0
  • No products in the cart.
 

نحوه استفاده از چسب حرارتی یا گریس گرمایی

نحوه استفاده از چسب حرارتی یا گریس گرمایی

هنگام ساخت یا نگهداری از رایانه ی خود، مدیریت گرما از اهمیت برخوردار است. گرمای زیاد می تواند باعث خرابی قطعات حساس شما گردد، و اگر همیشه در حال استفاده از رایانه هستید، این موضوع حتی بیشتر از یک مشکل خواهد بود. اطلاع از نحوه صحیح استفاده از یک چسب حرارتی، یکی از اصول خنک سازی مناسب رایانه است. در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

بخش اول) آماده سازی سطح

  1. چسب حرارتی مناسبی را انتخاب کنید. بسیاری از گریس های حرارتی حاوی سیلیکون و زینک اکسید هستند، در حالیکه ترکیبات گران قیمت تر حاوی رساناهای گرما مانند نقره یا سرامیک می باشند. گریس های حرارتی با چسب نقره یا سرامیک، انتقال گرما را به صورت کارآمدتری تسهیل می نمایند. با این حال، گریس حرارتی پایه، نیاز اکثر برنامه ها را به اندازه کافی تامین می نماید.
  • اگر قصد استفاده بیش از حد از رایانه خود را دارید، سعی کنید چسب حرارتی تشکیل شده از نقره، مس یا طلا تهیه نمایید. اینها رساناترین فلزاتی هستند که در چسب حرارتی استفاده می شوند.
  1. سطح پردازنده و هیت سینک را تمیز کنید. سطوح را به آرامی با یک پنبه آغشته به الکل ایزوپروپیل تمیز نمایید. هر چه درصد الکل آن بیشتر باشد، بهتر است. الکل 70 درصد خوب است اما الکل 90 درصد بهتر است (اگر بتوانید پیدا کنید).
    نحوه استفاده از چسب حرارتی یا گریس گرمایی

    نحوه استفاده از چسب حرارتی یا گریس گرمایی

  2. در صورت نیاز، بر روی سطح پردازنده و هیت سینک ماسه بزنید. دو سطح لمسی در حالت ایده آل کاملاً صاف خواهند بود، همین امر نیاز به چسب حرارتی را به طور کامل از بین می برد. اگر پایه هیت سینک خشن است، می توانید آن را با کاغذ سمباده بر روی آن بکشید تا صاف تر شود. سمباده کشی آن ضرورتی ندارد مگر اینکه هدف نهایی تان خنک سازی بهتر است.
  • چسب حرارتی به گونه ای طراحی شده تا شکاف ها و ترک های موجود بر روی سطوحی که به یکدیگر متصل هستند را پر کند. از آنجا که تکنیک های تولید مدرن نمی توانند سطوح بی عیب و نقصی را ایجاد نمایند، چسب حرارتی همیشه ضروری خواهد بود.

 

بخش دوم) اعمال چسب حرارتی بر روی کولرهای دایره ای شکل

  1. قطره کوچکی از چسب حرارتی را در مرکز کولر قرار دهید. قطره چسب باید کوچکتر از یک BB یا دانه برنج باشد. اگر خوانده باشید که اندازه آن باید به “اندازه نخود” باشد، این میزان خیلی زیاد است و در نهایت چسب بر روی مادربرد تراوش خواهد نمود.
  • نیازی به پخش کردن چسب بر روی کولرهای دایره ای شکل نیست، زیرا فشاری که اعمال می شود، چسب را به صورت مساوی بر روی سطح پخش خواهد نمود.
  1. سینک هیت را به پردازنده متصل کنید. با فشار بر روی تمام قسمت ها، هیت سینک را نصب کنید، مهره هایی که بر روی سطح قرار داده اید، بر روی کل سطح تماس قرار خواهند گرفت. لایه ای نازک ایجاد خواهد شد که هرگونه شکاف را پر خواهد کرد، اما از ریختن بیش از حد چسب خودداری کنید.
  • هنگامی که گرما اعمال می شود، چسب نازک تر گشته و به سمت لبه ها روانه می گردد. به همین دلیل است که استفاده از چسب کم از اهمیت برخوردار است، زیرا مقدار کمی از آن، مسیری طولانی را پر می کند.
  1. بعد از نصب، از برداشتن هیت سینک خودداری نمایید. اگر چسب تان به درستی اعمال شده است، بررسی آن سخت است. اگر هنگام نصب هیت سینک، مهر و موم ایجاد شده را بشکنید، لازم است فرایند را مجدداً راه اندازی کنید، ابتدا چسب های قدیمی را تمیز کنید و سپس دوباره آن را اعمال نمایید.
  2. فن را به مادربرد وصل کنید. سیم فن پردازنده باید در سوکت خود قرار گیرد زیرا اکثراً دارای عملکرد PWM که به رایانه اجازه تنظیم سرعت فن به صورت اتوماتیک و بدون تغییر ولتاژ را می دهد، می باشد.
  3. سیستم را بوت نمایید. بررسی کنید فن در حال چرخش باشد. در حین برنامه POST ، کلید F1 یا Del را فشار دهید تا وارد BIOS شوید. بررسی کنید آیا درجه حرارت نرمال است یا خیر، دمای پردازنده هنگام خاموش بودن باید زیر 40 درجه سلسیوس باشد، دمای GPU نیز باید همینگونه باشد.

