0
  • No products in the cart.
 

نحوه سفید کردن دندان ها در خانه

نحوه سفید کردن دندان ها در خانه

نحوه سفید کردن دندان ها در خانه

 

داشتن دندان هایی سفید، نشانه سلامتی و بهداشت فردی است، و برای داشتن لبخندی دوست داشتنی ضروری است. اگر دندان های شما به اندازه ای که دوست دارید، سفید نیستند، روش هایی وجود دارند که برای سفیدی دندان ها می توانید آنها را در خانه امتحان کنید. در حالیکه هیچ یک از این پیشنهادات، مانند خدمات سفیدسازی حرفه ای عمل نمی کنند، اما آنها می توانند به سفید شدن دندان های شما کمک کنند و هزینه ای دربر نداشته باشند. فقط به خاطر داشته باشید قبل از آزمایش هرگونه روش درمانی در منزل، با دندانپزشک خود صحبت کنید تا مطمئن گردید این روش ها به دندان های شما آسیب وارد نمی کنند. اگر می خواهید بدانید چگونه برخی تغییرات در سبک زندگی، به خوبی آزمایش برخی درمان های خانگی جهت سفید کردن دندان ها عمل می کند این مراحل را دنبال کنید.در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

روش اول) استفاده از نوارهای سفید کننده دندان

  1. نوارهای سفید کننده مناسبی را پیدا کنید. این نوارها باید از انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) تایید شده باشند و نباید حاوی کلر دی اکسید که در واقع به مینای دندان آسیب وارد می کند، باشند. نوارهای سفیدکننده دندان باید از پلی اتیلن ساخته شده باشند و می توانید آنها را در داروخانه ها یا حتی سوپر مارکت های محله خود پیدا کنید.
  • دو نوع نوار وجود دارد: یکی برای دندان های تحتانی و دیگری برای دندان های فوقانی. هر کدام از این نوارها حاوی ژلی هستند که به چسبیدن نوارها به دندان های شما کمک خواهند کرد.
  • متوسط قیمت نوارهای سفیدکننده دندان حدود 30 دلار است.
  1. دندان های خود را کاملاً مسواک زده و نخ دندان بکشید. این کار کمک خواهد کرد تا هرگونه موادی باقی مانده ای که جلوی سفیدی دندان هایتان را می گیرند، از بین بروند. همچنین این کار باعث می گردد تا نتایج حاصل از سفید شدن دندان ها برای مدت طولانی تری باقی بمانند. نخ دندان پلاک بین دندان ها را از بین می برد و این اطمینان را می دهد که این محوطه به خوبی سفید شده است. همچنین لثه های خود را نیز تمیز کنید.
  2. دستورالعمل روی جعبه را مطالعه کنید. هر بسته ژل سفید کننده کمی متفاوت است، بنابراین دستورالعمل روی آن را بررسی کنید تا نحوه کاربرد نوارها، مدت زمان گذاشتن آنها و این که چند وقت یکبار باید استفاده شوند را یاد بگیرید. اکثر نوارها دوبار در روز به مدت نیم ساعت استفاده می شوند. برخی از آنها باید پس از استفاده دور ریخته شوند، در حالیکه برخی دیگر به راحتی در دهان شما حل می شوند.
  • سعی کنید هنگام سفید کردن دندان های خود از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید تا از بلعیدن مواد شیمیایی سفید کننده خودداری گردد.
  1. نوارها را روی دندان های خود قرار دهید. نوارها را بر روی دندان های خود قرار دهید و انگشتان خود را بر روی آنها حرکت دهید تا ژل زیر آن به دندان شما بچسبد. از حرکت بیش از حد زبان و بردن ژل در دهان خود، خودداری کنید. این ژل مضر نیست، اما می تواند احساس ناخوشایندی ایجاد کند. در مدت زمان تعیین شده طبق دستورالعمل، نوارها را بر روی دندان های خود بگذارید.
  2. نوارها را بردارید. بعد از گذشت زمان مناسب، نوارها را به آرامی از دندان های خود جدا کرده و بیرون بکشید. اگر آنها حل شونده هستند، می توانید از این مرحله به مرحله بعد بروید.
  3. دهان خود را بشویید. تا زمانی که ژل باقیمانده از دهان شما خارج شود، دهان خود را بشویید. استفاده از نوارهای سفید کننده را تا مدت زمان توصیه شده بر روی دستورالعمل ادامه دهید و منتظر دیدن نتیجه آن باشید.
  • پس از پایان یافتن درمان، می توانید دندان های خود را با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. این کار به محافظت مینای دندان شما کمک می کند.
  • اگر از نوارها به درستی استفاده کنید، می توانید نتیجه آن را تا بیش از چهار ماه حفظ کنید.

