0
  • No products in the cart.
 

نحوه پیشگیری از ویروس کرونا

نحوه پیشگیری از ویروس کرونا

نحوه پیشگیری از ویروس کرونا

با شیوع گونه های جدیدی از ویروس کرونا که اخیراً در سطح جهان گزارش شده است، ممکن است نگران مواجهه با این بیماری باشید. ویروس کرونا از خانواده ی یک ویروس تهدید کننده ی زندگی است که باعث ایجاد شرایطی مانند سرماخوردگی، سندرم حاد تنفسی، سندرم تنفسی خاورمیانه و سایر بیماری های تنفسی می شود. اگرچه ویروس کرونا می تواند جدی باشد، اما انجام اقدامات پیشگیرانه می تواند به شما در محافظت از سلامت خود در جامعه، خانه و در عین حال مراقبت از یک بیمار کمک کند. اگر گمان می کنید این ویروس را دارید، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید. در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

 

 

روش اول) محافظت از خود در برابر ویروس کرونا

نحوه پیشگیری از ویروس کرونا

  1. دست های خود را با آب و صابون بشوئید تا خطر انتقال عفونت به حداقل برسد. بهترین راه برای پیشگیری از ویروس کرونا، شستن دست ها تا حد ممکن است. دستان خود را با آب گرم مرطوب کنید، سپس صابون ملایم بمالید. با کف صابون به مدت 20 تا 30 ثانیه دستان خود را بشوئید، سپس دستان خود را زیر آب گرم و تمیز بشوئید.
  • دستان خود را همیشه قبل از خوردن یا نوشیدن هرگونه خوراکی بشوئید. هر چند، بهتر است هر زمان که در اجتماع حضور داشتید یا بعد از قرارگیری در کنار فرد مشکوک به بیماری ، دستان خود را بشوئید.
  • اگر نمی توانید دستان خود را بشوئید، از ضدعفونی کننده دستی که حاوی 60 درصد الکل باشد، استفاده کنید.

نحوه پیشگیری از ویروس کرونا

  1. دستان خود را از تماس با چشم، بینی و دهان خود دور نگه دارید. ممکن است با ویروس کرونا بر روی یک سطح، مانند دستگیره ی در یا پیشخوان در تماس باشید. وقتی به آنها دست بزنید، میکروب ها می توانند روی دستان شما باقی بمانند، بنابراین اگر صورت خود را با دست های کثیف لمس کنید، می توانید خود را به راحتی آلوده کنید. در صورت وجود ویروس بر روی پوست شما، از لمس چشم، بینی و دهان خودداری کنید.
  • اگر لازم است صورت خود را لمس کنید، ابتدا دستان خود را بشوئید تا احتمال آلوده سازی کمتری وجود داشته باشید.

 

نحوه پیشگیری از ویروس کرونا

 

  1. از افرادی که سرفه یا عطسه می کنند، دوری کنید. از آنجا که ویروس کرونا یک عفونت تنفسی است، سرفه و عطسه علائم شایعی هستند. علاوه بر این، سرفه و عطسه هر دو ویروس را در هوا آزاد می کنند، بنابراین ممکن است خطر عفونت شما را افزایش دهند. فاصله ی خود را با افرادی که به نظر می رسد علائم عفونت تنفسی فوقانی دارند، حفظ کنید.
  • در صورت امکان از فرد بخواهید از شما دور شود. می توانید بگویید، ” متوجه شدم که سرفه می کنید. امیدوارم به زودی احساس بهتری پیدا کنید، اما لطفا فاصله ی خود را حفظ کنید تا من بیمار نشوم”.
  • گزارش های اخیر حاکی از آن است که ویروس کرونا، توسط افرادی که علائمی ندارند منتقل می شود، بنابراین دوری از افرادی که سرفه و عطسه می کنند، لزوماً تضمین کننده نیست (گرچه هنوز هم این عمل خوب است). سعی کنید هنگام تماس با فردی که بتازگی در محیط فرد بیمار نیز قرار گرفته، احتیاط کنید.

