0
  • No products in the cart.
 

چگونه محتوای الکترونیکی سرگرم کننده ایجاد کنیم؟

چگونه محتوای الکترونیکی سرگرم کننده ایجاد کنیم؟

چگونه محتوای الکترونیکی سرگرم کننده ایجاد کنیم؟

یک راهکار مناسب برای ارائه دوره های آموزشی، e-learning است و به همین دلیل است که روز به روز محبوب تر می شود. آموزش و یادگیری کار دشواری است زیرا موضوعاتی که آموزش داده می شوند همگی جذاب نیستند. آموزش الکترونیکی باعث صرفه جویی در هزینه می شود و امکان دسترسی به دوره های آموزشی را در هر زمان و هر مکان فراهم می کند که این باعث موفقیت روزافزون آن شده است. برای یادگیری آسان تر می توان آموزش الکترونیکی  را به شکل انگیزه بخش و جذابی ارائه دهیم. در ادامه برای آشنایی با تولید یک محتوای الکترونیکی سرگرم کننده با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

تولید محتوا

بدون دانش فنی مناسب، این کار را می توان از طریق ارائه هایی با power point انجام داد ولی کلید اصلی کارآمد بودن نرم افزارهای e-learning در سرگرم کننده بودن آن است پس نیاز به تولید محتوای سرگرم کننده است.

هدف طراحان ارائه دوره هایی است که نه تنها از لحاظ آموزشی موثر و پر کاربردند بلکه این موضوعات خشک را جذاب ارائه دهند.تولید محتوای الکترونیکی با کیفیت بالا، طراحی جذاب و دسترسی پذیری سامانه، ۳ جزء مهم از هر دوره آموزش الکترونیکی موفق است. با این حال، یکی از ضروری ترین عناصر طراحی و توسعه دوره های آموزش الکترونیکی اغلب نادیده گرفته میشود و آن مورد تولید محتوای الکترونیکی سرگرم کننده و تعامل کاربران با یکدیگر است. توجه داشته باشید که حتی اگر دوره های آموزشی با کیفیت بالا ارائه دهید اما یادگیرندگان را علاقه مند به یادگیری نکنید سامانه تان به قدر کافی موفق نبوده است.

در حال حاضر شخصی سازی آموزش الکترونیک،  آزمون های آنلاین و بازی وار سازی همه عناصری  هستند که در مقابل یادگیری از طریق کتابهای الکترونیکی معمولی قرار دارد و بسیار موفقیت آمیزتر است که نشان دهنده بهتر بودن تولید محتوای الکترونیکی سرگرم کننده است.

در این مقاله شما می توانید نکاتی را بیابید که می توانند به شما در ایجاد یک سامانه آموزش الکترونیک تعاملی کمک کنند تا فراگیران بتوانند بیشترین سود را از دوره آموزش الکترونیک داشته باشندو موضوعات پیچیده فنی را ساده تر فرا بگیرند:

تولید محتوا

۱- استفاده از رنگ ها

سعی کنید از رنگ هایی در تولید محتوای الکترونیکی استفاده کنید که فراگیران را جذب کند و باعث نشود که آنها سامانه را ترک کنند. رنگ ها هر کدام حس خاصی را به ما می دهند به عنوان مثال مشکی، حس اسرارآمیز بودن و خاکستری، حس سرد بودن را به ما می دهد. دلایل خاصی برای توصیف کردن رنگها به این شکل وجود دارد و این موارد را در روانشناسی رنگها می توانید بیاموزید. بنابراین بسیار مهم است که از رنگهای مناسب برای ایجاد انگیزه و حس مناسب و تاثیرگذار استفاده کنید.

از رنگهای سرد برای کمک به فراگیران برای تمرکز بر یادگیری و بهبود نتایجشان استفاده کنید واز رنگ های گرم برای هیجان زده کردن فراگیران یا جذاب کردن یک موضوع خسته کننده استفاده کنید. دقت کنید که بین ۲ تا ۴ رنگ را در سامانه تان استفاده کنید، استفاده از تعداد زیادی از رنگ ها خوشایند نیست. پس زمینه نیز نقش مهمی را در جذب کاربران دارد. برای تولید محتوای الکترونیکی جذاب پس زمینه رنگی یا طرح دار را انتخاب کنید. البته مطمئن شوید که زمینه های رنگی شما متن را غیر قابل خواندن نکند.