روش دوم) استفاده از ژل سفید کننده یا خمیردندان

  1. از ژل سفید کننده استفاده کنید. ژل مورد تائید ADA را جهت استفاده بر روی دندان های خود پیدا کنید، دستورالعمل آن را بخوانید تا روند استفاده از ژل سفید کننده را درک نمایید. سپس با مسواک کوچکی، ژل را مانند حالت معمول، حداقل به مدت 2 دقیقه بر روی دندان های خود بکشید. سپس ژل باقیمانده را بیرون بریزید و تا زمانی که ژل وجود دارد، دهان خود را شستشو دهید.
  • ژل های سفید کننده از ماده سفید کننده قوی استفاده نمی کنند، بنابراین احتمال ایجاد حساسیت در آنها وجود ندارد.
  • دوبار در روز به مدت 14 روز یا هر مدتی که بر روی دستورالعمل محصول توصیه شده، استفاده از ژل سفید کننده را ادامه دهید. چند روز بعد نتیجه آن را خواهید دید.
  1. از خمیردندان سفید کننده استفاده کنید. قبل از خرید مطمئن گردید که خمیردندان شما مورد تائید ADA است. ADA خمیردندان های سفید کننده که دندان های شما را سفید می کنند را تایید کرده و باصیقل دادن، جلادهندگی شیمیایی یا فرایندهای دیگری که نیازی به سفیدکردن ندارند، لکه های سطح دندان را با ملایمت از بین می برند. می توانید بسیاری از این خمیردندان های را بر روی پیشخوان ببینید.
  • همانطور که از خمیردندان دیگری ااستفاده می کنید، از این خمیردندان نیز استفاده کنید. حداقل دو دقیقه مسواک بزنید و سپس دهان خود را بشویید.

روش سوم) سفید کردن دندان ها با هیدروژن پراکسید

  1. از هیدروژن پراکسید استفاده کنید. بسته های سفید کننده تجاری ارزان قیمت نیستند. ممکن است بخواهید به عنوان یک راه حل ارزان قیمت تر جهت سفیدکردن دندان های خود در خانه، از هیدروژن پراکسید استفاده کنید و نتیجه مشابهی بدست بیاورید. سفید کردن دندان ها با هیدروژن پراکسید به عنوان روشی ایمنی توسط انجمن دندانپزشکی آمریکا شناخته شده است.
  2. از داروخانه محله خود یک بطری هیدروژن پراکسید تهیه کنید. هیدروژن پراکسید معمولاً برای درمان زخم های پوستی استفاده می شود، اما خاصیت ضدعفونی کنندگی آن برای بهداشت دندان نیز مفید است. هیدروژن پراکسید معمولاً در یک بطری قهوه ای بسته بندی می شود. شیشه های مات، از تغییر آرایش محلول هیدروژن پراکسید در برابر نور محافظت می کند. محلول 3% آن که برای مصرف خوراکی بی خطر است و به اندازه ای ضعیف است که باعث ایجاد حساسیت نمی گردد، را تهیه کنید.
  3. از مخلوط هیدروژن پراکسید و آب به عنوان دهانشویه استفاده کنید. روزانه قبل از مسواک دندان های خود از این مخلوط استفاده کنید تا دندان هایتان به صورت طبیعی سفید شوند. هیدروژن پراکسید را حتما به نسبت مساوی با آب مخلوط کنید. نحوه مخلوط سازی آنها در اینجا آورده شده است:
  • حدود 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) آنتی سپتیک را درون دهان خود بریزید و به مدت یک دقیقه آن را در دهان خود بچرخانید. محلول شروع به کف کردن می کند. این نحوه عمل نمودن محلول است. هیدروژن پراکسید مخلوط شده با باکتری های داخل دهان، باعث ایجاد حباب هایی در دهان می شود، اما طعم خوبی نخواهد داشت. برخی افراد به دلیل طعم بد، این روش را دوست ندارند.
  • محلول را به بیرون تف کرده و دهان خود را با آب بشویید.
  • دندان های خود را طبق معمول مسواک بزنید.