نحوه پیشگیری از ویروس کرونا

  1. روزانه، سطوحی که زیاد با آنها در تماس هستید را با محصولی که ویروس ها را از بین می برد، ضدعفونی کنید. متأسفانه، ویروس کرونا بر روی سطوحی مانند پیشخوان ها، دستگیره ها در و شیر آب باقی می مانند. برای پاکسازی روزانه ی این سطوح، از اسپری ضدعفونی کننده یا دستمال مرطوب کننده استفاده کنید. سطوح را به مدت 10 دقیقه مرطوب باقی بگذارید تا ویروس ها به طور موثری از بین بروند. این کار خطر ابتلا به ویروس موجود بر روی سطوح و احتمالاً ایجاد عفونت را محدود می کند.
  • در خانه ی خود، دستگیره ی درب جلو، پیشخوان های آشپزخانه، پیشخوان حمام و شیر آب ها را ضدعفونی کنید.
  • در محل کار، سطوحی از قبیل دستگیره های درب، نرده های پله ها، میزها و سطح پیشخوان ها که افراد آنها را لمس می کنند، تمیز کنید.
  • همچنین می توانید با مخلوط یک فنجان (240 میلی لیتر) مایع سفید کننده با یک گالن (3.8 لیتر) آب گرم، مایع ضدعفونی کننده درست کنید.

نحوه پیشگیری از ویروس کرونا

  1. اگر واقعاً در معرض خطر نیستید، خیلی نگران نباشید. خبرهایی درباره ویروس کرونا در رسانه های اجتماعی گسترش یافته است، و برخی اوقات باعث ایجاد ترس غیرضروری می شود. قبل از هرگونه تصمیم گیری، بهتر است به بررسی منابع خود بپردازید.
  • برای مثال، نیازی نیست تصور کنید که تماس با یک فرد چینی، بیماری را به شما منتقل می کند. مردم چین و مردم آسیای شرقی، با تبعیض غیرضروری روبرو بوده اند. اما اکثر آنها سالم هستند، و بیشتر از افراد دیگر، احتمال گسترش بیماری ها را ندارند.
  • فهرستی از غذاهایی که باید پیشگیری شوند، لزوماً وجود ندارد. بررسی کنید که آیا از منابع معتبری اتخاذ شده اند یا خیر.

 

روش دوم) مراقبت از یک فرد بیمار

 

نحوه پیشگیری از ویروس کرونا

  1. هنگام مراقبت، وسایل محافظ یکبار مصرف بپوشید. قبل از مراقبت از فرد بیمار، دستکش یکبارمصرف، ماسک صورت و یک روپوش کاغذی بپوشید. وقتی اتاق آنها را ترک می کنید، وسایل محافظ خود را برداشته و آن ها را درون یک کیسه زباله پلاستیکی قرار دهید. از لباس های محافظ خود مجدداً استفاده نکنید زیرا ممکن است به طور اتفاقی با ویروس در تماس قرار بگیرید.
  • ویروس کرونا در هوا پخش می شود و می تواند بر روی لباس شما باقی بمانند، بنابراین به بهترین شکل ممکن از خودتان محافظت کنید.

نحوه پیشگیری از ویروس کرونا

  1. لوازم خانگی را با فرد آلوده به اشتراک نگذارید. ویروس کرونا می تواند بر روی وسایلی مانند فنجان، بشقاب، ظروف و حوله باقی بماند. زمانی که فردی مریض است، برای هر یک از اعضای خانواده از وسایل جداگانه استفاده کنید. در غیر این صورت، ممکن است به طور تصادفی عفونت را گسترش دهید.
  • ایمنی را رعایت کنید. اگر به آلوده بودن وسیله ای شک دارید، قبل از استفاده، آن را بشوئید یا وسیله ی دیگری تهیه کنید.

  1. تمام لباس ها را با آب داغ در لباسشویی بشوئید تا ضدعفونی شوند. لباس، ملافه، حوله ها، همگی می توانند ویروس کرونا را حفظ کنند، بنابراین مهم است که آنها را به طور کامل بشوئید. ماشین لباسشویی خود را بر روی گرم ترین حالت تنظیم کنید و مقدار مواد شوینده ای که توصیه شده را استفاده نمایید. سپس بسته به مدل لباسشویی خود، حالت عادی یا سنگین را انتخاب کنید.
  • برای ضدعفونی کردن لباس ها، اگر برای پارچه های شما بی خطر است، یک فنجان پر مایع سفید کننده اضافه کنید.

  1. در صورت خوب بودن آب و هوا، پنجره ای را برای تهویه هوا باز کنید. از آنجا که ویروس کرونا از طریق هوا منتقل می شود، هنگامی که فضایی را با یک فرد بیمار به اشتراک می گذارید، در خطر بزرگ عفونت قرار دارید. تهویه ی اتاق ممکن است به پاک سازی هوا که می تواند خطر ابتلا به ویروس را به حداقل برساند کمک کند. در صورت امکان پنجره ای را باز کنید یا دستگاه تهویه کننده ی هوا را روشن کنید.
  • اگر باران می بارد یا دمای هوا خیلی سرد یا گرم است، پنجره را باز نکنید.

