0
  • No products in the cart.
 

آشنایی با ۱۸ درمان خانگی سردی دست و پاها

آشنایی با ۱۸ درمان خانگی سردی دست و پاها

آشنایی با ۱۸ درمان خانگی سردی دست و پاها

سردی دست و پا نتیجه پاسخ طبیعی بدن شما به حفظ دما است اما در برخی موارد می‌تواند نشانه وجود مشکلاتی باشد. ضعف در گردش خون، دیابت، دمای خیلی سرد، سرمازدگی، یخ زدگی، استرس، واکنش به دارو، بیماری رینود و کار طولانی با ابزار لرزشی برخی از دلایل مربوط به سردی دست هستند. علاوه بر سرما ممکن است احساس بی‌حسی، زخم، سفتی پوست و خارش اعضای بدن نیز داشته باشید. برخی از روش های ساده درمان خانگی سردی دست و پاها را در این‌جا آورده‌ایم.در ادامه با مجله توسعه دهندگان همراه باشید.

درمان خانگی سردی دست و پا

۱. حمام گرم ادویه‌ای

برای گرم نگه داشتن خود، بهترین راه، هرشب، گرفتن حمام  گرم با ادویه است. ۱ قاشق غذاخوری پودر زیره، به همین میزان زنجبیل، فلفل کاین، فلفل سیاه، دارچین، پونه کوهی، مریم گلی و رزماری را با هم ترکیب کنید. وان حمام را با آب گرم پر کرده و همه مواد را با یک صافی در آب بریزید.

۲. فلفل کاین

حدود ۲/۱ قاشق چایخوری پودر فلفل کاین را در دستکش و جوراب خود ریخته و آن‌ها را بپوشید. موجود کپسایسین در فلفل، گردش خون در بدن را افزایش داده و دست‌ها و پاها را گرم می‌کند.

همچنین می‌توانید از کرمی که حاوی فلفل کاین است نیز استفاده کنید.

نکته: قبل از پوشیدن دستکش و جورابی که در آن‌ها فلفل ریخته‌اید، یک جفت دستکش و جوراب نازک بپوشید.

۳. ریشه زنجبیل

ریشه زنجبیل نه تنها عطر غذا را افزایش می‌دهد و از لخته شدن جلوگیری می‌کند، بلکه باعث گرم شدن بدن نیز می‌شود. به دو روش می‌توان از ریشه زنجبیل برای درمان سردی دست و پا استفاده کرد. اول اینکه با آب گرم حاوی زنجبیل حمام کرد و دوم اینکه دمنوش زنجبیل گرم نوشید.

۴. سیر

سیر یکی از مطمئن‌ترین درمان‌ها برای رفع سردی دست و پا است. برای کسب نتیج مطلوب، به طور منظم ۵-۴ حبه سیر  در روز مصرف کنید.

۵. طب سوزنی

طب سوزنی به باز شدن مسیر خون کمک می‌کند. محل سوزن در دست و پای خود را پیدا کنید که به آزاد شدن انرژی کمک می‌کند. این نقطه در دست‌ها، میان انگشت شست و اشاره پیدا می‌شود و مکان سوزن در پاها بین انگشت شست و انگشت دوم در بالای پای راست است. به انگشت شست دست خود، ۵-۲ دقیقه فشار وارد کنید. این کار را با دست دیگر و پاها تکرار کنید.

۶. ورزش

یکی از درمان‌های رایج برای سردی دست و پا، گرم نگه داشتن خود با ورزش است. روزانه حداقل به مدت ۱ ساعت ورزش کنید تا گردش خون سالم داشته باشید.

۷. خوراکی‌های سرشار از امگا۳

اسید چرب امگا۳ برای پاکسازی عروق و عملکرد درست سیستم گردش خون بسیار مفید است. سعی کنید بیشتر غذاهای سرشار از اسید چرب امگا۳ مانند ماهی ماکارل، ماهی هرینگ، سالمون و غیره بخورید.

۸. ماساژ

ماساژ  دادن یکی از بهترین درمان‌های طبیعی برای سردی پاها در شب است. قبل از خواب، پاهای خود را با روغن زیتون یا روغن کنجد گرم و با فشار انگشت شست، ماساژ دهید. پس از این کار، پاهای خود را با جوراب پنبه‌ای بپوشانید. این کار، درمانی عالی برای سردی پاها در شب است.

۹. میوه‌های توتی

خوردن میوه‌های توتی، یکی دیگر از درمان‌های خانگی برای سردی دست و پا محسوب می‌شود. زالزلک، بیل‌بری و زغال اخته برای این مسئله بسیار مفید هستند. برای کسب نتایج بهتر می‌توانید موادی مانند فلفل کاین، سیر یا جینکو بیلوبا را نیز اضافه کنید.