 

  1. هفته ای یکبار دندان های خود را با محلول هیدروژن پراکسید و خمیر جوش شیرین مسواک بزنید. این مخلوط به شما کمک می کند تا دندان هایتان سفید و تمیز به نظر برسد. در اینجا نحوه تهیه آن را بیان می کنیم:
  • 2 قاشق چایخوری (10 میلی لیتر) هیدروژن پراکسید را در 3 قاشق چایخوری (15 میلی لیتر) جوش شیرین بریزید. آنها را با هم مخلوط کنید تا به شکل خمیر گردد. میزان آن را کم یا زیاد کنید تا به قوامی که می خواهید دست پیدا کند. خمیر باید از نظر مقاومت به خمیردندان مشابه باشد.
  • مقدار کمی از خمیردندان نعنا را به خمیردندان خانگی خود اضافه کنید تا طعم تازه ای به آن بدهد. می توانید یک قطره عصاره نعناع به آن اضافه کنید.
  • خمیر را با تکه ای نمک مخلوط کنید. هنگام مسواک زدن نمک بر روی دندان های شما لکه ایجاد می کند. با این حال، نمک بسیار ساینده است، بنابراین بیش از حد از آن استفاده نکنید و همیشه از مسواک نرم استفاده کنید.
  • مخلوط خمیر را روی مسواک خود بمالید.
  • خمیر روی دندان های خود را با حرکات کوچک و دورانی مسواک بزنید. هنگامی که تمام دندان ها پوشانده شد، اجازه دهید مخلوط خمیر به مدت 2 دقیقه بر روی دندان های شما باقی بماند.
  • با چرخاندن آب در دهان، محلول را از روی دندان های خود بشویید.
  • دندان های خود را با خمیردندان بشویید تا دهانتان از بقایای مخلوط هیدروژن پراکسید پاک شود.

روش چهارم) سفید کردن دندان های خود با جوش شیرین

  1. خمیردندان خود را خیس کنید و آن را در داخل جوش شیرین فرو ببرید. تمام موهای مسواک باید با آب پوشانده شده باشند تا موهای برس مسواک شما سفید شوند.
  2. دندان های خود را به مدت 2 دقیقه مسواک بزنید. از فشار ملایمی برای مسواک زدن دندان ها استفاده کنید. در صورت نیاز مواد اضافه را بیرون بریزید.
  3. جوش شیرین را از دهان خود بیرون بریزید. دهان خود را با آب تمیز کنید (جوش شیرین را برای مدت زمان طولانی در دهان خود نچرخانید). اگر طعم بد جوش شیرین غیرقابل تحمل است، پس از آن از دهانشویه برای از بین بردن آن استفاده کنید. برای نتیجه گیری بهتر این روش را یکبار یا دوبار در هفته انجام دهید.
  • اگر بعد از استفاده از جوش شیرین در دهان خود، دچار هرگونه خراشیدگی شدید، به دندانپزشک خود مراجعه کنید. این ممکن است نشانه پوسیدگی دندان باشد.
  • استفاده بیش از حد از این روش می تواند باعث آسیب به مینای دندان های شما گردد. با دندانپزشک خود درباره تعداد دفعات استفاده از این محلول صحبت کنید.

4- به جوش شیرین آب لیمو یا لیموترش اضافه کنید. این محلول شامل اضافه سازی آب لیمو یا لیموترش به جوش شیرین است.

  • آب یک دوم لیمو یا لیموترش را فشار دهید.
  • آب تازه لیمو را با یک چهارم فنجان جوش شیرین مخلوط کنید. انتظار کمی حباب کردن را داشته باشید.
  • یک توپ پشمی مرطوب یا گوشه یک پارچه تمیز را درون مخلوط بزنید. این مخلوط را روی دندان ها بمالید و مطمئن شوید به شکاف ها و گوشه های نزدیک لثه هایتان و درست انتهای هر دندان رسیده باشد. این محلول را به پشت دندان ها نیز بمانید.
  • اجازه دهید محلول یک دقیقه بماند سپس مسواک بزنید. از آنجایی که این مواد اسیدی است و می تواند سفیدی های مروارید گونه قبلی دندان شما را از بین ببرد، آن را برای مدت طولانی باقی نگذارید. این محلول همچنین می توانید بر روی مینای دندان شما تاثیر منفی بگذارد.
  • این محلول را یکبار در هفته یا کمتر استفاده کنید. با گذشت زمان، باید نتیجه سفید شدن آن را ببینید.

