0
  • No products in the cart.
 

چک لیستی لازم برای سئو داخلی سایت شما

چک لیستی برای سئو

چک لیستی لازم برای سئو داخلی سایت شما

آیا دوست دارید برای بهینه سازی موتورهای جستجو پست های خود از کلید واژه های مناسب تری بهره ببرید؟ می خواهید ترافیک بیشتری در اختیار داشته باشید. یا می خواهید فرایند جستجوی موتورهای جستجو برای درک کردن بهتر و دقیق تر کلید واژه هایی که منج به رتبه بندی ساده تر مطالب می شود را بدانید؟ پس در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

 

اگر پاسخ شما به سوالات بالا مثبت است ضروری است تا در مورد شیوه های ایجاد پست‌های وبلاگی با کلیدواژه های هدفمند و راز و رمزهای آن اطلاعات کامل و جامعی به دست آورید. هنگامی که بحث سئو و بهینه سازی سایت یا پست وبلاگ مطرح می شود معمولا دو عامل مهم خودنمایی می کند:

  1. سئو داخلی (On-page SEO)
  2. سئو خارجی (Off-page SEO)

چک لیستی برای سئو

در این یادداشت می خواهیم در مورد بهینه سازی سئو داخلی و تکنیک های مرتبط با آن که در حین کار بر روی پست‌های وبلاگی خود به کار می‌برید صحبت کنیم. دو موضوع گیج کننده را در ابتدا بررسی می کنیم.

در تعریف سئو درون سایتی (Onsite SEO) می توان گفت به بهینه سازی کل سایت یعنی مواردی همچون site-mapping و تنظیم ساختار permalink اطلاق می‌شود.

به عبارت دیگر سئو داخلی (On-page SEO) وظیفه بهینه سازی محتوای موجود در سایت یا وبلاگ را با توجه به کلیدواژه های هدف برعهده دارد. برای این مهم سئو داخلی با استفاده از سرتیترهای مناسب، جای‌دهی درست کلمات کلیدی، اطمینان از کیفیت محتوا و توجه به فاکتورهای دیگر آن را به انجام می رساند.

چرا به بهینه سازی و سئو داخلی نیاز داریم؟

هنگامی که تعدادی از وبلاگ نویسان عبارت “مقالات بهینه شده برای سئو” را می شنوند، گمان می کنند این کار یک فعالیت و یا تمرین نادرست است، اما انجام چنین کاری نه تنها نادرست نیست بلکه الزامی است.

موتورهای جستجو در حقیقت مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها هستند و نه بیشتر از آن. در حقیقت آن ها برای رتبه بندی صفحات شما آن هم برای کلیدواژه های خاص، فاکتورهای متعددی را بررسی می‌کنند. وظیفه ما این است که به موتورهای جستجو کمک کنیم تا کلیدواژه هایی را در پست ما مهم شناسایی کنند که همان کلید واژه ها برای خوانندگان با دارای میزان ربط بالاتری باشد.

به سوال زیر توجه کنید:

چرا شما در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو رتبه ای به دست نمی آورید؟

دلایل متعدد بسیاری می تواند علت این رخداد باشد؛ اما آنچه حائز اهمیت است این نکته است که اگر توجهی به سئو نداشته باشید، به احتمال قوی یکی از بزرگترین مشکلات را پیش رو خواهید داشت. در حقیقت هنگامی که پست خود را برای سئو بهینه سازی می‌کنید، مجموعه ای از روش های مورد تایید برای کسب رتبه های بالاتر را استفاده می کنید.

گوگل در حال حاضر هنگامی که مقاله ای را رتبه بندی می کند دیگر تنها سئو داخلی را در نظر نمی‌گیرد بلکه عوامل زیادی همچون سیگنال های رسانه اجتماعی (اشتراک ها، لایک ها، توییت ها و فالوها)، بک لینک ها، اتوریتی دامنه و بسیاری از معیارهای سئو خارجی را نیز در نظر می گیرد.

ذکر این نکته ضروری است که هدف ما از سئو داخلی در حقیقت بهینه سازی مقاله به صورت طبیعی آنهم به شیوه ای هوشمندانه است. بنابراین با استفاده از سئو داخلی موتورهای جستجو کلیدواژه های هدف ما را شناسایی کرده و در صورت جستجوی آنها توسط کاربران، اطلاعات سایت ما را در اختیار آنها قرار خواهند داد.

به عبارت دیگر سئوی داخلی را هم نباید نادیده گرفت. قانون طلایی را یادتان هست. همان که می گفت:

محتوا پادشاه است.

