0
  • No products in the cart.
 

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند

موتورهای جستج

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند

برای بیشتر افراد،موتورهای جستجو حکم اینترنت را دارند و نقطه شروع برای پیدا کردن سایت‌های جدید و اطلاعات جدید می‌شود و مسلما با به وجود آمدن موتورهای جستجو از اینترنت مهم‌تر است! بدون موتورهای جستجو دسترسی به حجم عظیمی از اطلاعات و سایت های مختلف وب‌ امکان پذیر نیست.ما در ادامه شما را با نحوه ی کار موتور های جسجو آشنا می کنیم.

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

موتورهای جستجو در حقیقت وب سایت هایی هستند که طراحی شده اند تا به مردم در یافتن محتوای مورد نظرشان کمک کنند. اینکه موتورهای جستجو چگونه کار می کنند اما چیزی که اساسا بین همه ی آنها یکسان است انجام سه وظیفه ی زیر است:

  • Crawling – خزش در محتوای سایت ها
  • Indexing – تهیه یک نسخه و تحلیل محتوای آن
  • Results – نمایش نتایج مناسب
موتورهای جستجو

Crawling چیست؟

گوگل برای دسترسی به محتوای سایت ربات های نرم افزاری ساخته که آنها مثل یک کاربر وارد سایت ها می شودو با خزش (crawl) در آن تلاش میکنند محتوای صفحه را دریافت کنند. در این فرآیند همه ی قسمت ها شامل محتوا، تصاویر، لینک و هرچیزی که دسترسی به آن برای ربات گوگل ممکن باشد بررسی می شود.

Crawling

ربات ها زمان بررسی یک صفحه احتمالا با لینک به صفحات دیگر مواجه می شوند، اگر این لینک نوفالو نشده باشد ربات وارد آن صفحه نیز شده و به همین شکل مسیر خود را در وب ادامه میدهد. یکی از دلایل ارزش بالای بک لینک در سئو نیز همین رفتار ربات ها برای شناسایی و ایندکس صفحات جدید است. ربات های گوگل اغلب در بازه های زمانی مختلف دوباره به همان صفحات رجوع کرده و تغییرات آن را بررسی میکنند. ربات های گوگل از پروتکل های مشخصی برای بررسی صفحات وب استفاده میکنند و اگر بخواهید صفحه ای از سایت شما توسط گوگل بررسی نشده و در نتایج گوگل نمایش داده نشود میتوانید از طریق فایل robots.txt این کار را انجام دهید.

Index گوگل چیست؟

زمانی که بررسی یک صفحه توسط ربات تمام شد فرآیند ایندکس کردن آغاز میشود. تصور کنید که وب یک کتابخانه بسیار بزرگ است و گوگل تلاش میکند یک فهرست کامل از کتاب های موجود، موضوع هرکدام و محتویات آنها تهیه کند. هنگام ایندکس شدن یک صفحه توسط گوگل همیشه به یک اندازه نیست و فاکتورهای مختلفی بر آن تاثیرگذار است.
هر بار که ربات گوگل به صفحه شما مراجعه کند اگر متوجه تغییراتی در آن صفحه؛ شامل تغییر محتوا یا اضافه شدن محتوا شود مجدد فرآیند ایندکس کردن گوگل برای آن صفحه خواهد شد.

Results تهیه لیست نتایج جستجو 

نتایج جستجو هم برای کاربران و هم برای صاحبان وبسایت ارزش زیادی دارد.هنگامی بعنوان یک کاربر عبارت مورد نظر خود را در گوگل جستجو میکنید، گوگل از میان صفحاتی که پیش از آن ایندکس کرده است نتایج مرتبط با جستجوی شما را پیشنهاد میدهد. این فرآیند بسیار پیچیده است زیرا از میان صدها میلیون وبسایت و شاید میلیاردها صفحه موجود در وب باید نتایج مورد نظر شما را شناسایی کرده و نمایش دهد.برای اینکار الگوریتم های متنوعی نوشته شده است و گوگل همواره در حال ارتقا و بهینه کردن این الگوریتم هاست. هرگز فرآیند بررسی صفحات و رتبه بندی توسط گوگل اعلام نشده و نخواهد شد اما براساس مشاهدات وبمستران و آموزش هایی که توسط خود گوگل منتشر میشود چندین فاکتور تاثیرگذار براین رتبه بندی شناسایی شده اند.

هر یک از موتورهای جستجو چه سهمی از بازار دارند؟

در نمودارهای زیر میتوانید میزان استفاده کاربران از هر موتور جستجو را مشاهده کنید. نمودار اول سهم موتورهای جستجو از کاربران دسکتاپ و نمودار دوم سهم آنها از کاربرانی که با موبایل و تبلت جستجو کرده اند را نمایش میدهد. طی سالهای گذشته اغلب گوگل ۷۱ درصد از دسکتاپ و ۹۵ درصد از موبایل را به خود اختصاص داده است که درصد بسیار بالایی است. دلیل بالاتر بودن این عدد در موبایل استفاده گوشی های هوشمند از سیستم عامل اندروید است که در این سیستم عامل گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش فرض تعریف شده است.

سهم بازار از موتورهای جستجو

 

بررسی نمودار و توجه به سایت ها نشان میدهد که درصد کاربران گوگل در ایران احتمالا بیشتر از متوسط جهانی است زیرا کاربران ایرانی از باید و یا بینگ بسیار کمتر استفاده میکنند. با در نظر گرفتن همه این موارد تمرکز ما در سئو باید بر روی فاکتورهای گوگل باشد و تا حد امکان کاربران این موتور جستجو را به سایت خود جذب کنیم.

آینده موتورهای جستجوی بعدی چیست؟

در حال حاضر یک سوال جالب وجود دارد و پاسخ آن معناشناسی یا به عبارت بهتر معنای محتوای صفحه است. به‌عنوان مثال شما می‌توانید به جستجوی «گل های رز» بپردازید اما نتایج ممکن است متفاوت باشند. در این مورد، جستجوی کلمات کلیدی به درستی انجام شده اما از نظر معنایی دچار مشکل است. با معناشناسی، شما می‌توانید دستورالعمل‌های مربوط به گل های رز را جستجو کرده و سپس موارد خاصی مانند گل نرگس،و گل های دیگر را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید نتایج را محدود به دستور‌العمل‌هایی کنید که کمتر از ۳۰ دقیقه برای آماده سازی آن زمان لازم است و در ادامه لینک‌هایی با امتیاز ۴٫۵ و یا بیشتر را مطالعه کنید. این آینده‌ای است که جستجوگرها به آن خواهند رسید.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website