تولید محتوا

۲- اضافه کردن تصاویر

انسان به طور طبیعی علاقه مند به تصاویر و فیلم ها هست. برای تولید محتوای الکترونیکی سرگرم کننده شما باید از این رسانه قدرتمند استفاده کنید به ویژه زمانی شما مجبور به تولید محتوای الکترونیکی خسته کننده هستید. درج تصویر برای شکستن یکنواختی یک سری متن به ظاهر بی پایان است. همچنین شما می توانید از یک انیمیشن برای توضیح دادن روش های پیچیده استفاده کنید به عنوان مثال یک gif که مراحل یک روش را نشان میدهد موثرتر از یک متن طولانی است. همچنین شما میتوانید هر تعداد که بخواهید آن را replay کنید. برای تولید محتوای الکترونیکی کارآمد، کلمات کلیدی را مشخص کنید و از گرافیک برای نشان دادن آن مفاهیم استفاده کنید.

تولید محتوا

۳- داستان گفتن

داستان گفتن شیوه ای برای آموزش و درگیر کردن شنونده با محتوای مورد نظر و جذب کردن فراگیران است. این کار همیشه بخش مهم و اصلی در آموزش است.استفاده از سناریو ها می تواند به شما برای پیدا کردن اطلاعات مرتبط و دسترسی به تمام این اطلاعات کمک کند و کنجکاوی طبیعی ما است که این انگیزه را پیدا می کنیم تا آموزش را دنبال کنیم در نتیجه این یک روش کارآمد برای آموزش مجازی است. آنها همچنین به ارائه یک قالب دقیق تر برای اطلاعات دشوار کمک می کنند.

تولید محتوا

۴- درج ویدئو

اگر شما باید چیزی را نشان دهید، از ویدئو استفاده کنید. از فیلم ها برای نشان دادن آنچه در طی یک روش می تواند نادرست باشد و نحوه رفع مشکل استفاده کنید. به جای نوشتن متنهای طولانی ویدئویی را اضافه کنید که زبان بدن و حالتهای صورت هم در آن نمایش داده  می شود. بنابراین استفاده از ویدئو هم بسیار موثرتر در آموزش آنلاین است. برای سرگرم کننده تر کردن تولید محتوای الکترونیکی می توانید انیمیشن هایی را در دوره های آموزش الکترونیک اضافه کنید که هم جذاب است و توجه را جلب می کند و هم باعث یادگیری محتوای آموزشی می شود. انیمیشن ها زمان زیادی را برای ساخت نمی برند و به راحتی میتوان آنها را تغییر داد.

۵- فراگیرانتان را به چالش بکشید

تمام موارد گفته تا به حال را باید داشته باشید، با این حال یادگیرندگان را باید بیشتر درگیر کنید و این مهم است که آنها را به چالش بکشید. به عنوان مثال بازی ها به این دلیل اعتیادآور هستند که رقابتی هستند، مردم نیز آن را می دانند اما بیشتر برای این برنده شدن در این بازی ها تلاش می کنند.  بنابراین آزمون الکترونیکی٬ بازیها و یا پرسش هایتان در کلاس های مجازی را آسان نگیرید. اگر محتوا بیش از حد آسان باشد، علاقه و انگیزه فراگیران را از دست می دهیم و بالعکس اگر محتوا بیش از حد سخت باشد، فراگیران دوره را ترک می کنند. بنابراین تعادل در آن بسیار مهم است و می تواند باعث جذب فراگیران زیادی شود. سعی کنید در محتوای تولید شده برای فراگیرانتان چیزی برای فکر کردن داشته باشید! مدرس نیز باید تمام تلاش خود را در جهت موفقیت فراگیر بکند. اهداف سامانه آموزش مجازی را به روشنی مشخص کنید و این اهداف را به فراگیرانتان بگویید تا بدانند که چه چیزی را از آنها انتظار دارید. اگر یادگیرنده با دوره های آموزشی دشوار شروع کند، آنها اعتماد به نفسشان را از دست می دهند و انگیزه ای برای یادگیری نخواهند داشت.