به عنوان شروع به شما توصیه می کنم در پست های وبلاگی خود، ویدیو قرار دهید. قرار دادن این فایل های ویدیویی نه تنها باعت می شود تعداد رسانه ها بر روی سایت شما افزایش یابد (که خود باعث تعامل کاربران می‌شود) بلکه سبب می شود پست شما آموزنده تر و غنی‌تر گردد.

 

10 مورد از تکنیک های برتر سئو داخلی

قبل از بیان ترفندهای خاص ترجیح می دهم تا موارد غیرفنی را مطرح کنم تا بتوانید از آنها استفاده کنید:

  1. تجربه کاربری سایت را افزایش و بهبود ببخشید.
    از این موضوع اطمینان حاصل کنید که سایت شما واکنشگرا است و حضور لینک های شکسته به حداقل رسیده است.
  2. حضور طولانی مدت بازدیدکنندگانی که از موتورهای جستجو وارد سایت شما می شوند سبب افزایش رتبه بندی شما شده و بالعکس زدن دکمه بازگشت بلافاصله پس از ورود به سایت توسط بازدید کنندگان باعث افت رتبه بندی سایت شما می شود.
    از حضور استانداردهای حرفه ای در سایت خود مطمئن شوید.
    می توانید از تکنیک های کپی رایتینگ آنهم به نحوی مناسب برای نگه داشت افراد در سایت استفاده کنید.
  3. محتوای خوبی ایجاد کنید:
    استفاده از زیرعناوینی که بیشتر تعاملی هستند را در سایت خود افزایش دهید.
    اشتباه ننویسید.
    در پی دریافت بازخورد از کاربران خود باشید و با کمک این بازخوردها محتوای سایت خود را بهبود بخشید.

اکنون مواردی از معیارهای سئو را با هم مرور و بررسی خواهیم کرد تا در هنگام بهینه سازی پست های خود بتوانید از آنها بهره ببرید.

عنوان پست وبلاگ

این مورد از جمله عوامل و فاکتورهای مهم در سئو داخلی است. دلیل اهمیت آن هم این است که هرچقدر عنوان شما جذاب تر و زیباتر باشد، افراد بیشتری مایل خواهند بود تا بر روی آن کلیک کنند. به بیان دیگر، اگر به دنبال رتبه بندی بالاتر هستید پس سعی کنید تعداد کلیک های پستی بیشتری در سایت خود داشته باشید. برای رتبه بندی بالاتر سعی کنید از کلیدواژه ها یا عبارات هدفمند در ابتدای تگ H1 خود بهره ببرید. اگر انجام این کار برای شما امکان پذیر نبود، از وجود واژه ها در قسمتی از عنوان اطمینان حاصل نمایید. توجه داشته باشید که نباید کلیدواژه یکسانی را بیش از یکبار در تگ عنوان استفاده کنید، چرا که این کار هیچ کمکی به افزایش رتبه بندی نمی کند. بلکه بالعکس به رتبه بندی شما آسیب وارد می‌کند. پس از انجام آن بپرهیزید. این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که طول عنوان بالاتر از 65 کاراکتر نشود.

ساختار پیوند یکتای پست‌ها

از درستی آدرس در URL اطمینان حاصل کنید چرا که این موضوع یکی از مهم ترین معیارهای سئو داخلی است. تاکید می کنیم که از کلیدواژه های هدف خود در URL استفاده کنید و از به کار بردن کاراکترهای خاص، نمادها، براکت‌ها، کاماها و سایر موارد در آدرس پرهیز نمایید. می توانید از خط تیره برای متمایز کردن رشته ها در ساختار URL خود بهره ببرید.

در سئو داخلی برای برجسته نمودن عنوان و زیر عنوان ها و نکات مهم باید از تگ‌های عنوان استفاده نمایید. تگ عنوان معمولا با H1 نشان داده می شود. به همین دلیل نیازی نیست از تگ H1 در داخل مقاله استفاده کنید. در هر صفحه وجود یک تگ H1 برای آن کافی است. برای تقسیم بخش ها، از H2 و H3 استفاده کنید البته این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که از H2 و H3 بیش از حد استفاده نکنید چرا که الگوریتم های گوگل چنین کاری را دوست ندارند.

چگالی کلمات کلیدی

به این نکته توجه داشته باشید که چگالی کلمات کلیدی را حدود 1.5 درصد با ترکیبی از کلمات کلیدی LSI تنظیم کنید. همچنین یادآوری می کنیم که که فرمول جادویی برای محاسبه چگالی کلمات کلیدی وجود ندارد. بهتر است کلمه کلیدی اصلی خود را دو مرتبه در مطلب خود تکرار کنید یکبار در پاراگراف نخست و بار دیگر در پاراگراف آخر. البته می توانید واژه های کلیدی را هر جایی در متن که فکر کردید نیاز است بکار ببرید، اما مراقب باشید زیاده روی نکنید.

