0
  • No products in the cart.
 

آیا بازاریابی موتورهای جستجو ضروری است؟

بازاریابی موتورهای جستجو

آیا بازاریابی موتورهای جستجو ضروری است؟

موتور های جستجوگر در چند سال اخیر به ‌روز رسانی ‌های زیادی را داشته اند. این به ‌روز رسانی ‌ها باعث شده موتور های جستجوگر به طرز عجیبی باهوش شوند. در این حالت است که الگوریتم ‌های جدید به وجود آمده و معیار های رتبه‌بندی سایت ‌ها تغییر کرده است. اما با وجود این‌ همه به ‌روز رسانی ، هنوز هم نمی ‌توانند مانند یک انسان ، یک سایت را مشاهده و بررسی کنند . اینجا دقیقاً مفهوم سئو معلوم می‌شود . بر اساس فرآیند های مختلف به عنوان سئو یا بهینه سازی سایت برای موتور های جستجوگر ، ما به آن‌ ها کمک می‌کنیم تا موضوع هر صفحه را بهتر دریافت کنند. در ادامه برای آشنایی با بهینه سازی سایت برای موتور های جستجوگر با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

یک بحث رایج ، علیه سئو

بهتر است خودتان را جای یک مهندس باهوش قرار دهید . حال آیا شما موتور جستجوگری طراحی می ‌کنید که طبق قوانین خاصی کار کند؟ قطعاً پاسخ شما خیر است . هر مهندس یا حتی هر شخص دیگری با کم ‌ترین تفکر می ‌فهمد باید موتور جستجوگری را طراحی کند که در هر سایتی با هر نوع ساختاری بخزد ، آن‌ها را تجزیه‌ و تحلیل نماید و طبق قوانین و اصول مختلفی آن‌ها را رتبه‌ بندی کند .
اما صبر کنید…
بهتر است این موضوع را با یک فرض آغاز کنیم . فرض کنید شما یک تصویر از حیوان خانگی خود (مثلاً سگ) را به‌صورت آنلاین منتشر کرده‌اید. حال ممکن است یک انسان آن را به ‌عنوان یک سگ مشکی کوچک در پارک توصیف کند . یا حتی یک انسان دیگر آن را یک سگ کوچک در حال بازی تصور نماید . اما موتور های جستجوگر تاکنون نتوانسته ‌اند مفهوم و تفسیر این عکس را درک کنند . اینجاست که تفاوت بزرگ موتورهای جستجوگر با انسان مشخص می‌شود و متوجه می‌شوید با وجود به ‌روز رسانی ‌های بسیار ، هنوز هم ضعیف هستند . حال سؤال اینجاست که چگونه می‌توان به موتورهای جستجوگر کمک کرد تا درک بهتری از تصاویر داشته باشند ؟ این دوباره بحث سئو را به میان می‌آورد.
بررسی کردن دقیق به همراه تجزیه ‌و تحلیل سایت ‌های مختلف باعث می ‌شود شما راه‌ ها و تکنیک‌ های مختلفی را برای سایت خود در نظر بگیرید . اما در کل باید به این نکته توجه کرد که سایت شما بدون سئو برای موتور های جستجو نامرئی خواهد بود.

بازاریابی موتورهای جستجو

فناوری موتورهای جستجو

در مقالات قبلی با نحوه کارکرد موتور های جستجوگر آشنا شدید . گفتیم این موتور ها از طریق هوش مصنوعی به‌ صورت خودکار در وب ‌سایت‌ های مختلف می‌خرند . لینک‌ ها را دنبال می‌کنند و محتوای موجود را در یک پایگاه داده بزرگ ذخیره ‌سازی می‌ نمایند . سپس بر اساس اصول و قوانینی ، آن سایت‌ها را رتبه‌ بندی می‌ نماید . اما همان‌طور که تا اینجای مقاله مطالعه کردید ، این ربات‌ها آن‌قدر ها هم قدرتمند نیستند . آن‌ها بارها در ایندکس کردن صفحات مختلف دچار مشکل می‌شوند . در ادامه این مقاله برخی از این مشکلات را بررسی می‌کنیم :

