0
  • No products in the cart.
 

مهمترین عوارض مصرف زیاد گوجه فرنگی

مهمترین عوارض مصرف زیاد گوجه فرنگی

بخش گسترده ای از رژیم غذایی ما ایرانی ها را گوجه فرنگی تشکیل می دهد. ما از این ماده‌ی خوراکی در سالاد، سوپ سبزیجات، انواع خوراک و بسیاری ترکیبات دیگر استفاده می کنیم. اما آیا می‌دانستید که این خوراکی به ظاهر بدون ضرر در صورتی که به میزان بیش از حد مصرف شود، در واقع می‌تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند؟

در این نوشتار با تیم تدسا همراه باشید تا با عوارض جانبی و مضرات گوجه ‌فرنگی بیش‌تر آشنا شوید.

گوجه فرنگی

 

مضرات گوجه فرنگی

۱. سبب بروز اختلالات گوارشی می‌شود

از آن‌جایی که گوجه فرنگی طبیعت اسیدی دارد مصرف بیش از حد آن منجر به افزایش سطح اسید در دستگاه گوارش و در نتیجه اسیدیته می‌شود که به عنوان رفلاکس اسید نیز شناخته شده‌است و حتی می‌تواند مری را تحت تاثیر قرار داده و باعث بروز یک بیماری جدی‌تر به نام سوزش سر دل شود.

 

۲. بر قدرت سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد

مصرف بیش از حد گوجه فرنگی سبب می‌شود که لیکوپن موجود در بدن افزایش بیابد. لیکوپن نوعی فیتوکمیکال موجود در گوجه فرنگی است. این ترکیب در صورتی که به میزان بیش از حد در بدن موجود باشد، سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند و باعث کاهش توان بدن برای مبارزه با بیماری‌های ناشی از باکتری و قارچ می‌شود.

 

۳. اثر سوء روی غده‌ی پروستات دارد

ثابت شده‌است که مقدار بیش از حد لیکوپن در بدن تاثیر نامطلوبی بر غده‌ی پروستات در مردان دارد و منجر به بروز درد، مشکل در دفع ادرار و حتی در موارد شدید سبب بروز سرطان می‌شود.

 

۴. اثر نامناسبی روی رنگ پوست دارد

مصرف بیش از حد گوجه فرنگی رنگ صورت را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث تیره‌تر شدن پوست می‌شود.

 

۵. می‌تواند سبب تشکیل سنگ کلیه شود

گوجه فرنگی و دانه‌های آن حاوی کلسیم و اگزالات هستند که به راحتی از بدن خارج نمی‌شوند. هنگامی که بیش از حد گوجه فرنگی مصرف کنید، کلسیم و اگزالات در کلیه رسوب می‌کنند و به این ترتیب سنگ کلیه تشکیل می‌شود.

 

۶. سبب بروز سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر می‌شود

مصرف گوجه فرنگی در مقادیر زیاد به دلیل لیکوپنی که دارد موجب بروز سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر می‌شود و درد و ناراحتی زیادی در ناحیه‌ی شکم ایجاد می‌کند

 

۷. تاثیر منفی روی روده‌ی بزرگ دارد

مصرف مقدار زیادی از گوجه فرنگی باعث افزایش مقدار دانه‌های آن در روده‌ها می‌شود و به این ترتیب تاثیر بدی روی روده‌ی بزرگ می‌گذارد. این دانه‌ها می‌توانند منجر به بروز بدترین شکل دیورتیکول شوند.

 

۸. سبب بروز عفونت‌های پوستی می‌شود

گوجه فرنگی می‌تواند منجر به بروز درماتیت، راش، سوزش، اگزما و تاول روی پوست شود.

 

۹. می‌تواند سبب بروز درد بدن شود

بروز درد یکی از مضرات گوجه فرنگی است. در واقع مصرف بیش از حد این ماده‌ی خوراکی سبب بروز درد در عضلات، استخوان‌ها و سر می‌شود. در موارد خاص مصرف بیش از حد گوجه فرنگی حتی می‌تواند باعث میگرن هم بشود.

 

۱۰. تاثیر منفی روی بینی دارد

مصرف بیش از حد گوجه فرنگی می‌تواند منجر به آلرژی غذایی شود و روی دستگاه تنفس تاثیر منفی بگذارد و سبب عطسه‌ی مکرر شود.

 

۱۱. تاثیر منفی روی دهان دارد

خوردن گوجه فرنگی به میزان بیش از حد می‌تواند منجر به آلرژی غذایی شود و دهان را تحت تاثیر قرار دهد. این پیامد می‌تواند دهان را بسیار خشک کند و حتی ممکن است منجر به ترشح بیش از حد بزاق شود و ناراحتی ایجاد کند.

 

۱۲. باعث اسهال می‌شود

خوردن بیش از حد گوجه فرنگی باعث اوودوز شدن میزان ویتامین در بدن می‌شود و ممکن است منجر به حالت تهوع،استفراغ و سرگیجه شود و حتی فرد را دچار اسهال کند.

 

۱۳. تاثیر منفی روی چشم و لب دارد

مصرف گوجه فرنگی به میزان فراوان می‌تواند منجر به بروز اثرات منفی روی چشم و لب شود. این ماده‌ی خوراکی می‌تواند سبب سوزش چشم‌ها شود و ممکن است روی قوه‌ی بینایی تاثیر بگذارد و حتی سبب ملتهب شدن لب‌ها شود.

 

۱۴. تاثیر منفی روی سیستم قلب و عروق دارد

یکی دیگر از مصرات گوجه فرنگی تاثیر آن روی قلب است به این ترتیب که مصرف بیش از حد آن می‌تواند بر قلب تاثیر منفی بگذارد. بیش از حد خوردن گوجه فرنگی ممکن است منجر به افزایش ضربان قلب شود و فرد را عصبی کند.

 

۱۵. تمرکز فرد را تضعیف می‌کند

مصرف بیش از حد گوجه فرنگی می‌تواند روی توان فرد برای تمرکز کردن تاثیر منفی بگذارد و سبب شود که او از عدم تمرکز رنج ببرد.

قطعا گوجه فرنگی برای سلامتی مناسب است و باید به عنوان بخشی از رژیم غذایی انتخاب شود. اما برای جلوگیری از آلرژی غذایی و عوارض جانبی آن، باید حواسمان به میزان مصرف این ماده ی خوراکی باشد.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website