تولید محتوا

۶- خود آموزی را در سامانه آموزش مجازی خود داشته باشید اما اجتماعی بودن سامانه را از دست ندهید

یکی از مهم ترین مواردی که در یادگیری الکترونیکی مطرح است خودآموزی است. خود آموزی مزایایی دارد که جزو ویژگی های اصلی یک نرم افزار یادگیری الکترونیکی است به طور مثال فراگیر با سرعت خودش می تواند دوره های آموزشی را بگذراند، فراگیر مستقل کار می کند و در هر زمان و هر مکانی میتواند این دوره ها را بگذراند اما این امر می تواند عنصر کلیدی اجتماعی بودن یادگیری را از بین ببرد. همکاری و تعامل یک عنصر کلیدی در یادگیری است که در آموزش سنتی وجود داشته و به آموزش مجازی هم اضافه شده است. فراگیران برای به دست آوردن بهترین نتایج در یادگیری باید همکاری٬ برقراری ارتباط و تعامل با دیگران و یا رقابت را ایجاد کنیم. رقابت را میتوان از طریق ایجاد سیستم پاداش دهی در سیستم آموزش الکترونیکی ایجاد کرد. فراگیران میتوانند پیشرفت خود را با سایرین مقایسه کنند. علاوه بر آن تعامل و ارتباط کاربران با یکدیگر کلیدی اساسی برای برانگیختن انگیزه کاربران است.

تولید محتوا

۷- جلب رضایت کاربران با استفاده از تولید محتوای الکترونیکی توسط رسانه ها

این مورد با توجه به بازخوردی که می گیرید، به راحتی قابل دستیابی است. میتوانید برای تولید محتوای سرگرم کننده در پایان هر دوره و با قبول شدن افراد در هر دوره، صدای تشویق پخش شود تا اعتماد به نفس کاربران افزایش یابد و مطمئن شوند که دوره را گذرانده اند. تولید محتوای الکترونیکی را با فیلم ها، تصاویر و انیمیشن ها همراه کنید تا رضایت بیشتری را از کاربران دریافت کنید.

۸- در تولید محتوای الکترونیکی خلاق باشید

یکی از مهم ترین نکته ها، خلاقیت است. خلاقیت را بدون توجه به موضوع که خسته کننده یا جذاب است هم در طراحی و هم در محتوا نشان دهید. حس شوخ طبعی داشته باشید و مهارت های طراحی خود را به گونه ای نشان دهید که خلاقانه باشد. مانند یک قطعه آثار هنری بصری که در عین کارآمدی، زیباست نرم افزار آموزش الکترونیکی را طراحی کنید و هرگز دوره آموزشی که به طور کامل از آن رضایت ندارید را ارائه ندهید. یادگیری الکترونیکی باید همیشه لذت بخش باشد، از دوباره ساختن کتاب های متنی یا ساخت power point جلوگیری کنید و سعی کنید که تولید محتوای سرگرم کننده ای داشته باشید به گونه ای که فراگیران از تجربه خود ناراضی نباشند.

۹- بازی وار سازی(gamification)

 Gamification یک اصطلاح بسیار گسترده است که یکی از تکنیک های انگیزشی برای یادگیری بسیار مهم می باشد. اخیراً بازی سازی یک روش آموزش بسیار محبوب است٬ زیرا ایجاد کمی رقابت در هر چیزی معمولا موجب می شود افراد بیشتر درگیر شوند.

Gamification استفاده از نحوه بازی سازی و ایده های بازی  است در زمینه هایی که به بازی ربطی  ندارند درجهت پیشبرد اهداف شما و تعامل دیگران در حل مشکلات و کارها می باشد.

تولید محتوای الکترونیکی سرگرم کننده از این طریق میسر است و یادگیری به شکل بازی به دلیل جذاب و سرگرم کننده شدن کارآمدتر است.

Gamification می تواند یک ابزار عالی باشد درصورتی که درست استفاده شود٬ شما حتما باید یک استراتژی جامع برای آن ایجاد کنید که کار کند.ترکیب چندین مکانیزم بازی و یا ترکیب نامناسب مکانیزمهای بازی میتواند ایده شما را ناکارآمد می کند. یک نظرسنجی اخیرا انجام شده توسط Deloitte  که مشخص می کند که ۸۰٪ از فراگیران احساس می کنند که آموزشی کارآمد تر می شود درصورتی که محتوای آن بازی گونه باشد.

به طور خلاصه، فیلم ها، تصاویر و سایر عناصر تعاملی که شما برای تولید محتوای الکترونیکی قرار میدهید٬نباید از محتوای اصلی حذف شوند به عنوان مثال، شما باید از فراوانی گرافیک در صفحه جلوگیری کنید زیرا ممکن است فراگیر را از متن اصلی دور کند. فقط از مولفه های چند رسانه ای و تصویری استفاده کنید که مرتبط با دوره آموزشی باشد.

آموزش الکترونیک خود را با انیمیشن ها، چهره های خنده دار٬صداهای جالب و تصاویر و ویدئو ها را برای تقویت انگیزه یادگیرنده ترکیب کنید تا تولید محتوای الکترونیکی جذاب تر و موفق تری داشته باشید.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website