول به سال ۱۹۸۴ رمانی از اِمیس است که در آن از زبانی بسیار روشن، طنزهای کلامی تیره و تلخ و تکنیک های فراداستانی استفاده می کند. این اثر به خاطر ستایش منتقدان ادبی مهمترین رمان او به حساب می آید.

۹۱. هنرمندی از جهان شناور اثر کازو ایشی گورو

کتابی نوشته کازو ایشی گورو نویسنده انگلیسی-ژاپنی است که در سال ۱۹۸۹ موفق شد جایزه وایت برد را از آن نویسنده‌اش کند. این کتاب در ایران با ترجمه یاسین محمدی توسط نشر افراز منتشر شده ‌است. در توضیحات کوتاه کتاب آمده‌ است:

… در طول این سال‌ها نکات زیادی آموخته‌ام. از تفکر درباره‌ی جهان عیش، و تشخیص زیبایی شکننده‌ی آن، بسیار آموخته‌ام. اما حالا احساس می‌کنم وقتش رسیده که به مسائل دیگر بپردازم. سنسه، عقیده‌ی من این است که در زمانه‌ی دشواری مثل این، هنرمندان باید بیاموزند برای چیزهای ملموس‌تری ارزش قائل شوند، نه آن چیزهای لذت ‌بخشی که با نور صبحگاهی ناپدید می‌شوند. لازم نیست همیشه هنرمندان، جهانی منحط و بسته را اشغال کنند. ضمیر من، سنسه، به من می‌گوید که نمی‌توانم برای ابد هنرمندی از جهان شناور باقی بمانم…

۹۲. اسکار و لوسیندا اثر پیتر کری

کری، نخستین جایزه‌ی بوکر خود را در سال 1988 برای رمان «اسکار و لوسیندا» دومین جایزه را برای رمان «سرگذشت واقعیدارودسته‌ی کِلی» در سال 2001 دریافت کرد و برای رمان «طوطی و اُلیور در آمریکا» در سال 2010 نامزد نهایی جایزه بوکر شد. علاوه بر بوکر، کری تاکنون سه بار برنده‌ی جایزه‌ی ادبی مایلز فرانکلین شده و بارها نیز به‌عنوان برنده‌ی بعدی دریافت جایزه‌ی ادبی نوبل از وی نام برده شده. اهمیت پیتر کری و رمان‌هایش در ادبیات امروز جهان تا آن‌جا است تاکنون به دریافت سه رتبه‌ی افتخاری نایل آمده؛ عضو برگزیده در انجمن پادشاهی ادبیات انگلستان (1989)، عضویت افتخاری آکادمی علوم انسانی استرالیا (2001)، و عضویت در آکادمی علوم و هنر آمریکا (2003).

هم‌چنین در سال 2010، تصویر پیتر کری، روی دو تمبر پُستی استرالیا، از سری تمبرهایی که به «اسطوره‌های استرالیایی» اختصاص دارد، نقش بست. اسکار و لوسیندا داستان عاشقانه‌ای معاصر است که وقایع آن در قرن نوزدهم در استرالیا اتفاق می‌افتد.

۹۳. کتاب خنده و فراموشی اثر میلان کوندرا

کتاب خنده و فراموشی رمانی از میلان کوندرا نویسنده چک-فرانسوی است. این رمان مشتمل بر هفت راوی جداگانه‌است با داستان‌هایی که مضامین مشترکی دارند. کتاب به بررسی طبیعت فراموشی در تاریخ، سیاست و به طور کلی زندگی می‌پردازد. داستان عناصری از رئالیسم جادویی در خود دارند.

۹۵. محرمانه‌ی لس آنجلس اثر جیمز آلوری

محرمانه لس آنجلس در واقع رمانی به قلم « جیمز آلوری » بود که در سال ۱۹۹۰ منتشر شد و در سال ۱۹۹۷ توسط برایان هلگلند اقتباس شد و کرتیس هانسون آن را به فیلم برگرداند.

در شب کریسمس، تعدادی از افسران پلیس شهر لس آنجلس با زندانیان مکزیکی درگیر می شوند. اد اکسلی یکی از افسران پلیس که در شب حادثه آنجا حضور داشته است بر ضد تعدادی از همکاران خود شهادت می دهد و باعث اخراج و جابجایی تعدادی از آنها می شود. کمی بعد جنایتی هولناک در رستوران جغد شب رخ می دهد که جسد یکی از افسران اخراجی پلیس نیز در آنجا پیدا می شود. اد اکسلی به همراه مافوق خود دادلی اسمیت مأمور رسیدگی به پرونده هستند. در نهایت سه جوان سیاهپوست به اتهام قتل دستگیر می شوند و اندکی بعد در حین فرار کشته می شوند. باد وایت که دوستی نزدیکی با افسر کشته شده داشته بی توجه به بسته شدن پرونده به پیگیری مجدد آن می پردازد…

۹۶. کودکان خردمند اثر آنجلا کارتر

کارتر نویسنده و روزنامه‌نگاری است که بیشتر با نگاه فمینیستی و استفاده از سبک رئالیسم جادویی در آثارش شناخته می‌شود. وی که در سال 1992 میلادی درگذشته، در لیست 50 نویسنده برتر بریتانیا در نشریه تایمز از سال 1945 به بعد قرار دارد. از این نویسنده 9 رمان و 6 داستان و دو مجموعه شعر منتشر شده است.