روش پنجم) ایجاد تغییرات کلی

  1. از غذاها یا نوشیدنی هایی که دندان های شما را لکه دار می کنند، پرهیز کنید. در صورت امکان، با تغییر اصول سبک زندگی خود، مانع از لکه دار شدن بیشتر دندان های خود شوید. این اصول شامل متوقف کردن سیگار کشیدن برای همیشه، کاهش مصرف نوشیدنی های حاوی تانن، سودا، قهوه، شراب قرمز و چای که همگی دارای تانن هستند. در برخی موارد، می توانید  نوشیدنی های تانن دار را با نی بنوشید تا دندان های شما از آنها محفوظ نگه داشته شوند (مایعات داغ را با نی ننوشید).
  2. مواد طبیعی کمک کننده به سفید دندان مصرف کنید. برخی غذا می توانند به حفظ سفید دندان ها کمک کنند. در اینجا برخی از آنها ذکر شده اند:
  • سیب، کرفس و هویج بیشتری بخورید. اینها مانند یک مسواک میوه ای و سبزیجاتی هستند و به افزایش تولید بزاق دهان شما کمک می کنند. به عنوان مزیتی اضافی، میزان بالای ویتامین C در آنها به از بین بردن باکتری های تولیدکننده بوی بد و تقویت لثه ها کمک می کند.
  • توت فرنگی بیشتری بخورید. توت فرنگی حاوی یک ماده سفت کننده طبیعی (اسید مالیک) است، که به از بین رفتن لکه ها کمک می کنند. برای کسب بیشترین منفعت، نیمی از توت فرنگی یا خمیر آن را بر روی دندان های خود بمالید. بگذارید یک دقیقه بماند سپس دندان ها را تمیز بشویید.
  • هفته ای یکبار دندان های خود را با یک لیوان آب لیموترش و نصف لیوان آب گرم بشویید. این کار دندان های شما را روشن تر خواهد کرد. این کار را بیشتر از یکبار در هفته انجام ندهید، زیرا آب لیموترش باعث ساییده شدن دندان ها نیز می شود.
  • پنیرهای سفت را بیشتر بخوید. این پنیرها با حذف باکتری های لکه دار کننده دندان، به افزایش تولید بزاق دهان کمک می کنند. همچنین این پنیرها منبعی خوبی از مواد معدنی مفید مانند کلسیم، زینک و روی هستند.

روش شش) عادت های حفظ دندانپزشکی سالم

  1. دندان های خود را دوبار در روز مسواک بزنید. زمانی که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بلکه های موجود را از بین نمی برند، برای جلوگیری از لکه دار شدن بیشتر و حفظ دندان ها، بهداشت مناسب دهان به شکلی عالی ضرورت پیدا می کند. اولین و مفیدترین کاری که می توانید انجام دهید، مسواک زدن منظم دندان ها است تا پلاک ها، تکه های غذا و پس مانده های نوشیدنی ها از بین بروند. اگر پلاک ها باقی بمانند به دندان ها و لثه های شما حمله می کنند، مسواک زدن (همراه با کشیدن نخ دندان) به اختلال در رشد آنها کمک می کند.
  • قبل یا بعد از صبحانه و قبل از رفتن به رختخواب مسواک بزنید. این حداقل زمان است؛ بسیاری از مردم دوست دارند پس از نهار و حتی بعد از خوردن خوراک مختصر مسواک بزنند، به خصوص اگر خوراک مختصر شیرینی خورده باشند.
  1. روزانه نخ دندان بکشید. نخ دندان موثرترین روش برای از بین بردن پلاک های ایجاد شده در بین دندان ها و نزدیک لثه ها است. با برداشتن پلاک ها، دندان های شما بسیار تمیز تر و در نتیجه روشن تر به نظر می رسند.
  • حداقل یکبار در روز نخ دندان بکشید. بهترین زمان برای کشیدن نخ دادن، در شب ، پس از مسواک زدن و قبل از رفتن به رختخواب است.
  • نخ دندان های مختلفی را امتحان کنید تا یکی از آنها که عملکرد بهتری برای شما دارد را بیابید. برخی از نمونه های نخ دندان ممکن است بسیار خشن، بیش از حد لغزنده یا بسیار طعم دار باشند، بنابراین به دنبال نمونه ای باشید که دوست دارید.
  1. با دهانشویه غرغره کنید. دهانشویه باکتری ها را از بین می برد و می تواند حاوی موادی باشد که دندان های شما را تقویت می کند. استفاده از دهانشویه همراه با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، به کاهش باکتری ها کمک می کنند، بوی بد دهان را از بین می برد و دندان های شما را سالم تر و تمیز تر نگه می دارد. برخی از دهانشویه ها دندان ها را نیز سفید می کنند، سعی کنید آنها را امتحان کنید.
  • همه دهانشویه ها مانند نخ دندان ها، شبیه به هم نیستند. مدل های مختلفی از آنها را تجربه کنید تا دهانشویه ای که دوست دارید و احساس تازگی به دندان ها و لثه های شما می دهد را پیدا کنید. همچنین به خاطر داشته باشید اگر احساس ناراحتی یا سوزش جزئی می کنید، دهانشویه را با آب رقیق کنید.
  1. قرار ملاقات های منظمی با دندانپزشکی را برنامه ریزی کنید. از دندانپزشک خود بخواهید دندان های شما را در قرارهای منظم و برنامه ریزی شده، به صورت حرفه ای تمیز کند. این کار به شما کمک می کند تا بهداشت دهان و دندان را حفظ کنید، هرگونه کرم خوردگی دندان را پیدا کنید، سلامت و سفیدی دندان های خود را حفظ کنید. به یاد داشته باشید قبل از امتحان هرگونه محصول سفید کننده دندان، با دندانپزشک خود صحبت کنید تا مطمئن گردید آن کار به دندان های شما آسیب نمی رساند.
  • اگر دندان ها و لثه های بسیار حساسی دارید، یا تاج دندان یا برخی از کارهای دندانپزشکی دیگر به خوبی به محصول سفید کننده واکنش نشان نمی دهند، دندانپزشک شما اطلاع خواهد داشت.
  • تیره شدن جدی دندان ها معمولاً توسط متخصصان به بهترین نحوه درمان می شود.