 

روش سوم) پیشگیری از انتقال بیماری از  طریق حیوانات

  1. گوشت و تخم مرغ را به طور کامل بپزید تا خطر عفونت آنها کاهش یابد. ویروس کرونا ممکن است از حیوانات به انسان منتقل شود، بنابراین بسیار مهم است که محصولات حاصل از حیوانات را بپزید تا میکروب های آنها کشته شوند. دستورالعمل های مربوط به نوع گوشت یا تخم مرغ هایی که در حال پخت آنها هستید را دنبال کنید و قبل از خوردن غذا، دمای داخلی غذا را با دماسنج مخصوص مواد غذایی بسنجید. غذاهای خود را طبق دمای زیر گرم کنید:
  • دمای مرغ و بوقلمون باید 165 درجه فارنهایت (74 درجه سانتیگراد) باشد
  • گوشت گاو یا خوک را تا دمای 145 درجه فارنهایت (63 درجه سانتیگراد) بپزید
  • گوشت حیوانات زمینی را تا 160 درجه فارنهایت (71 درجه سانتیگراد) گرم کنید
  • تخم پرندگان را تا 160 درجه ی فارنهایت (71 درجه سانتیگراد) برسانید

  1. تماس خود با حیوانات زنده را محدود کنید تا خطر انتقال بیماری کاهش یابد. با دست زدن به حیواناتی که ممکن است بیمار باشند، ریسک نکنید. از دست زدن به حیوانات زنده خودداری کنید، مگر اینکه با آنها کار می کنید یا در حال مراقبت از حیوانات خانگی هستید. اگر باید حیوانی غیر از حیوان خانگی خود نگهداری کنید، تا جای ممکن آن را کمتر لمس کنید.
  • حیوانات مزرعه و خفاش ها به احتمال زیاد منابع عفونت هستند.

  1. در صورت لزوم بلافاصله پس از تماس با حیوانات زنده، دستان خود را بشوئید. میکروب حیوانات نباید بر روی پوست شما باقی بمانند. دستان خود را مرطوب کنید و صابون ملایمی بمالید. صابون را به مدت 30 ثانیه بر روی دستان خود باقی بگذارید، سپس آن را با آب گرم بشوئید. دستان خود را با یک حوله تمیز خشک نمایید.
  • اگر از چندین حیوان نگهداری می کنید، در صورت بیماری یک حیوان، دستان خود را بشوئید. به این ترتیب، حیوانات دیگر را به صورت غیرعمدی آلوده نخواهید کرد.

 

روش چهارم) برخورد با یک عفونت احتمالی

نحوه پیشگیری از ویروس کرونا

  1. اگر مشکوک به ویروس کرونا هستید، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائم عفونت تنفسی دارید، به چین سفر کرده اید یا با شخصی که عفونت دارد تماس داشته اید، ممکن است دچار بیماری کرونا شده باشید. با پزشک خود تماس بگیرید و در مورد علائم خود با او صحبت کنید و بپرسید که آیا نیاز به معاینه دارید یا خیر. پزشک ممکن است از شما بخواهد تست آزمایشگاهی انجام دهید اما می توانید در خانه بمانید تا از انتشار عفونت جلوگیری کنید. مراقب علائم زیر باشید:
  • تب
  • سرفه
  • تنگی نفس
  • گلو درد
  • بدن درد

نحوه پیشگیری از ویروس کرونا

  1. اگر علائم عفونت تنفسی دارید در خانه بمانید. گذشته از مراجعه به پزشک، اگر بیمار هستید، خانه ی خود را ترک نکنید. ممکن است بیماری واگیردار باشد و نباید ویروس را به فرد دیگری منتقل کنید. بر روی استراحت تمرکز کنید و به بدن خود فرصت دهید تا بهبود یابد.
  • اگر به پزشک مراجعه می کنید، در صورت وجود ماسک صورت یکبار مصرف بپوشید. این امر باعث جلوگیری از انتشار میکروب ها می شود.

نحوه پیشگیری از ویروس کرونا

  1. هنگام عطسه یا سرفه، دهان و بینی خود را بپوشانید. در صورت ابتلا به ویروس کرونا یا عفونت تنفسی دیگری، احتمالاً سرفه و عطسه خواهید کرد. با پوشاندن دهان خود با یک دستمال یا آستین (ولی نه دستان) دیگران را از میکروب های خود محافظت کنید. این امر باعث می شود که میکروب های شما در هوا پخش نشوند.
  • سعی کنید همیشه یک جعبه دستمال همراه خود داشته باشید. با این حال، اگر دستمال ندارید، می توانید در داخل آرنج خم شده ی خود عطسه کنید.

 

مترجم : فاطمه باباشاهی

 

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website