متا تگ ها

توجه داشته باشید که برای هر پستی در وبلاگ خود باید توضیحات متای مرتبط و منحصر به فردی برای آن نیز به نوشته خود بیفزایید. در حقیقت شما باید از کلمات کلیدی هدف خود در توضیحات متا (meta description) استفاده کنید، اما توصیه می کنیم از زیاده روی و افراط در استفاده آنها بپرهیزید. به این نکته نیز توجه نمایید که موتورهای جستجو معمولا توضیحات زیر عنوان را با توجه به کلمات کلیدی جستجو شده از متن صفحه انتخاب می‌کنند بنابراین وجود متن توضیحات در راستای افزایش میزان کلیک روی لینک سایت شما در موتورهای جستجو بسیار حائز اهمیت است. نکته دیگر این است که باید توضیحات متا را به نحوی بنویسید که مورد پسند کاربر قرار گرفته و در عین حال معنادار باشد و به پست مد نظر مرتبط باشد. در مورد کلمات کلیدی متا، گوگل بصورت مشخص و واضح عنوان نموده که اهمیتی به آن نمی‌دهد. اما سایر موتورهای جستجو مانند بینگ هنوز به این موضوع اهمیت می دهند.

تصاویر

آنچه می تواند به جذب ترافیک از جستجوی تصاویر کمک کند بهینه سازی تصویر است. این بهینه سازی را می توانید با بکار بردن کلمات کلیدی در عنوان یا Title تصویر و متن Alt در پست وبلاگی خود ایجاد کنید. این نکته نیز حائز اهمیت است که تصاویر می توانند سبب تعامل کاربران شوند که نکته بسیار مهمی است. بعبارت دیگر هرچقدر کاربر تعامل بیشتری با سایت داشته باشد، مدت زمان حضورش در سایت بیشتر خواهد بود و همین امر موجب افزایش رتبه کلی سایت خواهد شد. در این میان یک نکته مهم وجود دارد و آن اینست که وجود تصاویر با حجم زیاد می تواند سرعت بارگذاری سایت شما را کندتر نماید. سرعت بارگذاری پایینی خود از جمله عواملی است که سبب افت رتبه سایت در گوگل می‌شود. بنابراین هنگامی که می خواهید تصویری را در سایت خود به کار ببندید نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

  • تصاویر را فشرده کنید.
  • از افزونه کش کردن استفاده نمایید.
  • از CDN استفاده کنید.

تعداد کلمات هر پست

معمولا پست های وبلاگی به دلیل نداشتن کلمات زیادی در موتورهای جستجو عملکرد خوبی ندارند. علت این عملکرد ضعیف چنین استنباط می شود که این پست‌ها به نظر بار ارزشی کمتری دارند و از نظر افراد، کمتر آموزنده هستند. در عین حال همیشه استثناهایی نیز در این مورد وجود دارد. آنچه مهم است این نکته است که به طور کلی، در وبلاگ های اطلاعات محور، ایجاد پست هایی با حداقل 400 کلمه کاملا استاندارد است. بهتر است سعی کنید همیشه مطالب شما کاملا آموزنده باشد و بتواند کاربر را در دریافت اطلاعات کافی راضی نگه دارد. این موضوع به خصوص هنگامی که بخواهید کلمات کلیدی با رقابت بالا را هدف قرار دهید صدق پیدا می کند.

لینک دهی داخلی

مطالب مرتبط در سایت خود را به واسطه لینک ها بهم ربط دهید. این کار به خوانندگان وبلاگ کمک می‌کند تا زمان بیشتری را در سایت سپری کنند که افزایش زمان حضور آنها خود سبب افزایش رتبه ی سایر صفحات سایت نیز می‌شود. هنگامی که لینک‌دهی داخلی را انجام می‌دهید به این نکته توجه داشته باشید که از کلمات کلیدی به عنوان انکر تکست استفاده کنید و در عین حال بسیار مراقب باشید تا در انجام اینکار زیاده روی و افراط نکنید. لینک‌های مرتبط با پست اصلی، این مفهوم را به موتورهای جستجو منتقل می کند که شما اطلاعات بیشتری را حتی فراتر از چیزی که در محتوا نمایش داده شده فراهم نموده اید. فقط کاملا از مرتبط و مورد نیاز بودن لینک‌های داخلی شما اطمینان حاصل کنید. از لینک‌دهی غیرضروری بپرهیزید.