روش هفتم) چه موقع باید توجهات پزشکی انجام دهید

  1. قبل از اقدام به سفید کردن دندان های خود، دندان های خود را با دندانپزشک بررسی کنید. با دندانپزشک خود درباره محصولاتی که قصد استفاده از آنها جهت سفید کردن دندان هایتان را دارید، صحبت کنید. آنها می توانند تعیین کنند که آیا این روش برای از بین بردن رنگ خاص دندان های شما موثر است یا خیر.
  • آنها همچنین می توانند به شما بگویند که آیا کاندیدای خوبی بای سفید کردن حرفه ای دندان هستید یا خیر.
  1. در صورت سفید شدن لثه ها یا خونریزی لثه، مراقبت های پزشکی انجام دهید. محلول های سفید کننده با سفید کردن لثه ها یا باعث سفید شدن آنها، موجب سوختگی های شیمیایی بر روی لثه ها می گردند. این سوختگی ها ممکن است جدی نباشد، اما باید آنها را حتماً بررسی کنید تا مطمئن گردید که آسیب جدی ای وارد نشده باشد.
  • اگر لثه های شما خونریزی می کند یا سفید شده اند، مصرف محصولات سفید کننده را متوقف کنید.
  • پس از چند روز لثه ها به حالت عادی باز می گردند.
  1. اگر دندان های شما بسیار حساس شده، با دندانپزشک خود صحبت کنید. عارضه احتمالی سفید شدن دندان های شما این است که می توانند حساس تر شوند. برخی از این حساسیت ها طبیعی هستند، اما اگر دندان های شما نسبت به گرما یا سرما بسیار حساس شدند، با دندانپزشک خود صحبت کنید تا مطمئن گردید دندان های شما آسیب ندیده اند.
  • دندانپزشک ها ممکن است به شما توصیه کنند استفاده از روش های درمانی سفید کننده را متوقف کنید.
  1. اگر احساس درد شدید در معده دارید، به پزشک مراجعه کنید. برخی از محصولات سفید کننده در صورت بلع می توانند درد و التهاب در معده ایجاد کنند. ناراحتی خفیف می تواند یک عارضه عادی باشد، اما اگر درد شدید، اسهال یا استفراغ را تجربه کرده اید و بیشتر از 2 روز ادامه داشت، به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن گردید مشکلی جدی وجود ندارد.
  • اگر استفراغ کرده اید یا اسهال را تجربه کرده اید، حتماً آب میوه بنوشید تا مایعات از دست رفته جایگزین شوند.
  • در صورت احساس درد شدید، استفراغ یا اسهال، مصرف این محصول را متوقف کنید.

 

مترجم:فاطمه باباشاهی

 

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website