۹۷. تاوان اثر ایان مک‌یوئین

تاوان یکی از رمان‌های ایان مک‌یوئین است که در سال ۲۰۰۱ منتشر شد. این رمان در سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم سپری می‌شود و در این میان به خاطرات سال‌های جنگ می‌پردازد. به نظر برخی منتقدان این اثر بهترین اثر نویسنده شناخته می‌شود که در سال ۲۰۰۱ برنده جایزه بوکر در بخش داستان شد. مجله تایم در سال ۲۰۱۰ رمان تاوان را در فهرست ۱۰۰ اثر برتر منتشر شده انگلیسی از سال ۱۹۲۳ به این سو معرفی کرد.در سال ۲۰۰۷ نیز فیلمنامه‌ای از این اثر اقتباس شد و فیلمی با عنوان تاوان به کارگردانی جو رایت ساخته شد.

رمان تاوان در سال ۱۳۹۱ با ترجمه مصطفی مفیدی از سوی انتشارات نیلوفر منتشر شد. چند هفته پس از انتشار، این رمان از کتاب فروشی‌ها جمع شد. علی اسماعیلی؛ سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ی جمع‌آوری این رمان عنوان کرده بود: قبل انتشار این رمان موارد لازم به تغییر به ناشر آن تذکر داده شده بود اما ناشر آن بدون توجه به تذکرات اقدام به نشر رمان کرده‌است که برابر مقررات با آن برخورد می‌شود.

۹۸. سپیده‌ی شمالی اثر فیلیپ پولمن

کتاب سپیده‌ی شمالی بخش اول یک مجموعه سه‌گانه کتاب‌های داستانی تخیلی به نام نیروی اهریمنی‌اش است که توسط فیلیپ پولمن نوشته شده‌است. این کتاب در آمریکا با نام قطب‌نمای طلایی شناخته می‌شود. فرزاد فرید از سوی انتشارات پنجره این کتاب را به فارسی برگردانده است.

لایرا بلاکوا دختری ده-یازده ساله‌است که عمویش، لرد عزریل قیمومیت او را به عهده دارد. لایرا فکر می‌کند پدر و مادرش در یک سانحه‌ی هوایی کشته شده اند؛ در حالی که این طور نیست. شفن‌ها بچه‌ها و از جمله دوست لایرا، راجر را می‌دزدند و او با کمک کوالی‌ها برای آزاد کردن آنها به شمال می‌روند و طی اتفاقاتی لایرا می‌فهمد خانم کولتر، یکی از اعضای شورای فراگیر نذورات که او را برای مدتی بزرگ کرده بود مادرش و لرد عزریل پدرش است….

۹۹. نغمه‌ی آمریکایی اثر فیلیپ راث

فیلیپ راث برنده جوایز متعددی ادبی از جمله پولیتزر و بوکر شد و شاید تنها جایزه ادبی که به دستش نرسید، نوبل ادبیات بود. او به خاطر کتاب نغمه آمریکایی (پاستورال آمریکایی) برنده جایزه پولیتزر شد. فیلیپ راث از سال ۲۰۰۹ نوشتن کتاب را متوقف کرد.

آقا راث گفته بود در ۷۴ سالگی متوجه شده که عمرش رو به پایان است، بنابراین همه رمان های محبوبش (آثار داستایفسکی، تورگنیف، جوزف کنراد و همینگوی) و همه کتاب های خودش را را دوباره خوانده است.  فیلیپ راث، در سال ۲۰۱۱ برنده جایزه بوکر بین‌المللی شد و یکی از داوران جایزه که ناشری فمینیست بود، در اعتراض به انتخاب او از داوری این جایزه کناره‌گیری کرد. فیلیپ راث بارها به تنفر از زن و یهودی‌ستیزی متهم شده بود.

۱۰۰. آسترلیتز اثر دبلیو. جی. سیبالد

وینفرید گئورک سیبالد (1944-2001) نویسنده شاعر و محقق آلمانی در ورتاخ باواریا به دنیا آمد و در میانسالی بر اثر سکته قلبی پشت فرمان اتومبیل تصادف کرد و درگذشت. بسیاری از منتقدان ادبی او را یکی از بزرگترین نویسندگان دوران می دانستند که جایزه نوبل ادبیات حق شان بود و در زمان حیات از آن محروم ماندند. سیبالد در سالی به دنیا آمد که جنگ جهانی دوم جهان را تحت الشعاع خود قرار داده بود. پدرش جزو افسران نیروی هوایی رایش بود و بعد از جنگ به اسارت متفقین درآمد. در دانشگاه فرایبورگ ادبیات آلمانی خواند. بعدها برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت و در دانشگاه منچستر به ادامه تحصیل و تحقیق پرداخت. بعد به آلمان برگشت تا به تدریس بپردازد و این مجال برایش فراهم نشد. سیبالد بعدها به همراه همسرش به انگلستان مهاجرت کرد و مقیم آن کشور شد. حلقه های زحل, مهاجران, آسترلیتز جوان, سرگیجه از جمله آثار اوست.

این رمان او  را پوپه میثاقی در سال ۱۳۹۰ به فارسی ترجمه کرده است.

1 Comment
  • Posted at 12:41 ب.ظ, 19/03/2022

    صد سال تنهایی و زن سفید پوش رو من خوندم و عالی هستن کتابای خیلی خوبی معرفی کردید ممنون

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website