لینک دهی خارجی

بهتر است علاوه بر لینک دهی به پست های وبلاگی خودتان، لینک دهی به سایت‌های خارجی را نیز امتحان کنید. البته توجه داشته باشید که اینکار را تنها زمانی انجام دهید که ارتباطی بین اطلاعات موجود در سایت خارجی با اطلاعات پست شما وجود داشته باشد و دقت کنید که تنها به سایت های قابل اعتماد لینک بدهید. اگر در مورد اتوریتی یا محبوبیت سایتی که بدان لینک می کنید مطمئن نیستید می‌توانید از تگ nofollow استفاده کنید. بعبارت دیگر از تگ dofollow برای سایت هایی که بدان اعتماد دارید بهره ببرید. در بسیاری از اوقات سایت های بزرگی همچون ویکی پدیا نه تنها قابل اعتماد هستند، بلکه محتوای مرتبطی دارند که سبب می شود خوانندگان تمایل بیشتری داشته باشند آن را بخوانند و لینک دادن به چنین سایت هایی سبب افزایش قابل اعتماد بودن سایت شما نیز می شود.

نوشتن محتوای تعاملی

تلاش کنید محتوای شما تعاملی باشد. این یک اصل است که اگر تلاش می کنید به کمک محتوای کم کیفیت موتورهای جستجو را گول بزنید، شما قطعا شکست خواهید خورد پس توجه داشته باشید که پست شما باید به صورت کامل کلیدواژه مورد نظرتان را بازنمایاند. بیاموزید که چگونه می توانید کاربران و مخاطبان خود را به شیوه ای مناسب وادار به تعامل در سایت نمایید. بعنوان مثال می توانید از خوانندگان خود سوال بپرسید و یا به سوالات‌شان پاسخ دهید. به عبارت دیگر به دنبال نوشتن مطالبی باشید که مخاطبان و کاربران شما مایل هستند در سایت شما بخوانند. این موضوع زمانی حساسیت پیدا می کنید که اگر نتوانید محتوای تعاملی در سایت ایجاد کنید، افراد زمان کمی را در وبلاگ شما سپری خواهند کرد. در این شرایط نرخ پرش (bounce rate) افزایش می یابد و رتبه بندی را کاهش می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تولید محتوای عالی، دوره بازاریابی محتوا را مطالعه کنید.

چک لیستی برای سئو

چک لیست سئوی داخلی

بررسی چک لیست زیر می تواند این اطمینان را برای شما فراهم کند که رتبه خوبی در موتورهای جستجو کسب کنید.

  • جای دهی کلیدواژه ها
  • کلیدواژه در عنوان
  • کلیدواژه در permalink
  • کلیدواژه در پاراگراف اول
  • کلیدواژه در تگ Alt تصویر
  • استفاده از کلیدواژه LSI در بدنه متن.
  • از کلیدواژه LSI در H2 یا H3 استفاده کنید.
  • چگالی کلمات کلیدی را حدود 1.5 درصد در نظر بگیرید. برای این کار می توانید از افزونه SEOquake استفاده کنید.
  • مالتی مدیاهایی همچون فایل های ویدئویی، اسلایدها و اینفوگرافیک ها را به سایت و محتوای خود بیفزایید.
  • حداقل تعداد کلمات پست شما باید 400 کلمه باشد. حداکثر نیز 1500 کلمه. به گونه ای که حوصله خواننده سر نرود.
  • تصاویر را قبل از آپلود کردن بهینه سازی کنید.
  • سرعت بارگذاری سایت را بهینه سازی کنید.
  • عنوان‌های متایی را با تعداد کمتر از 134 کاراکتر تهیه و تنظیم کنید.
  • توضیحات متایی را با کمتر از 320 کاراکتر ایجاد کنید.
  • به مقالات مرتبط در سایت خود لینک دهید.
  • به مطالب مرتبط و با کیفیت در سایت های دیگر لینک دهید.

کارهایی که نباید در سئو داخلی انجام دهید

  • بیش از یک تگ H1 در متن خود نداشته باشید.
  • تگ H2 و H3 یکسانی را تکرار نکنید.
  • از به کار بردن بیش از حد کلمات کلیدی در متن خودداری کنید.

 

یادتان باشد شما به هیچ وجه نمی توانید موتورهای جستجو را گول بزنید. در واقع همان هایی هستند که آموزنده تر، تعاملی تر و مفیدتر به ارائه مطالب می پردازند، مواردی هستد  که رتبه های بالایی در موتورهای جستجو دارند . بنابراین سعی کنید محتوایی تولید کنید که خوانندگان و موتورهای جستجو بیشتر دوست دارند و  می پسندند.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website