بخش سوم) اعمال چسب حرارتی بر روی کولرهای مربعی شکل

  1. بر روی پایه کولر چسب بمالید. بر روی کولر مربعی شکل که چالش برانگیز تر از کولر دایره ای شکل است چسب بمالید، زیرا قراردادن چسب به اندازه یک نقطه و ورود فشار بر آن باعث پوشش کامل سطح نمی شود. برای سهولت در انجام کار راهکارهای مختلفی وجود دارد که مردم ادعا می کنند. بنابراین به برخی از محبوب ترین آنها اشاره خواهیم نمود:
  • روش خطی ـ دو خط نازک از چسب حرارتی را بر روی پایه کولر قرار دهید. این خطوط باید موازی و با فاصله از هم باشند، به گونه ای که هر کدام بر روی یک سوم از عرض پردازنده قرار گیرد.
  • روش متقابل ـ این روش شبیه به روش قبلی است، اما خطوط چسب در عوض الگوی موازی، با الگوی “X” قرار می گیرند. طول و ضخامت خطوط باید مانند روش قبلی باشد.
  • روش پخش ـ این روش یکی از محبوب ترین و موثرترین روش ها است، اما نیاز به تلاش بیشتری دارد. مقدار کمی از چسب حرارتی را بر روی پایه کولر قرار دهید. از یک محافظ انگشت پلاستیکی یا کیسه پلاستیکی استفاده نمایید و با انگشت خود چسب ها را به طور مساوی بر روی سطح پخش کنید. تمامی سطحی که در تماس با پردازنده قرار دارد را با چسب بپوشانید و مطمئن گردید لایه چسب، ضخیم نباشد. در اکثر موارد، فلز زیر آن به سختی با چسب پنهان می شود.
  1. هیت سینک را نصب کنید. اگر از هر یک از این روش ها استفاده می کنید، هنگام نصب بر روی هیت سینک فشار وارد کنید تا چسب ها کل سطح را بپوشانند. اگر از روش پخش استفاده می کنید، باید هیت سینک را از گوشه شروع به نصب نمایید تا از ایجاد حباب جلوگیری شود. به این خاطر است که معمولاً چسب، بصورت لایه ای بسیار نازک پخش می شود تا حباب هایی که بعد از فشار ایجاد می شوند، از بین بروند.
  2. فن را به مادربرد متصل کنید. سیم فن پردازنده باید به سوکت آن متصل گردد زیرا اکثراً دارای عملکرد PWM که به رایانه اجازه تنظیم سرعت فن به صورت اتوماتیک و بدون تغییر ولتاژ را می دهد، می باشد.
  3. سیستم را به طور کلی بوت نمایید. بررسی کنید فن در حال چرخش باشد. در حین برنامه POST ، کلید F1 یا Del را فشار دهید تا وارد BIOS شوید. بررسی کنید آیا درجه حرارت نرمال است یا خیر. دمای پردازنده هنگام خاموش بودن باید زیر 40 درجه سلسیوس باشد، دمای GPU نیز باید همینگونه باشد.

مترجم:فاطمه باباشاهی

 

 

 

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website