برخی از مشکلات موجود در ایندکس کردن :

1-فرم ‌های آنلاین :
موتور های جستجوگر در فرم‌های مختلف مانند فرم ورود به سایت، فرم ثبت‌نام و… عملکرد خوبی ندارند. در این صورت اگر پشت این صفحات، اطلاعات و محتوایی وجود داشته باشد. از دید آن‌ها پنهان خواهد بود .
2-صفحات تکراری :
سایت‌ هایی که توسط سیستم‌ های تولید محتوا (CMS) مانند وردپرس راه‌اندازی شده‌اند. معمولاً دارای صفحات تکراری زیادی هستند. این صفحات تکراری عملکرد موتور های جستجوگر را دچار مشکل می‌کند .
3-مسدود شدن موتور جستجوگر :
همان ‌طور که میدانید فایل robot.txt برای ایجاد برخی محدودیت ‌ها استفاده می‌شود . خطاها و کدهای موجود در فایل robot.txt می‌تواند خطر آفرین باشد . این خطاها بارها منجر به مسدود کردن کلی موتورهای جستجوگر می‌شود .
4-ساختار نامناسب لینک‌ها :
ساختار لینک ‌ها در سایت بسیار پراهمیت است . اگر این ساختار نامناسب و ضعیف باشد باعث می‌شود موتور های جستجو به‌ خوبی محتوای شما را درک نکند . در این صورت همه محتوای شما بررسی نمی‌شود و اگر هم بررسی شود به لینک خاصی تعلق نمی ‌گیرد و از نظر موتورهای جستجو کم ‌اهمیت می‌شود .
5-محتوای غیر متنی:
محتوای متنی (محتوای غیر از HTML) مانند تصاویر ، فایل ‌های ویدئویی و صوتی و … هستند . بررسی و درک این‌ گونه محتوا برای موتورهای جستجو بسیار دشوار است .

برخی از مشکلات هماهنگی کوئری ها با محتوای سایت

1-غیر عادی:
این مورد را بهتر است با یک مثال توضیح دهیم. فرض کنید محتوای شما تحت عنوان یخچال باشد. حال اگر کاربر عبارت خنک‌ کننده مواد غذایی را جستجو کند، موتورهای جستجوگر در یافتن نتایج دچار مشکل می‌شوند. بنابراین متنی که دارای کلمات نامتعارف باشد، کار موتور های جستجوگر را دشوار می‌کند.
2-زبان و پیچیدگی‌های خاص :
واژه‌های مختلف دارای املای مختلف هستند. به‌ عنوان ‌مثال کلمه بلیت و بلیط را در نظر بگیرید . این دو کلمه کاملاً صحیح هستند . در این صورت باید از کلمه‌ای استفاده کنید که کاربران بیشتر جستجو را با آن انجام داده ‌اند . کلماتی مانند باتری و باطری ، اتاق و اطاق نیز به همین صورت است .
3- هدف‌گیری مکانی :
فرض کنید شما در سایتتان محتوا را با زبان انگلیسی ایجاد می‌کنید ، اما بیشتر بازدیدکنندگان شما از کشورهای دیگر با زبان‌ های دیگر هستند (مانند ژاپن و…) در این صورت است که هدف‌ گیری مکانی شما نامناسب بوده و موتور های جستجوگر را دچار مشکل می‌کند .
4-سیگنال‌های متنی متفاوت :
فرض کنید عنوان مقاله شما ، بهترین رستوران‌ ها در تهران باشد، اما محتوای مقاله را درباره آخرین سفر خود به شهر دیگر یا حتی کشور دیگر و بهترین رستوران‌های آنجا باشد . در این صورت سیگنال‌ های متفاوتی برای موتور های جستجوگر ارسال می‌شود .