۱۰. نمک اپسوم

یکی دیگر از درمان‌های طبیعی برای سردی پاها، گذاشتن آن‌ها در محلول نمک اپسوم است.  حدود ۲/۱ قاشق چایخوری نمک اپسوم را در ظرف آب ریخته و پاهای‌تان را به مدت ۲۰ دقیقه در آن بگذارید. علاوه بر اثر گرم کنندگی، منیزیم مورد نیاز را نیز تامین می‌کند.

۱۱. راه رفتن روی علف

این درمان ساده می‌تواند تغییر شگفت انگیزی را در شرایط شما به وجود آورد. صبح زود، با پای برهنه روی علف‌ها راه بروید. این کار بدن را گرم کرده و عضلات بدن را تقویت می‌کند.

۱۲. خوراکی‌های سرشار از آهن

کمبود آهن، یکی از دلایل کم‌خونی است که باعث سرد شدن دست و پا می‌شود. بنابراین، برای مقابله با کمبود آهن، خوراکی‌های سرشار از آهن مانند خرما، اسفناج، دانه سویا، سیب، زیتون، زردآلوی خشک، صدف خوراکی و غیره بخورید.

۱۳. خوراکی‌های سرشار از منیزیم

احتمال زیادی وجود دارد که کمبود منیزیم باعث سردی دست و پا شود چرا که این ماده مغذی در جذب ویتامین D کمک می‌کند. بدن نمی‌تواند منیزیم را برای مدت طولانی ذخیره کند بنابراین باید رژیم غذایی سرشار از منیزیم که شامل اسفناج، بروکلی، تخم کدو، کنجد و بادام می‌شود داشته باشید.

۱۴. آبمیوه

نوشیدن آبمیوه سلامت عمومی شما را افزایش می‌دهد و متابولیسم و عملکرد دستگاه گردش خون را نیز بهبود می‌بخشد. نوشیدن یک لیوان آب زردآلو، هلو، گیلاس، آلو، انگور، چغندر، کنگر فرنگی، شاهی، گوجه فرنگی یا پیاز به رفع طبیعی سردی دست و پا کمک می‌کند.

درمان‌های گیاهی برای رفع سردی دست و پا

 ۱۵. جینکو بیلوبا

جینکو برای درمان بسیاری از دردها به کار می‌رود. یکی از خواص آن این است که گردش خون را بهبود بخشیده و عروق را باز می‌کند. روزانه، ۳-۲ بار دمنوش جینکو بنوشید.

۱۶. چای سبز

چای سبز، گردش خون بدن را تحریک می‌کند. زنجبیل را به چای سبز اضافه کنید و ۳-۲ بار در روز بنوشید.

همچنین می‌توانید ۳-۲ عدد چای سبز کیسه‌ای را در وان آب گرم بخیسانید و پاهای خود را در آن بگذارید.

۱۷. حمام اسطوخودوس

یک درمان مفید دیگر برای سردی دست و پا، اسطوخودوس است. قبل از اضافه کردن برگ‌های اسطوخودوس به آب حمام، آن‌ها را یک شب در آب سرد بگذارید. روز بعد، آن‌ها را در وان آب گرم بریزید. دست و پاهای خود را در آن بگذارید.

۱۸. روغن‌های معطر

روغن‌های معطر سرو کوهی و اکالیپتوس، سیستم ایمنی را تقویت کرده و جریان خون را بهبود می‌بخشند. چند قطره روغن اکالیپتوس را به هر روغن با پایه سبزیجات اضافه کنید و دست و پاهای خود را با آن ماساژ دهید تا از سرمای آن‌ها خلاص شوید.

بایدها

– برای داشتن گردش خون سالم، رزیم غذایی متعادل و سرشار از مواد مغذی داشته باشید.

– با پوشیدن دستکش و جوراب پشمی در زمستان، از  دست‌ها و پاهای خود محافظت کنید.

– همیشه انگشتان خود را تکان دهید تا گردش خون افزایش پیدا کند.

– دستان خود را از داخل لباس بر قسمت‌های گرم بدن مانند شکم و زیر بغل بگذارید.

– برای کاهش استرس، برخی از تکنیک‌های آرام‌بخش را انجام دهید.

– از مصرف الکل بپرهیزید چرا که خون را رقیق می‌کند.

نبایدها

– از مصرف کافئین بپرهیزید زیرا رگ‌های خونی را فشرده می‌کند.

– سیگار نکشید زیرا جریان خون را کاهش داده و به رگ‌های خونی آسیب می‌رساند

– کفش یا لباس‌هایی با آستین و مچ تنگ نپوشید

– مستقیما به اشیاء سرد دست نزنید. این کار را با دستکش یا انبر انجام دهید.

– از خوردن خوراکی‌های خام و سرد پرهیز کنید

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website