 بازاریابی موتورهای جستجو

مطمئن شوید که محتوای شما دیده می‌شود

در امر سئو تنها رعایت اصول کافی نیست . به‌صورت کلی موتورهای جستجوگر بر روی دو معیار مرتبط بودن و اهمیت تکیه می‌کنند. آن‌ها این دو معیار را توسط رفتار کاربران دنبال می‌کنند. رفتاری مانند ورود به سایت، زمانِ باقی ماندن در سایت، ثبت نظر و دیدگاه، لینک دادن به محتوای اصلی و… از این‌رو تولید یک محتوای مفید و با ارزش به ‌تنهایی کافی نیست. شما باید محتوای خود را بازاریابی و تبلیغ کنید، آن‌ها را به اشتراک بگذارید و از کاربران خود در این‌ باره نظر بخواهید تا رتبه شما بهبود یابد.

رقابت در موتورهای جستجو

شاید بارها موتور های جستجوگر مختلفی را بررسی کرده باشید (مانند گوگل، یاهو، بینگ، یاندکس و…) با بررسی دقیق این موتورها متوجه می‌شوید که بازاریابی در آن‌ ها امر بسیار طولانی خواهد بود. هر عبارت جستجو شده در این موتورها شامل نتایج مختلفی است. به ‌طور متوسط هر جستجو شامل چندین صفحه و هر صفحه شامل چندین نتیجه (10 مورد) است. حال هر چقدر موقعیت سایت شما در این صفحه نتایج بالاتر باشد ، نرخ کلیک شما بهتر است. از این ‌رو کاربر بیشتری جذب می‌کنید و آن‌ ها را به مشتری و کاربر دائمی خود تبدیل می‌نمایید.
طبق نتایج به دست آماده (در مقالات قبلی آمار ارائه شد) سایت‌هایی که در جایگاه‌ های اول، دوم و سوم قرار دارند؛ نسبت به بقیه نتایج نرخ کلیک و ترافیک بالاتری دارند. پس بهتر است تمرکز خود را روی این موضوع قرار دهید. اصلاً اهمیتی ندارد که آینده این موتور های جستجو چگونه خواهد بود، اهمیت اصلی، رتبه شما در آن‌ها است. پس رقابت را از همین ‌الان شروع کنید.

سئو همیشه در حال تغییر است

در آغاز کارِ بازاریابی با موتور جستجو، استفاده از متا تگ ‌ها، استفاده بیش ‌از حد از کلمات کلیدی و ایندکس دستی، از مجموعه فعالیت‌ ها برای افزایش رتبه سایت بود. پس از گذشت سال‌ ها در سال 2004 تکنیک ‌های جدید مانند قرار دادن لینک‌ های متعدد و انکرتکست ها، خرید دیدگاه و مزارع لینک برای به دست آوردن بهترین رتبه مورد استفاده بود. در سال‌ های بعدی یعنی در سال 2011 بازاریابی شبکه ‌های اجتماعی به میان آمد و جزئی از روش ‌های رایج جهت بهینه ‌سازی سایت ‌ها شد. این تغییرات تنها یک نکته را تکرار می‌کند؛ سئو همیشه در حال تغییر است.

آینده سئو و موتور های جستجوگر کاملا نا مشخص است. افراد مختلفی ادعا می‌کنند که سئو برای همیشه از بین رفته و هیچ تأثیری بر روی رتبه سایت ندارد، اما با مطالعه این مقاله و مقالات قبلی متوجه شدید که این موضوع کاملا غلط است. وب‌سایت‌ ها برای دریافت بهترین جایگاه در موتورهای جستجو در رقابت هستند و سئو مهم‌ترین امر در این ‌باره است.  با وجود اینکه سئو همیشه در حال تغییر است، باید اطلاعات خود را به ‌روز نگه ‌دارید.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website